Bouwverslag BR 52 1/35 van Trumpeter

Poeh hersteld. Gelukkig laat gator makkelijker los dan 10 sec lijm. Dan had ik echt een probleem gehad!

Image1543763944.877946.jpg
 
Kan gebeuren! Ziet er prima uit hoor!

Dank je! Wel wat raar is dat de ladders de luiken blokkeren, maar dat laat ik zo. Mijn verhaal: die luiken raakten in onbruik en de Duitsers vonden het belangrijker snel op de trein te klimmen als de vijand naderde. Of ... die luiken waren voor ww2, maar in vredestijd plaatste men liever trappen.

Zo, kijk, dat schiet lekker op!
 
Image1544043249.558802.jpg


De bufferbalk. Merk op dat de linker buffer bol is, de rechter vlak. Nadrukkelijk op gewezen door mijn zmbc collegas!
 
Ook voor en achterkant van het huis zijn weer een flinke stap verder. De hendel voor monteren vond ik onzin. De houder voor de bovenste lamp raakte ik helaas kwijt, maar is bovendien nogal kwetsbaar. De trumpeter variant is stevig verlijmt.

Image1544043446.806890.jpg


Image1544043467.350798.jpg


De koplampen moeten nog, maar met dat glas kan dat ook pas na spuiten worden afgemaakt (of zeer goed afplakken?). De witte stroomdraad die links in het niets eindigt moet ook nog beter.
 
Image1544273765.387753.jpg


Koplampen voorzichtig rondgebogen en gesoldeerd. Voor het eerst dat ik messing soldeer, maar deze ronding vraagt er om. Gator gaat dat niet houden.
 
Image1544274101.453117.jpg


Nu drogen. De glaasjes die erin passen moet jezelf uitknippen :-(

Nou ja, daar zijn we sowieso nog lang niet aan toe. Maar gaat dat echt werken?
 
Image1544362126.897756.jpg
Image1544362145.486606.jpg


Zo, koplampen aangesloten en de stroomdraad het hoekje om. En dan loopt die voor het Luik langs! Heel raar, maar zo ook te zien op afbeeldingen van anderen.

Nergens kan ik echte foto’s vinden van de tender met 2 ladders. Ik ben heel benieuwd waar Trumpeter dit nou vandaan heeft.
 
Image1544363332.462691.jpg
Image1544363373.825548.jpg

Image1544363387.576862.jpg


Tenslotte de treden en de koppeling.

Die koppeling leverde weer raadsels op. Foto’s tonen een veel minder complexe koppeling. Bovendien: in de getoonde hangende configuratie sleept hij bijna op de grond. Op foto’s zie je dat de hangels opgevouwen zijn en zo veel hoger hangen. Zoiets imiteer ik ook plus dat ik de langste haak achterwege laat.
 
En daarmee zit de tender zover in elkaar als mogelijk. Glas en waterpijpen wil ik na het schilderen plaatsen.

Image1544476102.102237.jpg
Image1544476123.768794.jpg
 
Het plaatsen lukt me het best door met de punt van een mesje de klinknagel er aan te prikken, dan op de plek te houden en vervolgens (op zijn plek houdend) de extra thin tamiya cement te laten vloeien. Na een paar seconden plakt hij en kan het mesje er af

Image1544561070.451806.jpg
Image1544561101.239240.jpg
Image1544561132.474588.jpg


Tja, het plakken en fotograferen vergt drie handen, dus die stap moet je er maar even bijdenken
 
Erik, ik heb mijn tender gekoppeld aan de loc volgens de bouwinstructie, maar dan is er absoluut geen zicht meer op de binnenzijde van het machinisten huis of de voorzijde van de tender. Dus je moet beslissen of je de tender vast maakt aan de loc, of niet.

Groeten,
Willie
 
Erik, ik heb mijn tender gekoppeld aan de loc volgens de bouwinstructie, maar dan is er absoluut geen zicht meer op de binnenzijde van het machinisten huis of de voorzijde van de tender. Dus je moet beslissen of je de tender vast maakt aan de loc, of niet.

Groeten,
Willie

Ja, doodzonde. Een optie lijkt me het dak openklapbaar te maken (tip van mijn collega ZMBCer die een br52 bouwt met voyager en resin).

Of gewoon heel bot aan één kant van het model de zijkant weglaten! En dan om de week het model draaien [emoji1303]
 
Image1545560142.508040.jpg


Het wegwerken van de gietbramen is continue werk hier. Misschien zijn ze later niet zichtbaar, maar indien wel zal wegwerken nauwelijks nog gaan.
 
Back
Top