Afgelopen half jaar heb ik even rustig aan gedaan en wat oude modellen opgeknapt en afgemaakt.
Eind juni ben ik opnieuw gestart met tekenwerk - ditmaal voor het expeditieschip van Willem Barentsz.
Het verhaal van Willem Barentsz is bij vrijwel iedereen bekend - niet alleen vanwege de poging om eind 16e eeuw een noordelijke doorvaart naar Indië te vinden, maar zeker vanwege de gedwongen overwintering in 1596 - 1597 op Nova Zembla en de bouw van het Behouden Huys. Dit was / is een stukje vaderlandse geschiedenis wat velen nog van de lagere school kennen vanwege deze afbeelding:
Het schip zelf was het type schip waarmee de Nederlanders vele reizen maakten en vele ontdekkingen gedaan hebben. Denk aan de Halve Maen waarmee Hudson Amerika binnenvoer op de naar hem vernoemde Hudsonbay, of de Duyfken waarmee Australië op de kaart gezet werd. Een klein schip, aangeduid als jacht of pinas. De exacte aanduiding of naam van dit type schip is al vaak besproken en zal ik hier niet opnieuw aanzwengelen. Ik hou het op Het expeditieschip van Willem Barentsz, en zo zal het schip straks ook gaan heten wanneer het als bouwmodel op de markt komt. De werkelijke naam van het originele schip is niet bekend. Wel wordt momenteel in Harlingen een replica gebouwd van het schip van Willem Barentsz, en deze replica heeft wel een naam gekregen: de witte Swaen. Omdat het model wat ik bouw niet één op één hetzelfde zal zijn als de Harlingen-replica zal ik de naam niet overnemen en laat ik het in het ongewisse.
In grote lijnen lijkt het schip op de Duyfken zoals die enkele jaren geleden gemaakt is. Qua maatvoering, rompvorm en opbouw is het vergelijkbaar - maar beslist niet hetzelfde. Eind 16e eeuw werden schepen nog niet volgens tekening gebouwd, maar naar inzicht en idee van de bouwmeester. Geen schip was exact hetzelfde, en per scheepswerf konden er al behoorlijke verschillen bestaan. Het nieuwe model is gebaseerd op de rompvorm van de Duyfken, maar ook de boeken van Ab Hoving en de klassieke werken van Witzen en Van Yk zijn als hulpbron geraadpleegd.
Het model wordt in schaal 1 op 50 gebouwd en is tussen de stevens ongeveer 40 cm lang. Effectief wordt dit dus weer een model van ca. 50 cm lang (incl. boegspriet), 50 cm hoog en 20-25 cm breedt (grote ra). Het model krijgt 12 geschutspoorten en twee poorten in de spiegel, maar in het basismodel blijven alle poorten dicht. Er komt wel de mogelijkheid om apart een volledig set van 12 kanons aan te schaffen om het model met kanons in te richten.
Verder de gebruikelijke bouwwijze met kiel en spanten en notenhouten bekleding, masten en zeilen, en twee kleine boten erbij, dit omdat deze kleine boten onlosmakelijk aan het verhaal van Willem Barentz vastzitten.
Het model zal in een makkelijke bouwklasse vallen, maar een beetje ervaring in het bouwen in hout is altijd makkelijk.
De bouw is al enigszins gevorderd, in de volgende posts zal ik wat voortgang laten zien.
Eind juni ben ik opnieuw gestart met tekenwerk - ditmaal voor het expeditieschip van Willem Barentsz.
Het verhaal van Willem Barentsz is bij vrijwel iedereen bekend - niet alleen vanwege de poging om eind 16e eeuw een noordelijke doorvaart naar Indië te vinden, maar zeker vanwege de gedwongen overwintering in 1596 - 1597 op Nova Zembla en de bouw van het Behouden Huys. Dit was / is een stukje vaderlandse geschiedenis wat velen nog van de lagere school kennen vanwege deze afbeelding:
Het schip zelf was het type schip waarmee de Nederlanders vele reizen maakten en vele ontdekkingen gedaan hebben. Denk aan de Halve Maen waarmee Hudson Amerika binnenvoer op de naar hem vernoemde Hudsonbay, of de Duyfken waarmee Australië op de kaart gezet werd. Een klein schip, aangeduid als jacht of pinas. De exacte aanduiding of naam van dit type schip is al vaak besproken en zal ik hier niet opnieuw aanzwengelen. Ik hou het op Het expeditieschip van Willem Barentsz, en zo zal het schip straks ook gaan heten wanneer het als bouwmodel op de markt komt. De werkelijke naam van het originele schip is niet bekend. Wel wordt momenteel in Harlingen een replica gebouwd van het schip van Willem Barentsz, en deze replica heeft wel een naam gekregen: de witte Swaen. Omdat het model wat ik bouw niet één op één hetzelfde zal zijn als de Harlingen-replica zal ik de naam niet overnemen en laat ik het in het ongewisse.
In grote lijnen lijkt het schip op de Duyfken zoals die enkele jaren geleden gemaakt is. Qua maatvoering, rompvorm en opbouw is het vergelijkbaar - maar beslist niet hetzelfde. Eind 16e eeuw werden schepen nog niet volgens tekening gebouwd, maar naar inzicht en idee van de bouwmeester. Geen schip was exact hetzelfde, en per scheepswerf konden er al behoorlijke verschillen bestaan. Het nieuwe model is gebaseerd op de rompvorm van de Duyfken, maar ook de boeken van Ab Hoving en de klassieke werken van Witzen en Van Yk zijn als hulpbron geraadpleegd.
Het model wordt in schaal 1 op 50 gebouwd en is tussen de stevens ongeveer 40 cm lang. Effectief wordt dit dus weer een model van ca. 50 cm lang (incl. boegspriet), 50 cm hoog en 20-25 cm breedt (grote ra). Het model krijgt 12 geschutspoorten en twee poorten in de spiegel, maar in het basismodel blijven alle poorten dicht. Er komt wel de mogelijkheid om apart een volledig set van 12 kanons aan te schaffen om het model met kanons in te richten.
Verder de gebruikelijke bouwwijze met kiel en spanten en notenhouten bekleding, masten en zeilen, en twee kleine boten erbij, dit omdat deze kleine boten onlosmakelijk aan het verhaal van Willem Barentz vastzitten.
Het model zal in een makkelijke bouwklasse vallen, maar een beetje ervaring in het bouwen in hout is altijd makkelijk.
De bouw is al enigszins gevorderd, in de volgende posts zal ik wat voortgang laten zien.