Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Blusmonitoren. Ik moet alvast rekening gaan houden met de doorvoer van de slangen.. Hebben jullie hier tips over? Daarnaast heb ik gezocht naar 1:75 Blusmonitoren maar niet gevonden. Kent iemand passende voor deze boot?

In die schaal wordt het voor plastic wel érrug klein... Dan kun je ze beter van messing maken. Is ook steviger.

Radar: ik wil ze laten draaien via schakelaar aan boord. Waarschijnlijk moet ik onderdeks een motor plaatsen met een stangetje naar boven. Hoe kan ik dit het beste aan pakken?

Waarom via een schakelaar? Bij deze schepen staat de radar meteen 'standby' als de schipper roept:"Los voor en achter!"
Kun je 'm beter rechtstreeks via de hoofdschakelaar van het schip doen.
Motortje onderdeks, (zwart, minder zichtbaar) stangetje naar boven door de brug heen. Eventuele koppelingen dikwandige siliconenslang.

Verlichting: welke verlichting adviseren jullie? Ik wil het makkelijk houden. Dus met schakelaar aan boord alles aan of alles uit. Alleen navigatie verlichting en overige verlichting gescheiden. Hoeft niet over zender. Liefst over de 12 volts accu van motoren maar paar kleine batterijen zou ook geen ramp zijn. Daarnaast is de mast niet hol. Hoe kan ik het best daar de verlichting in aan brengen?

Ik zou met LED's werken. Ik ken iemand die met een containerschip vaart met 'echte' lampjes erop. Leuk, maar die schuit is met alles aan een varende kerstboom. Het scheelt hem een uur varen, vanwege de stroom die die lampjes trekken.
LED's verbruiken vrijwel niets, zijn over het algemeen kleiner.
Hebben ook een paar nadelen:
* Het licht is bij de meeste LED's een smalle bundel.
* Ze hebben de juiste weerstanden nodig
* Als je ze verkeerd aansluit doen ze niks.
Ja, het is even puzzelen, maar m.i. inziens wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen.
Niet holle mast? (Ik schat van hout??)
Aan de achterzijde een sleuf maken, daar de draden in leggen. Draden zoveel mogelijk combineren.
 
In die schaal wordt het voor plastic wel érrug klein... Dan kun je ze beter van messing maken. Is ook steviger.

Alles is waarschijnlijk te maken voor de geoefende modelbouwer maar ik zie mezelf nog niet zo ver.. Ik koop ze daarom liever. Misschien wanneer ik meer bedreven raak dat ik zelf eens wat kan proberen.. Hoe kan ik het het beste met de slangetjes aan pakken? Er moet een koppeling komen omdat de opbouw er af kan. Hoe heb jij en anderen dat opgelost?

Waarom via een schakelaar? Bij deze schepen staat de radar meteen 'standby' als de schipper roept:"Los voor en achter!"
Kun je 'm beter rechtstreeks via de hoofdschakelaar van het schip doen.
Motortje onderdeks, (zwart, minder zichtbaar) stangetje naar boven door de brug heen. Eventuele koppelingen dikwandige siliconenslang.

Omdat ik dacht dat dat makkelijk zou zijn. Paar schakelaartjes naast elkaar. Verlichting en radar.. Onderdeks ga ik het dan doen in ieder geval! Welk motortje is geschikt? Eentje met vertraging waarschijnlijk? Zag er wat van robbe maar die draaide voor het mooie nog net wat te hard.

Ja, het is even puzzelen, maar m.i. inziens wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen.
Niet holle mast? (Ik schat van hout??)
Aan de achterzijde een sleuf maken, daar de draden in leggen. Draden zoveel mogelijk combineren.

Nee is een messing mast die in elkaar gesoldeerd moet worden met allemaal dunne stukjes. Ledjes lijken me moeilijk. Is dat ook zo? Zijn er ook ledjes die je alleen hoeft aan te sluiten zoals ouderwetse lampjes? Met weerstanden werken enzo heb ik geen verstand van.. En ik probeer met deze eerste boot zo veel mogelijk binnen m'n comfortzone te blijven haha.
 
Hallo Christian, Hieronder de beschrijving hoe ik de radar+ aandrijving heb gemaakt.Heb een Decca Radar gemaakt voor mijn Bugsier 3. Onder de driehoek van draad heb ik een alu plaatje gelijmd. Eerst er een gaatje in geboord voor een M2-boutje. Het draadeind van het boutje in een stuk isolatie van een 1,5 mm koperen trekdraad gedraaid. Dat stuk isolatie door een 4 mm alu-pijp gestoken. Aan de andere kant van de alu-pijp drijft een uitgeklede servo de boel aan. De hoek van 90 graden overbrugd door een stukje rubber slang. Toerental regel ik af op 30 omwentelingen met een spanningsconverter. Eventueel te verkrijgen bij Tinytronics. Mijn radar is iets groter dan die op de RHD en heeft 3 ribben. Hoop dat één en ander zo duidelijk is voor je. Groeten, Klaas.

20180423_190006.jpg


20180423_190018.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het filmpje is duidelijk Klaas! De tekst iets minder haha. Ik denk dat ik een dun staafje ga maken die zo dicht mogelijk bij de mast komt en die vanuit de opbouw omhoog komt en zo 2 radars tegelijkertijd aandrijft. Moet dan alleen even een geschikt (goedkoop) motortje vinden die de juiste toeren draait. Zoals de mast vanuit het bouwpakket nu is er eigenlijk geen mogelijkheid om het in de mast zelf in te bouwen.
 
Christian, Heb een deel van de tekst gebruik uit een andere vraag. Scanner weet je uit eigen ervaring, zoals toerental en draairichting. Je zou even in het bouwverslag van de Armira kunnen kijken hoe daar in de aandrijving is voorzien. Zelf had ik nog een oude miniservo en heb daarvan het mechaniek zo aangepast dat het 360 graden kan draaien. Om de servo niet exact onder de aandrijf"as" van de scanner te hoeven plaatsen heb ik de servo op zijn kant gelegd en de verbinding met de as gemaakt van een rubber koppeling. Door de 4 mm alu pijp heb ik een stuk plastic mantel geschoven met onderin een stukje 2 mm stalen as en bovenin door de scanner een M2 boutje. Een en ander gefixeerd met CA-lijm en als smering een beetje WD40 in de alu pijp. Zo duidelijker? Heb de voeding van de radar aangesloten op de basisverlichting voor het varen met de losse boot. Die basis verlichting bestaat uit een 5- tal ledjes. Op zich is dat niet moeilijker als lampjes. In wezen is een led een light emitting diode. Een diode gedraagt zich als een elektrische terugslagklep, waardoor de stroom maar in één richting wil stromen. De stroomsterkte beteugel je met een weerstandje. Als je met deze eigenschappen rekening houdt is het niet zo moeilijk. Zal hier morgen even een schemaatje bijplaatsen. Omdat leds bijna geen stroom gebruiken kun je haardunne draadjes gebruiken en die gewoon wegverven. Zelf heb ik draad gebruikt uit een primaire spoel van een adapter. De ledjes die ik gebruikt komen uit een batterijkerstboomverlichting en zijn iets minder dan 3 mm in doorsnede. Toevallig vond ik exemplaren die rondom licht uitstralen. De lamphuizen maakte ik uit 4 mm alupijp. Maar je kunt de ledjes aan de bovenkant plat vijlen en er een zwart schijfje op plakken. Vandaag de dag bestaan navigatielampen meestal geheel uit kunststof. Mat schuren van een ledje geeft ook een betere uitstraling rondom. Laat maar even bezinken wat je wilt en kunt. Gr. Klaas.

IMG_20180430_0002.jpg
 
Laatst bewerkt:
Misschien zit er hier iets voor je tussen?
Eventuele andere varianten kom je verder naar onder scrollend nog tegen.

Ja daar zit zeker wel wat tussen. Ik had alleen tegen mezelf gezworen nooit meer wat op Ali te bestellen :hammer:vanwege de slechte arbeidsomstandigheden daar. Nou komt er heel veel uit China maar dan niet direct aan de bron..
 
De motor heeft niet direct onder de as van de radarscanner te staan. Schreef het al in mijn vorig bericht. Hieronder de aandrijving van de radar op de Smit Finland. Let niet op alle losse draden van de (led)verlichting. Gaat om het principe van de 90 gr. bocht. Radar loopt nog te snel, maar is later voorzien van een spanningsregelaar. De motor komt uit een mechaniekje van een WC verfrisser. Mijn buurman vond dat ik daar nog wel iets mee zou kunnen. En dan gaan de tandwielen (figuurlijk en letterlijk) draaien bij me. Gr. Klaas.

 
De motor heeft niet direct onder de as van de radarscanner te staan. Schreef het al in mijn vorig bericht. Hieronder de aandrijving van de radar op de Smit Finland. Let niet op alle losse draden van de (led)verlichting. Gaat om het principe van de 90 gr. bocht. Radar loopt nog te snel, maar is later voorzien van een spanningsregelaar. De motor komt uit een mechaniekje van een WC verfrisser. Mijn buurman vond dat ik daar nog wel iets mee zou kunnen. En dan gaan de tandwielen (figuurlijk en letterlijk) draaien bij me. Gr. Klaas.


Ik had gelezen dat ie er niet perse onder hoeft te staan klaas. Maar ik heb die ruimte wel dus denk dat ie voor het gemak er direct onder komt. En anders doe ik het ook met zo'n stukje slang.
 
Kijk maar Christian. Het was maar om je een idee te geven hoe het allemaal kan. Ik heb bij beide boten de radaraandrijving pas later ingebouwd en dan wordt het moeilijk meten en boren zonder dat je iets beschadigt. En die oude servo had ik nog uit de 70-er jaren van de vorige eeuw. Uiteindelijk toch nog een bestemming gevonden. Zorg wel dat je het motortje ontstoort. Geeft minder storing (vonken) en slijtage (inbranden) aan de collector. Gr. Klaas.
 
Sjongejonge... En jij bent binnenvaartschipper?
Zeker liggen meuren tijdens de les 'personeel'.

"Dekmatroos": Meestal vrouwelijk type. Nogal passief ingesteld. Láát zich.... nou ja, laat maar.
"Keukenmatroos": Type wat niet bijzonder begiftigd is met 'nozel'. De meesten heten 'Miele' of "' AEG'.
"Brugmatroos": niet aangetroffen. Op de brug heerst de schipper.
"Machinekamermatroos": Die noemen we meestal kortweg 'Bert'.
 
Kleine update. Druk bezig om de brug indeling in elkaar te lijmen. Ontzettend gepriegel. De bodem is al met een paar laagjes matte lak bewerkt. Daar lijm ik nu boven op om vervolgens alles nog eens in de lak te sluiten om het zo een klein beetje watervast te krijgen. Het zou droog moeten blijven maarja dat weet je nooit...

IMG_20191018_152827.jpg
 
Ik heb het zo goed als af! Het staat nu in de machinekamer te drogen van 1e laagje lak. Ik kan niet alle onderdelen vast lijmen omdat sommige stukken tegen de binnenkant van de schuine wand moet komen. Ik ben, ondanks dat het wat strakker had gekund, niet ontevreden. Vind het best goed gelukt voor een prutser als ik :koud:

Wanneer ik weer verder ga met de opbouw moet ik even gaan kijken hoe ik alles in elkaar gaan lijmen want de raampjes worden dicht en de binnenkant wil ik van verf voorzien. Waarschijnlijk breng ik het dak met schuine raampjes als laatste aan. Dat zien we wel ff als het zo ver is :D

IMG_20191019_222309.jpg
IMG_20191019_222400.jpg
 
mooi werkje, de kwaliteit is toch best goed.
De foutjes die je zelf ziet omdat je ze weet zitten, door dat je het zelf gemaakt hebt, worden zelden door anderen waargenomen.
 
mooi werkje, de kwaliteit is toch best goed.
De foutjes die je zelf ziet omdat je ze weet zitten, door dat je het zelf gemaakt hebt, worden zelden door anderen waargenomen.

Bedankt Marc! Het is ook gewoon heel moeilijk al dat kleine priegelwerk. De grootste dingen waren het makkelijkst. Maar al die kleine stukjes.. Als je ook maar iets lijm aan je vingers of pincet had trok je de boel weer door de war bij los laten of bewegen. Al met al zit er wel zo'n 15 uur in dat kleine beetje papier.
 
Back
Top