Union Wrestler 1:50

Hey Jan , ik gebruik ook al jaren die grijze primer spuitbus van Motip en zet er steeds gewoon een vernis overheen .
De vernis die ik gebruik is Lord Nelson , een goede vernis in spuitbus en zelfs na enkele jaren geen verkleuringen .
Groetjes
Ronny

Hey bedankt Ronny, aangezien de kleur perfect zit ga ik het dan gewoon vernissen op de primer...

Hoe gaat het met het nieuwe vaarwater?
 
Hey Jan , het gaat goed met ons nieuwe vaarwater , deze week is de put gegraven .
Normaal zouden wij zaterdag met de leden starten om de vijverranden af te werken maar wegens de maatregelen tegen het coronavirus moeten we dat enkele weken uitstellen .
De gezondheid komt nog steeds op de eerste plaats .
Neem eens een kijkje op onze website , daar kan je de werken volgen .
Vriendelijke groeten
Ronny
www.mothvzw.be
 
Hey Jan , het gaat goed met ons nieuwe vaarwater , deze week is de put gegraven .
Normaal zouden wij zaterdag met de leden starten om de vijverranden af te werken maar wegens de maatregelen tegen het coronavirus moeten we dat enkele weken uitstellen .
De gezondheid komt nog steeds op de eerste plaats .
Neem eens een kijkje op onze website , daar kan je de werken volgen .
Vriendelijke groeten
Ronny
www.mothvzw.be

Hey Ronny, ja dat virus... Het geeft mij weeral wat extra modelbouw tijd, er gaat nu toch niemand meer op reis dat maakt mij dan "technisch" werkloos.

Ik denk dat ik dit jaar wel eens ga afkomen, ik bekijk zo de site eens, dan kan ik me misschien ineens lid maken, dat was al lang de bedoeling maar ja...
 
Nog even de tijd voor een update, er is niet veel en tevens ook heel veel gebeurd, ik heb me wat geïnstalleerd om het een en ander af te werken en ben begonnen met de schroeven.

Ik ga ze nog niet monteren, jullie hebben al voorheen de filmpjes gezien van hoe wat wat werkt, maar eerst wil ik het onderwaterschip in de verf zetten. Nu dat gaat nog wel even duren omdat ik alle vaste delen van het schip dan af wil hebben...

Anyway wat foto's:

Dit waren de thrusters:

P1000258 by Jan Fabri, on Flickr

P1000259-1 by Jan Fabri, on Flickr

P1000261 by Jan Fabri, on Flickr

dan heb ik ze eerst in de primer gezet, nu ik ga eerlijk zijn ik vind dat altijd een spannend moment, het is niet de eerste keer dat ik een mooi werk volledig verkloot tijdens het schilderen, zij die het nog weten moeten het bouwverslag van de Gry Maritha er maar eens op na slaan...

Dus met de staart tussen de benen geprimed:

En natuurlijk de niet te vergeten detailles!!!!!!!!!!!!!!

IMG_4937 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4938 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4940 by Jan Fabri, on Flickr

Oh ja niet te vergeten het schuren.... (uren)

de primer heeft eigenlijk bija dezelfde kleur als de ral coating, als ik dit had geweten had ik het waarschijnlijk in primer laten staan maar ja...

Ik heb het meeste detail proberen te houden (zelfs het aanvreten van het metaal), de propellers zijn ook 3D geprint en 100% realistisch, het enige probleem wat ik had is ze echt doen lijken, ik heb wel wat geëxperimenteerd en het resultaat is ok, niet perfect maar ik kan er mee leven...

Dit is het geworden:

IMG_4942 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4943 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4945 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4946 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4947 by Jan Fabri, on Flickr

Voila kleine maar fijne update, ik ben nu met de kraan bezig, er is veel heel erg veel schilderwerk aan, ook de winches ondergaan dit op dit moment...

Nu ik het wat terug bekijk moet ik wel zeggen dat de foto's het werk toch niet echt eer aan doen in het echt is het echt wel zeer strak werk, misschien moet ik de resolutie wat bijstellen, hahahaha

Tot de volgende...
 
Je maakt er weer iets prachtigs van Jan. De al mooi gedetailleerde thrusters nog mooier gemaakt. Geweldig.
 
Je maakt er weer iets prachtigs van Jan. De al mooi gedetailleerde thrusters nog mooier gemaakt. Geweldig.

Thx, ik doe mijn best, ik denk wel dat het uiteindelijk een heel gedetailleerde boot wordt, ik hoop alleen dat het niet "te" is, maar ik ben ook niet zeker of dat eigelijk wel kan...

Zeg een vraag, als ik zo eens door de 1000den foto's ga die ik heb, kom ik echt zowat alle kleuren tegen, wat bedoel ik, dan is de crusifix zwart, dan grijs, dan rood.... Dat geld zowat voor alles, echt alles!

Soms zijn de trommels geel zwart, wat later gewoon grijs, dan is er een lijntje geel en zwart, dan enkel de binnenkant...

Ik wordt er wat gek van, hoe heb jij dat gedaan of ben je voor het compromis gegaan of voor het leukste?
 
Hé Jan

IK bouw en kleur mijn boten zoals ze van de scheepswerf komen ,anders kan je blijven veranderen .

Hey JP, ja daar heb je zeker gelijk in, ik heb ook heeeeeeeel erg lang getwijfeld om de Wrestler in URS te zetten, (eigenlijk vind ik dat iets mooier) maar er is ondertussen zoveel veranderd dat ik dan maar voor de laatste versie ben gegaan de versie met de Speciale David van Palfinger en de nieuwe Ribb, mede omdat de boot aan de zijkant wat leuke detailles heeft zoals de speciale trap enzo...

Mijn probleem ligt vooral bij de kleine verschillen elke keer ze de winches schilderen is het weer anders origineel was het zoals de Boxer, dan hebben ze het wat minimalistischer gemaakt en enkel een geel/zwart randje geschilderd op de zijkanten van de drums, echt eenduidigheid is er niet maar het schema wat ze nu nog steeds op de Boxer hebben van die geel en zwarte vlakken is wel erg leuk, maar niet meer wat nu wordt gedragen op de Wrestler winch, dillema's...
 
He Jan,
Ja, dat klopt wel. Nu heb ik destijds zelf foto's genomen. Ik heb dan ook de kleuren aangehouden wat op mijn foto's staat. Maar verschillen zijn er zeker. De Boxer heeft bijvoorbeeld van de railingen, de bovenste ligger zwart, de twee daaronder wit. De Fighter heeft alle drie zwart. Verder heb ik aangehouden zoals Boskalis zelf de kleuren aangeeft, op welke delen wat moet. Je moet je denk ik ook afvragen wat jezelf het mooiste vindt. Ik heb het idee dat dat op de schepen zelf ook speelt. Details qua kleur kunnen per jaar, lees onderhoud, verschillen. Zou me er niet al te druk om maken.
 
Tijd voor een kleine update, alles gaat wat trager nu ik terug werken moet, komt daarbij dat ik ook nog wel wacht op verschillende onderdelen.

Ik ben maar begonnen met het spuiten van de winches, aangezien ze erg gedetailleerd zijn is dit toch best een lastig werk, niet teveel verf maar ook niet te weinig... En weeral de mogelijkheid om uren werk naar de maan te helpen:

Min of meer alle grote basis stukken zijn gespoten, nu moeten de drums nog wat waarschuwing kleuren krijgen maar die verf was er nog niet, voor de betting (crusifix) ben ik uiteindelijk voor zwart gegaan op sommige foto's staat hij ook grijs maar ik denk dat de zwarte kleur meer variatie brengt...

Een overzicht:

IMG_4953 by Jan Fabri, on Flickr

En dan wat detail opnames, stilaan merk ik dat al mijn monniken werk om overal alle details in te verwerken toch oplevert, ik denk als alle leidingen en dergelijke klaar zijn dat dit schitterende winches worden, ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben met het resultaat.

Bijna alle details zijn zichtbaar, ik denk dat er zo goed als niets is vergeten, nu nog een heleboel decals aanbrengen en dan zijn we der... (niet alle foto's zijn even duidelijk ik sla er maar niet in om echt goede foto's te maken....)

IMG_4952 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4950 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4949 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4948 by Jan Fabri, on Flickr

Tijdens het drogen ben ik maar met een volgend project verder gegaan:

Ik heb een heleboel onderdelen van de kraan afgewerkt en verfraaid, ze is bijna volledig klaar om gemonteerd te worden:

De arm met vaste haak, niet volledig zoals het voorbeeld omdat de losse haak op de echte kraan aan de vaste doorvoer is gemaakt, maar dat zou het zo lastig maken als de arm uitschuift om de winch en de haak mee te laten afrollen, dat ik er heb voor gekozen om de losse haak aan de Boom support te bevestigen. (dit wordt later nog wel duidelijk)

IMG_4954 by Jan Fabri, on Flickr

De voeding kabels van de kraanwinch liggen al klaar

De winch wordt op deze manier plug and play...

IMG_4961 by Jan Fabri, on Flickr

En dan de winch zelf natuurlijk de winch body en het bescherm frame, dit moet nog gemonteerd worden maar voor het schilderen was het toch makkelijker dat dit los werd gedaan ik heb er een latje naast gelegd dan zie je dat het echt een klein opdondertje is geworden op 1/50:

IMG_4955 by Jan Fabri, on Flickr

het frame:

IMG_4959 by Jan Fabri, on Flickr

en wat details ik heb weer de leidingen en alles aangebracht ook de bouten maar op het zwart komt dit niet echt tot zijn recht...

IMG_4956 by Jan Fabri, on Flickr

Oh ja je kan dit niet direct zien waarschijnlijk, maar ze draait ook echt, ze is niet super krachtig maar toch in staat een container te tillen, filmpjes volgen later wel... ze is ca 1cm3 groot, de kleinste die ik tot hiertoe heb gemaakt...

Als laatste nog de hydraulische rams, of jacks, deze moeten nog de retour leidingen krijgen en dan zijn ze klaar om gemonteerd te worden en getest, de dikke ram het een slaglengte van 17mm en de langere dunne van 21mm, ik hoop dat dit alles min of meer zal werken als de kraan wordt gemonteerd, maar dat is voor de volgende keer,

C U...

IMG_4965 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4963 by Jan Fabri, on Flickr
 
Laatst bewerkt:
Hey Jan , je moet eens proberen om de scherpstelling van je fototoestel op het hele beeld te zetten , waarschijnlijk sta je nu op scherpstelling in het midden .
Ik heb ook moeten zoeken om goede foto's te nemen dichtbij en deze instelling kwam bij mij het beste uit .
Ik trek men foto's met een NIkonD3100 en 16-200AF-S lens
Groetjes
Ronny
 
Even een vraag in de hoop dat hier wat specialisten van verf zitten, stilaan ben ik wat aan het verven (spuiten),mijn eerste boot deed ik met de airbrush nu moet ik zeggen dat ik daar niet helemaal fan van was, het nam zo'n 3 uur in beslag om een romp te spuiten en dan heb ik het nog niet over de verfvoorbereiding en het opkuis werk naderhand.

Dus voor de grote delen ga ik gewoon overstappen op spuitbussen, je krijgt hier een heel mooi resultaat mee vind ik, zelfs beter dan met de airbrush.

Nu mijn vraag, ik heb wat tests gedaan en nu blijkt de primer die ik gebruik (motip) zo goed als 100% overeen te komen met het lichte grijs dat ik nodig heb voor onderdelen op de boot, maar wat is nu net primer, moet je daar nog een laag overzetten of mag ik dat eventueel gewoon sealen met vernis? Of gewoon zo laten? Want de voorbehandeling testen zijn gewoon 100% perfect vandaar...

Persoonlijk nooit geen Motip bij mij. Zoek ook maar eens op het forum, als er problemen zijn met verschillende verven onderling, is er heel vaak Motip bij betrokken.
Misschien als je het hele verfsysteem van Motip gebruikt dat je geen probleem hebt, maar met andere merken vind ik het te spannend.
Ik gebruik zelf altijd Belton, op RAL nummer te koop....
Ook heb ik inmiddels goede ervaring met https://shop.elita.de/, verf op oplosbasis voor de airbrush ook op RAL nummer te bestellen, alleen de verzendkosten zijn aan de hoge kant vind ik...
 
Hallo Jan,

Mooi project weer.
Ik las net je dilemma over de winches. Het geel/zwart schijnt tegenwoordig verplicht te zijn, dan kan je op afstand zien of de winch draait of niet.
Ook moet er duidelijk gemarkeerd worden wat de draairichting is van het halen en vieren. Ook moet er op het dek aangegeven worden wat de "snap back zone" is, allemaal veiligheid gerelateerd.
Dat is het gebied waarin de draad zich kan vrij zou kunnen bewegen tijdens bedrijf.
De schepen gaan er daardoor als bonte circus schepen uitzien.

In verdere aanvulling dienen de eerste en de laatste traptrede afwijkend gekleurd te zijn om een hoogte verschil aan te geven, meestal zwart/geel gestreept.
Veilige looppaden dienen gemarkeerd te worden, en nog meer van dat soort zaken.
Een van onze schepen heeft laatst een P&I Loss prevention survey gehad, zeg maar een inspectie van de verzekering om te zien of de premie nog wel gehandhaafd kan blijven.
Het kan nog gekker wat punten betreft maar dat zal ik maar laten voor wat het is.

Ik ben benieuwd wat voor en hoe je de extra functies weer voor elkaar krijgt.

Groet,
Mathieu
 
Vermoedelijk zijn je onderdelen dermate klein dat je dit met reguliere lenzen of fotocamera’s niet makkelijk oppikt.
Ik weet niet waar je mee fotografeert, maar je kunt eens kijken of je toestel een macrostand heeft.

Dat soort lensjes zijn er overigens ook voor mobiele telefoons, en nog betaalbaar ook ;)

Het blijft een prachtig project btw
 
Ondertussen heeft iedereen wat meer "vrije" tijd veronderstel ik, ik heb dan maar wat onderdelen beginnen te spuiten na links en rechts de raad te hebben gevolgd van de forumisten.

Nu spuiten is niet echt mijn sterkste kant en dat kon ik weeral eens ondervinden, nu is alles verdomd klein en is afplakken heel lastig, heb ik natuurlijk wat onderlopers waar de tape niet 100% zat.
Vooraleer ik nog wat foto's hiervan plaats ga ik dat toch proberen te fixen want nu ben ik er niet tevreden mee.

Wat ik toch ook ondervind desondanks ik deze keer met primer heb gewerkt is dat de verf toch niet fantastisch hecht, ik heb dat nog al meegemaakt in het verleden, dat was een van de grote redenen dat ik gestopt was met voor primen omdat ik vind dat dit toch weinig uitmaakt...
Weeral in de val gelopen dus...
Wat ik wel ga doen is alles nu goed vernissen in de hoop dat alles dan toch wat beter blijft vasthechten...

Ik houd jullie op de hoogte hopelijk met wat redelijk schilderwerk dan... (misschien moet ik mijn lat toch ook wat minder hoog leggen vrees ik...)
 
Ik denk toch, maar dat is persoonlijk, dat voor het fijne werk een Airbrush betere resultaten geeft. Voor alle duidelijkheid, ik gebruik alleen alcyd verf. Met de Airbrush kun je, maar dat weet jezelf ook, heel dun spuiten. Ook vind ik het praktisch dat jezelf de druk kunt bepalen waarmee je spuit. Bij kleine objecten met veel details ideaal. Ik gebruik ook altijd een goede alcyd primer en spuit het af met de juiste kleur. Heb geen last dat de verf niet blijft zitten, ook niet als ik met afplakband gespoten delen afplak. Maar er zijn vele wegen naar Rome, dit is voor mij de beste.
 
Ik denk toch, maar dat is persoonlijk, dat voor het fijne werk een Airbrush betere resultaten geeft. Voor alle duidelijkheid, ik gebruik alleen alcyd verf. Met de Airbrush kun je, maar dat weet jezelf ook, heel dun spuiten. Ook vind ik het praktisch dat jezelf de druk kunt bepalen waarmee je spuit. Bij kleine objecten met veel details ideaal. Ik gebruik ook altijd een goede alcyd primer en spuit het af met de juiste kleur. Heb geen last dat de verf niet blijft zitten, ook niet als ik met afplakband gespoten delen afplak. Maar er zijn vele wegen naar Rome, dit is voor mij de beste.

Hey Sjoerd, vaak grijp ik ook naar de Airbrush, ik heb mij een aantal jaar geleden een Astec aangeschaft, super goed materiaal, ik gebruik deze vaak met de enamel verf van of Humbrol of Revell, vooral omdat er zo veel kleuren zijn en niet onbelangrijk deze potjes zijn goedkoop. Maar de verf "sterkte" en de verschrikkelijke dekking van de gele kleur pfffffffffff.......

Nu het schilderwerk heb ik gedaan met Motip spuitbussen, bij mijn weten is dat ook Alcyd, ik zag in jou verslag dat jij de signaal kleuren op de drum met het penseel hebt gedaan, ik heb dit dus afgeplakt met tape en gespoten. Hier is het misgegaan, ik heb de tape van de Action gebruikt(omdat ik geen Tamiya meer heb en je hier waarschijnlijk 2 maand niets meer gaat kunnen kopen.) na het verwijderen is zowat alle lijmlaag blijven plakken aan mijn grijze en aan mijn gele verf, ik denk dat deze laag toch wat moet hebben gereageerd want ik gebruik deze tape omdat ik hem zo goed vind... Anyway onder de tamiya tape die ik nog had geen probleem maar de action tape daar kon ik gaan cleanen.

Eerst met wat thinner getest, geen goed idee, dan benzine, geen goed idee, aceton daar ken ik het resultaat van dus gewoon maar niet gedaan. Bleef over Google...
uiteindelijk water en Dreft en daarvoor een beetje WD40, alle lijm is weg maar omdat ik wat had geprobeerd met een mesje te "schrapen" ben ik dus wat verf kwijt... Geen ramp het is ondertussen bijgewerkt maar je weet ik ben nogal een lastige als het niet echt zo is als ik wil, maar ik dacht misschien komt roest hier wel van pas...

Anyway, ik heb net 3 vernissen getest van mat over semi-gloss naar gloss, morgen even kijken wat we gaan gebruiken...

Dan moet ik nog wat decalls maken, zeg doorzichtige decalls met witte stukken erin heb jij daar een adresje voor?
 
Het is weeral even geleden, maar het is niet dat er niets is gebeurd, soms is wat weinig tijd om te posten, ondertussen heb ik eerst een aantal onderdelen min of meer afgewerkt, anders wordt het naar mijn inziens soms wat onoverzichtelijk...

Ik ben ook meer dan 3 weken weeral bezig geweest met de kraan van de boot maar daarover later meer.

Nu heb ik mij bezig gehouden met de voor Frontwinch eerst af te werken, ze is klaar maar niet helemaal naar mijn zin maar dat zien jullie zo wel, ik heb weeral wat last gehad met het verven van de onderdelen dit is echt wel mijn mindere kwaliteit bij het bouwen maar ja ik zal er maar mee tevreden zijn... Waarschijnlijk los ik hier en daar nog wel op met weathering maar dat zie ik op het einde wel... De winch is wel zeer gedetailleerd eruit gekomen.

IMG_4977 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4978 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4979 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4980 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_4981 by Jan Fabri, on Flickr

En dan nog een werkfilmpje zoals altijd, hier zie je toch, vind ik althans dat het echt wel een hele mooie winch is geworden. Met het latje erbij krijg je direct een idee van de grote.
Wat vinden jullie?


Morgen monteer ik de hoofd winch...
 
Hey Jan,
Dat je kritisch bent, dat wist ik al. Maar je kunt er ook te ver in gaan. Ik weet zeker dat 99,9% van de volgers het met mij eens is, dat hier een prachtig stukje werk gemaakt is. In de juiste omgeving gefotografeerd zal het weinig mensen opvallen dat deze 50 x kleiner is dan het origineel. Ik persoonlijk neem mijn petje af voor deze prestatie.
 
Back
Top