Paf trainer 260

Rolroer aansturing. Er zijn vele wegen naar Rome. De scharnieren zelf heb ik op 2/3 van de lijst gezet aan de bovenzijde met 5x 4,5mm penscharnier.
Aansturing heb ik zo gedaan dat er geen hevels buiten de vleugel steken. Makkelijker met transport en ik vond het leuk om te maken.
IMG_20200826_203334.jpg
IMG_20200826_203512.jpg
IMG_20200826_203535.jpg


Uitslag is er genoeg. Met maximale Servo uitslag heb ik omhoog 5 cm en omlaag 3 cm. Rolroer differentiatie heb ik mechanisch ingebouwd door de Servo hevel iets schuin naar voren te zetten.
 
Aangezien een sleper stationair nogal rammelt. En de rolroeren 40 gram wegen, (gemeten met weegschaal aan uiteinde roer) slaat ook iedere keer per omwenteling 40 gram op de Servo. Eigenlijk meer omdat je met een hefboom werkt.
Dat is dus niet bevorderlijk voor je Servo, deze zal daardoor stuk rammelen op een potentiometer of tandwielen.
Oplossing is zorgen dat je roeren balansgewicht en krijgen zodat ze niet met het gewicht op je servo rusten.
Heel mooi voorbeeld is de murdy cap 21.
Dit heb ik nagemaakt met 2x 5mm balsa op elkaar en in de voorkant lood kamers uitgefreesd. Het benodigde lood in de kamers gedaan. En met resultaat dat de roeren nu nog maar met 10 gram op de weegschaal. Dat zullen de Servos een stuk prettiger vinden.
unnamed (2).jpg
IMG_20200827_194018.jpg
IMG_20200827_194010.jpg
 
Rechter vleugel ook klaar.
Onderzijde romp maak ik een Luik achter de vleugel om daar de sleep koppeling kwijt te kunnen met servo. Tevens komt daar het richtingsroer servo.
IMG_20200901_183449.jpg
IMG_20200901_184839.jpg
IMG_20200901_195317.jpg
IMG_20200901_203208.jpg
IMG_20200901_204950.jpg
 
  • Like
Reactions: Han
Richtingsroer ook klaargemaakt. Stiftscharnieren voorbereid. Roer hevel terplaatse triplex geplaatst voor versteviging. Sleuven voor de hevels uitgefreesd. En daar waar de pull pull kabels de romp uit komen voor roer en stasrtwiel de sleuven uitgehaald.
IMG_20200910_185027.jpg
IMG_20200910_185001.jpg
IMG_20200910_184758.jpg
IMG_20200910_184847.jpg
IMG_20200910_184751.jpg
IMG_20200910_192518.jpg
IMG_20200910_192541.jpg
 
IMG_20200913_104942.jpg
IMG_20200913_132748.jpg
IMG_20200913_132754.jpg
IMG_20200913_132759.jpg
IMG_20200913_132814.jpg
IMG_20200913_132849.jpg
IMG_20200913_132854.jpg
Accu tray gemaakt en uitneembaar.
Service Luik motorruimte is ook af.
Nu rest het uit elkaar schroeven, laatste schuurbeurt en folie er op.
 
Romp staat in de folie samen met het kielvlak. Gaten haal ik uit met een soldeerbout. Penscharnieren verlijmd met 4 uurs epoxy. Motor schot in de epoxy gezet.
Romp is corsair blauw. Vleugels, stabilo en roeren worden cub geel.
IMG_20200913_172749.jpg
IMG_20200913_205600.jpg
IMG_20200913_205615.jpg
IMG_20200913_205553.jpg
IMG_20200913_205632.jpg
 
Sommige stappen kosten tijd. Stabilo inlijmen haaks op hartlijn en evenwijdig met vleugel zadel. Epoxy heeft 4 uur droogtijd. 24 uur uithardingstijd.
IMG_20200914_185653.jpg
IMG_20200914_202137.jpg
 
Uitlaat ophanging, simpel gemaakt. Een 70mm dikwandig gereedschapklem wel 3 euro. Een trillingsdempers m6 4 Euro.
IMG_20200917_184300.jpg


Onder de lippen samen binden met ijzerdraad.
 
Back
Top