De bouw van een Supra

Ik snap het gemak, maar er is altijd een risico dat er iets fout gaat met de regelaar oid, hoewel in de praktijk er niet veel hoeft te gebeuren.
Wanneer de ESC er in de lucht mee ophoudt zal een back-up fijn zijn, zeker een die onafhankelijk is van de aandrijflijn.
Bij gebruik van de ICE-60A is het gebruik van een back-up eenvoudig. Wanneer je een kleine NiMH aansluit op de ontvanger, of samen met de BEC op de Sepzus, werkt het uitstekend. De ICE heeft een ingebouwde diode die het terugvloeien van de stroom van de back-up naar de BEC voorkomt.
In normaal gebruik zie je dan de 5.5V van de BEC op de telemetrie en in geval de BEC uitvalt zal die spanning terugzakken naar 5Volt of wat minder van de NiMH. Je kan daar het alarm van je telemetrie op afstellen zodat je gewaarschuwd wordt en je kleine Back-up niet onbedoeld leeg vliegt.
Ik heb deze oplossing op mijn Discus en 3.2 m Fox gehad. Die laatste is toch gecrashed vanwege een lege accu, maar dat was van de zender!!!

Wanneer je met je ICE spanningen van 4.8 V op je scherm ziet vraag ik me af of je kabel te dun/lang of je stekker niet OK is.
 
Een volle accu zal door de BEC niet verder opgeladen worden. Wanneer de accu leeg is wanneer je hem aansluit zal deze opgeladen worden tot de (bv 5.5 volt) Bec spanning. Beter om een vrijwel volle back-up accu aan te sluiten.
 
Ik denk dat de spanning van Life te hoog is voor de servo’s in de supra. Dan moet je er weer iets tussen stoppen wat de spanning omlaag brengt.

Eneloop pakketje is de makkelijkste oplossing, denk ik.
 
Ik denk dat de spanning van Life te hoog is voor de servo’s in de supra. Dan moet je er weer iets tussen stoppen wat de spanning omlaag brengt.

Eneloop pakketje is de makkelijkste oplossing, denk ik.
en te hoog voor de BEC waardoor er niet bijgeladen wordt
 
Je moet je backup-accu niet willen lade via de BEC. Als het spanningsverschil te groot is, gebeurt dat ongecontroleerd te hard. De kans dat er een grotere stroom gaat lopen dan de BEC continu mag leveren is reëel, en idem voor de backup-cellen.
Gewoon laden alsof het je enige accu is ...
 
Ik denk dat de spanning van Life te hoog is voor de servo’s in de supra. Dan moet je er weer iets tussen stoppen wat de spanning omlaag brengt.

Eneloop pakketje is de makkelijkste oplossing, denk ik.
Een volgeladen 4 cellen eneloop is 6,6 volt, gelijk aan 2 cellen life. Ik gebruik niks anders. En wil niks anders meer. En dat gaat prima op de Servos.
 
Je moet je backup-accu niet willen lade via de BEC. Als het spanningsverschil te groot is, gebeurt dat ongecontroleerd te hard. De kans dat er een grotere stroom gaat lopen dan de BEC continu mag leveren is reëel, en idem voor de backup-cellen.
Gewoon laden alsof het je enige accu is ...
Plus als de vliegaccu leegraakt, trekt de regelaar de stuuraccu leeg. Daarom inderdaad zoals je aangeeft puur seperaat houden.
 
En nog een voordeel van Life cellen, ze kunnen hogere stromen leveren met minimale spanningsval. En ongestraft kun je ze vol wegleggen. Een eneloop loopt leeg.
 
Plus als de vliegaccu leegraakt, trekt de regelaar de stuuraccu leeg. Daarom inderdaad zoals je aangeeft puur seperaat houden.

Niet bij een aantal ESC's die daar speciaal voor gemaakt zijn en een diode in de uitgang van de interne BEC gebben. De meeste ESC's van YGE, YEP en Sunrise ICE zijn hier voorbeelden van.
De ICE die Berrie gebruikt zal uitstekend werken met de BEC op 5.5 Volt en een back-up accu van 4S NiMH zoals Eneloop 800 of 2000.
Wanneer je die geladen hebt en aansluit op de ontvanger, eventueel met de dubbele Sepzus zoals Berrie eerder in het draadje beschrijft zal de deze back-up accu nooit stroom leveren aan de BEC, of anders gezegd, zal de BEC nooit stroom trekken uit de back-up accu.
De NiMH back-up zal misschien eerst een heel klein deel van de capaciteit leveren aan de radio tot de spanning is gezakt tot 5.5 Volt.
Helemaal volgeladen zal de NiMH waarschijnlijk een spanning leveren van 6.0 à 6.3 Volt, maar als er een paar procent uit is zal die zakken tot de 5.5 Volt waarna de BEC de voeding over neemt.
Mocht de ESC, diens BEC, of de aandrijfaccu uitvallen zal er geen stroom naar de ESC/BEC gaan (bij deze ICE-ESC en enkele anderen) en zal de radio/servo's gevoed worden door de back-up accu. Wanneer je dan het spanningsalarm op de telemetrie instelt op bv 4.9 Volt heb je voldoende tijd om te landen.
 
Back
Top