probleem mvvs 26

qua benzinegeur: ik heb mijn benzineapparaten in een kamer staan, die ruik ik alleen als ik terug kom van het veld, en ze net heb weggehangen.
alsof de tank dan nog even een keer uitwasemt of zo.
En ik hang ze altijd leeg weg.
toen ik ze vol liet staan, liep er wel eens wat uit de ontluchtingsslang, en dat helpt natuurlijk niet qua lucht.

qua aspen, op mn werk gebruiken we het in alle kleine benzineapparaten.
helemaal geen aanpassingen ergens op.
geen bijmenging. en loopt net zo goed als de zelfgemengde benzine (die toevallig ook rond de 1:50 zat)
het is dan ook gewoon normale benzine, alleen dan een beetje verder doorgezuiverd.

zodoende zou je het overal zonder problemen moeten kunnen gebruiken.
of je aspen het zijn geld waard vind, dat moet je natuurlijk zelf weten.
ik heb zelf geen last van benzinegeuren (en mijn vrouw ook niet, en visite ruikt het ook niet :D), en verder zie ik dan de meerwaarde niet echt.
ik ben niet anti aspen, maar iets moet wel voordeel hebben als je er aan begint
 
http://lecoba.nl/wat-is-alkylaatbenzine-nu-eigenlijk/
Zoals ik het lees, komt het vrij tijdens het raffineren van ruwe aardolie.
alleen zit benzine aan de vloeibare kant, en bij alkylaatspul moeten ze het gas weer even terugbrengen naar vloeistof
dat vergassen is in mijn optiek een beetje zoals water wanneer het verdampt, om daarna weer neer te slaan: in die slag verliest het veel vervuilende factoren
maar maakt 1 extra stap dat het opeens geen benzine is?
kerosine, gasolie, dat heeft werkelijk andere eigenschappen.
benzine en alkylaatbenzine zijn redelijk identiek (denk ik) op het stukje "alkylaat is schoner en reukloos" na..

het komt nog steeds van ruwe aardolie.
het proces om te maken heeft een paar stappen extra.
voor mij valt ie dan als product onder de categorie "benzine"

de lijnzaadolie brandstof varianten, die hebben bij mij wel een compleet ander plekje.
daar is gewoon echt alles anders. zodoende al knap dat er alsnog op het eind een vergelijkbare reactie uit komt als ouderwetse brandstof
 
het is dan ook gewoon normale benzine, alleen dan een beetje verder doorgezuiverd.
Dat klopt echt niet. Aspen en andere alkylaat brandstoffen zijn echt een ander producten dan benzine. Het wordt niet van benzine gemaakt maar van gassen uit de aardolie.
Zoals ik het lees, komt het vrij tijdens het raffineren van ruwe aardolie.
alleen zit benzine aan de vloeibare kant, en bij alkylaatspul moeten ze het gas weer even terugbrengen naar vloeistof

Sorry, Ernst heeft gelijk... Alkylaat benzine is wel "iets meer" dan alleen maar "het gas weer even terugbrengen naar vloeistof", het is een chemische reactie.
Alkylering - Wikipedia
Nu vinden er tijdens de raffinage en bewerking van (ruwe) aardolie ook wel chemische reacties plaats, maar die zijn, om het maar zo te zeggen, "tamelijk ongecontroleerd":
Een gruwelijke hoop vreselijk verschillende en tamelijk willekeurige moleculen (wat aardolie in feite is) aan hoge temperatuur, vacuum, en katalysators blootstellen, en dan komt er "iets" uit wat "ongeveer" de eigenschappen van benzine heeft, maar nog steeds een mengsel van een hele hoop verschillende stoffen is.
Met name het feit dat dat mensel uit heel veel verschillende "soorten" bestaat: enkele koolstofbindingen, dubbele, driedubbele, benzeenringen, OH groepen, zwavelverbindingen, in principe komt alles voor.

Alkylering is veel gerichter, en levert weliswaar ook meerdere stoffen op (slechts op zijn slechtst 20 verschillende of zo), maar het zijn wel allemaal alkylaten. En die branden gewoon schoner.
Het is een best tricky proces, vandaar dat het spul significant duurder is.

de lijnzaadolie brandstof varianten, die hebben bij mij wel een compleet ander plekje.
Neem aan dat je daarmee de biodiesels bedoelt? Die reactie is eigenlijk qua ingewikkeldheid redelijk vergelijkbaar met Alkylering, maar qua grondstoffen en procesbeheersing een stuk makkelijker.

Wij vervoeren met enige regelmaat afgewerkte frituurolie (met de stukjes geblakerde patat er nog in soms) voor de productie van biodiesel... :D
 
qua benzinegeur: ik heb mijn benzineapparaten in een kamer staan, die ruik ik alleen als ik terug kom van het veld, en ze net heb weggehangen.
alsof de tank dan nog even een keer uitwasemt of zo.
En ik hang ze altijd leeg weg.
toen ik ze vol liet staan, liep er wel eens wat uit de ontluchtingsslang, en dat helpt natuurlijk niet qua lucht.

Klopt... ik ruik mijn benzinemeuk hooguit een beetje in de auto op de terugweg van het veld. Vijf a tien minuutjes een raampje open en dat probleem is volledig opgelost.

iets moet wel voordeel hebben als je er aan begint
Het is honderd keer beter verkrijgbaar dan gloeiplugbrandstof, maar pompbenzine is NOG beter en makkelijker verkrijgbaar... (je moet bijna je best doen om op weg naar het vliegveld NIET langs een benzinepomp te komen :D )
 
Er is veel te doen geweest op dit forum over de Aspen benzine. Ik merk dat er nog steeds oud zeer zit bij vliegers. Motoren zouden er slecht op lopen.
 
In WOII vlogen de Duitsers op synthetische benzine. Ze hadden geen togang meer tot voldoende oliebronnen. Grote verdekt opgestelde installaties. Kolen, bruinkool of mogelijk zelfs hout gebruikt? Mogelijk alkalisch. Methanol injectie om de Messers 109 te boosten naar top vermogen...
 
Er is veel te doen geweest op dit forum over de Aspen benzine. Ik merk dat er nog steeds oud zeer zit bij vliegers. Motoren zouden er slecht op lopen.
Oud zeer zou best kunnen. Is onterecht, spul draait gewoon prima.
In WOII vlogen de Duitsers op synthetische benzine.
Dat was toch iets anders, en het werd al op redelijk grote schaal geproduceerd redelijk ver vóór de oorlog (vanaf plm 1933)
Fischer-Tropschbrandstoffen - Wikipedia
Het werd later in zuid Afrika gemaakt ten tijde van het embargo i.v.m. de apartheid, en het wordt nog steeds gemaakt.
De brandstof is wel schoner, maar absoluut niet milieuvriendelijker vanwege de enorme energie-behoefte van het productieproces en het feit dat het uit steenkool of bruinkool gemaakt wordt.
 
Klopt... moest bakken aan energie bij.
En slavenarbeid...
Wiki leert nog meer... hier niet aan de orde.

Op de club wordt alles zowat op Aspen gedraaid... om gezondheidsredenen. Benzeen aandeel vooral te omzeilen...

Benzinelucht? Wel... de klassieker die hier nu staat in mijn garagebouwhok is gesloten systeem.
De ander dampten de carburateurs wel uit. Dat rook je sterk na een rit... en geurde altijd wat na... over langere periode...
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de gerepareerde MVVS terug ontvangen, samen met de oude onderdelen.
Het komt erop neer dat de hele motor nieuw is, op zuiger, cilinder en carburateur na.
En dat voor 118 euro inclusief verzenden, ik vind het echt top service!
Zelfs een nieuwe diffuser erbij voor dat geld, ik vond het ding dat er bij mij op zat belachelijk groot.
 

Bijlagen

  • IMG_20201212_112331_resized_20201212_114402367.jpg
    IMG_20201212_112331_resized_20201212_114402367.jpg
    246,5 KB · Weergaven: 157
Blijf die MVVSjes mooi vinden. Prachtige gietstukken. De methanol waren zeer betaalbaar. Mooie carbs er op...
Jammer dat Pé Reivers niet meer onder ons is.
 
Back
Top