Aanbrengen exploitant nr op modellen

Dat heb ik even gemist


Wat is gemist, het is een grote brij van verwijzingen naar andere documenten.

De tekst met de nummertjes 0 en 4 heb ik meteen maar aangepast.

Je hebt gelijk er hoeft helemaal niets op te zitten aan de buitenkant qua toestel klasse bij zelfbouw.

Open category_0.PNG


open category2.PNG


Bron plaatjes: https://www.easa.europa.eu/domains/civil-drones-rpas/open-category-civil-drones
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat dat geaccepteerd wordt mocht je ooit controle krijgen, puur vanwege het feit dat het in feite verborgen is. Het moet makkelijk vindbaar zijn en als je flaps ingetrokken zijn is het dus niet makkelijk vindbaar. Iets om rekening mee te houden. ;)
In amerika mag het ook op zo'n manier

Laten we gewoon kappen met die azijn pisserij
Get a life ga vliegen en niet zeuren totdat je je gelijk hebt
Kunnen de moderators dit soort draadje's niet sluiten raakt kant nog wal.
 
Tja, we hebben hier te maken met Nederlandse (Europese) regels. Niet met Amerikaanse. Wijzen op de hier geldende regels kan je moeilijk "azijnpisserij" noemen.
 
Het is heel simpel: Het nummer MAG aan de binnenkant staan, MITS het nummer zonder gereedschap zichtbaar te maken is.
Punt...

Dus heb je een cockpitkap of tankdeksel met een magneetsluiting, veergrendel of zoiets, dan mag het nummer aan de binnenkant staan. Heb je een schroevendraaier o.i.d. nodig, dan mag dat niet. Er is NIKS vermeld over waar dat nummer moet staan (vleugel, onderkant, bovenkant, binnenkant motorkap, wat dan ook).

Dus als de flaps van jouw kist handmatig te bewegen zijn, dan MAG het nummer daar staan. Al vraag ik me wel af of het verstandig is.

Er is volgens mij ook geen eis aan de tekengrootte, anders dan "leesbaar". lettergrootte 2,5 mm is leesbaar.

Ik vind zelf de oplossing om dat nummer gewoon op de onderkant van de vleugel te zetten, nog het meest voor de hand liggend.
 
Waarom geven ze niet aan waar het moet staan en wat de afmetingen moeten zijn?
Mijn FAI nummer had ik altijd op een aileron staan, bovenop, dat was iets om trots op te zijn.
Volgens mij moet er bij WK wedstrijden zelfs meerdere malen het nummer staan, op de romp, vleugel.
Maar dit nummer zal ik in het kleinste lettertype ergens aanbrengen en dan in de kleur van de romp of vleugel, er staat nergens dat het contrasterend moet zijn toch?

GJ
 
Waarom geven ze niet aan waar het moet staan en wat de afmetingen moeten zijn?
Mijn FAI nummer had ik altijd op een aileron staan, bovenop, dat was iets om trots op te zijn.
Volgens mij moet er bij WK wedstrijden zelfs meerdere malen het nummer staan, op de romp, vleugel.
Maar dit nummer zal ik in het kleinste lettertype ergens aanbrengen en dan in de kleur van de romp of vleugel, er staat nergens dat het contrasterend moet zijn toch?

GJ
IMG-20210101-WA0006.jpg
 
OK, goed leesbaar maar mag dus wel verstopt ergens onder een met de hand afneembaar kapje zijn.
Dus je hoeft niet je schaalkist te ontsieren met een sticker.
En goed leesbaar is een variabel begrip.
Ik heb een briljant waar een nummer instaat, prima leesbaar met een microscoop.
Als ze wetgeving maken, laat het dan duidelijk zijn.
Net zoals bij speedboten, daar staan de minimale maten waar het registratienummer aan moet voldoen en ook de plek waar het aangebracht moet zijn.
Maar tja.. bij een multicopter is het gewoon een sticker op 1 van de armen, weer een teken dat deze hele regelgeving alleen maar daar voor is.

GJ
 
Ik heb een dymo labeler besteld hiervoor.
Maar voor nu zit er een stuk tape op met daarop het nummer.
 
zo een label printer is veelal een thermo printer, als ik de kassa bonnen bewaar die met een thermische printer zijn gedrukt dan vervaagd die al na enkele weken. Hoe zit dat dan met die label printers?
 
Die folie's gaan onbeperkt lang mee, vervagen niet.
Het zijn 3 laagjes folie, de drager, het lettertje wat van een transfere folie komt en de toplaag.
Ik heb hier Dymo en Brother machientjes staan, die van Brother met de brede tape, daarvan mag ik net zoals in het filmpje.
Zo af en toe de folie repareren, dan zie je nu meteen dat het 3 laagjes zijn.
Dit in tegenstelling tot thermisch papier.
 
er staat nergens dat het contrasterend moet zijn toch?
Er staat dat het met het blote oog leesbaar moet zijn... Ik denk dat dat tevens in houd dat het "contrasterend" moet zijn?
OK, goed leesbaar maar mag dus wel verstopt ergens onder een met de hand afneembaar kapje zijn.
Dus je hoeft niet je schaalkist te ontsieren met een sticker.
Zo heb ik het wel begrepen, ja.
 
Wie boeit het. Moet zo slecht mogelijk leesbaar zijn.

Mijn opa deed 35 jaar geleden al een sticker op de ontvanger met zijn gegevens.

Nu dit een noodzakelijk kwaad is en totaal niet vrijwillig. Gewoon zo klein mogelijk aanbrengen binnen in de romp. Als er ooit schade bij derden is vinden ze je heus wel.

Of je moet trots zijn op je nummer en de kans willen lopen dat iemand je nummer kopieert.

Goed leesbaar met het blote oog is een zeer ruim begrip. Vroeger moest ik de cijfers op elektronica componenten oplezen voor mijn vader. Dat ging zonder probleem. Nu zie ik dat amper
 
Laatst bewerkt:
Nummer kopieren kan niet helemaal, het gedeelte na het streepje moet je weglaten.


GJ
 
Blauwe achtergrond met rode lettertjes, dat is zo bijzonder contrastrijk, daar kunnen bij de meeste mensen de ogen niet op focussen.:D
Schijnt af te hangen van bij of verziendheid. Ik kan nooit onthouden welke bij welke hoort, maar de een ziet rode letters op een blauwe achtergrond bijna niet, de ander zie blauwe letters op een rode achtergrond bijna niet... :D
 
Back
Top