En wat zou dat voor nut hebben? Ik ga er van uit, dat je bij een controle minimaal ook je gewone ID moet laten zien, en mogelijk het persoonlijke RDW registratie bewijs. Op zijn laatst bij het tonen van je rijbewijs/paspoort/ID kaart val je dan bij controle door de mand.
Laten we even in de glazenbol kijken.
Ik zal qua service de bijlage van de verordening (EU) 2019/945 aan dit berichtje toevoegen.
Het document is nogal verrekte lastig bij de EU club te vinden.
Misschien dat het in de afgelopen weken is veranderd, dat het wel meer toegankelijk is geworden, geen idee.
Het exploitatienummer met de 3 karakters op het einde.
Verstand op 0, blik op oneindig.
Er is een nummer gekocht en je moet er wat mee, schrijf of plak het op het kistje, ze schrijven het zelfs voor.
Qua vormgeving totaal niet interessant, als het maar leesbaar is.
Op een CC staat ook een nummer met op de achterkant de CVC code (Card Verification Code).
Die is af en toe nodig bij aankoop van spulletjes.
Bij het exploitatienummer is dat ook de verificatie code.
Alleen met dat exploitatienummer, kun je niets kopen.
Het is straks nodig bij de vervolgstap, remote ID.
In de bijlage Deel 6 pagina 15 staat het één en ander hierover geschreven.
Ik verwacht weinig tot nul controle. Alleen een manier om de eigenaar op te sporen bij schade. Dat gebeurt weinig als je op een club in the middle of nowhere vliegt. Bij wildvliegers wel vaker.
Heb je daar getallen van, van gemaakt schade en of de WA verzekering moet dokken?
Als het echt zo gevaarlijk zou zijn, zoals geschetst wordt, dan zou je verwachten dat de verzekeringspremie drastisch moet stijgen, maar dat gebeurd niet.
Modelvliegen is één van de veiligste vrijetijdsbestedingen.
Natuurlijk gebeurd er wel eens iets, zoals in elke sport en vrijetijdsbesteding.
Maar wij hebben t.o.v. ander sporten erg weinig spotblessures.
En qua vliegbewegingen start en landingen, overstijgen we die ruimschoots van de bemande luchtvaart.
Aantal (dodelijke) slachtoffers t.o.v. van het technisch falen van een modelvliegtuig is 0.
Bij de bemande luchtvaart is dat een iets ander getal.
Het aantal aanvaringen in de lucht met een drone (modelvliegtuig) tegen een bemand toestel met dodelijke afloop is helaas geen 0.
Maar het is in de afgelopen 70 jaar geteld, minder dan het aantal vingers op 1 hand.
In alle gevallen was het recreant botst met recreant.
Het aantal bemanden recreanten die het niet na kunnen vertellen door technisch falen van het toestel of menselijk falen is helaas ook geen 0.