Aanbrengen exploitant nr op modellen

Dan kan je alles wat leesbaar is toch kopiëren? Dan heb je letterlijk een kopie van wat op een ander model staat.
En wat zou dat voor nut hebben? Ik ga er van uit, dat je bij een controle minimaal ook je gewone ID moet laten zien, en mogelijk het persoonlijke RDW registratie bewijs. Op zijn laatst bij het tonen van je rijbewijs/paspoort/ID kaart val je dan bij controle door de mand.

Dat nummer moet op je model staan omdat het verplicht is. Maar je mag alleen vliegen als je een registratie hebt, en dat nummer op je toestel is GEEN bewijs van registratie. Net zo min als dat de kentekenplaat op je auto bewijs van verzekering/tenaamstelling/wegenbelasting is.
Geloof me vrij, met een (willekeurig, danwel "gestolen") nummer op je kist kom je bij controle niet weg.
Dus dan heb je er alleen wat aan als je vliegtuigje er vandoor gaat en ergens schade aanricht. Nu weet ik niet hoe vaak dat een ander overkomt, maar het is mij in alle 38 jaar dat ik vlieg ooit EEN keer overkomen dat een fladderdingetje (letterlijk: zo'n paramotor wapperding) er vandoor ging, en die kwam minder dan een kilometer ver...
 
Ik verwacht weinig tot nul controle. Alleen een manier om de eigenaar op te sporen bij schade. Dat gebeurt weinig als je op een club in the middle of nowhere vliegt. Bij wildvliegers wel vaker.

Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Ik heb geen trek om voor een ander zijn problemen op te draaien als er wat mis gaat. Breng de nummers daarom ook zo klein mogelijk in de romp aan.

Voorkomen is beter dan genezen.

Toen ik vroeger bij een vespa dealer werkte waarschuwde men voor mensen die chassis nummers van nieuwe vespa's opschreven. Die werden in gejatte exemplaren aangebracht en zo aangemeld voor een kenteken.
 
Dan kan je alles wat leesbaar is toch kopiëren? Dan heb je letterlijk een kopie van wat op een ander model staat.

Ja maar als ze het dan vergelijken met je certificaat zien ze dat de nummers niet kloppen.
Als de copycat al een certificaat zou hebben.
Ik neem aan dat nummer en certificaat vergeleken worden.
Ik weet niet hoe dat in NL zit maar hier moet je om het exploitantennummer te krijgen ook je verzekeringsgegevens invoeren, dat vind ik wel een goede zaak, dan weten ze zeker dat er een dekking is.
RDW kennende kan je een auto op je naam zetten zonder verzekering.

Ik heb 2x van een schade gehoord.
Een Big Lift met Zenoah, ontvanger stopte er mee, die was gloednieuw.
Hij is van Stompetoren naar Heiloo gevlogen en langs de A9 gecrasht.
Een een model dat een loods ingevlogen is, door het dak heeb geknalt.
Het kan dus wel.

Wat betreft controle, als ze het vuurwerkverbod al niet eens kunnen handhaven, wat moeten ze dan met vrijwel onzichtbare modellen?

GJ
 
Ja maar als ze het dan vergelijken met je certificaat zien ze dat de nummers niet kloppen.
Als de copycat al een certificaat zou hebben.
Ik weet niet hoe dat in NL zit maar hier moet je om het exploitantennummer te krijgen ook je verzekeringsgegevens invoeren, dat vind ik wel een goede zaak, dan weten ze zeker dat er een dekking is.
RDW kennende kan je een auto op je naam zetten zonder verzekering.

GJ


Dat klopt. Maar ik doel meer op schade. Daar zal de piloot die schade heeft aangericht met een gekopieerd nummer niet komen op dagen.


Dat zal minder gelden voor klassieke modelvliegers natuurlijk. Alleen is er nu ook een andere categorie vliegers die onder de zelfde noemer vallen. Uit het verleden is gebleken dat die het al niet zo nauw met regels namen.

Nogmaals ieder voor zich. Maar ik zie geen enkele meerwaarde het nummer zichtbaar aan te brengen
 
Ja maar als ze het dan vergelijken met je certificaat zien ze dat de nummers niet kloppen.
Als de copycat al een certificaat zou hebben.
Ik neem aan dat nummer en certificaat vergeleken worden.
Ik weet niet hoe dat in NL zit maar hier moet je om het exploitantennummer te krijgen ook je verzekeringsgegevens invoeren, dat vind ik wel een goede zaak, dan weten ze zeker dat er een dekking is.
RDW kennende kan je een auto op je naam zetten zonder verzekering.

Ik heb 2x van een schade gehoord.
Een Big Lift met Zenoah, ontvanger stopte er mee, die was gloednieuw.
Hij is van Stompetoren naar Heiloo gevlogen en langs de A9 gecrasht.
Een een model dat een loods ingevlogen is, door het dak heeb geknalt.
Het kan dus wel.

Wat betreft controle, als ze het vuurwerkverbod al niet eens kunnen handhaven, wat moeten ze dan met vrijwel onzichtbare modellen?

GJ
In Nederland is WA verplicht, toch?
Edit: nee.
Maar het is natuurlijk bij registratie enkel een momentopname. ?

Maar wie nu aansprakelijk is bij schade? Exploitant of piloot?

Zie ook https://www.modelbouwforum.nl/index.php?posts/4121109
 
Maar ik zie geen enkele meerwaarde het nummer zichtbaar aan te brengen
Die is er ook niet, die meerwaarde... Dat is alleen maar een (vervelende) verplichting.
Maar laten we er verder niet omheen draaien: het was tot nog toe op de meeste clubs al een verplichting je naam, telefoonnummer en eventueel adres op of in je toestel aan te brengen.
Dit is "anders" en tegelijk "hetzelfde".
In Nederland is WA verplicht, toch?
Volgens mij wel hoor...
 
Die is er ook niet, die meerwaarde... Dat is alleen maar een (vervelende) verplichting.
Maar laten we er verder niet omheen draaien: het was tot nog toe op de meeste clubs al een verplichting je naam, telefoonnummer en eventueel adres op of in je toestel aan te brengen.
Dit is "anders" en tegelijk "hetzelfde".

Volgens mij wel hoor...
Net opgezocht. Alleen voor de auto of brommert.
 
Piloot was het antwoord


Screenshot_20210102-132005_Gallery.jpg





@GJVO doel je op het a1 a3 certificaat? Dat nummer is anders dan de code die op je toestel moet. Of krijg je ook een exploitanten certificaat?
 
En wat zou dat voor nut hebben? Ik ga er van uit, dat je bij een controle minimaal ook je gewone ID moet laten zien, en mogelijk het persoonlijke RDW registratie bewijs. Op zijn laatst bij het tonen van je rijbewijs/paspoort/ID kaart val je dan bij controle door de mand.
Laten we even in de glazenbol kijken.

Ik zal qua service de bijlage van de verordening (EU) 2019/945 aan dit berichtje toevoegen.
Het document is nogal verrekte lastig bij de EU club te vinden.
Misschien dat het in de afgelopen weken is veranderd, dat het wel meer toegankelijk is geworden, geen idee.

Het exploitatienummer met de 3 karakters op het einde.
Verstand op 0, blik op oneindig.
Er is een nummer gekocht en je moet er wat mee, schrijf of plak het op het kistje, ze schrijven het zelfs voor.
Qua vormgeving totaal niet interessant, als het maar leesbaar is.

Op een CC staat ook een nummer met op de achterkant de CVC code (Card Verification Code).
Die is af en toe nodig bij aankoop van spulletjes.

Bij het exploitatienummer is dat ook de verificatie code.
Alleen met dat exploitatienummer, kun je niets kopen.
Het is straks nodig bij de vervolgstap, remote ID.

In de bijlage Deel 6 pagina 15 staat het één en ander hierover geschreven.

Ik verwacht weinig tot nul controle. Alleen een manier om de eigenaar op te sporen bij schade. Dat gebeurt weinig als je op een club in the middle of nowhere vliegt. Bij wildvliegers wel vaker.
Heb je daar getallen van, van gemaakt schade en of de WA verzekering moet dokken?
Als het echt zo gevaarlijk zou zijn, zoals geschetst wordt, dan zou je verwachten dat de verzekeringspremie drastisch moet stijgen, maar dat gebeurd niet.
Modelvliegen is één van de veiligste vrijetijdsbestedingen.
Natuurlijk gebeurd er wel eens iets, zoals in elke sport en vrijetijdsbesteding.
Maar wij hebben t.o.v. ander sporten erg weinig spotblessures.

En qua vliegbewegingen start en landingen, overstijgen we die ruimschoots van de bemande luchtvaart.
Aantal (dodelijke) slachtoffers t.o.v. van het technisch falen van een modelvliegtuig is 0.
Bij de bemande luchtvaart is dat een iets ander getal.

Het aantal aanvaringen in de lucht met een drone (modelvliegtuig) tegen een bemand toestel met dodelijke afloop is helaas geen 0.
Maar het is in de afgelopen 70 jaar geteld, minder dan het aantal vingers op 1 hand.

In alle gevallen was het recreant botst met recreant.

Het aantal bemanden recreanten die het niet na kunnen vertellen door technisch falen van het toestel of menselijk falen is helaas ook geen 0.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoe kan je cijfers hebben als de eventuele controles nog moeten gaan beginnen?

Met een drone in een woonwijk vliegen valt onder wildvliegen. Daar is genoeg over te vinden.

Dat gebeurt veel meer dan op een club veldje.


Maar die discussie ga ik hier niet voeren.
 
Eind verantwoordelijke.

In eerste instantie komen ze bij de persoon die is gekoppeld aan het nummer natuurlijk.

Dat gezeik heeft niemand zin in.
 
Modelvliegen begint niet als ze gaan controleren, dit sportief spelletje beoefenen we al langer dan morgen.
 
rare opmerking serge (imo)

Die code is inderdaad uniek genoeg, dat is het probleem niet, maar stel (stel!) dat ik een slecht willende modelvlieger ben.

ik kom op jouw veld, zie je code op je model (ff foto maken, wat een mooi model)

vervolgens plak ik jouw code op mijn model en ga er op de DAM in amsterdam mee crashen

Heren politie vinden dat model, zien jouw code....

bij wie denk je dat ze nu verhaal komen halen?

hoe verdedig je dat dat gevonden model NIET van jouw is

ik denk dat dat de vraag is, of ik lees m verkeerd....

RDW geeft het volgende aan, dan is de kans toch kleiner als iemand jouw nr heeft dat ze bij jou komen daar de laatste tekens missen ?

  1. Alleen het deel vóór het streepje moet goed zichtbaar vastgeplakt worden (bijvoorbeeld met een sticker) aan de buitenkant van de drone. De laatste 3 letters laat u weg, wat voorkomt dat anderen misbruik van uw exploitantnummer kunnen maken.
 
In een aantal landen worden strengere eisen gesteld aan de uitvoering van het plaatje, sticker of viltstift.
Duitsland houdt haar metalen brandplaatje.
In ieder geval de UK heeft een minimale letterhoogte van 3 mm. (staat niet bij of dat ook voor de onderkast (kleine) letters geldt).
Let dus op wanneer je in het buitenland gaat vliegen.
Hier staat wat per land specifiek gevraagd wordt:
Implementation in EMFU Member Countries (EU Member States, Switzerland and Norway) – European Model Flying Union – EMFU


Hier bij de Rdw moet je ook je WA verzekering opgeven om het exploitatie nummer te krijgen
Dus je nummer is wel degelijk gekoppelt aan je verzekering

Nee, je kan je nummer opgeven maar als je niets invult krijg je gewoon je exploitatie nummer. In ieder geval heb ik gewoon mijn exploitatie nummer gegeven zonder mijn WA verzekeringsnummer aan te geven.
Trouwens, ik heb die verzekering wel maar had het nummer niet bij de hand.
 
RDW geeft het volgende aan, dan is de kans toch kleiner als iemand jouw nr heeft dat ze bij jou komen daar de laatste tekens missen ?
Het systeem is op dit moment nog niet sluitend met alleen een analoge code.
kopieert iemand dat nummer en maakt schade dan is het de omgekeerde bewijslast, dat je aan mag tonen dat je daar niet in de buurt bent geweest.
Toon maar eens aan of een drone niet van jou is als er geen registratie kenmerken van de drone op naam gesteld hoeven te zijn, dat kun je niet.

Die code heeft pas waarde, bij remote ID, dan moet er een geldige code in zitten.
Die wordt geverifieerd aan de hand van de code achter het streepje.

Op dit moment heeft het geen toegevoegde waarde qua veiligheid met of zonder zo'n nummertje.
Aan fladdertje wijzigt niets.

In de bijlage van dit bericht, staat geschreven hoe ze willen dat het gaat werken.
Deel 6 pagina 15
 
Waar wil je getallen van?

Dat er weinig ongelukken of wegvliegende gevalletjes op een club plaatsvinden?

Of dat er meer ongelukken tijdens het wildvliegen met drones gebeuren?

Even on topic:

Ik ga het nummer uitprinten en met een plakbandje aanbrengen in het model. Of een stukje stickervel. Maar weet niet of we dat nog hebben liggen
 
Back
Top