Mercedes Actros 1851 GigaSpace Black Edition - nieuwkomer

Die kogellagers zijn voor je stuurhuis, zit aan de linkerkant van het chassis, deze wordt verbonden met een asje naar je servo en stuurstang.
Ha Rolf! Bedankt en zal de omschrijving in mijn post aanpassen van 'stuuras' naar 'stuurhuis'. Mijn vraag blijft of deze ook vervangen dienen te worden. De set van Carson (24 stuks) gaat hier wel vanuit, maar heb online ook van veel mensen gelezen dat ze deze 2 kogellagers niet vervangen.
 
Schaf voor +/- 5 euro de tamiya kruiskop schroefdraaier. Hiermee wordt voor 80% allen tamiya modellen mee in elkaar geschroefd.

Tamiya toolkit die hoogswaarschijnnlijk bedoeld wordt is de tam74085.
En een setje kogellagers indien die niet in het pakket/ doos zitten.

Achteraf zou dan weer grotendeels het model uit elkaar gehaald moeten. Loopt model stuk rustiger van.
Dank voor je reactie! Zit nog te twijfelen tussen 1 of 2 Tamiya schroevendraaiers te kopen (M en L) of de toolkit (het nummer die jij noemt). Nou is die laatste kit niet voorradig bij heel veel shops, dus of hierop wachten of die 2 schroevendraaiers aanschaffen en kijken hoe ver ik daar mee kom.
De kogellagers heb ik ondertussen aangeschaft :-)
 
Beste allemaal,

Heb een vraag over de Tamiya kleuren voor mijn MB Actros. Inmiddels de handleiding doorgenomen en kom veel kleurcode 'TS-29 Semi gloss black' tegen. Deze kleur wordt onder andere voorgeschreven voor de spatborden achter, handgrepen van de deuren, ruitenwissers, etc. Inmiddels heb ik behoorlijk wat foto's van een Actros bekeken en eerder genoemde delen zijn in het echt allemaal van kunststof. Mijn idee is om deze delen niet in TS-29 te spuiten maar in 'TS-6 Matt black'. Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan of raden jullie dit af en kan ik in deze beter gewoon de handleiding volgen?

Hoor graag. Groeten,
Maurice
 
Wat je zelf het mooiste vind zou ik zeggen. Niet zo persoonlijk als kleuren. Er zijn ook bouwers die alle zwarte kunststoffen niet spuiten.....Deurgrepen heb ik ook wel eens bewust niet gedaan evenals ruitenwissers. Zie je toch haast niet en bij lijmen alleen maar weer lastig....is gespoten al lastig genoeg.

Dat stuurhuis monteer ik nooit dus daar ook niet aan gedacht dat je dat kon bedoelen mbt die lagers. Maar als je toch een set hebt waarom niet vervangen? Begrijp je gedachtengang dan niet helemaal? Kan nooit slechter worden toch?
 
Wat je zelf het mooiste vind zou ik zeggen. Niet zo persoonlijk als kleuren. Er zijn ook bouwers die alle zwarte kunststoffen niet spuiten.....Deurgrepen heb ik ook wel eens bewust niet gedaan evenals ruitenwissers. Zie je toch haast niet en bij lijmen alleen maar weer lastig....is gespoten al lastig genoeg.

Dat stuurhuis monteer ik nooit dus daar ook niet aan gedacht dat je dat kon bedoelen mbt die lagers. Maar als je toch een set hebt waarom niet vervangen? Begrijp je gedachtengang dan niet helemaal? Kan nooit slechter worden toch?
Dank je wel Rolf! Je hebt zeker gelijk, kleuren zijn natuurlijk persoonlijk. Er zijn alleen zoveel opties in zwart dat ik even benieuwd was of mensen voorbeelden hebben van wat zij hebben toegepast.
Ik denk er nu aan gewoon alle lagers te vervangen, dus ook die van het stuurhuis! Dank voor je snelle reacties!
 
#003 Start bouwproces [03-02-2021]

Gisteren was het zover en ben ik begonnen met de bouw van de truck. Bij thuiskomst lagen er twee pakketjes klaar: één met hierin de kogellagers en multi-light kit, en het andere pakketje bevatte het gereedschap.

IMG-1271.jpg

IMG-1282.jpg

IMG-1270.jpg


Daarna heb ik als een klein jongetje de Tamiya doos erbij gepakt en ben ik begonnen. Afgelopen weekend had ik de handleiding al uitgebreid doorgenomen en met markeerstiften verschillende zaken aangegeven, zoals waar ik kogellagers, vet en loctite moet gebruiken. Maar ook alle onderdelen genoteerd die in dezelfde kleur gespoten moeten worden. Misschien een beetje maniakaal maar kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die zo werkt (hoop ik).

IMG-1232.jpg


De servo’s en snelheidsregelaar zijn nog niet binnen dus ik ben niet bij stap 1 begonnen, maar met het in elkaar zetten van het chassis. Als nieuwkomer waarschijnlijk alle ‘beginnersfouten’ gemaakt. Ik wist dat Tamiya de zakjes heeft gelabeld maar ik ging er vanuit dat ook alle kunststof delen, die bij dezelfde stap horen, aan dezelfde boom zaten. En ik dacht dat alle schroefjes, behorende bij dezelfde stap, in één zakje zaten. Kwam er snel achter dat dit niet het geval was :D

Moet zeggen dat de handleiding goed te volgen is. Al met al iets meer dan 2 uur bezig geweest met onderstaand resultaat.

IMG-1256.jpg

IMG-1276.jpg

IMG-1277.jpg

IMG-1257.jpg


Kijk er naar uit om lekker op dit tempo, één á twee avondjes doordeweeks, verder te bouwen aan de truck.

Heb ook nog een vraag waarvan ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik was begonnen met de schokdempers maar ik twijfel of ik de uitleg c.q. volgorde van de dempers goed begrijp. Onderstaand een plaatje die hopelijk e.e.a. verduidelijkt.

Schokdemper-voor-01.jpg


Ik begrijp hieruit dat je eerst de voorgemonteerde schokdempers (BB8) uit elkaar haalt, onderdeel BB5 komt als eerste in de demper, bij de achterdemper wordt alleen BB9 geplaatst en schroef je ‘dop’ er weer op en hiermee zijn de achterste dempers klaar: er zitten dus geen veren in.

Bij de schokdempers vóór schuift onderdeel BB10 over onderdeel BB9 heen, óf wordt deze achter onderdeel BB9 geplaatst? Dit laatste heb ik geprobeerd maar dan krijg ik de dop er niet op geschroefd.
Klopt het verder dat de standaard dempers uit de kit niet olie gevuld zijn?

Hopelijk kunnen jullie mij mee helpen met mijn vraag. Tot de volgende update!

Groeten,
Maurice
 
Hallo Maurice

ik ben met het bouwen van een Scania bezig en ook ik loop soms tegen probleempjes aan
maar door logisch te denken en soms meerdere keren de tekening lezen kom je er wel achter hoe het moet
dat met die kleurtjes op de tekening is een super idee, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb

en zoals je vraagt bij de schokbreker moet je het kopje er afdraaien en later weer terug zetten

veel bouw plezier

gr Wim
 
Hallo Maurice

ik ben met het bouwen van een Scania bezig en ook ik loop soms tegen probleempjes aan
maar door logisch te denken en soms meerdere keren de tekening lezen kom je er wel achter hoe het moet
dat met die kleurtjes op de tekening is een super idee, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb

en zoals je vraagt bij de schokbreker moet je het kopje er afdraaien en later weer terug zetten

veel bouw plezier

gr Wim

Hoi Wim,

Dank voor je reactie. Omdat het voor een beginneling vrij veel onderdeeltjes zijn wilde ik het wat overzichtelijker voor mijzelf maken, vandaar het markeren.

Zojuist je topic gelezen en leuk om te zien dat we bijna dezelfde spullen hebben gekocht als eerste truck. Heb zelf een 65T Carson motor gekocht en twijfel of ik niet voor een 80T moet gaan. Rolf had mij er eerder ook al op ‘gewezen’.

Dat het kopje van de schokbreker eraf en erop moet zag ik :-) Het gaat met name om de veer en of de standaard dempers olie gevuld zijn. Ik ga er vanuit dat dit niet zo is en twijfel of ik niet een upgrade moet doen (en zo ja, welke dan kopen).

Groeten,
Maurice
 
Om het zoeken naar het juiste schroefje, moertje kan je gebruik maken van een sorteerbak met vakjes.
En als je van het zakje de letters uitknipt en in het juiste vakje doet bijvoorbeeld BA, C, vind je alles makkelijk terug.
 
..........................
Het gaat met name om de veer en of de standaard dempers olie gevuld zijn. Ik ga er vanuit dat dit niet zo is en twijfel of ik niet een upgrade moet doen (en zo ja, welke dan kopen).
Niet olie gevuld, dat zou alleen maar een smeerboel geven, en geen enkel nuttig effect hebben op dit model.
 
Beetje vet aan het bb9 stangetje en die in schokdemper huis doen en veer erachter. Dan dop erop draaien.
De schokdempers zijn puur cosmetisch. Je zou ze zelfs weg kunnen laten wat sommige bouwers ook doen.
Er is een olie gevuld setje te koop maar steek dat geld liever in een mooi zichtbaar en/of functioneel accessoire.

Gewoon je motor inbouwen Maurice. Kun je altíjd nog vervangen......
 
Om het zoeken naar het juiste schroefje, moertje kan je gebruik maken van een sorteerbak met vakjes.
En als je van het zakje de letters uitknipt en in het juiste vakje doet bijvoorbeeld BA, C, vind je alles makkelijk terug.

Hoi Marceline,

Dank voor je reactie en tip! Gisteren een cupcake bakvorm erbij gepakt en de schroefjes er netjes in gelegd :-)
 
Beetje vet aan het bb9 stangetje en die in schokdemper huis doen en veer erachter. Dan dop erop draaien.
De schokdempers zijn puur cosmetisch. Je zou ze zelfs weg kunnen laten wat sommige bouwers ook doen.
Er is een olie gevuld setje te koop maar steek dat geld liever in een mooi zichtbaar en/of functioneel accessoire.

Gewoon je motor inbouwen Maurice. Kun je altíjd nog vervangen......

Dank je wel Rolf. Heb de voorste veren nu toch verkeerd in elkaar gezet (veer over stangetje heen geplaatst) dus heel fijn om te weten dat ik deze nog moet aanpassen.

Helaas is 1 van de koppen van de schokbrekers gisteren avond kapot gegaan omdat ik deze te hard op het stangetje heb gedraaid. Al doende leert men zal ik maar zeggen... :-)
 
...............
Helaas is 1 van de koppen van de schokbrekers gisteren avond kapot gegaan omdat ik deze te hard op het stangetje heb gedraaid. Al doende leert men zal ik maar zeggen... :)
Mogelijk nog te gebruiken, als je die kop er weer opdraait en er een druppeltje Lock-tite (schroefdraad borgmiddel) of secondenlijm aan te doen. Dat blijft ws wel zitten.
 
Mogelijk nog te gebruiken, als je die kop er weer opdraait en er een druppeltje Lock-tite (schroefdraad borgmiddel) of secondenlijm aan te doen. Dat blijft ws wel zitten.

Zojuist je tip opgevolgd en secondenlijm gebruikt. Omdat ik begrijp dat die schokbrekers niet heel veel doen denk ik dat het wel goed blijft zitten. Kan altijd nog een nieuwe ‘kop’ plaatsen. Dank voor de hulp!
 
Maurice

je kan ook de parts nabestellen kijk welk onderdeelnummer ze hebben en zoek op diverse site's naar deze parts

gr Wim

Ha Wim,

Zojuist even contact gehad met Wetronic (geweldige service). Kan alleen het complete raam (C in dit geval) bestellen. Kost €20+ Voor nu vastgezet en kijk even aan of ik er last van ga krijgen maar kan mij dat niet echt voorstellen.
 
Ik dacht dat je met kop het dekseltje van het schokbrekerhuis bedoelde...... Je bedoeld het rod-end onderaan de schokdemper. Wat heb je kapot gedraaid?
Die heb ik nog wel los ergens in alle dozen. Even een foto anders dat maakt dingen vaak duidelijker vooral als we alle maal verschillende termen gebruiken....
 
#004 Wielophangingen en differentieel gebouwd [07-02-2021]

Afgelopen dagen wat uurtjes in de bouw van de truck kunnen stoppen. Ondertussen heb ik de voor- en achterwielophanging gebouwd en gemonteerd. Voor wat betreft de stuurassen en stuurstang: ik heb deze omgedraaid om te kijken hoe e.e.a. zit, maar op deze manier moet ik een oplossing bedenken voor de positie van de servo. Aangezien ik mij had voorgenomen de truck in elkaar te zetten conform handleiding wordt mij dit voor nu te ingewikkeld. Upgrades zoals kogellagers, andere motor en verlichting plaatsen vergen geen andere aanpassingen dus deze neem ik wel mee tijdens de bouw van mijn eerste truck.

IMG_1293.jpg

IMG_1295.jpg


Naast de voorwielophanging heb ik het differentieel in elkaar gezet en geplaatst. Voor de kogellagers heb ik de set van Carson gebruikt.

IMG_1301.jpg

IMG_1302.jpg

IMG_1307.jpg


Aangezien ik helaas nog steeds geen servo’s en ECS heb ontvangen probeer ik hier een beetje omheen te werken. Om deze reden ben ik alvast naar de achterkant van de truck aan het kijken, specifiek naar de achterspatborden en verlichting. Heb de wens om meteen de verlichting te plaatsen en voordeel van het nog niet plaatsen van de schotel etc. is dat ik goed kan bekijken hoe ik de bedrading netjes van achter naar voren kan krijgen. Met de hulp van Rolf heb ik daar nu een goed beeld van. In één van de dwarsbalken van het chassis moet ik nog een gat maken en dan kunnen de draden netjes tussen het chassis naar voren worden geleid. De bedrading zal ik van zwarte krimpkousen voorzien en eventueel met tyraps vastmaken aan het chassis.

IMG_1346.jpg

IMG_1347.jpg


De volgende stap wordt de versnellingsbak in elkaar zetten. Voor mij zelf één van de spannendste onderdelen van de bouw omdat het veel onderdelen zijn die samenkomen.

Tot de volgende keer.
Maurice
 
Laatst bewerkt:
Back
Top