Jaques
Forum veteraan
Jongens toch, ik heb hier het grootste vertrouwen in, die Mees gaat er weer iets geweldigs van maken, let maar op....Er maken meer mensen zich zorgen.![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Jongens toch, ik heb hier het grootste vertrouwen in, die Mees gaat er weer iets geweldigs van maken, let maar op....Er maken meer mensen zich zorgen.![]()
Jongens toch, ik heb hier het grootste vertrouwen in, die Mees gaat er weer iets geweldigs van maken, let maar op....![]()
Ik niet meer hoorEr maken meer mensen zich zorgen.![]()
Zolang de vier stents, vijf omleidingen en kunstheup het houden, gaan we door.[emoji23][emoji23][emoji846]Er maken meer mensen zich zorgen.![]()
Misschien stomme vraag maar waarom niet gewoon een raamwerkje maken van latten/balkjes?Waar zouden we zijn zonder figuurzaag.Bekijk bijlage 422899
Dat doen veel Hollandse schepen en wordt stuurlast genoemd. Het draagvermogen van het schip is achter iets anders dan voor door de rompvorm, waardoor het schip iets achterover ligt. Het is een bewust(?) gecreëerd iets om de effectiviteit van het roer te vergroten, maar het zou me niks verbazen dat deze effectiviteit pas geconstateerd werd nadat het schip vanachter wat dieper lag dan voor.Een Statenjacht hangt volgens mij ook een beetje op z'n kont in het water.
Hier heb ik toch mijn vraagtekens bij. Het drukkingspunt van het onderwaterschip ligt dan meer naar achteren. En de arm van het roer naar het drukkingspunt is dus kleiner. Dus het moment wat het roer op het schip kan uitoefenen is kleiner. Binnenvaartschepen varen daarom liever met koplast, omdat ze dan wendbaarder zijn. Misschien dat dit effect bij deze schepen iets gecompenseerd wordt doordat je een groter roeroppervlakte onder water krijgt.Het is een bewust(?) gecreëerd iets om de effectiviteit van het roer te vergroten
Er staat niet voor niets een vraagteken achter bewustHier heb ik toch mijn vraagtekens bij. Het drukkingspunt van het onderwaterschip ligt dan meer naar achteren. En de arm van het roer naar het drukkingspunt is dus kleiner. Dus het moment wat het roer op het schip kan uitoefenen is kleiner. Binnenvaartschepen varen daarom liever met koplast, omdat ze dan wendbaarder zijn. Misschien dat dit effect bij deze schepen iets gecompenseerd wordt doordat je een groter roeroppervlakte onder water krijgt.
Naar mijn idee heeft het meer te maken met het zeilplan. Als het drukkingspunt van het zeilplan voor het drukkingspunt onderwater ligt, dan wil het schip beter vooruit. Ligt het drukkingspunt van het zeilplan achter het drukkingspunt van het onderwaterschip, dan krijg je een soort effect dat het zeilplan het onderwaterschip wil 'inhalen', waardoor het schip heel nerveus gaat sturen.
De befaamde "trial and error" methodeVroeger ging het allemaal op ervaring