Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

.
Dank je Ton en Rob :)


.
Update Storch E en B:

Vijf gram heb ik mezelf gegeven om toch wat details toe te voegen.
Voor Storch E dan, Storch B mag eventueel nog wat meer... :D
Er komt een piloot, instrumentenpaneeltje en MG15 in beide cockpits.
Piloot weegt 3.5 gram, instrumentenpaneeltje weegt 0.2 gram en de MG15 weegt 1.2 gram, nog geen 5 gram totaal :yes:
Dit "extra" gewicht zit al meegerekend in het gewicht van de tekst van de vorige posting:

Storch E weegt nu 130 gram en Storch B 190 gram:

Ik had voor de vakantie op m`n werk een tekeningetje van een MG15 verschaald naar 1/12 en geprint.
Ik ga er geen gedetailleerde MG van maken, maar wel in grove vorm als zodanig herkenbaar.
De MG15 wordt ca. 10cm lang.

Van een dun aluminium buisje de loop gesneden en een stukje balsa voor het achterste gedeelte.
Het handvat heb ik van 0.4mm vliegtuigtriplex gesneden:

full


Van zacht balsa vier drums gemaakt en vastgelijmd.
Daarna met aluminiumtape de MG`s beplakt:

full


... mat zwart geverfd:

full


... en de handvaten bruin.
Met een fijn schuurpapiertje een paar keer over de zwarte verf gestreken waardoor het aluminium erdoor komt.
Gewicht per MG15 is 1.2 gram:

full


Het tweede pilootje geschilderd in dezelfde kleuren als het eerste pilootje en in de cockpits gelijmd.
Ook een cockpitpaneeltje in beide Storch:

full


full


full


full


Verder met de cockpit beglazing

Groeten, Ramses
.
 
.
Dank je Rob :)

.
Anekdote:
De huidige 'Bush' STOL vliegtuigen hebben vaak 'Bushwielen',... gigantische banden.
Het is duidelijk waarom daar gebruik van wordt gemaakt onder de omstandigheden waarin ze opereren.

De Storch was ook ontworpen voor "moeilijk terrein" maar de kleine(re) wielen gaven problemen onder sommige omstandigheden.
De ontwerpers zochten het toentertijd niet in de grootte van de wielen om het bandoppervlak te vergroten, wel in het aantal wielen of zelfs een soort rupsband daaromheen :D

Ziet er zeer "opmerkelijk" uit, maar was wel ingenieus, het frontale oppervlak (luchtweerstand) bleef zo veel kleiner dan bij de huidige bushwielen... en dat scheelde weer een hoop kostbare brandstof.

full


full


... en het zijn geen "what if" illustraties van een creatieveling op internet, deze tekengen stonden in een boek met de foto`s erbij.

De Storch met vier wielen:

full


en de Storch met de "rupsbanden":

full


Ik heb inmiddels 7 boeken over de Fieseler Storch en ben gaan zoeken naar kleurenschema`s voor beide Storch.
Voor Storch E weet ik het, voor Storch B twijfel ik nog, binnenkort meer daarover.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Om verder te kunnen met de afwerking van beider Storch moeten de servo`s er in.

full


Ik heb vandaag 14 servo`s besteld, 6 voor Storch E, 7 voor Storch B en 1 reserve servo.
Het zijn deze 2.5 gram servo`s geworden:

full


Benieuwd wanneer ze geleverd gaan worden!
Maar ik kan eerst ook nog verder met de cockpit beglazing.

Groeten, Ramses
.
 
.
Advies gevraagd!

Zoals eerder aangegeven vloog/vlieg ik ruim 30 jaar al m`n kisten met Futaba 35mhz (PCM Dual Conversion) apparatuur.
Recent ben ik dan toch maar eens overgestapt en heb een 2.4Gig zenderset gekocht...
Het is de Futaba T16SZ (mode 1) geworden:

full


Deze T16SZ zender kan met alle Futaba 2.4 protocollen communiceren:

futk9460-screen.jpg


Groot voordeel hiervan is dat er uit veel verschillende ontvangers gekozen kan worden.
Per vliegtuig kan ik kiezen wat voor desbetreffende kist de gewenste ontvanger is.

Dan nu mijn advies vraag:

Voor beide Storch zoek ik een geschikte en lichte (!) ontvanger, minimaal 5 (6) kanaals.

Ik heb een Futaba R3006SB liggen (full range, 6 kanalen SB), die weegt 8,5 gram:

full


Dat is een mooie ontvanger en komt in m`n zwarte Chipmunk maar voor de Storch mag/moet het dus veel minder...
Ik zoek wel een ontvanger waar "gewone" servostekkers ingaan, niet die kleine vierkante blokjes.
Wat ik zelf tot nu toe ben tegen gekomen en mij het meest geschikt lijkt voor de Storch:
  • XYR-06A S-FHSS (full range, 6 kanalen, 2.5 gram)
  • Futaba R2106GF (short range tot 400 - 500m, 6 kanalen, 4 gram)

Wat is er nog meer, raden jullie aan en vooral, waar heb je goede ervaringen mee?

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je zender telemetrie aan kan, dan zou ik kijken voor een ontvanger die gelijk de spanning van je accu kan aangeven (zeker voor de E-Storch) en uiteraard een alarm afgeven als je spanning te laag dreigt te worden zodat je op tijd kan landen..

Dit is altijd beter als werken met timers is mijn ervaring..
 
Ik weet niet of je zender telemetrie aan kan

Jup :)
De ontvanger die op de foto staat geeft o.a. naar de zender de staat van de ontvangeraccu aan en is af te lezen in het scherm of met geluid inderdaad :thumbsup:
Maar ik wil de ontvanger voor de Storch wel zo simpel mogelijk houden, dat is goed voor het gewicht ervan en mijn hobbybudget ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Wat je zou kunnen doen is het doosje van de R3006SB er eens afhalen en dan het ontvangerprintje wegen? Volgens mij scheelt dat al bijna de helft. Dan zou je nog het servostekkerblok eraf kunnen halen en servodraden rechtstreeks op de ontvangerprint solderen? Dat scheelt dus ook het gewicht van servostekkers. Zo verwacht ik dat uiteindelijk het gewicht van de ontvangerprint zo rond de 2 a 3 gram uitkomt. Is wel gewaagd en ik kan me voorstellen dat je hier niet aan wilt beginnen ...

Clear skies, Jurgen
 
Nog een stapje verder: de Turnigy MultiStar 7A ESC wordt geclaimd op 0.8g! Ik weet niet of dat met bedrading is maar het is in ieder geval wel heel lichtgewicht ...

2021-08-17-2111 Turnigy MultiStar BLheli_32 ARM 32bit 7A 0.8g Race Spec ESC 1-2s (opto).JPG


Maaaaar: OPTO betekent volgens mij dat er geen BEC (Battery Eliminator Circuit oftewel 5V voeding voor servo's en ontvanger) in de ESC zit ... Dus die zou je dan nog los moeten toevoegen en dat kost natuurlijk ook weer wat aan gewicht. Vandaar allicht dat de ESC zo lichtgewicht is ...

Clear skies, Jurgen
 
Is wel gewaagd en ik kan me voorstellen dat je hier niet aan wilt beginnen ...

Klopt :oops: :D
Ik koop liever specifieke ontvangers voor de Storch dan deze R3006SB aan te passen.
Maar wel goed tip, thanks :thumbsup:

Dus die zou je dan nog los moeten toevoegen en dat kost natuurlijk ook weer wat aan gewicht.

Klopt. En wat dat betreft hou ik het ook liever "KISS" met zo min mogelijk componenten.
Wat betreft de mogelijke ontvangers, welke zou jij kiezen?

Groeten, Ramses
.
 
Ik heb inmiddels 7 boeken over de Fieseler Storch en ben gaan zoeken naar kleurenschema`s voor beide Storch.
Voor Storch E weet ik het, voor Storch B twijfel ik nog, binnenkort meer daarover.

Inmiddels een keuze gemaakt, het worden deze kleurenschema`s:

Kleurenschema / versie van Storch E:

full


Heb nog niet besloten exact welke kist, maar het wordt een Italiaanse Fieseler Storch Fi-156 C-1

Hieronder ter illustratie enkele foto`s van internet van een plastic model in Italiaans kleurenschema:

full


full


full


full


full


Ik ga proberen de Storch met een airbrush te kleuren.
Dat kan heel erg licht van gewicht, dit heb ik als afwerkmethode gezien bij VV zaalmodellen.
Ik heb nog niet eerder met een airbrush gewerkt, ik ga de airbrushset en ervaring van m`n pa hiervoor gebruiken.

In de volgende post het kleurenschema van Storch B...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Kleurenschema / versie van Storch B:

full


Een Fieseler Storch Fi-156 C-5 in Duitse wintercamouflage:

full


Op sommige plekken komt de spintercamouflage door de witte laag, hieronder een plaatje welke ik ga gebruiken voor de splintercamo vlakken:

full


Wat foto`s van internet van een plastic modelletje in dit schema:

full


full


... en van een ander plastic modelletje in dit schema.
Dit vind ik een erg fraaie uitvoering:

full


Uiteraard staat mijn Storch op wielen ipv ski`s, maar ik ga ze wel uitwisselbaar maken, leuk voor komende winter.

.
Afgelopen week geen tijd gehad voor de Storch, deze zijn nog in dezelfde staat als de vorige update.
Ik hoop komende week verder te kunnen met de cockpitbeglazing.

Groeten, Ramses
.
 
Mooie kleurschema's Ramses! Vooral de winterversie voor de B!

Ik neem aan dat je beide versies gaat airbrushen? Heel benieuwd hoe het airbrushen je zal afgaan. Dat is iets wat ook op mijn verlanglijstje staat om ooit te leren ...

Clear skies, Jurgen
 
Wat betreft de mogelijke ontvangers, welke zou jij kiezen?

Ik denk dat je uitkomt op een 6-kanaals ontvanger. Eigenlijk 5-kanaals (maar die zijn er niet voor Futaba?) met RUDD, ELEV, AILE (met Y-kabel), FLAP (met Y-kabel) en THRO servofuncties (THRO-servo alleen voor de B natuurlijk). Als ik dan zoek op Futaba 6-kanaals ontvangers krijg ik volgende lijst:

upload_2021-9-5_21-56-58.png


upload_2021-9-5_21-56-4.png




Zelf zou ik dan toch de "Futaba R2106GF" kiezen, maar heeft geen telemetrie! Ik weet niet hoe zwaar het gemis hieraan voor je weegt (wat een woordspeling :p).

En ik zou dan toch het doosje van welke ontvanger je dan ook koopt eens verwijderen en het printje wegen, al was het maar om enkel te weten hoeveel dat scheelt ... :D.
Het doosje kun je normaal gesproken weer terugzetten.

Overigens, ik zie deze ook nog staan op de Futaba USA website:

upload_2021-9-5_22-2-5.png


Slechts 1g, alleen maar een S-bus port, geen telemetry EN er moet (toch) worden gesoldeerd ... :rolleyes:.

S-bus (serial bus) is een geweldig systeem, maar volgens mij heb je dan wel (Futaba?) servo's nodig die je via je Futaba T16SZ zender (ieder apart?) moet programmeren en dus digitaal moet kunnen addresseren. Ik weet niet of de LVH servo's die je onlangs hebt besteld op een S-bus zouden werken ...

Clear skies, Jurgen
 
Laatst bewerkt:
Dat winterschema is echt geweldig!

Mvg,

Bart

ps : ik vond nog wat leuks in mijn archief, ik heb het naar je verstuurd . . . .

1.jpg
 
Ik denk dat je uitkomt op een 6-kanaals ontvanger. Eigenlijk 5-kanaals (maar die zijn er niet voor Futaba?) met RUDD, ELEV, AILE (met Y-kabel), FLAP (met Y-kabel) en THRO servofuncties (THRO-servo alleen voor de B natuurlijk).

6-kanaals geeft dan wel de mogelijkheid om de ailerons afzonderlijk aan te sturen, voor bijvoorbeeld differential als dat handig is bij dit model.
 
Back
Top