Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

Zeker! Door de schaal stuts werd de vleugel ook nog een stuk torsie stijver.
Straks met tissue erop is het helemaal torsie stijf (was bij Storch B hetzelfde).

Groeten, Ramses
.

Ik bedoel eigenlijk op buiging, misschien ook nog webbing toepassen, ok de struts vangen veel op natuurlijk..
 
Super mooie foto's die fotoshoot, elegant model en erg mooi en schaalgetrouw gebouwd Ramses! En dat onder de 90 gram!
In een maand twee versies van de Storch, indrukwekkend :worship:
 
.
Dank je Rob!

Ik bedoel eigenlijk op buiging, misschien ook nog webbing toepassen, ok de struts vangen veel op natuurlijk..

"ramses, post: 4188078"]
Van 1mm balsa stroken gesneden voor de achterligger en strookjes met dwarse nerf voor de webbing:"


full


Die zitten erin... :D

En de achterlijst bestaat uit 2 stroken 1mm balsa onder een hoek verlijmd wat prima sterk genoeg is:

full


Ik zal een keer een overzichtje maken ter vergelijk met het vleugelprofiel/comstructie zoals die op tekening staat, de gebruikte versie voor Storch B en die voor Storch E.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Het mooie en de grote uitdaging van de Sub250 voor mij is een VV model ombouwen naar RC en dan durven lichtgewicht te bouwen.

Wij RC bouwers en vliegers willen overal stevigheid in bouwen, dat maar al te vaak helemaal niet nodig is.

Had zelf de webbing max tot de struts gedaan of zelfs helemaal niet en zeker niet tot de tip.

Zeker als je struts hebt zal de vleugel nagenoeg niet doorbuigen dus de webbing zal niet veel hoeven doen.
 
Het mooie en de grote uitdaging van de Sub250 voor mij is een VV model ombouwen naar RC en dan durven lichtgewicht te bouwen.

Wij RC bouwers en vliegers willen overal stevigheid in bouwen, dat maar al te vaak helemaal niet nodig is.

Had zelf de webbing max tot de struts gedaan of zelfs helemaal niet en zeker niet tot de tip.

Zeker als je struts hebt zal de vleugel nagenoeg niet doorbuigen dus de webbing zal niet veel hoeven doen.

Klopt heb ik ook al allemaal geprobeerd webbing tot aan de struts, maar als je de vleugel vastpakt en je drukt de liggers samen schiet je er ook niet veel mee op en als het daarom wilt doen kun je beter b.v. 3 ribben links en drie ribben rechts van de strut doen en nog een paar aan de wortel, want daar komen de krachten op..
 
Je gaat een vleugel toch niet versterken vanwege transport, of dat je het een en ander zou kunnen samenknijpen.
Je moet de webbing gebruiken waarvoor het bedoeld is tijdens het vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom bij de vleugel en niet bij de romp.
De romp is toch altijd sterker dan de vleugel en knijp je als het goed is niet snel stuk.
 
.
Bedankt voor het meedenken, maar het is sterk genoeg dus ik laat het zo :)

Vandaag andere bezigheden, misschien morgen weer verder met de Storch

Groeten, Ramses
.
 
Iedereen heeft zijn eigen noden en wensen, mijn vliegtuigen zijn allemaal trainers voor mij. Ik vlieg pas sinds een maand of 3 en begin eigenlijk nu pas zonder (grote) schade te vliegen. Mijn vleugels liggen over de voorstoel en achterbank in mijn auto. Het veldje waar ik op vlieg heeft keien van 5cm doorsnede, dan kom je vanzelf bij bushflyers uit in een iets robuustere vorm en het is toch juist prachtig dat ieder zijn eigen ideeën heeft. Je kunt altijd van elkaar leren..
 
Wel leuk om zo weer over constructies te praten en dat ieder zo zijn eigen ideeën heeft en vooral ook zijn eigen ding doet.

Vind ik ook :thumbsup:

en het is toch juist prachtig dat ieder zijn eigen ideeën heeft. Je kunt altijd van elkaar leren..

Precies :thumbsup:

Helemaal met jullie eens!
Ik heb veel nieuwe ideeën opgedaan door bouwverslagen van andere bouwers te volgen.

Het meedenken waardeer ik ook zeer, maar soms ben ik ook gewoon wat eigenwijs en maak het hoe ik het in m`n hoofd heb bedacht... :D

Groeten, Ramses
.
 
Eigenwijs is ook wijs..
Vooral blijven doen, komen mooie dingen uit..

Dank je Geo! :)

.
Update Storch E (en B):

De oude TL-balk er weer bij gepakt en de slots van 1mm balsa er met tape omheen gespannen.

Ik schrijf nu slots i.p.v. slats,... na het zien van een docu over de Storch leerde ik namelijk dat dit slots zijn.
Slats zitten op bijvoorbeeld de Bf-109 en bewegen van uit naar geheel in naar gelang de luchtweerstand.
Slots zijn eigenlijk slats maar zitten vast gemonteerd in de uiterste stand en kunnen dus niet bewegen.

De balsa slots maak ik eerst nat onder de douche met lauwwarm water en span ze dan op:

full


De bovenzijde van de vleugels bekleedt met tissue:

full


Ook onder het hoogteroer zitten slots bij de Storch, deze had ik nog niet gemaakt voor Storch B.
Vier 1,5 mm balsa slots gesneden en geschuurd, twee voor Storch B en twee voor Storch E.
Steuntjes eronder gemaakt en klaar om onder het hoogteroer gelijmd te worden:

full


De hoogteroer slots op beider Storch:

full


Van 1.5mm balsa de steuntjes gemaakt voor de vleugel slots en deze vastgelijmd:

full


Daarop de vleugel slots gelijmd en met spelden gefixeerd tijdens het drogen:

full


De ailerons en flaps heb ik anders gebouwd dan voor Storch B:

full


De flaps en ailerons van Storch B wogen 5.9 gram, deze van Storch E wegen 8.5 gram.
Ik heb ze wat sterker gemaakt, de exemplaren van Storch B hebben de neiging krom te trekken onder spanning van de tissue i.c.m. spanlak...
De 2.6 gram extra gewicht kan de Storch E prima hebben:

full


De ailerons en flaps bekleden met tissue:

full


Als laatste de aileron en flap scharnieren (robart pen scharnieren) ingelijmd, klaar om aan de vleugel bevestigd te worden:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Goed opgemerkt Ramses!

En weer wat geleerd: een "slotted wing as a way to postpone the stall by delaying separation of the flow from the upper surface of the wing at high angles of attack" (wikipedia) komt natuurlijk heel goed van pas bij traag vliegend verkennerstoestel als de Storch! Zo hadden de ontwerpers van het toestel dat natuurlijk ook bedacht.

upload_2021-8-28_11-1-57.png
(source: wikipedia)

Clear skies, Jurgen
 
Laatst bewerkt:
.
Update Storch E:

De ailerons en flaps zijn aan de vleugel bevestigd:

full


full


Storch E heeft nu ook alle bekleding die Storch B heeft.
Een strookje romp en twee vlakken onder de vleugels zijn nog open voor rc inbouw.
Beide Storch zijn nu ruwbouwklaar, grotendeels bekleedt en compleet met landingsgestel, wielen, etc.
Storch E weegt nu 130 gram en Storch B 190 gram:

full


Vier foto`s van Storch E in de huidige staat:

full


full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Back
Top