Nou zeg, ik heb nog wel zo mijn best gedaan om er een actie filmpje van te maken. Maar, het zag er perfect uit Hein voor een eerste vlucht. Echt super gebouwd. Daar ga je het aankomende seizoen aboluut veel plezier van hebben.
Daarom schreef ik ook dat de actie niet heel interessant was, zeker niet de schuld van de filmer! ;-) Ik kijk er naar uit om 'm binnenkort met mooi weer eens aan de tand te gaan voelen. Dank voor het filmen, Tonnie!
extra stabilo en kielvlak in de maak voor de zweefromp. Lang geleden dat de vacuumpomp aan is geweest!
Vraagje voor de mede-Reisenauers: ik heb de spinnerkap enigzins verprutst bij het versnijden (reisenauer). Een nieuwe is 5 euro, maar met 12 euro verzendkosten, blegh. Mocht er iemand op het punt staan wat bij Reisenauer te bestellen, laat het even weten dan wil ik graag meeliften. Ondertussen probeer ik of ik de 34mm spinner (iets te groot) bij kan snijden en schuren zodat ie wel mooi aansluit.
Foto's houden jullie nog even tegoed, maar een kleine update. De zweefromp is ondertussen klaar. Stabilo en kielvlak zijn zonder problemen gemaakt en waren zelfs behoorlijk goed gelukt, vervolgens heb ik de lak van het kielvlak weer verprutst (ahum) en bijgespoten (ahum). Tsja. De zweefromp is goed gelukt vind ik zelf, met een kant-en-klare haak van Berrie die maar een klein beetje opschoonwerk nodig had en weer hergebruikt kon worden. Mooi stevig en verstelbaar met een imbus bout. Servo's in de romp zijn 2 kingmax kopieeen van de KST-x08, werkt prima. Een 3e (wel kst-08) als veel te dure sleephaak servo ingebouwd, omdat ik het geheel HV wou houden om met 2S lipo te kunnen vliegen. dat blijkt een prima keus want past mooi in de neus (1500 mah). De roeraansturing van de zweef-supra was nog even een uitdaging: ik wou geen servo's in het kielvlak zoals bij de e-versie, maar had geen lang genoege bowden kabels. Uiteindelijk gegaan voor 1 sullivan binnenkabel (1.2 m?) met daarin 1.5 mm carbon voor richting, en een verlengde 2/3 mm plastic buis met daarin een 2 mm carbon staf voor hoogte. Met licht wringen past het net gebogen in de staartboom en kan weer buiten komen. Niet geheel wrijvingsloos maar vooruit. De zweefromp heeft 1 keer proefgevlogen met stevige wind aan een (dubbelgeslagen) res elastiek met ingekorte lijn. Dat had niet veel hoger dan 100 m moeten geven, maar door de wind kwam hij tot boven de 150 m!!! Brrr. Gelukkig heb ik het elastiek niet van dichtbij gezien. Verder zweeft de zweefromp prima Zoals verwacht. Programma gekopieerd zodat de vleugelinstellingen identiek konden blijven, en vervolgens hoogte, richting en sleepkoppeling apart ingesteld. Nu alleen opletten dat je het juiste "supra" programma kiest. Vandaag eindelijk eens met echte thermiek gevlogen - dit keer met de E-versie. Heerlijk! Stevige wind nog, met flink afdrijven in de bellen. Maar de supra doet feilloos waar hij voor gemaakt is. Thermiekt heerlijk. Ik moet nog wat oefenen c.q. afstellen met de rol-richting balans en mix, ik heb nog vrij veel richting nodig als ik vlak wil draaien wat niet lekker loopt. Bij iets meer helling loopt het als vanzelf. Toffe ervaring! Als ie eenmaal thermiek heeft komt ie haast niet naar beneden. Steken tegen de wind in gaat ook geweldig, hij komt veel verder dan ik denk. Een soort overmaatse DLG, vliegt geweldig. Blij!
Top dat je je Supra project tot een goed einde hebt gebracht! Het is de moeite meer dan waard geweest, toch? (die van mij vlieg ik nu al weer voor het 15e seizoen en ben er nog steeds heel blij mee.) Is het gewichtsverschil tussen je elektro en zweefuitvoering nog onderscheidend?
Ik zal m wegen berrie! Geen idee. @Lyckele volgens mij c507. Via rcnetwerk gekocht, maar ontloopt kst niet veel.
Inclusief accu is het geworden electroromp 671g zweefromp 540g De zweefromp heeft een flink kleinere accu (2s 1500 ipv 3s 2200) en het stabilo is lichter uitgevallen met 6 g. Daarbovenop geen servo's in de staart (wel stuurstangen). Als ik me goed herinner is de electro versie 1800 g vliegklaar dus zou de zweef versie 1670 vliegklaar moeten zijn.
Zoals misschien al gezien in het onderwerp "Wasserkuppe 2022" heeft de supra feiloos één van de andere vliegtuigen weten te vinden op ongeveer het rustigste moment van de dag. Oeps. De schade was niet dodelijk maar nog wel significant: hap uit de linker tip wat kreukels in linker tippaneel en rolroer alignment pen uit linker tip paneel gebroken huid ter plaatse los ri-roer heven losgebroken en kreukel in ri-roer Ondertussen alle kreukels geinjecteerd met epoxy. De hap uit de tip gesneden, gevuld met een restje schuim (contra-bed van de bouw) en vastgelijmd en bijgeschuurd. Daarna in de carbon gezet, experimentje: hele dunne mylar, een lapje 90g carbon en zorgvuldig om de neuslijst getrokken. Daarna vastgezet met folie en tape, en het geheel in de vacuumzak. Als ik geen kreukels heb gemaakt moet het goedkomen. Daarna bijplamuren, schuren en bijspuiten. Oh, en niet te vergeten naast het kleine drama: hij vliegt GEWELDIG!
Dit heeft even stilgelegen vanwege een "kleine" bootvakantie van 4 maanden, maar we zijn weer thuis. Dus moest het werk ook maar meteen weer verder. De tip is prima uit de vacuumzak gekomen, tot mijn plezier geen vouwrandje bij de neuslijst. Wel enige putjes tussen de carbonvezels, dus iets aan plamuur is nodig. Geschuurd, geplamuurd, herhaal x2, 1e laag gespoten (wit). Ik doe eerst wit en dan de paars, hopelijk houdt dat de boel redelijk gescheiden met strakke lijnen. Lakfoutjes van de 1e keer (bouw) kunnen meteen een beetje hersteld worden nu.
gretverrr, lak spuiten is niet mijn hobby. Die putjes boven de tape waren er al van de bouw (tape schade volgens mij, lak er af getrokken of zo). Wat ik ook probeer, de nieuwe lak trekt om die putjes ook weer ogen dus ze blijven putjes! Na 4 lagen heb ik het opgegeven. Daar zit vast vervuiling in, maar met putjes zal ie ook wel vliegen. Volgende keer moet ik duidelijk met echte filler aan de gang, de spuitfiller was niet voldoende. Nou ja. Schoonheidsprijs gaat het niet winnen maar vliegen zeker wel.
In die putjes zit geen vervuiling, maar het zijn juist putjes. Daar trekt de verf niet makkelijk inomdat hij er snel een brugje overheen legt, en bij opdrogen krimpt en de lucht eronder weer kans krijgt. Even nat schoon schuren met korrel 400 of hoger, om vervolgens na spuiten (of beter kwasten met langzamer drogende verf) met hetzelfde schuurpapier de verf de putjes in te schuren. Het merendeel weer wegschuren na droging, en evt. nog een (paar) keer herhalen.
Ik gebruik dan lichtgewicht plamuur voor gipsplaten. Dat smeer ik op een nattig sponsje en sop het voorwerp ermee in. Laten drogen en dan met korreltje 800 licht opschuren. De stof met een kleefdoekje afnemen en dan spuiten. Bij vleugels gebruikte ik meestal zwaar verdunde epoxy lamineerhars die ik dan of met een kwastje of met een plamuurrubber aanbracht. Uit laten harden en dan opschuren, ook tot korrel 800. En als je hoogglans wilt, dus geen spuiten, dan kan je doorgaan tot korrel 2500 en daarna 3M cleaner. GJ
Ik meende dat ik allang weer gepost had hier, maar blijkbaar ben ik dat vergeten. De supra is redelijk ongeschonden uit de reparatie gekomen en vliegt ondertussen weer gewoon. Eind goed, al goed. Onlangs nog bezig geweest met de fijnafstelling, daar is waarschijnlijk nog wel het een en ander te winnen, maar het is vooral een kwestie nu van vaker mee vliegen. Op naar een actief supra-seizoen in 2023, hoop ik! Er ligt nog een ongebruikte lier in de schuur (en er staat er ook nog 1 op de club). Hoog tijd om dat eens een keer uit te gaan proberen, hoewel ik het nog wel bloedspannend vind om de supra stevig te gaan lieren.