Bouw van een sleepkist 2.2 meter Big Easy

Iemand enig idee of deze flap zo een beetje spoort?
Ik heb eigenlijk geen idee of de kier tussen de flap en de vleugel zo een beetje in de buurt van goed komt.
Alles zelfmaak, zoals het hoort[emoji847]
861467694.jpeg
1246182007.jpeg
506521535.jpeg

De aansturing zal ik ook nog moeten maken.
Een standaard stuurhorn draait niet goed, die zit bijna op dezelfde plek als het scharnierpunt.
Ik denk dat ze meer naar de achterlijst moeten.
Bovenop zou ook kunnen, maar dan moet ik dwars door de vleugel....

Ik kan heel makkelijk nieuwe zagen. Ik heb er nu 4 (2sets) gezaagd.
 
Laatst bewerkt:
Bij flaps is aansturen via de bovenkant het makkelijkst. De echte lengte van de stuurhevel wordt bepaald door de afstand vanaf het scharnierpunt, stuur je dus vanaf de bovenkant aan dan heb je dus maar een klein heveltje nodig om effectief toch een lange hevel te krijgen.
 
Goed bedoeld he.
De "spleet" tussen de flaps en de vleugel kun je hier, in de normaal stand gewoon helemaal dicht houden.
Die opent zich vanzelf bij bewegen.

Aan de vleugelzijde zou ik hem dubbel uitvoeren. Maakt hem net wat minder "iel".

Om de flap aan te sturen kun je dat het best doen net achter en net boven het scharnierpunt.
Nog een derde scharnier met aangrijppunt voor de stuurstang in het midden maken?
 
Bij flaps is aansturen via de bovenkant het makkelijkst. De echte lengte van de stuurhevel wordt bepaald door de afstand vanaf het scharnierpunt, stuur je dus vanaf de bovenkant aan dan heb je dus maar een klein heveltje nodig om effectief toch een lange hevel te krijgen.
Ik begrijp wat je schrijft.
Alleen moet ik dwars door de vleugel heen. Daar heb ik wat weerstand tegen....
De arm wil ik wel zo groot mogelijk houden ivm de krachten die erop komen.
 
Goed bedoeld he.
De "spleet" tussen de flaps en de vleugel kun je hier, in de normaal stand gewoon helemaal dicht houden.
Die opent zich vanzelf bij bewegen.

Aan de vleugelzijde zou ik hem dubbel uitvoeren. Maakt hem net wat minder "iel".

Om de flap aan te sturen kun je dat het best doen net achter en net boven het scharnierpunt.
Nog een derde scharnier met aangrijppunt voor de stuurstang in het midden maken?

Je eerste zin, daar ben ik je kwijt.
Het is de bedoeling om een slotted flap te krijgen.
De spleet bij full down is bijna 3 cm. Dat is een redelijke sleuf!

Dubbel uitvoeren: bedoel je 2 scharnieren naast elkaar met de scharnier van de flap ertussen gesandwicht?

Net achter en net boven je scharnierpunt. Heb ik dan niet enorm kracht x arm?
 
Nu ik zo erover nadenk zou ik ook zo een zelfde scharnier als hevel kunnen gebruiken. Als ik die op de flap achterstevoren zet, dan zit m'n aangrijppunt voor de flap midden op de flap.....hou ik mooi alles onderaan.

Of praat ik kletskoek?[emoji16]

Ik ben ook een beetje beperkt in m'n vrijheid. Niet overal zit hout in de vleugel en flap....
 
Je hebt nu al (zonder uitslag van de flaps) een kier/spleet. Die heb je niet nodig, ontstaat vanzelf door de uitslag.
Hoeveel ruimte er ontstaat wordt bepaald door de afstand van het scharnierpunt tot de onderzijde van de vleugel (meer afstand = grotere kier / geen afstand = aansluitend/geen kier).

Je hebt nu één plaatje gfk (printplaat?) op de flap en de vleugel. Ik zou er op de vleugel twee maken. Elk aan weerzijde van het plaatje op de flap.
Dat is net wat degelijker.

Ik zou de flap aansturen vanaf de onderzijde van de vleugel.
En dan zul je die "boven" het scharnierpunt moeten laten aangrijpen.
Het mooiste is zo'n zelfde scharnierpunt, maar dan met een extra "armpje" voor de stuurstang van de servo.

Wat mij betreft geen kletskoek. ;)
Moet je er wel hout knutselen in de flap in de buurt van de servo.
 
Je hebt nu al (zonder uitslag van de flaps) een kier/spleet. Die heb je niet nodig, ontstaat vanzelf door de uitslag.
Hoeveel ruimte er ontstaat wordt bepaald door de afstand van het scharnierpunt tot de onderzijde van de vleugel (meer afstand = grotere kier / geen afstand = aansluitend/geen kier).

Je hebt nu één plaatje gfk (printplaat?) op de flap en de vleugel. Ik zou er op de vleugel twee maken. Elk aan weerzijde van het plaatje op de flap.
Dat is net wat degelijker.

Ik zou de flap aansturen vanaf de onderzijde van de vleugel.
En dan zul je die "boven" het scharnierpunt moeten laten aangrijpen.
Het mooiste is zo'n zelfde scharnierpunt, maar dan met een extra "armpje" voor de stuurstang van de servo.

Wat mij betreft geen kletskoek. ;)
Moet je er wel hout knutselen in de flap in de buurt van de servo.

Daar volg ik je weer[emoji847]

Tja, nu loopt ie mooi door met het aileron. Je hebt wel een punt, maar dat neem ik mee voor de volgende kist.
Voordeel is dat dan de scharnieren kleiner kunnen doordat de nutteloze"kloof" niet overbrugd hoeft te worden.

De afstand is helder.(ik hang nog wel eens een deurtje af[emoji16]) Dat had ik ongeveer uitgetekend, maar doordat de flap draait en de inmiddels beroemde "spleet" er ook dan bij komt is het wel een aardige kier. Te groot? Wie het weet mag het zeggen, anders blijft het zo.

Het is epoxyplaat(volgens de site?) Als je het zaagt stinkt het naar aangebrande electronica.
Ik ga mee in jou punt om te dubbelen. Doordat ik er een messing busje doorsteek (die van de servomontage) dit het dan automatisch klem. Beter!
 
Ik zou de servo's verzinken in de vleugel, zodat alleen het armpje buiten de vleugel komt, staat wat netter.
Verder; netjes gebouwd!
Aansturing van de flaps moet je eigenlijk aan de bovenkant doen idd, dus "door" de vleugel
 
Weinig werk is het motto.

Netjes schaal wegwerken is het de kist niet voor.
Dat is de insteek.
25 Juni moet het klaar. Dat ga ik nu wel redden, maar dan moet ik wel doorpakken.

Ik zit zelf te denken om de flaps zo te laten en dan na 25 juni te veranderen.
Het is weinig werk, de boel is makkelijk los te halen en dan heb ik mooi een vergelijk of het echt verschil maakt.
 
Dat weet je al.....je hebt net zo'n geheugen als ik heb.....[emoji1787][emoji56]
Klein clubevenement. Knuffelvliegen bij een zorgboerderij.
Houden we een beetje aan onszelf als club. Het is dan al vol genoeg.....jammer, maar zo is dat.

Jullie(lees Kampen, Enkhuizen) zijn wel enorm verwend met mooie grote velden en faciliteiten! Daar komt het niet op een paar mensen.....
 
Dat weet je al.....je hebt net zo'n geheugen als ik heb.....[emoji1787][emoji56]
Klein clubevenement. Knuffelvliegen bij een zorgboerderij.
Houden we een beetje aan onszelf als club. Het is dan al vol genoeg.....jammer, maar zo is dat.

Jullie(lees Kampen, Enkhuizen) zijn wel enorm verwend met mooie grote velden en faciliteiten! Daar komt het niet op een paar mensen.....

Das waar ook we mochten niet komen om knuffels te gooien :-) maar ehh we zien de foto's wel komen
 
Helaas Sven.....

We zijn intussen weer druk bezig.
Van de week hoop ik dat het meeste klaar is....wel een spoedklus zo!
Legt wel wat belasting op het gezin, maar mijn vrouwtje snapt het wel[emoji56][emoji108]

De vleugel is op de aansturing na klaar.
De flaps ben ik nog niet heel tevreden over. De hevel komt op een gegeven moment achter het draaipunt te zitten. Dan staat de flap al 70 graden ofzo.....maar verder lukt niet. Vooralsnog even zo laten. Het aangrijppunt van de hevel zit inmiddels wel aan de bovenkant.
265612751.jpeg
 
Het is minder dan 70graden. Maar dat zien we wel even. Ik moet toch nog er het een en ander aan doen t.z.t.

De vleugel is klaar!

Nu de romp nog folieën en de staart aansturen.
Daarna het landingsgestel en balanceren.
Ik ben bang(nou ja[emoji847]) dat er nog een redelijke prop lood in de neus moet.
Beter in de neus dan in de schoenen!
1538969390.jpeg


Het kleurenschema is een beetje aangepast.
Folie was op en moet van ver komen.....deze grijze heb ik in Barneveld gehaald. Staat nog leuker ook!
 
gewoon grotere accu nemen :-) ik had eerst ook een kilo lood nu 10000mah accu en geen lood meer maar wel meer vliegtijd ;-)
 
gewoon grotere accu nemen :-) ik had eerst ook een kilo lood nu 10000mah accu en geen lood meer maar wel meer vliegtijd ;-)
Dat klopt, maar weet je wat die dingen kosten!

Het leven is al duur genoeg tegenwoordig [emoji16]

Maar dat is inderdaad wel de planning....
Even voor het idee:
Voor een kist van 6.5 kilo is een motor van 650 gram en een accu van 1300 gram "normaal".
Mijn accu weegt ~750 en de motor 500 gram.

Nog 700 gram te gaan.....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top