Lockheed P-38M Night Lightning 7234

Die is wel gaaf! :thumbsup:

full
 
Zwart ,had het kunnen weten ;D

:D

Je was me voor.....
Ramses zou Ramses niet zijn, als hij weer niet een bijzondere uitvoering kiest:yes:

Thanks! :)

Die is wel gaaf! :thumbsup:

Ik vind `m ook erg gaaf in deze versie en "kleur"!
En past straks mooi naast de Mossie Night Fighter :)

Ik heb deze maand september heel weinig tijd maar hoop de P-38 zo spoedig mogelijk, uiterlijk begin oktober, op te halen.

Ondanks dat de Lightning nog niet hier is, toch al leuk ermee bezig :)
Versie en kleurenschema inmmiddels gekozen en vandaag op m`n werk de Marutaka bouwtekeningen geplot (van Outerzone).
Ik heb tevens de "five-view drawing" van de Lockheed P-38M Night Lightning in dezelfde schaal geplot:

full


Mooi uitgangspunt voor de conversie straks van de standaard eenzits Lightning naar de tweezits P-38M.

Groeten, Ramses
.
 
Heel comfortabel is het voor de achterste man niet geweest.

De persoon in de backseat mocht maximaal 1.5m lang zijn.
En als je diegene dan ziet klooien in het filmpje om de kap dicht te krijgen...
Kan me enigzins voorstellen hoe het hem verging tijdens vlucht met manoeuvres, heel ver van comfortabel denk ik inderdaad!

Groeten, Ramses
.
 
.
Vandaag bij Kjel de Lightning opgehaald, Bart was er ook en het was erg gezellig :thumbsup:
De Lightning is een echte oude MK kit (Kato), geen latere Marutaka of Royal en de originele MK tekeningen zitten erbij!

full


Ziet er allemaal goed uit!
Mooi recht gebouwd en een goede basis voor een gave P-38M.
Maak ik de doos open, blijkt er ook een zeldzaam cockpit kitje in te zitten:

full


Cockpit kitje is grotendeels ook al in kleur, wat weatheren zal genoeg zijn.
Mooie stripplanking van de rompjes ook:

full


full


Alle 'grote delen' zijn ruwbouw gereed, het eerste te doen is flink veel schaven en schuren.
En als dat klaar is, de binnenzijde uithollen met een rasp/mesje/dremel.
Krijg je mooie vormstukken die uiteindelijk weinig wegen, wel wat werk maar leuk werk!

Enkele overall foto`s, start van dit project:

full


full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Mooi pareltje heb je weer op de kop getikt!:thumbsup:
Opbouw lijkt wel erg veel op de Marutaka kit.

Dank je Nico, ben Kjel ook erg dankbaar!

M. Kato is de ontwerper, eerst onder zijn eigen naam (initialen); MK
Daarna werden zijn ontwerpen uitgebracht door Marutaka / Royal.
Ik heb tekeningen van een MK. Stuka, een Marutaka Stuka en een Royal Stuka, allemaal duidelijk M. Kato.
Een Japanse ontwerper van (in de MK. tijd) vooral RC-1 kisten en later de schaalkisten bij Royal / Marutaka.

Dat dit een MK. Lightning is maakt het voor mij persoonlijk nog wat exclusiever, puur nostalgisch.
Las ik advertenties en verslagen van in de M.A.N. in m`n jeugd, was de bom! Nu dus alsnog, stukje herbeleving...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben blij dat de Lightning een goed plekje heeft gevonden. Bij jouw komt hij beter tot zijn recht dan bij mij, waar hij al 25 jaar op zolder ligt te verstoffen.

Ramses, heel veel plezier ermee en maak er wat moois van. Maar dat komt wel goed. Ik ben benieuwt hoe hij er als night Lightning er uit komt te zien.

groeten kjel
 
Geweldig dat dit project na zoveel jaar opnieuw wordt opgepakt :) Het was zeker gezellig gisteren, het zou leuk zijn weer eens een schaalbouwers meeting op poten te zetten.
Ben benieuwd naar de vorderingen Ramses, het zal wel een juweeltje worden. Het zou natuurlijk wel de kers op de taart zijn als je nog eens twee rcv motoren op de kop weet te tikken.

Mvg,

Bart

1.jpg
 
.
Dank je Bart :)
Twee .60 RCV`s zouden inderdaad helemaal geweldig zijn, wie weet...
Vandaag bouwdag met @WillydeWoofer , samen een mooie dunne en strakke speeder vleugel gemaakt!

Ik ben van plan komende herfst/winter/voorjaar afwisselend aan de Mossie en Lightning te werken.
Dat ze beiden gelijkertijd klaar zijn voor het glassen en afwerken.
Twee twin night-fighters, ik heb er zin in :thumbsup:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Bart :)
Twee .60 RCV`s zouden inderdaad helemaal geweldig zijn, wie weet...
Vandaag bouwdag met @WillydeWoofer , samen een mooie dunne en strakke speeder vleugel gemaakt!

Ik ben van plan komende herfst/winter/voorjaar afwisselend aan de Mossie en Lightning te werken.
Dat ze beiden gelijkertijd klaar zijn voor het glassen en afwerken.
Twee twin night-fighters, ik heb er zin in :thumbsup:

full


full


Groeten, Ramses
.

Dan is een Speeder maar tikken voor Ramses. Hij wordt erg strak.
 
.
full


Sterk, licht en strak, ga je van genieten :thumbsup: Gaaf ontwerp van @GJVO (vleugel) en @Dopieman (romp en staartvlakken).
Wordt een mooie speeder, ben heel benieuwd naar de vliegeigenschappen.
Met dat zeer dunne en scherpe vleugeltje... zal rap gaan denk ik!
Was weer erg gezellig Wil :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
full


Sterk, licht en strak, ga je van genieten :thumbsup: Gaaf ontwerp van @GJVO (vleugel) en @Dopieman (romp en staartvlakken).
Wordt een mooie speeder, ben heel benieuwd naar de vliegeigenschappen.
Met dat zeer dunne en scherpe vleugeltje... zal rap gaan denk ik!
Was weer erg gezellig Wil :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Het is altijd gezellig samen :beer:.
Misschien leuk om te vermelden dan jij een tekening maakt van de Speeder. Ik maak een beschrijving en foto's van elke belangrijke stap. De laatsten worden afgedrukt en gaan in een map, samen met de beschrijving. Het is de bedoeling, dat ik de volgende zelf bouw. Tot slot: GJVO heeft de vleugelkernen met een machine perfect gesneden. Ik ben blij met de hulp van zoveel professionele mensen :wave.
 
Ik heb vermoedelijk ook een marutaka op de kop kunnen tikken. Heb nog 2x os46 liggen maar weet niet of dat wel zo mooi is. Hij is wel voorberijd op 2t.

20230609_102730-jpg.544668
20230609_102714-jpg.544669

Gaaf, fraaie aanwinst! :thumbsup: :thumbsup:
Zo te zien heeft jouw P-38 ook retracts?
2x OS.46 tweetakt is op zich perfect, alleen jammer van de dempers.
Ik ben er nog niet uit welke motoren er bij mij op komen...

Hoe is de deling van jouw P-38?

Mijn P-38 wordt momenteel zo gedeeld:
1. Eén losse vleugel met vast midden rompje
2. Twee losse staartbomen
3. Eén los stabilo waar de kielvlakken ook aanzitten

Bij jouw P-38 lijkt het stabilo aan de staartbomen vast te zitten?
Ben benieuwd waar de deling zit.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Thanx. En dat voor een bos bloemen en doos merci :-)

Hij is nu met lucht retracts. Maar die zijn er deels al uit gehaald door de eigenaar. Heb een efligt electrische gekocht verder zal hij eerst op de plank komen. Moet de corsair eerst afmaken en daarna de mb339.

Ik heb een vleugel met midenromp. En stabilo en de 2 romp delen.
Heb nog 2x os46ax had ik op de twin camato. Zitten nu los op 2 modellen maar daar kunnen prima andere motoren op komen.
 
Back
Top