Diorama gezonken Titanic

Bij de bouwkit van de Le Suroit zat ook een modelletje van de onderzeeër die destijds het wrak onderzocht heeft.

IMG_20230312_141656106.jpg

Daar paste precies een ledje in.

IMG_20230312_141656106.jpg
Waar natuurlijk een stroomdraadje aan gesoldeerd moet worden.
Dit doet geen afbreuk aan het model, aangezien de echte ook aan een kabel zat.

IMG_20230312_223534669.jpg

Hij doet het.

IMG_20230312_223534669.jpg


IMG_20230312_223542128.jpg

En hoe

IMG_20230312_223649573.jpg

Even een proefopstelling van schip, zee en onderzeeër in het diorama.
 
Ik heb weer een hoop geleerd.
LED's branden niet.
Ze geven licht door stroom door te laten.
Daarvoor hebben ze geen spanning nodig, maar stroom.
(Volgens mij geen stroom zonder spanning, maar goed.)
Maar om stroom te creëren is weerstand nodig.
(Of zo. Echt snappen doe ik het nog steeds niet. :) Want waarom gaf hij dan ook licht zonder weerstandje?...)
In elk geval: die zit er nu tussen.

5CulTJ5.jpg

Wel wat beter zo.

lQqboT7.jpg


DYorcRh.jpg

En in stemmig krantenfoto zwart-wit voor het "waar kijk ik eigenlijk naar?" effect.
 
Laatst bewerkt:
Echt snappen doe ik het nog steeds niet. :) Want waarom gaf hij dan ook licht zonder weerstandje?
Ik snap het ook niet helemaal, maar zonder weerstand loopt er een quasi onbeperkte hoeveelheid stroom door de LED, wat de levensduur niet ten goede komt.
Dus al zou je een 3V LED op een 3V stroombron aansluiten, dan nog moet je er een weerstand (met waarschijnlijk erg lage waarde) tussen plaatsten.
Wanneer je dat zelfde LEDje op een te hoge spanning aansluit zonder weerstand, krijg je een flitsje en is het verder RIP.

Mooi gerealiseerd, belicht en gefotografeerd diorama overigens. :thumbsup:
 
Dank voor je uitleg.
Ik begrijp het zowaar beter, nu.
Dat van die lage waarde klopt wel.
Ik heb het weerstandje dat erbij geleverd werd even nagemeten: 0,14 Ohm...
(Of mijn metertje moet niet oké zijn)


Rare jongens, die ledjes.
 
Die waarde klopt niet. Meestal is het 470 Ohm.
Zonder weerstand kan de led misschien even branden maar zal stuk gaan als de stroom te hoog is.
Hoeveel volt is je voeding en wat kan de led aan? Leds zijn vaak 3 / 6 / 12 volt.
 
Zo moeilijk is de berekening toch niet? Je moet wel de doorlaatspanning van de led weten en hoeveel stroom je wilt laten lopen. De meeste leds verdragen niet meer dan 30 mA. Stel je stroombron is 12 Volt, de doorlaatspanning 2,5 Volt en je wilt 20 mA stroom laten lopen. Dan wordt de formule om de weerstand te berekenen (12 - 2,5) : 0,02 = 473 Ohm. Wil je meer licht neem dan een kleinere weerstand, maar in dit geval niet kleiner dan 330 Ohm. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Dan zal ik wel verkeerd gemeten hebben.
Ik mag aannemen dat ik het juiste weerstandje erbij gekregen heb.
(Overigens is die berekening pas niet moeilijk als je weet hoe je het uit moet rekenen. En dat wist ik niet. Ik weet dat een rood draadje aan de plus moet en de zwarte aan de min. Daar houdt mijn electrokennis wel zo'n beetje mee op.)
 
Best kans dat je wel goed hebt gemeten Menno, maar dat de selectieknop op de meter op k(ilo)Ohm stond. Dan vermenigvuldig je de uitlezing met duizend en wordt het 140 Ohm. Best wel oppassen met meten en instelling van de selectieknop. Gewoon veel doen. Niet alleen meten, maar ook wat dingen uitproberen. Vergeet nooit dat mijn eerste elektrolytische condensator klapte toen ik er teveel spanning op zette. Er kwam 24 Volt uit de trafo i.p.v. 12. Typisch leermomentje. Gr. Klaas.
 
De zee gemaakt met Mod Podge.
IMG_20230319_125242036.jpg


IMG_20230319_124455943.jpg

Vlak na het aanbrengen denk je: dit komt nooit goed.

IMG_20230320_191524766.jpg

Maar dat komt helemaal goed.
Prachtig mooi helder zeetje.

IMG_20230320_191549672_HDR.jpg

Foto van een paar centimeter afstand van het oppervlak.
Je ziet de Titanic zelfs liggen. (Wat in het echt niet het geval geweest zal zijn...)

Was een goeie tip van je. (Was jij dat, Mark?)
 
Best kans dat je wel goed hebt gemeten Menno, maar dat de selectieknop op de meter op k(ilo)Ohm stond. Dan vermenigvuldig je de uitlezing met duizend en wordt het 140 Ohm. Best wel oppassen met meten en instelling van de selectieknop. Gewoon veel doen. Niet alleen meten, maar ook wat dingen uitproberen. Vergeet nooit dat mijn eerste elektrolytische condensator klapte toen ik er teveel spanning op zette. Er kwam 24 Volt uit de trafo i.p.v. 12. Typisch leermomentje. Gr. Klaas.

Ik heb ooit een ongelukje gehad met een Luxman versterker. Een vriend van me met een technische dienst liet me zien welke transistor los zat. Een paar dagen later wilde ik die repareren maar wist niet meer precies welke het was. Even tikken met de schroevendraaier om te........ BAM!!!! hahah
 
De afgelopen tijd bezig geweest met 'finishing up' details.
Likje verf hier.
Wat debris van tijdens het zinken afgebroken scheepsonderdelen daar.
Verstaging, vlaggelijn etc aanbrengen van 0,3 mm visdraad. (Wel eens geprobeerd een knoop te leggen in één haar van je hoofd? Nou, dat dus.)

Ik ben niet bang voor (piep)klein, maar soms heeft het gewoon fysieke grenzen.
Fysieke grenzen van het materiaal waar ik mee werk.

UEL4cNr.jpg


Dit wimpeltje...

OdRNJ97.jpg


Om dit haardunne draadje friemelen ging na veel gevroet nog wel, maar toen ik het dubbel vouwde sprong het gewoon weer los.
De twee helften bleven gewoon niet aan elkaar plakken.
Het 0,3mm dunne draadje bleek een te groot "gat" rondom de vouw van het wimpeltje te veroorzaken waardoor er gewoonweg te weinig decaloppervlak over was om te kunnen plakken.
Knap dat Revell zo'n klein decaltje weet te maken, maar ze hadden het niet hoeven doen, volgens mij.

Een ultieme poging met een miniem drupje secondelijm resulteerde in een minuscuul wimpeltje aan de punten van mijn pincet.
Die eraf halen resulteerde in een half wimpeltje: gescheurd...
Soms kan iets gewoon niet.
Jammer dan.

YwTsxRE.jpg

Met 0,5mm koperdraad wel staaldraad kunnen creëren waar de apparatuur aan hangt.
(Die, zo zie ik nu op deze macrofoto's, nog zo links en rechts een aai met de zwarte Edding stift moeten hebben.)

e6hiAOg.jpg

Maar ook weer een happy mistaak-je.
De secondenlijm waarmee ik de "staaldraden" fixeerde in het gaatje door de plexiglas plaat sloeg wit uit, wat in combinatie met de Modge Pod een leuk effect eromheen creëert: alsof er golfjes van de zee omheen kringelen.

r3pznNr.jpg

Ik zoek nog een 1:200 ankerketting.
Die zijn er zat te koop, maar ik heb 2-3 cm nodig en het wordt (voor behoorlijke prijzen) in kengtes van veelvouden daarvan.

izfSusy.jpg

Spiegelglad zeetje.

oZF8nrl.jpg

De romp licht 'geweathered'.
Less is vaak more.
Zo ook hier, denk ik.
Viezigheid en roest best geloofwaardig, zo.
Ik heb nog geprobeerd een "snor"op de boeg te maken, maar dat werd niet mooi.
Dat heb ik weer weggehaald.

pQti4zV.jpg

Op foto's zag ik dat de Le Suroit satdomes op de crossover tussen de pijpen had.
Die heb ik gemaakt door een stukje plastic van het rekje in de Dremel te zetten en er een vijltje tegenaan te houden.
Redelijk resultaat.

Tot slot nog wat overzichts- en detailfoto's van schip en wrak bij daglicht.

8oXNxPj.jpg


muETA9j.jpg


8HAW42e.jpg


ZWs9TZM.jpg


EDSix0X.jpg


KLKwErz.jpg

Bemerk het bijna geheel weggezakte stukje schoorsteen.
Zou het die beroemde nepschoorsteen zijn?

GNmiN9S.jpg

Het achterste gedeelte van de voorste sectie

uZH7eFr.jpg

En nog een (niet geheel gelukte) foto van bovenaf.

Was een leuk project waarbij de fantasie en het vinden van mogelijkheden en oplossingen weer heerlijk in de overdrive konden.
 
Laatst bewerkt:
Nog belang bij een stukje ket Menno? Kijk ik even bij mijn "onbegrepen" stukken. Waarschijnlijk ligt er nog een stukje van mijn tankertje. Wel 60 jaar oud, maar wat wil je? De Titanic ligt ook al een paar jaar op haar laatste rustplaats. Gr. Klaas.
 
Haha, ja dat is zo.
Maar...
Wat is ket?
Ik heb tante Google even geraadpleegd, maar dat bedoel je vast niet.
(Drugs, klein paard, oude taal.:D)

Geintje: ketting natuurlijk.
Nou, dat zou wel de finishing touch zijn.
En in dit geval is oud alleen maar een voordeel!
 
Menno, Het oude stukje niet terug kunnen vinden. Wel iets nieuwers. Als je er een stukje van wilt hebben kan dat. De ruitjes zjn 5 mm. Gr. Klaas.

20230326_112545.jpg
 
Back
Top