Alleen een kniesoor die er op let

, maar het volgende viel me op:
Bij de kruismast begin je de hoofdtouwen van het want te zetten vanaf het voorste jufferblok, en zo verder naar achter toe. Bij de hoofdmast werk je precies andersom, je bent begonnen bij de achterste jufferblokken.
Op zich geeft dit alleen een verschil in de volgorde waarop de hoofdtouwen om de masttop gelegd zijn, maar ik meen dat de wijze die je bij de kruismast toegepast hebt de standaardprocedure is.
Is er een speciale reden waarop je bij de hoofdmast zo te werk bent gegaan?
Kijk inderdaad heel goed op gelet

en uiteraard is hier een reden voor, dat heeft te maken met de (soldaten)gaten in de marsen, deze lopen maar tot achterzijde mast top, zie de foto vanuit de handleiding.....:
Dit is de bezaanmars in het linker gat komt de masttop, en zo zijn ze uiteraard alle drie.......
Bij de bezaanmast, waar maar zes wantttouwen (drie paar) op kwamen was ik al aan het "klooien", het voorste paar kroop al ver naar achteren waardoor de andere twee de neiging hadden om over elkaar te gaan liggen, zie onderstaande foto:
De volgorde is hier vanaf rechts (het voorste en tevens het onderste wantpaar) naar links (het achterste tevens bovenste paar) waarbij goed te zien is dat het allemaal maar heel eng is............
Dus bij de grote mast, waar maar liefst zes wantparen zitten, ben ik na het aanbrengen van de eerste paren die van voor naar achter aangebracht werden (geen foto van) deze volgorde gaan wijzigen:
Hier is de drukte dan ook goed te zien waarbij de ruimte nu al zéér beperkt is voor de zes wantparen............
Bij mijn vorige model (de H.M.S. Victory) liepen de gaten verder door naar achteren:
Hier is duidelijk te zien dat de toegepaste gaten verder doorlopen naar achteren, is hier de rechterzijde.................
Dus dat is dan de reden, en de toegepaste volgorde was nu:
1e De wanttouwen van achter naar voor paarsgewijs aan elke zijde aangebracht zonder ze aan te spannen
2e De beide stagen aangebracht die redelijk aangespannen werden
3e De hoofdtouwen aan gespannen van
voor naar achter
4e De twee stagen definitief aan gespannen
Na controle van alle talrepen en de positie van de mast werden deze definitief vast gezet en de restanten van de talrepen afgeknipt...............
Dus inderdaad dit is niet gebruikelijk om het zo uit te voeren maar is dus uit nood geboren.
Nu weet ik niet hoe dit de vorige SotS bouwers zoals
@pietsan en
@Pingu57 ervoeren tijdens hun bouw???
Tja en nu maar hopen dat het je goedkeuring kan verkrijgen zodat ik weer met een gerust hart kan slapen


...............
Je maakt er in elk geval weer iets moois van.
Bedankt voor je compliment Herman en ook
@Jaap Smith en
@Ruud Kok weer bedankt voor jullie positieve bijdrage

Ik hoop dat de bovenstaande uitleg duidelijk is voor de volgers, zo niet dan hoor ik het wel..............
Groet Koos