Bouw van "Stella" een locomotief met een hete luchtmotor.

Het onderstel schiet ook lekker op.
Het is wel even puzzelen waar alles moet komen, slecht te zien op de bouwbeschrijving.
Maar het gaat goed komen.
De frame platen heb ik op elkaar gelijmd zodat ik de bewerkingen maar 1x hoef uit te voeren, en zo zitten alle gaten mooi recht tegenover elkaar.
20240807_161730 small.jpg

20240808_093358 small.jpg

20240808_165342 small.jpg

Groet,

Ruud.
 
Vandaag nog even de rollagertjes voor de krukas in het frame aangebracht.
Alles loopt mooi soepel.
20240809_120109 small.jpg

20240809_120127 small.jpg

Vakantie afgelopen, volgende week weer gewoon aan het werk.
Dus dat zal de bouw van het project wel wat afremmen.......

Fijn weekend en de groetjes,

Ruud.
 
Mooi werk weer Ruud!

Vanwaar de dubbele drijfstang? Ik heb toevallig in mijn studietijd te maken gehad met heetgas/Stirling motoren, en die hadden een werkcylinder en een gasverdrijvingscylinder, maar dat werkte met een faseverschuiving tussen die twee. Ik zie dat hier niet terug, maar misschien gaat het nog komen.... :confused::)

Groeten,
Max.
 
Vanwaar de dubbele drijfstang?
Hoi Max,
In het midden is nog een stang te zien. die is van de verdringerzuiger, deze moet nog aangesloten worden op het middelste excentriek die in het midden van de krukas zit.
Maar ik wacht nog op het bestelde materiaal, vandaar dat het misschien er iets onduidelijk uitziet.
Deze as steekt door de werkzuiger,.
De cilinders (zuigers) zitten dus achter elkaar.

Groet,

Ruud.
 
Aha, zo zit dat. Dan is dit mechanisme nog redelijk eenvoudig. De Stirlingmotor waar ik getuige van geweest ben (Bij Philips in Eindhoven) was om te beginnen wat groter, had een blok met 4 cilinders , waarin 2 krukassen tegen elkaar in draaiden, en per cilinder zaten er twee zuigers (ook achter elkaar,1x werk en 1x verdringer), 6 drijfstangen en 2 jukken in. Er bewoog dus heel veel daar binnenin, maar ze konden er wel een stadsbus mee aandrijven! En raad eens wie er mee reed in die bus.....:)
 
Waar bestel jij je Lagers Ruud?
In mijn hetelucht motor zitten lagers van zo'n Chinees.
Je raadt het al dat draait niet echt geweldig.
Gr Norwin
 
Waar bestel jij je Lagers Ruud?
In mijn hetelucht motor zitten lagers van zo'n Chinees.
Je raadt het al dat draait niet echt geweldig.
Gr Norwin

Kijk eens bij lagerboer.nl

Ik bestel bij hem al mijn miniatuur lagers, snelle verzending, goede prijzen (nee ik geen aandelen of andere links met deze leverancier)
 
Yup... Daar haal ik ook veel. Tot nog toe altijd dikke prima zowel qua levering als qua kwaliteit.
 
De Stirlingmotor waar ik getuige van geweest ben (Bij Philips in Eindhoven) was om te beginnen wat groter, had een blok met 4 cilinders , waarin 2 krukassen tegen elkaar in draaiden, en per cilinder zaten er twee zuigers (ook achter elkaar,1x werk en 1x verdringer), 6 drijfstangen en 2 jukken in.
Voor de liefhebbers nog een plaatje gevonden:
c34aade1-26f0-4f3b-9d18-152f8a82dbdc.jpeg
 
Passen doen ze wel.
Maar draaien niet heel soepel.
Volgens de beschrijving van Jan Ridders zou het vliegwiel losgekoppeld 2 minuten moeten draaien.
Maar met de lagers die ik heb is het met ca 30 seconden wel gedaan.
Gr Norwin
 
Gisteren lagers besteld bij Neita.
Vanavond al binnen.
Helemaal top.
Binnenkort maar eens de lagers verwisselen en kijken of dit het probleem was.
Gr Norwin
 
Afgelopen dagen weer even tijd gevonden voor de hobby.
Beginnetje gemaakt met de wielen.
20240904_144358 small.jpg


De schotch crank (zoals hij genoemd word op de tekening) gemaakt.
Deze word aangedreven door de verdringer zuiger.
20240905_110118 small.jpg


Begeleider van de schotch crank
20240905_114056 small.jpg


De gemonteerde schotch crank.
20240905_115730 small.jpg

20240905_115721 small.jpg


Nu is de motor gereed.
Binnenkort alles demonteren en de lagers in het frame lijmen en alles weer opbouwen en kijken of hij het doet.....

Groet,

Ruud
 
Gisteren een tijd bezig geweest om de stirling motor aan de praat te krijgen, hij gaf geen krimp !!!
Niet getreurd, gewoon verder bouwen en later kijken wat er niet goed is.
Het is een leuk projectje en het gaat mij uiteindelijk om het plezier van het bouwen.

20240907_112915 small.jpg


Misschien is dit wel mijn eerste locomotiefje die een eigen wil heeft en het nooit gaat doen.
Maaaaaar het project word er niet minder leuk van.

Fijn weekend en de groetjes,

Ruud.
 
Vanmorgen de wielen wat verder bewerkt.
Het loopvlak gemaakt en de gaten voor de as geboord en geruimd, uiteraard alles in 1 opspanning.
20240908_103944 small.jpg

20240908_110548 small.jpg

Nu alleen de opstaande rand een mooie ronding geven en er moet nog een verfraaiing aan de zijkant aangebracht worden.

Groetjes,

Ruud
 
Ruud, wat ik maar niet begrijp is dat ik in alle publicaties over Stirling motoren lees dat de werkzuiger en de verdringerzuiger met een faseverschil van 90 graden moeten draaien, en als ik al jouw foto's bekijk kan ik alleen maar vaststellen dat dat bij jou 45 graden is (als ik alles goed interpreteer). Op één van de laatste foto's is te zien dat de verdringer in de uiterste stand staat, en de werkzuigerkrukken halverwege. Dat zou goed zijn, maar ik kan het niet rijmen met de constructie :confused:
Groeten,
Max.
 
Dat dacht ik dus ook, altijd 90 graden fase verschil.
Dan moet ie het ooit een keer gaan doen.

Ik weet wel dat mijn poppin vlamhapper eerst goed voorverwarmd moet worden, anders kun je dat vliegwiel een zet blijven geven, maar draaien ho maar.

De aanhouder wint, hopelijk komt er binnenkort enig leven in!
 
Back
Top