Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BKu, 18 okt 2024.

  1. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Klaas,

    Mijn BB SMIT NEDERLAND bouwdoos was laser gesneden.
    De kwaliteit van het hout helaas niet zo best maar toch ervoor gebruikt.
    Ben eraan begonnen volgens de BB beschrijving...

    De foto's van de SMIT ZWEDEN en SMIT NEDERLAND had ik toen ik met de bouwdoos SMIT NEDERLAND begon ook niet en begon dus volgens de BB beschrijving eraan te bouwen.
    Wist daarvoor echt nog heel weinig over de SMIT 1800 serie...
    Via het Modelbouwforum ben ik ook heel goed geholpen en steeds meer over te weten gekomen en heb dus later weer vele dingen op m'n SMIT NEDERLAND veranderd en verbeterd wat mogelijk was....
    Vind het met wat ik nu heb en "weet" ook leuk om anderen ermee te helpen om een beter model te bouwen....:)

    groetjes: Hans
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2024
  2. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Hallo Hans,
    Waanzinnig dit, ontzettend bedankt dat je dit wilt delen. Een ding is me al duidelijk, dat onvoorstelbare niveau van bouwen gaat mij niet lukken, maar is wel een uitgangspunt om het zoveel mogelijk te bereiken.
    Ik zie veel messing/koperen onderdelen die volgens mij niet standaard in het pakket zitten. Op welke manier maak jij die?
    Ik zie geen foto's van het maken van de mast, ik heb die tekeningen al tot in den treure zitten te bekijken en welke pakket onderdelen ik hiervoor nodig heb. Heb je daar geen foto's van gemaakt?
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2024
  3. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Bert,

    Graag gedaan...
    Kan zelf ook niet alles exact maken op schaal 1/33 met eenvoudig gereedschap, soldeerbout, kleine Proxxon bankschroef en een dremel, is ideaal voor dit werk...
    Heb in de loop der jaren veel mooiere modellen gezien dan de mijne maar probeer dit zo goed mogelijk te bouwen.
    Meerdere dingen heb ik gemaakt van o.a. verschillende diameters messing draad, buis, div. dikte plaatjes, spijkertjes en gloei/led lampjes wat ik destijds extra erbij heb gekocht.
    Verder ook andere materialen gebruikt wat voor handen was zoals o.a. lege balpennen met messing buisje erin...
    Met een witte balpen heb ik de schoorsteen uitlaten gemaakt, kan je ook zien in de foto serie van m'n SMIT NEDERLAND...
    Moet nog veel aan m'n model doen voordat deze helemaal klaar is en maak het niet varend.

    De mast in de BB bouwdoos is van hout, deze wil ik t.z.t. ook van messing gaan maken.
    upload_2024-10-24_18-57-10.jpeg
    Hoe je de mast van hout kan maken staat op tekening 8090-2
    Hierop staan nummers bij die je in het instructie boekje kan vinden wat het precies is.
    Dit instructie boekje is als pdf bestand hierbij gevoegd.

    Klaas heeft op z'n SMIT FINLAND deze mast dacht ik ook gemaakt van hout.

    groetjes: Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 okt 2024
  4. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is de kracht van het Forum Hans. Om met elkaar de kennis te delen en zo het plezier in de hobby te vergroten. Toen ik in 2009 aan het model begon was ik te gretig om resultaat te zien. Heb net de ketting aan het SB anker doorgeknipt om te zien wat er mis is met de ankers of ankerkluizen.
    Krijg ze er niet mooi glad in. Heb het idee dat ik de onderkant van de pijp te ver naar buiten heb gezet. Kan aan de binnenkant van de pijp wel iets wegfrezen uit de romp en dan de pijp iets naar binnen drukken, terwijl ik de bovenkant warm maak met een soldeerbout. Kan ook kijken of de warmte doortrekt en zo de pijp iets naar binnen kan. Maar het is altijd een crime om dan de boel weer waterdicht te krijgen. Nog maar eens over peinzen. Bedenk net dat de ankers van Smit Finland en Arnafjord misschien uit te wisselen zijn. Die van S-F passen wel op het coastertje. En die van het coastertje zijn eigen fabricaat van styreen en gemakklijker aan te passen.
    Zie net Bert zijn posting en kan daar misschien wel iets op antwoorden.
    Bert, Er is of was een beslagset voor deze boot te koop, maar omdat dit voor mij een uitdaging was om zoveel mogelijk zelf te maken heb ik geen beslagset gekocht. Een hoop dingen zijn ook uit de "knopendoos" samen te stellen. De ankerlier op het voordek heb ik gemaakt van styreen plaat. De motor is van en dopje van een fietsventieltje. Assen van satésticks en de verhaalkoppen van een stukje rondhout en dat in de boormachine gezet om er met een rattenstaartvijl model in te draaien.
    3 mm asjes uit een CD of DVD speler zijn ook goed bruikbaar. De magneetjes die daar in zitten komen ook her en der van pas. De grote verhaalkop aan de sleeplier heb ik gemaakt van styreen plaat. De binnenkant van een platte schijf, de buitenkant van een iets kleinere schijf, aan de buitenkant om de halve cm ingeknipt en de einden naar buiten gebogen. De drum van een strook styreen, dat aan de zijkanten ingesneden, rond gezet en daarna de 3 delen met CA-lijm gefixeerd. Daarna de naden dicht gesmeerd met epoxylijm. Wel wat tijd ingestoken, maar het resultaat ziet er niet slecht uit. De lagering van de lier is aan BB de uitgaande as van de motor, die in een alu pijpje steekt. De kant van de verhaalkop draait op een 3 mm asje uit een Braun tandenborstel. Lag toevallig bij de onbegrepen stukken. Voor mij hoeft het geen high-tech te zijn. Als het werkt en net echt lijkt is het voor mij mooi genoeg. Op mijn model is de mast van hout en de verlichting 3 mm ledjes uit kerstverlichting. Uiteraard na de Kerst gekocht voor half geld. De lamphuizen van Billing Boats vind ik niet mooi. Veel te lomp. Dus zelf gemaakt van 4 mm alu pijp. De openingen erin gesneden met een hobbymes. Wel met iets erin dat je ze niet plet. In de houten mast een gleuf gefreesd voor de bekabeling. Die bestaat uit één dikkere gemeenschappelijke plus, welke is afgetakt naar de ledjes. Elke led heeft een eigen mindraad. Die 7 draadjes liggen in de gleuf en het eind naar de led heb ik om de zijtakken van de mast gedraaid. Na het schilderen zie die haar-dunne draadjes niet meer. De zijtakken gemaakt van partysticks. Dat dunne draad komt uit de primaire spoel van een trafo. Je zou de lampen ook kunnen maken van 5 mm leds, die je aan de bovenkant plat vijlt en er dan een dun zwart schijfje op lijmt. Wel de sector waar geen licht uit mag komen zwart maken. Vroeger hadden navigatielampen lamphuizen, maar de nieuwe zijn geheel van kunststof.
    https://www.dhr.nl/dhr-marine/products/navigation-lights
    En zo rommelen we maar wat aan. Gr. Klaas.

    20220706_235043.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2024
    louwe vindt dit leuk.
  5. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Ik zit tussen mijn oren nog teveel met bouwpakketten die helemaal passend zijn en waar je beter niets aan kunt veranderen. Ik doe veel inspiratie op uit deze opmerkingen om "out of the box" te denken. We gaan binnenkort eens zoeken tussen (volgens mijn vrouw) bewaarde troep (wat moet je ermee) om te zien of daar bruikbare materialen zitten om e.e.a. te verfraaien als ik op die punten aanbeland ben.
    @Hans: ik dacht dat jouw boot al helemaal klaar was?
     
  6. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Nee, m'n SMIT NEDERLAND is tot nu toe nog niet helemaal klaar....:(
    Als ik deze had gebouwd volgens de BB bouwbeschrijving dan wel.
    Maar zoals je op m'n modelbouw foto's kan zien heb ik er nadat ik eraan begonnen was en er meer over te weten kwam nogal wat aan veranderd en daar gaat ook de veel tijd in zitten met het maken hiervan.
    Werk er meestal in de wintermaanden aan.

    Heb je nog gekeken of de mast erbij zat?

    groetjes: Hans
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2024
  7. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Had het in de vorige posting over de kluisgaten van Smit Finland. Ankers wisselen met Arnafjord is geen optie, dus dan maar wat rigoureuzer aanpakken. De kluisgaten zijn inwendig 6,6 mm en de stift van de grote slodeerbout 6 mm. Dat is weer een meevaller. Dus bout op gewarmd, stift in het kluisgat en zachte druk richting romp. Al gauw aan de buitenkant een spleet van 2 mm. Zowel boven als onder was de epoxylijm los. Kluispijp eruit en schoon gemaakt. Uit het gat in de ankerkluis nog wat ABS weggevijld. Kluispijp er weer in gestoken en aan de bovenkant gefixeerd met CA-lijm. Morgen eens kijken hoe ik binnenin het voorschip de epoxylijm aanbreng. Wordt om de bocht kijken (spiegel) en een spatel met kromme steel om de lijm te smeren. Pas als het eerste kluisgat is gelukt begin ik aan de tweede. Zal morgen even een plaatje schieten. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2024
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.800
    Locatie:
    Salland
    Dapper, Klaas!
     
  9. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Baal wel een beetje Roel. Dit had ik in 2009 gelijk aan moeten pakken. Toen wel de ankers bewerkt opdat ze wat verder konden klappen. Krijg het ook nu niet 100%. Naar mijn idee is het model van de ankerkluizen niet goed. Of mijn ankers te groot. Een 6 mm alu pijpje gevonden. Als ik dat in vieren deel, onder en boven in de kluispijpen lijm en een beetje uit laat steken dan is het aan de buitenkant waterdicht af te kitten. Maakt de lijmklus binnenin minder kritisch. Er moet nog een patroon zwarte lijmkit liggen. Ook goed genoeg voor de binnenkant. Lijkt me makkelijker werken dan epoxy. Kan met een injectiespuitje. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2024
  10. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Ja Hans, er zit een zakje bij met dezelfde onderdelen als op jouw foto. Probleem voor mij is/was dat in de mast tekening diverse onderdelen geen nummer hebben, waaronder dus dat taps toelopende stuk rondhout.
    @klaas: ben zeer benieuwd naar je foto's hoe het er nu uit gaat zien. Ik moet de kluisgaten voor het anker nog doen, dus hoop ik wat te leren van jouw ervaringen, want het is mij nog steeds niet echt duidelijk wat er bij jou niet goed was.
    gr.
    Bert
     
  11. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Bert,

    Beste is om de tekeningen goed te bekijken en met onderdelen te vergelijken.
    Dan kom je er echt wel mee uit.
    Tip, doe o.a. de kleine messing onderdelen sorteren in een kunststof opbergdoosje met diverse vakjes.
    Hiermee krijg je een beter overzicht en raak je minder snel iets kwijt.
    Ik heb de kleine messing onderdelen behalve hierin ook in kleine doorzichtige kunststof potjes met deksel zitten van foto rolletjes die ik al vele jaren bewaard heb en hiervoor ook ideaal zijn...
    groetjes: Hans

    sorteerdoosje.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2024
  12. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Foto van het kluisgat vervangen zoals het er nu uitziet. Onderkant van de kluispijp goed 2 mm naar binnen gezet. Gr. Klaas.

    Schermopname (40).png
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2024
  13. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Goed idee Hans, ik heb nu alle messing onderdelen in een soort bakje van de chinees zitten. Zal eens in de lokale plastic winkel kijken of ze zoiets hebben.
    Vandaag begonnen met het aanzetten van de boarding. Dat ging goed tot aan de voorboeg, de klem was te sterk, schoot los en het lijmpunt brak af. Moet opnieuw gelijmd worden, maar ja, dat zal eerst goed moeten drogen voordat ik er weer wat op kan monteren.
    Daar ging mijn mooie planning in de emmer. Ik wilde vandaag alle krom te trekken onderdelen op de romp zetten en het dan laten drogen de komende 12 dagen.
    We gaan een toertje richting Pretoria en de Drakensbergen maken de komende dagen, geschatte totaal aantal kilometers rond de 3.500.


    Vandaag dus tot zover komen, rest van de dag maar besteden aan het dek, want daar zijn aanpassing nodig aan de onderkant omdat ik dwarsliggers heb gemaakt in de breedte van de boot.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2024
  14. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, de voorkant is lastig om te buigen. Een korte boog en de verschansing is daar een stuk hoger. Hans zijn idee om de kleine delen goed op te bergen heb je plezier van. Misschien heb je het al gedaan, maar de inhoud van de bouwdoos aan de hand van de onderdelenlijst te sorteren geeft ook inzicht. Dan heb je een idee waar het terecht komt. Heb een hoop zitten puzzelen met balsa blokjes o.a. voor onderdelen in het stuurhuis.
    De twee beugels over het luik aan BB op het achterdek heb ik gemaakt van RVS rond en onderdeks iets door laten steken en daar vast gelijmd met epoxy-lijm. Gebruik die als handvat om het losse dekdeel uit te nemen. De voorkant pak is vast aan de winchhuizen tegen de accommodatie.
    Heb er erg in dat je aan de onderkant van het losse dekdeel de langsspanten (no 44) nodig hebt om er de juiste kromming (zeeg) in te houden.
    Verder een prettige vakantie gewenst. Gr. Klaas.
     
  15. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Hallo Klaas,
    Ja, dat bedoelde ik. Nr 44 kan ik niet direct onder het dek lijmen vanwege de dwarsbalkjes. Op zich geen probleem, ik moet alleen nu heel precies nr 44 inzagen op de plekken waar de balkjes zitten.
    gr.
    Bert
     
  16. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Bert en Klaas,

    Heb gekeken hoe het bij m'n SMIT NEDERLAND uitkomt met de ankerkluizen...
    Wel aan de late kant want ik dacht dat het met het anker enigszins mee zou vallen maar nu blijkt dat me dit echt flink tegenvalt...
    Zie er wel tegenop om dit te gaan veranderen, je komt er niet makkelijk bij onder het dek....
    P1041699 2024-10-26 za 13.10.jpg .
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2024
  17. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hierbij foto's van een modelbouwer die dit jaren geleden op z'n SMIT DUITSLAND heeft aangepast en goed opgelost... Dokbeurt okt05 3.JPG DSCN9789.JPG DSCN9791.JPG ankerkluis.jpg :)
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2024
  18. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Als ik het dan goed begrijp moet de uitgang van de buis zodanig geplaatst worden dat het anker geheel in de buis getrokken kan worden, behalve de twee punten (ik weet niet wat de vaktermen allemaal zijn).
    Wat heb jij dan fout gedaan Hans?
     
  19. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Om eerlijk te zijn lijkt me Hans zijn anker, evenals de mijne, te groot. Het hoofdprobleen is dat de ankerkluis in de romp geen goed model heeft. Aan de onderkant, daar waar het anker het breedst is, is de kluis het smalst. Zie wel kans om kluizen met een beter model te maken, maar geen kans om die waterdicht in de romp te lijmen. Nadat ik aan SB het kluisgat aan de binnenkant had afgekit ook de BB kant aangepakt. Met beleid de onderkant naar binnen gedrukt en afgekit. Blij met de laagstaande zon, waardoor voldoende licht. Injectiespuit gevuld met kit en spuiten maar. Latex handschoen aan en afgestreken. De SB kant ook aan de buiten zijde met kit afgestreken. Na uitharden van de kit volgt de buitenkant aan BB. Heb er wel even tegenaan zitten hikken, maar uiteindelijk viel het mee. Aan SB kant gisteren al gezien dat de stand van het anker wel is verbeterd, maar dat het niet 100% wordt. Zal bij gelegenheid eens een kleiner ankertje gaan maken. Gr. Klaas.
     
  20. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Emmen - Drenthe

    Hallo Bert,

    hierbij 2 foto's zoals ik het gemaakt heb, zoiets kan je ook heel makkelijk maken.
    Hoef je niet nr 44 in te zagen en te verzwakken zodat de kromming anders kan gaan worden.

    groetjes: Hans P1041223 - 30-03-2016 17.09.JPG P1041224 - 30-03-2016 16.51.JPG
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2024

Deel Deze Pagina