Bouwverslag Batavia 1628 door Clemens

Na de geweldige ontvangst op dit forum zal ik proberen om iedere week de voortgang te posten. Ik ben dan wel 67, maar zeker nog niet met pensioen. Tevens probeer ik iedere dag wel 1 of 2 uurtjes op de werf te zijn.
Dus als eerste de volgende 2 beplanking zodat ik daarna dek voor dek kan gaan bewerken. Nu is er nog ruimte voor tools en vingers.
overzicht_007.jpg
overzicht_008.jpg

Dan als tweede van de afgelopen week de plaatsing van de nog resterende wandjes op de 2 hogere dekken.
details_007.jpg
overzicht_009.jpg

Achter de wandjes met 2 deuren moeten dan kwart bollen worden aangebracht. Zoals ik in de 3D versie van de Batavia heb gezien. (zie link aan begin van mijn bouwverslag).
Hiervoor moest ik eerst de boven zijden van de deuren afwerken. Dus wat in de klemmen gezet.
kralen_03.jpg

In de kralen bak van mijn vrouw, met haar mede weten, kralen opgezocht en wat test stukjes gemaakt.
kralen_01.jpg
kralen_02.jpg

Uiteindelijk is de bewerking van de Smilie kraal de meest makkelijke. Ik heb geen aparte gereedschappen om dat harde beukenhout netjes te verwerken. Handwerk is meer mijn stijl.
Nadat ik de afdekplaatjes heb geplaats en de kwart kraal deeltjes heb gezaagd, deze eerst maar eens voor het gezicht geplaatst.
kralen_04.jpg

Daarna de kwart delen "bijna" helemaal pas geschuurd en gelijmd.
kralen_05.jpg

Nu gaan we deze nog netjes "fijn" schuren zodat aankomende week geschilderd kunnen worden en het dek erom heen kan worden gelegd.
 
Handig, iemand in huis met allerlei kralen.
Je maakt het je lastig om later het dek erom te leggen? Waarom niet eerst het dek en daarna deze bolling achter de ingangen?
 
Handig, iemand in huis met allerlei kralen.
Je maakt het je lastig om later het dek erom te leggen? Waarom niet eerst het dek en daarna deze bolling achter de ingangen?
Achter de bolling komt nog het rechthoekige deel dat ook zwart is. En de bolling steekt maar 6,5 mm boven het te bedekken onderdek uit. Als daar dan eerst nog 1,05 mm dek op komt heb ik maar minder dan 5,5 mm om iets te schuren.
Nu zit de bolling van de kraal plat tegen de achterkant van het deurtjes en is de kwart kraal ietsje los van het te beplanken dek. Met het dek er omheen, zal dit kleine kiertje ook afgedicht worden.
 
Hierbij een update met wat vertraging. Werk verricht aan de fortuiningen en 2 dekken gespijkerd. :) Het stuurplecht dek en het campagne dek (volgens de spelling checker is dat met een C. Soms ook met K geschreven)
20241126_002.jpg

De bollingen achter op de deurtjes zijn nu zwart. Lijkt op de foto heel grof, maar ziet er met het blote oog wel strak uit.
20241126_003.jpg

De volgende fase is het aanbrengen van de diverse dek ogen rond de mast op het campagne dek en langs de vertuining onder de nagelbanken. De laatste 2 "gespijkerde" dekken voorzien van de eerste afwerklaag, olijf beits.
Ook zal ik aanvangen om de trapjes te gaan maken voor op deze 2 dekken.
Daarna kan de fortuining weer verder omhoog.
Volgens de VOC woordenlijst "Vertuining" : gedeelte van de scheepswand boven de reling van het dek, doorgaans overnaads uitgevoerd. (maar dat wisten jullie allemaal al :thumbsup: )
Genoeg werk nog.
 
Daarna kan de fortuining weer verder omhoog.
Volgens de VOC woordenlijst "Vertuining" : gedeelte van de scheepswand boven de reling van het dek, doorgaans overnaads uitgevoerd. (maar dat wisten jullie allemaal al :thumbsup: )
Genoeg werk nog.
'Vertuining' klopt niet alleen volgens de woordenlijst van de VOC, maar is de enige juiste benaming. Tegenwoordig spreken we eigenlijk nooit meer van een vertuining maar van de verschansing (definitie; open of gesloten borstwering rond het bovenste dek). Vertuinen betekend iets afsluiten terwijl verschansen eigenlijk meer verbergen betekend, de term verschansing is dan ook ontstaan omdat je je daar achter kon verbergen bijvoorbeeld tegen kogel inslagen e.d.
Ik denk zelfs dat menige moderne zeeman niet eens weet wat een vertuining is (of was)
 
'Vertuining' klopt niet alleen volgens de woordenlijst van de VOC, maar is de enige juiste benaming. Tegenwoordig spreken we eigenlijk nooit meer van een vertuining maar van de verschansing (definitie; open of gesloten borstwering rond het bovenste dek). Vertuinen betekend iets afsluiten terwijl verschansen eigenlijk meer verbergen betekend, de term verschansing is dan ook ontstaan omdat je je daar achter kon verbergen bijvoorbeeld tegen kogel inslagen e.d.
Ik denk zelfs dat menige moderne zeeman niet eens weet wat een vertuining is (of was)
Ok, dan ga ik verder met "verschansing". Dank voor je info. :thumbsup:
 
Ok, dan ga ik verder met "verschansing". Dank voor je info. :thumbsup:
Historisch gezien kan je natuurlijk voor de Batavia die in de 1e helft van de 17e eeuw is gebouwd gewoon verder gaan met de vertuining. Een ieder op dit forum weet dan waar je het over hebt en eerlijk gezegd weet ik ook niet wanneer precies de vertuining in verschansing is veranderd. Het zijn tenslotte maar woorden die beide gebruikt kunnen worden in een bouwverslag.

Een aardig feitje is wel dat men al veel eerder van een verschansing sprak op de bak (voorschip), met als uitleg; Beplanking rond het opperdek die voorkomt, dat de golven over het dek spoelen en dat er bij stormweer bemanningsleden overboord gaan. (bron: encyclopedie voor de zeilvaart)
 
De update van deze week. 4 trapjes passend gemaakt. Gewerkt aan de "verschansing", alle al beplankte dekken voorzien van de 2de laag olijf vernis. Mat. En de ogen op het campagne-dek.
En nog een foto van het huidige overzicht.
20241130_001.jpg
20241130_002.jpg

Door de stand van de camera staat er nogal wat schaduw op de verschansing.
 
Vandaag nog een update. Deze is van vrijdag. De verschansing aan 1 zijde voorzien van de eerste laag verf. En even de 4 trapjes geplaatst ter illustratie.
20241130_003.jpg
 
Voor wie er wat mee zou willen deze info.
Afgelopen week ben ik gaan kijken naar informatie over een "kiel klem". Of erg duur, (116,= euro) en ook wat bouw voorbeelden in hout. Mijn geachte gingen gelijk uit naar mijn voorraad bouwmaterialen na de verbouwing. Vooral het loodgieters deel.
Dus wat opgezocht. Houten plank, ongeveer 30x30cm en 2cm dik. Rubbere snij mat, Messing knel schroefdop rond 22. Stukjes koper rond 22, sok rond 22. Wat boutjes en moertjes en een plaatje aluminium.
Keurig het midden bepaald van het hout. Gat geboord in de dop en deze vast gemaakt op de plank. En los en met de snij mat er tussen weer vast.:)
Kort stukje pijp vast gezet in de schroefdop. Mof erop vast gesoldeerd. Daar kunnen 2 verschillende lengte pijpjes in. Daarover later meer.
De stripjes voorzien van 5 gaatjes en een stukje kuntstof tape ter voorkoming van beschadiging van de kiel. Met een reststukje uit de bouwdoos de 2 strippen aan elkaar gezet.
De 2 stukjes pijp voorzien van een door-en-door gat voor een draadeindje met aan iedere kant een ring en moertje. Er zijn 2 "V" in geslepen. Bij de korte zijn deze even diep en bij de hoge is 1 sleuf dieper.
Bij de korte staat de kiel dus "bijna" horizontaal en bij de hoge staat deze dus schijn omlaag.
Waarom:
Ik heb me voorgenomen om op de holle hul de tekening van de Batavia met de hand zelf aan te brengen. Daarvoor is het handig als deze een stuk hoger staat aan de achterkant.
Toen alles klaar was, de strippen aan de echte kiel bevestigd en in de "standaard" gezet. Deze kan ik nu simpel 360 graden draaien. Wat ik zelf erg handig vind.
20241201_001.jpg
20241201_002.jpg
20241201_003.jpg
20241201_004.jpg
20241201_005.jpg
20241201_006.jpg
20241201_007.jpg
20241201_008.jpg
20241201_009.jpg
20241201_010.jpg
De andere foto's staan in het volgende bericht. Maximaal is 10 uploads.
 
Afgelopen week heb ik de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- begin van de reling op de verschansing.
- begonnen met het spiegeldek beplanken. Deze wordt rood met zwarte naden. Dus iedere plank eerst afmeten, snijden, schilderen, naad aanbrengen en dan pas lijmen.
- uitsnijden van de deurtjes in de koper groene verschansing
- deze deurtjes schilderen en voorzien van scharnieren
- plaatsen van de 8 deurtjes in de verschansingen
- laatste delen zwart geschilderd aan de binnenzijde van de verschansing
20241208_001.jpg
20241208_002.jpg

20241208_003.jpg
20241208_004.jpg
 
Back
Top