Bouw Scuderi 4-takt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 31 mei 2021.

  1. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Gisteren de positionering van de micro-switch aangepast. Nu werkt ie goed!

    IMG_9617.JPG

    Even de rest van alle onderdeeltjes erop gezet. Geeft een beetje een idee hoe het gaat worden, ooit!

    IMG_9621.JPG
     
    Demaic, ozy, Gea en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Van de week weer wat kunnen doen. Ik had de verdamper-carburateur een tijdje geleden laten vallen. Een van de pijpjes was afgebroken. Dus een nieuwe gedraaid. Zo gebeurd.

    IMG_9963 2.JPG

    Maar toen moest ik de oude natuurlijk lossolderen. Dat ging wat minder voorspoedig.
    IMG_9964 2.JPG
    IMG_9965 2.JPG

    Uiteindelijk ook maar weer een nieuw dekseltje gedraaid en toen alle nieuwe onderdelen aan het (iets ingekorte) tankje gesoldeerd. Dat ging wel goed.

    IMG_9967 2.JPG
    IMG_9969.JPG
    IMG_9970.JPG

    Dus nu verder met afstellen, onsteking aansluiten en eens kijken wat er gebeurd!

    Jeroen
     
    ozy, Demaic, Rene Witteman en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Ik wil de onsteking in orde gaan maken. Ik heb nog een heel mooi setje liggen. Maar ik ben niet helemaal zeker hoe een en ander aan te sluiten. Ik heb wat gegoogeld, maar daar zie ik allemaal verbindingen met standaard stekkertjes. En een waarschuwing dat deze onsteking niet is beschermd tegen verkeerde polariteit.

    IMG_0061.JPG

    er zijn meerde stekkers. Uiteraard een grote draag direct naar de bougie. Een draad voor de hall sensor (rood en zwarete draad). In mijn geval gebruik ik gewoon een micro schakelaar. Een draad voor de tachometer/rpm output. Die ga ik niet gebruiken, dus neem ik aan dat de onsteking ook geen voorontsteking zal doen

    IMG_0062.JPG

    dit is volgens mij de voedingsspanning. Een stekker drie draden, wit, rood, zwart. Mag ik ervan uitgaan dat rood de plus is. Wit de min en zwart aan de massa van de motor? Of zie ik dat verkeerd?

    IMG_0063.JPG

    alvast bedankt voor het meedenken!

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. E.v.d.H

    E.v.d.H

    Lid geworden:
    9 nov 2024
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Baarle-Nassau
    Moet het straks even nakijken maar volgens mij is die met 3 draden voor de sensor en die met 2 voor voeding. Dacht uit mijn hoofddat die met rode stekker voor de voeding was . Wel een xtra massa legen naar motor.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2025
    Potter vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.835
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bekijk bijlage 606635

    Nee... NIET doen! Absoluut NIET doen!

    Hmmm... ik zou toch even de handleiding checken/downloaden als ik jou was, want anders gaat het wel mis....

    -De 2-aderige rood-zwarte draad is de voeding. Rood is hier inderdaad plus.
    -De dikke zwarte ronde "kabel" met de drie adertjes is de aansluiting voor de Hall sensor. Die moet je NERGENS anders op aansluiten. Het is heel makkelijk te onthouden ALS je de origineel bijbehorende Hall sensor hebt, want die is voorzien van ook zo'n zwarte ronde kabel. Er is GEEN massa-aansluiting naar het motorframe o.i.d.
    -Het platte drie-aderige snoertje is voor een eventuele tachometer. Kun je gewoon ongebruikt terzijde binden.
    -De bougiekabel bevat ook de massa-aansluiting. Het is een hele dikke coax kabel, met de HV puls door de kern, en de massa via de gevlochten buitenmantel.
    -De ontsteking is voorzien van automatische vervroeging, en moet afgesteld worden op 28 graden voor top. De ontsteking zorgt er dan zelf voor, dat bij alle toerentallen de ontsteking op het juiste tijdstip plaats vind.

    Je ontsteking is geschikt voor 6 tot 14,4 volt, je kunt hem voeden met 5 tot12 NiMH cellen, 2 tot 4 LiFe cellen, 2S tot 4S LiPo.
    Onder de 6V bestaat gerede kans dat de ontsteking minder goed werkt, boven de 14,4 volt gaat hij kapot. Daartussenin, maakt het gewoon in principe geen zak uit, merk je geen verschil.
    De Bougie, zoals die uit de verpakking komt, is rechtsstreeks geschikt voor gebruik, de ontsteking is volledig ongevoelig voor electrode afstand. Maar ALS je de electrodenafstand wilt checken/corrigeren, 0,5 mm is een mooie waarde. Nogmaals, kritisch is het niet.

    Bij hele lage toerentallen (rustig met de hand ronddraaien) is het ding volgens mij beveiligd, dan vonkt ie niet, maar dat is echt LANGZAAM.
    Denk hier goed om, want als hij WEL vonkt, dan vonkt ie vanaf het allerlaagste toerental al op volle sterkte, en als er dan ontsteekbaar mengsel in de cylinder aanwezig is, dan ontsteekt ie dat.

    De stekkertjes zijn standaard Futaba, niks ingewikkelds aan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.835
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie NU pas dit...

    Voor zover ik weet, kan dit niet. Dat moet een hall schakelaar zijn.
    Als je een microswitch WILDE gaan gebruiken, betekent dat, dat je tamelijk lage toerentallen wilt gaan gebruiken (Microswitches zijn niet erg snel.

    Deze ontsteking heeft een automatische timing (vervroeging) maar die werkt pas VANAF 1000 toeren. Daaronder valt hij terug naar "op de magneet". Dat betekent dat je voor deze motor vermoedelijk het beste de timing op 8 graden voor top kunt zetten, en zorgen dat het toerental ONDER de 1000 RPM blijft.

    Maar voor de ontsteking moet die microswitch weg, en moet er een magneetje in de nok geplaatst worden.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. E.v.d.H

    E.v.d.H

    Lid geworden:
    9 nov 2024
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Baarle-Nassau
    ok dan geen massa naar chassis
    sorry voor dit verkeerde advies, bij mij zelf wel gedaan. en motor loopt dus dacht dat dit goed was.
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.835
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gebruik je dezelfde ontsteking dan?
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. E.v.d.H

    E.v.d.H

    Lid geworden:
    9 nov 2024
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Baarle-Nassau
    ja maar wel met hall sensor.
     
  10. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Allemaal bedankt. Mijn motortje loopt maar 300-400 rpm. Ik genruik een microseitch omdat ik de vorige keer eindeloos problemen had met de halsensor.

    Gaat nog even duren want morgen vertrelken we voor drie en een halve week naar het buitenland voor familiebezoek.

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.835
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ????

    Die dingen zijn nu juist letterlijk probleemloos. Ik vlieg er mee, en je kan begrijpen dat een vliegtuig "nogal érg" afhankelijk is van de betrouwbaarheid van zijn motor.
    Die Hallsensor is één van de onderdelen in een reeks, die bij falen onmiddelijk tot uitval lijkt.
    Meer dan 10 vliegtuigen, nog nooit zo'n sensor uitgevallen.

    Dussss... daar moet iets fout gaan.

    Mijn eerst gedachte is, dat je gebruik maakt van een electronische ontsteking ZONDER coaxkabel. Gewoon enkele hoogspanningskabel, en stroom via het motorframe en massakabel terug naar de ontsteking? 99,9% kans dat die massaverbinding de oorzaak van je problemen is. Bij slechte massa gaat het ding proberen via de Hall sensor de kring te sluiten, en dat gaat fout.

    Daar ga je met deze ontsteking geen last van hebben.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina