Vliegende vleugel zwevers

Ik heb ooit de Robbe Vampier gehad toen ik nog jong was. Tweedehands gekocht en opgeknapt. Is inderdaad een mooie kist en een goed ontwerp. Mijn eerste start ermee was spectaculair. De starthaak zat veel te ver naar voren en hij vloog tot mijn grote schrik op 1 meter hoogte als een speer over het veld aan het elastiek. Misschien leuk voor aan een helling maar niet als je verwacht dat hij omhoog gaat aan het elastiek:)
Het was toch niet helemaal mijn ding, ik meen mij te herinneren dat hij nogal snel vloog en heb hem uiteindelijk verkocht. Ik was te onervaren om de kist goed naar waarde te beoordelen.
 
Matig zweven denk ik. Die motor is in de zweeffase natuurlijk een flinke weerstand, de beperkte slankheid is natuurlijk ook niet goed voor het zweefvermogen. De grootte is daarentegen wel weer gunstig (grote Re-getallen).
Je ziet op bijvoorbeeld Prowing dat "zwevers" met een noodgang rondgejakkert worden met een turbine op de rug, dat heeft m.i ook niets met zweven te maken.
Zouden deze nuri's met uitgeschakelde aandrijving niet aardig zweven?
 
Na bijna de hele winter geaarzeld te hebben (want eigenlijk heb ik nog te veel onderhoudswerk te doen) heb ik een Windfreak kit besteld in Frankrijk, en die is zojuist aangekomen. Begonnen met mijn werktafel op te ruimen...
Ik zal elders een bouwdraadje starten (niet echt punt voor punt, daarvoor bouw ik niet strak genoeg...)
 
Na bijna de hele winter geaarzeld te hebben (want eigenlijk heb ik nog te veel onderhoudswerk te doen) heb ik een Windfreak kit besteld in Frankrijk, en die is zojuist aangekomen. Begonnen met mijn werktafel op te ruimen...
 
Nou delen wij allemaal linkjes naar mogelijke kandidaten, kom jij ineens met iets totaal anders op de proppen, zonder linkje of zelfs maar een foto!
Over welk kistje praten we nu?
 
Ziet er mooi uit Bart. En een aparte aansturing. Geen elevons, maar een hoogteroer in het midden en een bestuurbaar richtingsroer. Ben benieuwd hoe dat vliegt.
 
Sorry, ik dacht eigenlijk dat de Windfreak in dit draadje ter sprake was gekomen... dat was kennelijk ergens anders. Ja die aansturing vind ik ook boeiend, over het algemeen neb ik het niet op planken maar met die aansturing, en de mooie curve in de vleugel, vond ik het toch erg spannend.
Hele pakket uitgepakt, er zitten een paar delen bij die ik niet kan thuisbrengen, en een paar delen die niet lijken te passen, ga ik nog uitzoeken en ev. de leverancier naar vragen. Het is mijn bedoeling om 'm gemotoriseerd te bouwen, daarin voorziet de tekening niet maar dat zal het grootste probleem niet zijn.
 
Een mooie klassieker. Ik heb al 36 jaar de oorspronkelijke RCM in huis waarin deze werd gepresenteerd. Jeugdsentiment dus…..
 
Ik moet zeggen dat ik meteen al een aantal fouten in de kit heb ontdekt, misschien ben ik wel de eerste die de kit kocht. Een paar fouten in het laserwerk, onderdelen die in de praktijk niet in elkaar zullen passen, een dikke fout in de tekening... heb gemaild met Ludo Clavier, de maker van de kit, hij is het met me eens over de fouten en we mailen over welke onderdelen ik echt opnieuw wil hebben (een paar dingen zijn weliswaar fout maar kan ik best zelf corrigeren). Dus mochten er onder jullie mensen zijn die nu ook een Windfreak willen bestellen, met een beetje geluk krijgen jullie dankzij mij een foutloze kit...

Overigens, mooi aan deze versie van de Windfreak vind ik, behalve de in raster uitgelaserde spoilers en winglets, het feit dat het ding spoilers heeft... ervan uitgaande dat je met een zwever wil thermieken, wil ik graag een optie om in noodgeval snel omlaag te komen...
 
Ik heb het artikel op Outerzone gelezen en vind niet echt de motivering van de aansturing zoals 'ie is: een verhoudingsgewijs groot hoogteroer en een richtingsroer.

Je verwacht dat een 'upgrade' voor elevons zou zijn gegaan.

Leg eens uit wat de gedachtegang hierachter is.

Groeten, Jan.
 
Hij gaat op een aantal punten best in tegen mijn uitgesproken voorkeuren... ik vind het vooral een mooi ding. Tja als die hoogteroeren verder naar buiten zaten zou je het hele richtingsroer kunnen vergeten, dat is waar. Mogelijk maakt de ronding in de vleugels elevons onmogelijk. Ik herinner me dat bij het origineel de beide hoogteroeren met 1 servo in de romp werden aangestuurd, maar ja dat stamt uit een tijd dat 1 servo evenveel woog als drie moderne...
Hij is vooral ANDERS. Ja daar heb ik wel een zwak voor...
 
Laatst bewerkt:
Hij stamt ook uit een tijd dat servo's niet zo sterk en niet zo precies waren als nu.
Servo's in de vleugel was niet mogelijk en enige vorm van koppeling tussen hoogte en rol was alleen met vage mechanische mixers in Delta-vleugels mogelijk.

Ik vind hem ook gaaf!
 
Deze?

images (4).jpeg



Niet echt denk ik?

s-l1200.jpg


Heeft een centrale rolroerservo met torsiestangen naar de rolroeren
 
images (1).jpeg

Deze begint ook langzaam boven aan de to-do lijst te komen en heeft ook een centraal richtingroer en 2 hoogteroeren.
Ik twijfel nog om hem origineel te houden of toch de V-stelling er uit en rolroeren er bij
 
Back
Top