Hallo allemaal,
Ik ben meer dan 10 jaar niet meer bezig geweest met modelbouw. Maar net als zeilen met jachten blijft ook modelbouw een microbe ...of zelfs een verslaving. Daarom heb ik de knoop doorgehakt en ga ik weer een bootje proberen te bouwen.
De "Enterprise" van 1930 gebouwd volgens de box-rules van de J-Class
Het jacht was gebouwd in opdracht van Harold Vanderbilt voor de America's Cup van 1930
Ze heeft het toen opgenomen tegen Shamrock V en is met 4-0 gewonnen.
Ze was puur gebouwd voor de snelheid en dus was alles berekend op het scherp van de snede.
Naar afwerking werd toen niet echt gezien. Enkel naar funcionaliteit. Ze was eigenlijk het lelijke eendje onder de J-Classers.
Na de wedstrijden in 1930 is ze op het droge gezet en heeft nooit meer gezeild.
In 1935 is ze verschroot
Architect : William Starling Burgess
Werf : Herreshoff Manufacturing Company in Bristol-Rhode Island - ,USA
De spanten, stringers en runners waren in gewoon staal
De romp was boven de waterlijn in Staal en onder de waterlijn in Tobin Brons
Het deck was in basic pine (den) gemaakt
Ballast: Lead
Meer info, en plans volgen nog
Ik ben meer dan 10 jaar niet meer bezig geweest met modelbouw. Maar net als zeilen met jachten blijft ook modelbouw een microbe ...of zelfs een verslaving. Daarom heb ik de knoop doorgehakt en ga ik weer een bootje proberen te bouwen.
De "Enterprise" van 1930 gebouwd volgens de box-rules van de J-Class
Het jacht was gebouwd in opdracht van Harold Vanderbilt voor de America's Cup van 1930
Ze heeft het toen opgenomen tegen Shamrock V en is met 4-0 gewonnen.
Ze was puur gebouwd voor de snelheid en dus was alles berekend op het scherp van de snede.
Naar afwerking werd toen niet echt gezien. Enkel naar funcionaliteit. Ze was eigenlijk het lelijke eendje onder de J-Classers.
Na de wedstrijden in 1930 is ze op het droge gezet en heeft nooit meer gezeild.
In 1935 is ze verschroot
Architect : William Starling Burgess
Werf : Herreshoff Manufacturing Company in Bristol-Rhode Island - ,USA
De spanten, stringers en runners waren in gewoon staal
De romp was boven de waterlijn in Staal en onder de waterlijn in Tobin Brons
Het deck was in basic pine (den) gemaakt
Ballast: Lead
- Length Overal : 119.7 ft. / 36.49 m
- Length Waterline : 80.0 ft. / 24.38 m
- Breedte : 22.1 ft. / 6.73 m
- Diepgang : 14.5 ft. / 4.42 m
- Waterverplaatsing : 127.6 tons
- zeilopp. : 2,311.5 sq. ft. / 704.48 sq. m
- Mast : aluminium :150.8 ft. / 45.97 m
- Spi boom: hout : 78.8 ft. / 24.01 m
Meer info, en plans volgen nog