Test: Methanolmotor op benzine

Gisteravond weer laten lopen, motor liep erg onregelmatig, zie ik de gas-servo wilde bewegingen maken, had ik de ontvanger accu vanwege korte bedrading tegen de ontsteking aanliggen :weetnie:, tja da's vragen om storing. Ontvanger accu verplaatst, gewoon weer steady draaien.
- Toch stopte de motor regelmatig, na wat observatie blijkt er toch lucht bellen in de slang van klep naar carb te ontstaan...?
Dit gebeurde vandaag nog steeds ondanks slangetje vervangen. Slang tussen klepje en tank ontstaan geen lucht bellen in...
- Tevens meerdere malen vol gas afstelling geprobeerd echter slaat (te) vaak af. (klepje met meerdere afstellingen geprobeerd tussen 70 & 80%. Toen bleek dat het klepje, na afslaan vol gas, gestopt was. Als ik dan het servo snoertje los neem vd ontvanger en weer terug plaatst doet het klepje het weer. Eea reproduceerbaar bij vol gas...

Wat nu, kan ff niet verder tot ik begrijp waarom bovenstaande 2 zaken gebeuren.
Kan het klepje of de elektronica niet tegen trillingen?
Heb ik misschien een defect exemplaar van het electronica bordje ?
Gekke is dat eea prima stationair en half gas blijft lopen totdat de lucht belletjes de carb bereiken natuurlijk...
Ik weet ut ff niet meer...:oops::frustie:
 
Hoe zien die belletjes er uit? Als een heel fijn neveltje? Of echt afzonderlijk te onderscheiden belletjes?
Het neveltje zie ik vaak en leidt bij mij in ieder geval nooit tot problemen. Als je losse belletjes ziet die steeds groter worden, heb je denk ik een warmte probleem.

Het probleem met de driver, dat je klepje stilvalt, kun je het beste even met Hans Meijdam opnemen, want van dat deel heb ik gewoon niet zo heel veel verstand.
 
Hoe zien die belletjes er uit? Als een heel fijn neveltje? Of echt afzonderlijk te onderscheiden belletjes?
Het neveltje zie ik vaak en leidt bij mij in ieder geval nooit tot problemen. Als je losse belletjes ziet die steeds groter worden, heb je denk ik een warmte probleem.

Het probleem met de driver, dat je klepje stilvalt, kun je het beste even met Hans Meijdam opnemen, want van dat deel heb ik gewoon niet zo heel veel verstand.
Losse belletjes die steeds groter worden en ze ontstaan vanuit de kant van het klepje. Carb is koud, niet ijskoud maar warmt niet op of zo.
Klepje inpakken of juist niet en alleen uit de lucht stroom halen?
IMG_8473.jpeg

Vwb contact Hans, ga ik doen.
 
Losse belletjes die steeds groter worden en ze ontstaan vanuit de kant van het klepje. Carb is koud, niet ijskoud maar warmt niet op of zo.
Klepje inpakken of juist niet en alleen uit de lucht stroom halen?
Bekijk bijlage 616112
Vwb contact Hans, ga ik doen.
Slangetje op de foto boven is reeds vervangen door slangetje zelfde binnen diameter als die tussen tank en klepje.
En klepje zit reeds op het hout gemonteerd ipv de motor steun.
 
als de slang of het klepje nogal vibreert tijdens de motorloop dan herken ik dat... in mijn testbokje zie ik luchtbelletjes ontstaan in het hoogste punt van de lus van de leiding, op een of andere manier ontstaat er gasvorming als de brandstofleiding hevig vibreert
leidingkje fixeren en probleem was weg
 
Brandstofslangen zo KORT mogelijk, met zo weinig mogelijk bochten, liefst in opgaande lijn.
Trilling tegengaan, benzine is wat gevoelig voor cavitatie.
Ik kan het niet zien op de foto, dus check ook even of het stuikrandje van de solenoid helemaal tegen het metaal van het huisje aan ligt.
 
Yes, Hans M. heeft de luchtdruk sensor vervangen :worship: daar deze defect bleek. Driver is weer met Pieter Post mee naar Voorburg.
Vwb de olie, bleek later dat ik per ongeluk 2x zoveel olie aandeel had :oops:, 1 op 7,5 ipv 1:15. Het resultaat van Castrol RS2 power is dus alles behalve slecht, zie foto beneden, links RS2 1:6.5 rechts Klotz 1:14.5 (Scheutje van Serge Pot ;-)
Bij Klotz is er iets meer uit het craptankje uit gesmeerd. Wat echter vooral opvalt is dat Klotz er donkerder uit komt en bij RS2 duidelijk nog aan de bruine kant en meer ‘opgelost’ is.

Zelf zo dom geweest, later ff gegoogled en voor 1:15 350ml aanmaak is 32,3 ml en niet 52,4 zoals eerder door mij aangemaakt. Ik weet moet gewoon meer aanmaken tegelijkertijd, edoch spuitfles (350ml van m’n jongens) uit autotjes tijd was ff handiger met trechter, koffiefilter tbv ‘brandstof hygiëne protocol’ en tanken.

IMG_0710.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik weet moet gewoon meer aanmaken tegelijkertijd, edoch spuitfles (350ml van m’n jongens) uit autotjes tijd was ff handiger
:D :D :D je KUNT óók "meer aanmaken" en DÁN met koffiefilter in die spuitfles doen, natuurlijk :D :D :D

Zo doe ik het ook: 1 liter olie en 10 liter peut (1:10) in een grote kan, en met koffiefilter en trechter in whatever flessie ik het maar nodig heb...
Voor pokkebootje is dat een glazen jampotje, voor de vliegtuigen een "fieldcan" met slangen.

Tegenwoordig meng ik ook weer 1:50 (ongeveer, die motor is minder kritisch voor 1:49 of 1:51 :D) maar dat doe ik gewoon met 1 liter 1:10, en dan leen ik 4 liter klare peut uit een van de brommers. Dat gaat in een apart jerrycannetje, en van dáár weer via een koffiefilter in de halve liter spuitfles (ja, ook IK heb autootjes gehad...) die ik mee neem naar de waterkant.

Niet over inzitten, die "infrastructuur", die groeit vanzelf naar behoefte.

Het enige wat telt, is dat je mengsel consistent is, zoals je hebt gemerkt. Nog niet eens zozeer omdat dat "beter voor je motor is" (alle oliesoorten van tegenwoordig zijn minimaal gewoon goed, en meestal gewoon "supergoed") maar meer vanwege de interpretatie van de resultaten. Beetje meer of minder olie, ander merk, en de kleuren en hoeveelheden residue veranderen, en dan weet je niet meer wat "normaal" is.
Constante mengverhouding en zelfde oliesoort, dan vallen veranderingen sneller op, en weet je dus sneller of er wel of niet wat aan de hand is.

Over "grote hoeveelheden", maak je geen zorgen over eventuele achteruitgang van kwaliteit of zoiets. Dat doet het niet. Ook een kan E10 met 1:10 Castrol, gaat NIET achteruit in kwaliteit, ook niet bij 2 jaar bewaren.
Door allerlei omstandigheden heb ik vorig jaar véél minder verbruikt dan normaal en de huidige kan is anderhalf jaar oud en nog meer dan halfvol.
Mijn motoren lopen er nog precies even goed op, starten even makkelijk, en ik kan er echt helemaal NIETS aan merken.
Zie ook geen achteruitgang ten gevolge van de Ethanol, geen corrosie of vuil in carburateurs of wat dan ook.
 
Vanmiddag heeft MIJN 5 cc viertakkie voor het eerst in 6 maanden weer gelopen. En ik had wat geks:
Deze motor heeft wel vaker langere tijd stil gestaan, en eigenlijk altijd startte hij vlot na zo'n langere pauze.
Vanmiddag niet. In eerste instantie geen spoor van leven. Alles was in orde (geen verstopping, bougie vonkte etc etc) dus ik kon alleen maar concluderen dat het staartje brandstof wat in de leiding van tank naar motor was blijven staan, toch om een of andere reden "bedorven was".
Hoe dan ook, ik heb het op de lompe manier opgelost: Tank leeg, ontsteking uit, gas vol open, vinger op de inlaat, en starter er op tot er een flinke natte plek onder de uitlaat lag. Vinger weg, en nog een paar seconden de starter er op.

Daarna ontsteking aan, gas op verhoogd stationair, en pats! Eerste klap lopen. Tank weer gevuld, en een paar leuke vluchtjes gedaan, absoluut géén problemen meer gehad. Moeiteloos handstarten.

Heel vreemd, nog nooit eerder meegemaakt. De andere kist die ik bij me had, had al 2 jaar niet gelopen, maar liep wel zonder al te veel problemen (afgezien van een rotte ontvangeraccu, dus niet mee gevlogen verder).
 
Dat brein van mij is soms traag, maar het stopt nooit...

Mijn ouwe Chartertje met zijn 5 cc torretje, verbruikt in de praktijk zo om en nabij de 180 ml per uur.
In de botensectie ben ik met een sleepbootje bezig, met een 20 cc viercylinder viertakt er in. Die blijkt OOK heel om en nabij de 180 ml per uur te verbruiken.

Dat is grappig, omdat dat vliegtuigmotortje gemiddeld zo om en nabij de 8000 toeren draait en gemiddeld ergens in de buurt van 100 Watt produceert.
De motor van Woutertje is 20 cc, dus vier keer zoveel inhoud, zal ergens in de orde van grootte van 1500~2000 toeren draaien (dus heel ruw genomen 1/4 van het toerental) en ook "ergens in de buurt van de 100 Watt" produceren.

Zulke dingen vind ik grappig en opmerkelijk, en het geeft aan dat beide motortjes zich toch heel redelijk aan de wetten van de thermodynamica houden...

Is er bij mij thuis dus toch nog IETS wat zich aan de wet houdt... :p

Funfactor: ____aantal bladen___ _
 
Gisteren had ik wat raars:
Nadat mijn SpaceWalkertje een jaar of anderhalf, 2 niet gevlogen had (rotte ontvangeraccu, door allerlei projecten nooit aan toe gekomen om die te vervangen) vorige week weer "tot leven gewekt", wat op zich weinig opzienbarends met zich mee bracht, maar gisteren dus lekker mee gevlogen."3e vlucht van de middag begon de motor al direct na het starten te hakkelen en ploffen, en een beetje prutsen en morrelen, werd het in extreem rap tempo steeds slechter, en binnen een minuut zo dood als een pier.

Blinde gok het hakkelen en stotteren leek heel erg op een ontsteking die te weinig spanning krijgt, maar die spanning was goed, dus...???
Bougie er uit, weinig geks aan te zien, beetje kool maar niet overdreven, centerelectrode beetje ver weggebrand maar ook niet overdreven.

Toch maar een nieuwe bougie geplaatst, en bingo, lopen als nooit tevoren. Sproeier moest 2 klikjes dicht en vermogen als een dolle.
Vreemd... Nog nooit eerder op DEZE manier een falende bougie gehad. De gefaalde bougie zat er ook nog niet overdreven lang in, 15~20 draaiuren, schat ik.

En het was altijd al een heel erg fijn kistje om mee te vliegen, maar nu is het helemaal dikke pret, want ondertussen gaat ie min of meer oneindig verticaal omhoog. Hij klom altijd al als een engel met heimwee, maar echt gewoon verticaal door naar de 200 meter is toch een nieuwe ervaring voor dit oude beestje. Dikke pret!
 
Ben al langere tijd bezig om mijn saito naar benzine om te zetten. Steeds kwamen er andere projecten tussendoor (niet alleen hobby).

Maar om eigenwijs te zijn. Gelijk maar een andere route genomen. Ik heb een klepje met elektronica, wat nog een oude versie is, geen compensatie op luchtdruk/temperatuur. Dit is het setje waarmee ik wil beginnen de saito aan het lopen te krijgen. Maar heb een 2e setje, deze is met compensatie. Dit 2e setje is zelf in elkaar gezet. Setje 2 moet zich nog bewijzen ten opzichte het originele setje.

Volgende stap is om het lange draadje te doorgronden, als je de methanol motor voor de eerste keer op benzine gaat draaien. Wat dan het plan van aanpak moet zijn, inlopen, hoe lang pruttelen op benzine alvorens betrouwbaar in te zetten en wie weet wat er nog volgt.

20250525_144657.jpg
 
Ben al langere tijd bezig om mijn saito naar benzine om te zetten. Steeds kwamen er andere projecten tussendoor (niet alleen hobby).

Maar om eigenwijs te zijn. Gelijk maar een andere route genomen. Ik heb een klepje met elektronica, wat nog een oude versie is, geen compensatie op luchtdruk/temperatuur. Dit is het setje waarmee ik wil beginnen de saito aan het lopen te krijgen. Maar heb een 2e setje, deze is met compensatie. Dit 2e setje is zelf in elkaar gezet. Setje 2 moet zich nog bewijzen ten opzichte het originele setje.

Volgende stap is om het lange draadje te doorgronden, als je de methanol motor voor de eerste keer op benzine gaat draaien. Wat dan het plan van aanpak moet zijn, inlopen, hoe lang pruttelen op benzine alvorens betrouwbaar in te zetten en wie weet wat er nog volgt.

Bekijk bijlage 619092
Hoe kan je zien of je een setje met of zonder compensatie bezit ?
 
Hoe kan je zien of je een setje met of zonder compensatie bezit ?
Er zijn verschillende versies geweest, en ik weet uit mijn hoofd niet welke jij hebt.
Er is een uitvoering geweest waarbij de compensatie via een separate sensor en een LUA script in de zender uitgevoerd werd, er is een versie geweest met de compensatie in de programmering van de driver geïntegreerd, waarbij de sensor op een apart printje zat wat middels een vieraderig kabeltje aan de driver verbonden was.
De laatste uitvoeringen hebben de sensor op het printje van de driver zelf.
De sensors werden in alle uitvoeringen ingepakt in krimpkous waar een klein gaatje in gemaakt was teneinde het "voelergaatje" aan de luchtdruk bloot te stellen.

Alle versies werken even goed, ZELFS de ongecompenseerde.
Het verschil tussen ongecompenseerd en gecompenseerd, is dat je bij de ongecompenseerde driver bij grotere weersveranderingen nog wel met enige regelmaat een of twee klikjes aan de hoofdnaald moet draaien, bij de gecompenseerde is dat opvallend veel minder, meestalmaar 1 a 2 keer per seizoen.
Een ander vrij sterk zichtbaar verschil, maar dat is ALLEEN zichtbaar als je curves werkelijk helemaal perfect zijn, is dat je kist veel schoner blijft.

Het afstellen van de curves is en blijft even makkelijk of lastig...

Als je een fotootje van beide kanten van je printje(s) kan posten, kan ik zeggen wat je hebt, maar vermoedelijk gecompenseerd, want de ongecompenseerde zijn er mischien 30 of 40 van uitgeleverd, en momenteel zijn er zo'n 140 in totaal in omloop, dus goed 100 gecompenseerde.
 
Ben al langere tijd bezig om mijn saito naar benzine om te zetten. Steeds kwamen er andere projecten tussendoor (niet alleen hobby).

Maar om eigenwijs te zijn. Gelijk maar een andere route genomen. Ik heb een klepje met elektronica, wat nog een oude versie is, geen compensatie op luchtdruk/temperatuur. Dit is het setje waarmee ik wil beginnen de saito aan het lopen te krijgen. Maar heb een 2e setje, deze is met compensatie. Dit 2e setje is zelf in elkaar gezet. Setje 2 moet zich nog bewijzen ten opzichte het originele setje.

Volgende stap is om het lange draadje te doorgronden, als je de methanol motor voor de eerste keer op benzine gaat draaien. Wat dan het plan van aanpak moet zijn, inlopen, hoe lang pruttelen op benzine alvorens betrouwbaar in te zetten en wie weet wat er nog volgt.

Bekijk bijlage 619092
Jij hebt als gecompenseerd setje de versie van Dave Taylor zo te zien.

In principe geen verschil in functie, zou 1op 1 uitwisselbaar moeten zijn met de setjes die Hans maakt (curves ingesteld met Dave zijn driver, moeten ook vlekkeloos werken met Hans' driver en vice versa) , maar ik sta niet voor de software van Dave in.

Motor voor het eerst draaien: Gewoon de driver eerst even NIET inpluggen maar je kunt al wel de solenoid in het brandstofsysteem opnemen. Onbekrachtigd staat die open, maakt dus niet uit.
Aanpassingen aan de carburateur (benzine bestendige O-ring, warmte-isolatie) en motor (ontsteking installeren) en dan éérst zien dat je het ding überhaupt aan het lopen krijgt.

Makkelijkste is dat, als je het gas vast zet op ongeveer 25%.
Naald een slagje open, vinger op de carburateur en de brandstofslang volzuigen, MAAR NIET VERDER DAN DAT, NIET DE MOTOR "NAT" ZETTEN!!!!

Dan de naald DICHT draaien, ontsteking aan, starter er op en geleidelijk de naald open tot hij begint te lopen.

Zoals te zien op deze video:

Eenmaal lopend, éérst maar een half uurtje laten pruttelen.

Als je dáár aanbeland bent, kijken we verder.
 
Snap ik helemaal, dat je niet in staat voor Dave zijn software. Het wordt ook allemaal eerst op een teststand uitgeprobeerd. Mocht het niets zijn, heb nog steeds het ongecompenseerde printje van Hans

Dankjewel voor je youtube link. Hiermee kan ik van start.
 
Is dit voldoende Bert, of moet ik de krimpkous verwijderen.
Ik zie overigens nergens een gaatje in de krimpkous, maar dat zal in dit geval niet nodig zijn...weerskanten is de krimpkous open.
20250526_165602.jpg
20250526_165550.jpg
 
Laatst bewerkt:
Snap ik helemaal, dat je niet in staat voor Dave zijn software. Het wordt ook allemaal eerst op een teststand uitgeprobeerd. Mocht het niets zijn, heb nog steeds het ongecompenseerde printje van Hans

Dankjewel voor je youtube link. Hiermee kan ik van start.
Blij te horen, en zodra je een lopende motor hebt, dan meld je je maar weer terug, dan begeleiden we gewoon verder... :D


Is dit voldoende Bert, of moet ik de krimpkous verwijderen.
Ik zie overigens nergens een gaatje in de krimpkous, maar dat zal in dit geval niet nodig zijn...weerskanten is de krimpkous open.
Bekijk bijlage 619236Bekijk bijlage 619237
Ik moet mijn woorden terugnemen, want die is inderdaad gecompenseerd, EN heeft geen gaatje.
Als je de boel nader bekijkt, zal je ongetwijfeld opvallen, dat aan de kant waar géén snoertjes zitten, de print een beetje "getrapt" is.
De druksensor bevind zich op dat getrapte gedeelte, en inderdaad zit hij daar niet strak onder de krimpkous, hij heeft wat "ademruimte".
Het is ook een van de laatste uitvoeringen... Pffft... mijn arme hersentjes kunnen al die kleine details ook niet meer zo goed bijhouden... :p
 
Blij te horen, en zodra je een lopende motor hebt, dan meld je je maar weer terug, dan begeleiden we gewoon verder... :D



Ik moet mijn woorden terugnemen, want die is inderdaad gecompenseerd, EN heeft geen gaatje.
Als je de boel nader bekijkt, zal je ongetwijfeld opvallen, dat aan de kant waar géén snoertjes zitten, de print een beetje "getrapt" is.
De druksensor bevind zich op dat getrapte gedeelte, en inderdaad zit hij daar niet strak onder de krimpkous, hij heeft wat "ademruimte".
Het is ook een van de laatste uitvoeringen... Pffft... mijn arme hersentjes kunnen al die kleine details ook niet meer zo goed bijhouden... :p
Zo iets vermoedde ik al, maar fijn om hier nu zekerheid over te hebben.

De eerste start uitleg en gerelateerd filmpje is weer heel nuttig.!!
Dit zijn toch adviezen, die wat dit betreft, het leven een stuk aangenamer maken.

Opnieuw dank Bert !!!
 
Back
Top