Test: Methanolmotor op benzine

Ben reeds een 2 weekjes onderweg met de ombouw van een ASP FS.30 (5cc) naar benzine. Op de achtergrond via pb met Bert alias Brutus, druk geweest en zal reeds verzamelde info en foto’s hier delen.
Geweldige support :waveweer van Bert ook al toen ik zo’n 7 jaar geleden m’n eerste conversie deed van een OS FS80.

“ Dag Bert,
De .30 FS heeft lekker staan pruttelen voor +/- 1,5 uur. Ik heb alleen 102 octaan gebruikt daar ik ff niks anders had. Meng verhouding 1 op 15 met Klots (moet ook een keer op). Brandstof hygiëne uitgevoerd met koffie filter en natuurlijk een vilt klunk in de tank. Doe ik al jaren ook vroeger met methanol.
Wat me opviel was dat de hsn toch wel 2 slagen open moest en de lsn op 1,5 bij gasklep een 1/4 open. Getracht de lsn volledig in en de hsn verder open, maar daar kreeg ik uhm niet mee aan de praat.
Toen die liep is ie zowiezo een paar keer afgeslagen, geen lucht bellen in de slang oid.
Het toerental rond de 4000 en als ie daar ver overheen ging terug afgesteld naar die 4000. In het begin erg onregelmatig, echter aan het eind liep ie best lekker.
Ik heb het vermoeden dat de motor nooit echt gedraaid heeft of slechts heel weinig. Geen lekkage kunnen ontdekken op de door jou benoemde delen, voorste lager, klep stoter huls, tuimelaar deksel, uitlaat aansluiting, alles droog !Uitlaat geeft wat prut, waarschijnlijk door afstelling ad rijke kant. Carter ontluchting lichtelijk donker grijze drap.
Ik heb nog een filmpje gemaakt maar heb (bewust) geen youtube account. Kan uhm eventueel delen via whatsapp of email. Tot zover weer. :yes:
 
Brutus op 11 April:
“Heb je al isolators geplaatst tussen carb en motorblok? Zo niet, dan is dat afslaan hoogstwaarschijnlijk vapour lock, dan zitten die dampbellen IN de carb, maar dat zien je dan niet.

Bij de mijne is die isolator gewoon een "pakking" gemaakt van 2 mm Multiplex, tussen cylinderkop en aanzuigbuis. Niet gelakt of wat dan ook, gewoon het kale hout. Zit daar al 7 jaar.
Het "oogje" waarmee de carb aan de achterkant aan de motor afgesteund is, heb ik gewoon van de carb afgeslepen, zodat dáár ook geen warmte overdracht plaatsvindt.

Het gat aan de achterkant, waar je normaal de pistonpen door naar binnen of naar buiten haalt. heb ik een dopje op gedrukt, want de mijne lekte daar nog aardig wat olie.”
 
IMG_8477.jpeg


Yup,,uiteindelijk gevonden in je draadje.,2de setje besteld, rubber meten is lastig en ik dacht / het leek 3x1,68mm helaas te dik...
Ik was voor 10 stuks incl. verzending +/- 11€ kwijt.
Tevens vandaag een crap tankje van wel 7ml gemaakt en de kop gelicht. Tuimelaars nat, kleppen deksel zweet iets en olie in een hoek. Voor de kleppen deksel een alu pakking 0,15 lito gemaakt, had ff niks anders.
Verbranding kamer, uitlaat klep roet opbouw maar geen dikke laag nog, voorzichtig schoon gepolijst met tandpasta. Tevens scherpe kant afgeschuurd met 800 wp, ala 'Brutus' methode. Klep zitting ok.
Inlaat klep nat wel schoon.
Flink wat olie op de zuiger en deze is schoon.
I'm Happy, nu nog ff wachten op de vton ringen bruin '80 grade' 3x1,2.

IMG_8475.jpeg
IMG_8473.jpeg
 
Laatste uit PB met Bert,

“Dag Bert, vton ringen geplaatst, over gestapt op RS-2 2takt olie Castrol
Ik heb wat probleempjes,
- de smeuïge/rook die nu uit de uitlaat komt is veel en niet te vergelijken met Klotz (die draaide een stuk schoner) waar ik de eerste 3 uur mee draaide. Ook het crap tankje vult zich snel met donkere drap…
- Ik krijg het klepje niet stil in de uiterste gas standen, heb van alles geprobeerd, zie wel de gasstik response terug in de klep curve. Voor ingestelde eind standen helpen niet op gas nog op aux 8 of 7 indien gekkoppeld aan gas hetzij Throttle/needle curve (default kan 8), hetzij vrije curve koppeling via chan 7.
Hetzelfde met trim standen. Alleen door reverse te kiezen op 1 van beide gaat het klepje trillen. Dan hoor ik wel duidelijk een verandering in tril frequentie tijdens verhogen /verlagen +/-% en hoor ik de motor ook reageren qua afstelling. Alles staat in de begin fase op 100% en ik heb nu wel een redelijke instelling op stationair (2800 tpm steady) en een redelijke overgang naar het midden gebied. Ik heb ook vooraf max toerental opgezocht mbv verstelling sensor edoch blijf uitkomen op m’n marking 28gr vóór bdp, in midden gebied op totale compressie. Start response met start motor is goed en snel.

Ik ga morgen weer verder met Klotz en zonder uitlaat slang op het veld of zo en begin opnieuw met afregelen vol gas en dan ieder stapje terug. Stationair sproeier staat 3/4 slag open en hoofd sproeier 3/4 slag.
Tot zover weer, groet ReNe.”

- Toch eerst ff eea bekeken, zie foto’s, klepje beter afronden?
Vond bij de eerste keer boven toch een chimmetje in de kop en heb deze terug geplaatst (was ik vergeten te vertellen:rolleyes:)
- Uitlaat klep was volledig schoon na vorige montage, totale draai tijd met Castrol en klepje, uurtje…
Zouden de lagers dan toch op zijn echter, kruk-as draait koud en warm zonder bij geluid…:hammer:

IMG_8495.jpeg
IMG_8494.jpeg
IMG_8496.jpeg
IMG_8500.jpeg
IMG_8505.jpeg
IMG_8506.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Verschil is ook dat de drap bruin is met Castrol en rood met Klotz, kleur gechecked door m’n vrouw, ik ben kleuren ‘gestoord’, zie wel verschil, edoch benoem vaak verkeerde kleur.:stupid
Zou Klotz toch beter tegen hitte kunnen?:rolleyes:
 
zonder het draadje van Bert te willen kapen, maar puur ter info betreffende de olie en mijn bescheiden ervaring:

ik gebruikte voorheen Motul 800, in de GP-76cc boxer ging dat prima maar de onderzijde van de romp was gewoon zwart na 5 vluchten van 12-14 minuten... daarna overgegaan op Castrol Power rs 2T en nu zit er net aan een heel licht waasje van lichtbruine mist op
qua motorloop merk ik geen verschil, met beide oliesoorten draaide hij bij gelijke temperatuur 6900 rpm

in de omgebouwde 4 takt methanollers lag in het carter altijd een plons donkerbruine oliemeuk, met de Castrol is dit meer een roodbruine olie
uit de uitlaat lijkt de castrol wel iets meer blauwe rook te geven wat mij deed vermoeden dat deze wat meer verbrand maar met de vinger bij de uitlaat kreeg ik hele lichte en schone oliespettertjes...

wat ik qua afstellen het makkelijkst vind is om nog even de solenoid opzij te leggen en eerst met de naalden te gaan afstellen, zijn stationair en volgas goed dan ben je mechanisch al een heel eind en kan je met het kleppie finetunen, alle video's die ik op youptjoep heb gezet is allemaal nog zonder het kleppie

ben stiekum benieuwd naar de temperatuur die jouw motortje haalt
 
Als je heftige drab productie ziet, is de carburatie niet in orde.
De drab uit de uitlaat bevat vrij veel vocht (bij IEDER verbrandingsproces komt water vrij in de vorm van damp, die op koude plekken condenseert), en is daardoor altijd wat grijzig en blubberig.

Rook uit de uitlaat, is ALTIJD een teken van te rijk. Als de motor niet schraler wil afstellen, maar toch rookt, is de verneveling niet goed. Een motor die (nagenoeg) "stoichiometrisch" verbrand, rookt nagenoeg niet. Zelfs niet met 9% of meer olie in de brandstof. De olie verbrand dan ook nagenoeg niet, maar komt relatief helder uit de uitlaat...

Ik zie deze zin, die me een beetje verwart:
- Ik krijg het klepje niet stil in de uiterste gas standen, heb van alles geprobeerd,
Dat is ook absolúút NIET de bedoeling. Dat ding MOET blijven ratelen, anders doet ie niks.
Het is heel gek, maar als het klepje op "95% open" staat met de hoofdnaald zodanig dat ie net aan de rijke kant draait, en je stuurt de klep naar 100% open (het klepje is dan stil en ratelt niet), dan valt de motor stil wegens brandstofgebrek.
Dat is wat lastig uit te leggen, maar ik probeer het toch:
We weten allemaal dat de brandstof/lucht verhouding ongeveer 1/14 moet zijn.
Dit geldt echter voor DAMP. Eventuele vloeistof (onverdampte brandstof) doet hier niet mee
Als het klepje kleppert, verspettert de brandstof, en verdampt beter. Als het klepje vol open staat valt dit verstuivende effect wel, en wordt het brandstof mengsel in absolute zin (vloeistof en damp bij elkaar opgeteld) weliswaar rijker, maar de brandstof verdampt slechter, en het DAMP/lucht mengsel wordt dus te arm, en weigert te ontsteken.

Gewoon zorgen dat het klepje bij volgas op ongeveer 70 a 80% opensturing staat. Dan heb je de beste "finetuning" en moet je motor nagenoeg rookloos lopen, met relatief weinig troep.
Als je dat voor elkaar hebt, maar je hebt toch last van zwarte bagger, dan moet je dat zoeken in dat er ergens in het deellastbereik nog plekken op de curve zijn die niet in orde zijn.
 
Laatst bewerkt:
En bedankt weer voor alle super adviezen ! :yes::thumbsup:
@Bert, in je manual staat ‘open en dicht’ testen dmv blazen bij max en min uitslag van klepje. Voor zover ik weet ‘loopt’ futaba kanaal ook van 1000 naar 2000 micro sec met 1500 als middenstand, weet eigenlijk niet anders. Krijg klepje alleen stil dmv ‘normaal’ voor instelling, tegenover reverse en dan trilt ie.
Ik ga gewoon weer vrolijk verder, wel ff met Klotz, heb daar nu eenmaal altijd goede ervaring in m’n Saito’s op benzine.
Misschien later Mutol of Castrol weer proberen. We hebben ook nog ‘Red-line’, daar zweren de 3D jongens bij, zoals m’n zoon met grote Edge aangedreven door 120cc boxer 2 takt. Ik gebruikte vroeger Bel-Ray in m’n Cagiva 2 takt 1 cilinder 350cc motorfiets, ging ook altijd lekker zonder veel rook.
Tot zover weer, ik geloof ‘heilig’ dat het wel goed komt, ook met het klepje. Nogmaals dank.:worship:
 
Laatst bewerkt:
@mugen, temperatuur meter met probe (geen infra rood of zo) is onderweg. Vooraf heeft ie 3 uur gedraaid zonder klepje, afstelling ok, pakte zelfs redelijk op. De eerste foto’s #3.167 van kleppen, zuiger ed. zijn dus nadat ie 3 uur op Klotz/benzine 1:15 had gedraaid, vnml op 4000tpm, echter ook af en toe gas geven, volledig open, etc.
 
Laatst bewerkt:
@Bert, in je manual staat ‘open en dicht’ testen dmv blazen bij max en min uitslag van klepje.
Oh, bedoel je DÁT... Ik dacht dat je probeerde bij draaiende motor de naalden zodanig af te stellen dat het klepje volle uitsturing nodig heeft.

Dat is inderdaad vreemd, want als ik het me goed herinner, heeft Hans de volle uitsturing net BINNEN het bereik van 1000 tot 2000 us gezet, ik meen ergens in de buurt van 1050 en 1950, om er zeker van te zijn dat je het volle stelbereik hebt. Wat je kan doen is gewoon de "normal" instelling voor dat kanaal gebruiken, en dan de curve "op zijn kop zetten", dat werkt net zo goed, vergt alleen even omdenken in de zin van "hoog is arm, laag is rijk".

Er is geen enkel probleem om met Klotz te draaien, Motul ook niet, eigenlijk geen enkele olie van enige merkbekendheid.
Castrol is gewoon een olie waar ik heel goedkoop aan kan komen, en waarvan mijn lokale motorfietsgoeroe (die een beetje enduro-bloed heeft) zegt dat dat puik spul is.
 
@mugen, temperatuur meter met probe (geen infra rood of zo) is onderweg.
Voor wat het waard is, mijn ASP 30 FS draait met een 9 x 5 APC prop, op een Charter van 2,1 kilo, bij continue vol gas met cylinderkoptemperaturen (met een voeler gemeten op de onderste koelrib van de kop, midden tussen inlaat en uitlaat) 130~135 graden, en dat houdt ie oneindig vol.
Als ik er over nadenk, ik DENK dat daar één extra shim tussen heb zitten (de shims van ASP zijn 0,1 mm dik) maar het is al zo lang geleden, ik ben daar niet 100% zeker van. Het KAN zijn dat ik die er ooit tussenuit gehaald heb.

Wat ik wel weet, is dat het lang duurde voordat hij dat deed, minstens een vol seizoen.
 
Alles wederom schoon gemaakt, uitlaat klepje scherpe rand, nogmaals voorzichtig afgerond nu eerst met 400wp en daarna nog 800wp. Klepzitting voorzichtig opgeschoond mbv uitlaat klepje en tandpasta op de zitting. Alles nogmaals schoon gemaakt en klep speling gecontroleerd. Klaar voor de 3de ronde…Tada :yes: 3x = scheepsrecht toch…;)
 
Hadf je de indruk dat de kleppen lekten dan? Ik moet je heel eerlijk zeggen, ik heb in het begin wel kleppen geschuurd met mijn ASP-tjes, maar gaandeweg kreeg ik de indruk dat die dingen ook gewoon moeten inlopen, en heb ik ze gewoon laten gaan. Ze bijken allemaal prima af te dichten.
Dat scherpe randje heb ik bij een aantal motoren (onder andere die van de Ogar) ook gewoon laten zitten.

Het is wel beter hoor, om dat randje af te ronden, maar het is minder een halszaak dan ik aanvankelijk dacht.

Hoeveel uur heeft hij nu? Bij mijn motoren begon de klepspeling met ongeveer 25~30 uur te stabiliseren. Ik controleer om de 5 uur (bij motoren met een urenteller) maar hoef er eigenlijk zelden meer wat aan te doen.
 
Nee, kreeg vuil tussen klep en zitting niet lekker weg, cq zag een donker plekje. Wil eigenliijk altijd 2 schone ringetjes zien. 1 op de binnenkant klep en 1 op de klep zitting. Is nu weer schoon. Gebruik daar altijd een klein beetje tandpasta voor en na schoon maken beetje olie om te zien of ie rondom sluit. Blazen op uitlaat poort en dan ff indrukken en los laten, alles dicht.:thumbsup:
Heeft nu totaal pas 4 uur gelopen (Is nog maagdelijk te noemen :rofl:) op benzine en hoop straks nog ff een uurtje als ik uhm ingeregeld heb. Klep speling is nog prima.
 
Nee, kreeg vuil tussen klep en zitting niet lekker weg, cq zag een donker plekje. Wil eigenliijk altijd 2 schone ringetjes zien. 1 op de binnenkant klep en 1 op de klep zitting. Is nu weer schoon. Gebruik daar altijd een klein beetje tandpasta voor en na schoon maken beetje olie om te zien of ie rondom sluit. Blazen op uitlaat poort en dan ff indrukken en los laten, alles dicht.:thumbsup:
Heeft nu totaal pas 4 uur gelopen (Is nog maagdelijk te noemen :rofl:) op benzine en hoop straks nog ff een uurtje als ik uhm ingeregeld heb. Klep speling is nog prima.
Je mag er van uitgaan, dat als je het vuil met tandpasta weg krijgt, dat het dan ook niet hard genoeg is om schade aan zittingen en kleppen te veroorzaken. Hier speelt de schaalgrootte in je voordeel: Een klep van 30 cm diameter, waar een verbrandingsdruk van 150 bar achter staat, wordt met vele tientallen TONNEN op zijn zitting gedrukt, en dan kan vuil wel schade aanrichten.
Maar de klepjes van een ASP 30, die zijn maar 5 mm in diameter of zo, en er staat hooguit 15 a 20 bar achter, dus die klep wordt met slechts een paar kilo op zijn zitting gedrukt.
Tevens is het kool van smeerolie slechts relatief zacht.

Niet TE veel mee om prutsen. Als je die kop om de haverklap loshebt, vergroot je alleen maar het risico dat je een draadgat stript (een van de weinige nadelen van ASP is de lagere kwaliteit van de legering die ze gebruikten voor het gietwerk).
 
Neuh, daar ben ik in een vèr verleden ook wel achter gekomen met sleutelen aan mobiletjes, in de kelders van het 13 verdiepingen flat gebouw, waar ik ‘opgroeide’. De ‘opgeschoten’ jeugd (Fred en Richard, 2 broers) leerde mij een hoop, ik was 11jr of zo en zij 16 & 18. Zij leerde mij ‘het sleutelen’ en als ‘dank’ mocht ik dan een rondje op de parkeer plaats. Ik was vrij sterk voor m’n leeftijd en draaide nog wel eens iets dol. Kwaad werden ze eigenlijk nooit, ze zagen de ‘angst’ in m’n ogen en zeiden dan ‘weer wat geleerd of hebben we allemaal wel eens meegemaakt en nu weet je wat “vast=vast” betekend. Je leert zo echt wel ‘op gevoel’ te sleutelen. En later bij het sleutelen aan auto’s werd de moment sleutel uitgelegd. ‘Goude tijd’:thumbsup:
En vwb de kop boutjes in de .30, die inbus sleuteltjes zijn niet voor niets zo klein, als je vingers pijn gaan doen bij het aanhalen en het metaal vd sleutel (lange kant) vèr verbuigt tja dan grote kans dat de draad of de kop kapot gaat.
De ‘schroeven draaier’ versie gebruik ik bij dat soort klein spul alleen om de schroef sneller in en uit te kunnen draaien anders is de kop zo kapot.
Vanaf m’n 16de een ‘vliegtuig instrument’ (Avionics heet dat nu) 4 jarige opleiding, MTS gevolgd bij de Anthony Fokker School toen nog op de Binckhorst te Den Haag.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top