mijn werkverslag HH

Daar kan ik geen rechtsstreeks antwoord op geven, dat hangt helemaal af van wat jij met de boot wilt gaan doen, en hoe de constructie verder is.
 
Een oorzaak dat het dek gaat golven is een (te) zachte pakking, waarin je de gedeelten met de boutjes te strak aandraait. Om dat te voorkomen zou je het uitneembare deel aan de voorkant met een lip onder het vaste dek kunnen zekeren en op/onder de achterste hoeken magneten toepassen. Het gedeelte waarop gesleept wordt eventueel zekeren met boutjes of de genoemde werveltjes. Voordeel van de werveltjes is dat ze het uitneembare deel niet dieper wegdrukken dan het vaste gedeelte. Op Smit Finland en mijn tankertje heb ik de "pakking" gemaakt van overschilderbare siliconenkit. Dacht dat ik die methode al eens heb beschreven. Wil je op die toer dan wil ik het nog wel een keer beschrijven. Koud op koud en insmeren met uierzalf gaat ook, maar zelf ben ik daar, omdat er vuil in blijft hangen, geen voorstander van. Heb ook wel een andere manier gezien waarbij men onder het normale dek een soort hulpdek van perspex maakt en dat vastschroeft.. Dan komt er weliswaar geen water in het schip, maar het houten dek wat erop ligt wordt en blijft nat. Het mooist is om de openingen onder de opbouw te houden en dan in het vaste dek een opstaande rand te maken waarover de opbouw valt. Maar dat moet allemaal wel mogelijk zijn. Vaak heb je toch iets nodig om bij de roerhevel te kunnen komen. Mijn Bugsier 3 heeft zo'n luikje in het achterdek met daarop twee werveltjes. Buiten dat ik bij een trekproef éénmaal de opbouw eraf heb getrokken nooit incidenten heb gehad. Na deze exercitie aan de achterkant een lip gemaakt, die onder het vaste dek valt en aan de voorkant twee parkertjes. Gelukkig zat er toen nog geen geluid in. De speaker daarvan zit onder de stuurhut. Nooit water in dat scheepje gehad. Gr. Klaas.
 
Een oorzaak dat het dek gaat golven is een (te) zachte pakking, waarin je de gedeelten met de boutjes te strak aandraait. Om dat te voorkomen zou je het uitneembare deel aan de voorkant met een lip onder het vaste dek kunnen zekeren en op/onder de achterste hoeken magneten toepassen. Het gedeelte waarop gesleept wordt eventueel zekeren met boutjes of de genoemde werveltjes. Voordeel van de werveltjes is dat ze het uitneembare deel niet dieper wegdrukken dan het vaste gedeelte. Op Smit Finland en mijn tankertje heb ik de "pakking" gemaakt van overschilderbare siliconenkit. Dacht dat ik die methode al eens heb beschreven. Wil je op die toer dan wil ik het nog wel een keer beschrijven. Koud op koud en insmeren met uierzalf gaat ook, maar zelf ben ik daar, omdat er vuil in blijft hangen, geen voorstander van. Heb ook wel een andere manier gezien waarbij men onder het normale dek een soort hulpdek van perspex maakt en dat vastschroeft.. Dan komt er weliswaar geen water in het schip, maar het houten dek wat erop ligt wordt en blijft nat. Het mooist is om de openingen onder de opbouw te houden en dan in het vaste dek een opstaande rand te maken waarover de opbouw valt. Maar dat moet allemaal wel mogelijk zijn. Vaak heb je toch iets nodig om bij de roerhevel te kunnen komen. Mijn Bugsier 3 heeft zo'n luikje in het achterdek met daarop twee werveltjes. Buiten dat ik bij een trekproef éénmaal de opbouw eraf heb getrokken nooit incidenten heb gehad. Na deze exercitie aan de achterkant een lip gemaakt, die onder het vaste dek valt en aan de voorkant twee parkertjes. Gelukkig zat er toen nog geen geluid in. De speaker daarvan zit onder de stuurhut. Nooit water in dat scheepje gehad. Gr. Klaas.
Klaas ik heb het sleepdek eruit gesneden gehad en om het nu goed terug te plaatsen heb ik een triplex frame , zie voorgaande post , gemaakt welke onder de overgebleven rand vastgelijmd gaat worden. op deze manier heeft het dek ( 1,5 mm Abs ) weer enige steun en om de dekronding te maken is er onder het triplex op een drietal plaatsen een balkje gemaakt met de juiste radius.
de gedachte achter voorgaande vraag was het volgende; als het Abs dek verwijderbaar blijft heb je meer doorgangsruimte op het moment dat dit gewenst is maar ik wil ook geen problemen en zeker niet te veel afdoen aan het model, dus vandaar de vraag schroeven, knevel of lijmen.
In jouw beschrijving over zo'n pakking rand heb je het overschilderbare silicone, moet dat acrilaat of glaskit zijn?
silicone kan je toch niet overschilderen?

Gr. Martin
 
Martin, Acrylaat of glaskit kan ook. Zelf had ik bij toeval een goede kit bij de Action gescoord en gebruikt op oud schilderwerk. Dek rondom tegen de naad afgeplakt. Inhoud van de boot afgedekt met krantenpapier. Kit op de draagrand, losse dekdeel ingepakt in vershoudfolie en dat goed in de opening gedrukt. Er iets opgelegd om het aangedrukt te houden en 24 uur met rust gelaten. Toen het losse deel eruit en de losse flodders kit weggesneden met een scalpel. 100 % dicht is het niet, maar voldoende om te voorkomen dat er water van het dek in het schip loopt. Bijgaand een plaatje van mijn tankertje om het te visualiseren. Bij dat scheepje valt het achterste deel van het dek met een lip onder het vaste deel. Een paar cm van de voorkant zie je twee M2-schroefjes, die het geheel op hun plaats houden. In de balsa romp een paar messing bussen met M2-draad gelijmd. Mocht je met magneetjes willen werken, dan zou je in de hoeken bij het vaste dek gegalvaniseerde strip onder de draagrand kunnen lijmen en aan het losse deel de magneetjes. De gegalvaniseerde strip moet dan zover in de opening komen dat de magneetjes er op kunnen "hechten". Bij mijn Smit Finland gaat dat niet omdat er aan het losse dekdeel een "rok" zit gelijmd om het in model te houden. Maar nu heb je ideeën zat om het verder zelf in te vullen. Gr. Klaas.


20190827_140536.jpg
 
Martin, Acrylaat of glaskit kan ook. Zelf had ik bij toeval een goede kit bij de Action gescoord en gebruikt op oud schilderwerk. Dek rondom tegen de naad afgeplakt. Inhoud van de boot afgedekt met krantenpapier. Kit op de draagrand, losse dekdeel ingepakt in vershoudfolie en dat goed in de opening gedrukt. Er iets opgelegd om het aangedrukt te houden en 24 uur met rust gelaten. Toen het losse deel eruit en de losse flodders kit weggesneden met een scalpel. 100 % dicht is het niet, maar voldoende om te voorkomen dat er water van het dek in het schip loopt. Bijgaand een plaatje van mijn tankertje om het te visualiseren. Bij dat scheepje valt het achterste deel van het dek met een lip onder het vaste deel. Een paar cm van de voorkant zie je twee M2-schroefjes, die het geheel op hun plaats houden. In de balsa romp een paar messing bussen met M2-draad gelijmd. Mocht je met magneetjes willen werken, dan zou je in de hoeken bij het vaste dek gegalvaniseerde strip onder de draagrand kunnen lijmen en aan het losse deel de magneetjes. De gegalvaniseerde strip moet dan zover in de opening komen dat de magneetjes er op kunnen "hechten". Bij mijn Smit Finland gaat dat niet omdat er aan het losse dekdeel een "rok" zit gelijmd om het in model te houden. Maar nu heb je ideeën zat om het verder zelf in te vullen. Gr. Klaas.


Bekijk bijlage 621341
dankjewel . Martin
 
Om de 5 a 6cm een boutje is nogal wat. Denk er aan het Luik goed te funderen met spanten aan de onderzijde. En ja, als je sleephaak op dat dek staat... maak het stevig!!
 
oké komt hij weer :)
wat ik mij afvraag, niet dat ik er al aan toe ben hoor, is hoe bepalen jullie de vaarsnelheid van je schip.
hoe kom ik hierop' omdat in mijn drift om zoveel als mogelijk informatie te verzamelen ik zo veel varende modellen via YouTube heb gezien die mijns inziens veel te hard gaan, dit komt niet over als een normaal varend schip.
dus ik dacht zo gooi het is in de denktank en laat je informeren , ik bergrijp dat je vaarsnelheid niet echt in schaal kan maken maar ik ben benieuwd naar jullie mening(en)

gr. Martin
 
Dat kun je eigenlijk alleen écht beoordelen aan de hand van het golfpatroon, en daarvoor heb je foto's van het origineel nodig.
Bij veel sleepboten kun je ruwweg stellen dat het origineel min of meer in staat was rompsnelheid te halen, maar uiteraard is dat bij grotere schepen niet zo.
Daar vallen verder niet zo veel regeltjes voor te geven, want snelheid "schaalt" niet echt bij schepen (je kunt niet, zeg maar, bij schaap 1:50 ook de snelheid 1/50ste van het origineel maken, dat werkt niet).
 
Martin, Daar zijn wel formules voor en zal je per mail een paar Exel-sheets toesturen van mijn modellen.
Je kunt daarin in de gele vlakken je eigen waarden zetten en dan past het zich vanzelf aan. En zoals Bert schrijft zie je het ook aan het golfpatroon. Helaas maar twee plaatjes. Gr. Klaas.

1975 Raffaele Cafiero (1).jpeg
20200911.JPG
 
weer een vraag; doordat ik lekker aan het prutten ben met de boot valt het mij op de de motorstekkers redelijk los zitten . Dit vindt ik niet zo'n fijn idee en vroeg mij af wat jullie gebruiken.
het gaat om de ronde stekkers van de regelaar naar de motor,( de gele en blauwe draad) de batterijstekkers zijn T wekkers van Dean. moet ik deze ook gaan gebruiken naar de regelaar toe, geeft dit geen verwarring.
gr Martin
IMG_2013.jpeg
 
Martin, Je kunt hiervoor gerust Deans stekkers gebruiken. Zet het vrouwtje aan de accu en de uitgang van de regelaar. Op die manier kan je de boel niet kortsluiten door metaal tegen de pennen. Gr. Klaas.
 
weer een update,
ben bezig geweest om de knevels te vervangen omdat de bijgeleerde zo ontzettend kort zijn.
het uit uitgesneden dek ook knevels geplaatst.
ik heb ze gemaakt van acrylglas vond ik mooi.
bijgaande wat foto's .
Gr Martin
knevel dek 3.jpeg
knevel dek 2.jpeg
knevel dek.jpeg
 
Even vraagje.
Waarom ook nog 2 kleine luiken in dek?
Als je ook 1 groot luik heb gemaakt.

Mvg ronald
Het dek moest er later uitgehaald worden en de luiken zaten er al in vandaar. Het grote ( luik) dek blijft in principe dicht en moeten alleen voor grote werkzaamheden eraf gehaald worden.
Gr Martin
 
WIE O WIE heeft een oplossing,
ik heb nu verschillend soorten dunne lijm geprobeerd op mij HH maar het valt mij op dat met de minste kracht/frictie de lijm gewoon loslaat.
geprobeerde lijm: Faller 170490
Revell 39604 Contacta professional
Revell 39601 Contacta liquid
Bison Tipper sec lijm
liijm in gebruik.jpeg

en van onze Chinese vrienden Loolifl 495 instant adhesive

Verder heb ik UHU Allplast en UHU Hart maar deze zijn vrij dik en geven dus toch wel wat rest sporen
natuurlijk heb ik daar waar mogelijk de ondergrond ligt opgeschuurd.

Wie heeft het verlossende antwoord.
gr. Martin
 
Back
Top