mijn werkverslag HH

Daar kan ik geen rechtsstreeks antwoord op geven, dat hangt helemaal af van wat jij met de boot wilt gaan doen, en hoe de constructie verder is.
 
Een oorzaak dat het dek gaat golven is een (te) zachte pakking, waarin je de gedeelten met de boutjes te strak aandraait. Om dat te voorkomen zou je het uitneembare deel aan de voorkant met een lip onder het vaste dek kunnen zekeren en op/onder de achterste hoeken magneten toepassen. Het gedeelte waarop gesleept wordt eventueel zekeren met boutjes of de genoemde werveltjes. Voordeel van de werveltjes is dat ze het uitneembare deel niet dieper wegdrukken dan het vaste gedeelte. Op Smit Finland en mijn tankertje heb ik de "pakking" gemaakt van overschilderbare siliconenkit. Dacht dat ik die methode al eens heb beschreven. Wil je op die toer dan wil ik het nog wel een keer beschrijven. Koud op koud en insmeren met uierzalf gaat ook, maar zelf ben ik daar, omdat er vuil in blijft hangen, geen voorstander van. Heb ook wel een andere manier gezien waarbij men onder het normale dek een soort hulpdek van perspex maakt en dat vastschroeft.. Dan komt er weliswaar geen water in het schip, maar het houten dek wat erop ligt wordt en blijft nat. Het mooist is om de openingen onder de opbouw te houden en dan in het vaste dek een opstaande rand te maken waarover de opbouw valt. Maar dat moet allemaal wel mogelijk zijn. Vaak heb je toch iets nodig om bij de roerhevel te kunnen komen. Mijn Bugsier 3 heeft zo'n luikje in het achterdek met daarop twee werveltjes. Buiten dat ik bij een trekproef éénmaal de opbouw eraf heb getrokken nooit incidenten heb gehad. Na deze exercitie aan de achterkant een lip gemaakt, die onder het vaste dek valt en aan de voorkant twee parkertjes. Gelukkig zat er toen nog geen geluid in. De speaker daarvan zit onder de stuurhut. Nooit water in dat scheepje gehad. Gr. Klaas.
 
Een oorzaak dat het dek gaat golven is een (te) zachte pakking, waarin je de gedeelten met de boutjes te strak aandraait. Om dat te voorkomen zou je het uitneembare deel aan de voorkant met een lip onder het vaste dek kunnen zekeren en op/onder de achterste hoeken magneten toepassen. Het gedeelte waarop gesleept wordt eventueel zekeren met boutjes of de genoemde werveltjes. Voordeel van de werveltjes is dat ze het uitneembare deel niet dieper wegdrukken dan het vaste gedeelte. Op Smit Finland en mijn tankertje heb ik de "pakking" gemaakt van overschilderbare siliconenkit. Dacht dat ik die methode al eens heb beschreven. Wil je op die toer dan wil ik het nog wel een keer beschrijven. Koud op koud en insmeren met uierzalf gaat ook, maar zelf ben ik daar, omdat er vuil in blijft hangen, geen voorstander van. Heb ook wel een andere manier gezien waarbij men onder het normale dek een soort hulpdek van perspex maakt en dat vastschroeft.. Dan komt er weliswaar geen water in het schip, maar het houten dek wat erop ligt wordt en blijft nat. Het mooist is om de openingen onder de opbouw te houden en dan in het vaste dek een opstaande rand te maken waarover de opbouw valt. Maar dat moet allemaal wel mogelijk zijn. Vaak heb je toch iets nodig om bij de roerhevel te kunnen komen. Mijn Bugsier 3 heeft zo'n luikje in het achterdek met daarop twee werveltjes. Buiten dat ik bij een trekproef éénmaal de opbouw eraf heb getrokken nooit incidenten heb gehad. Na deze exercitie aan de achterkant een lip gemaakt, die onder het vaste dek valt en aan de voorkant twee parkertjes. Gelukkig zat er toen nog geen geluid in. De speaker daarvan zit onder de stuurhut. Nooit water in dat scheepje gehad. Gr. Klaas.
Klaas ik heb het sleepdek eruit gesneden gehad en om het nu goed terug te plaatsen heb ik een triplex frame , zie voorgaande post , gemaakt welke onder de overgebleven rand vastgelijmd gaat worden. op deze manier heeft het dek ( 1,5 mm Abs ) weer enige steun en om de dekronding te maken is er onder het triplex op een drietal plaatsen een balkje gemaakt met de juiste radius.
de gedachte achter voorgaande vraag was het volgende; als het Abs dek verwijderbaar blijft heb je meer doorgangsruimte op het moment dat dit gewenst is maar ik wil ook geen problemen en zeker niet te veel afdoen aan het model, dus vandaar de vraag schroeven, knevel of lijmen.
In jouw beschrijving over zo'n pakking rand heb je het overschilderbare silicone, moet dat acrilaat of glaskit zijn?
silicone kan je toch niet overschilderen?

Gr. Martin
 
Martin, Acrylaat of glaskit kan ook. Zelf had ik bij toeval een goede kit bij de Action gescoord en gebruikt op oud schilderwerk. Dek rondom tegen de naad afgeplakt. Inhoud van de boot afgedekt met krantenpapier. Kit op de draagrand, losse dekdeel ingepakt in vershoudfolie en dat goed in de opening gedrukt. Er iets opgelegd om het aangedrukt te houden en 24 uur met rust gelaten. Toen het losse deel eruit en de losse flodders kit weggesneden met een scalpel. 100 % dicht is het niet, maar voldoende om te voorkomen dat er water van het dek in het schip loopt. Bijgaand een plaatje van mijn tankertje om het te visualiseren. Bij dat scheepje valt het achterste deel van het dek met een lip onder het vaste deel. Een paar cm van de voorkant zie je twee M2-schroefjes, die het geheel op hun plaats houden. In de balsa romp een paar messing bussen met M2-draad gelijmd. Mocht je met magneetjes willen werken, dan zou je in de hoeken bij het vaste dek gegalvaniseerde strip onder de draagrand kunnen lijmen en aan het losse deel de magneetjes. De gegalvaniseerde strip moet dan zover in de opening komen dat de magneetjes er op kunnen "hechten". Bij mijn Smit Finland gaat dat niet omdat er aan het losse dekdeel een "rok" zit gelijmd om het in model te houden. Maar nu heb je ideeën zat om het verder zelf in te vullen. Gr. Klaas.


20190827_140536.jpg
 
Martin, Acrylaat of glaskit kan ook. Zelf had ik bij toeval een goede kit bij de Action gescoord en gebruikt op oud schilderwerk. Dek rondom tegen de naad afgeplakt. Inhoud van de boot afgedekt met krantenpapier. Kit op de draagrand, losse dekdeel ingepakt in vershoudfolie en dat goed in de opening gedrukt. Er iets opgelegd om het aangedrukt te houden en 24 uur met rust gelaten. Toen het losse deel eruit en de losse flodders kit weggesneden met een scalpel. 100 % dicht is het niet, maar voldoende om te voorkomen dat er water van het dek in het schip loopt. Bijgaand een plaatje van mijn tankertje om het te visualiseren. Bij dat scheepje valt het achterste deel van het dek met een lip onder het vaste deel. Een paar cm van de voorkant zie je twee M2-schroefjes, die het geheel op hun plaats houden. In de balsa romp een paar messing bussen met M2-draad gelijmd. Mocht je met magneetjes willen werken, dan zou je in de hoeken bij het vaste dek gegalvaniseerde strip onder de draagrand kunnen lijmen en aan het losse deel de magneetjes. De gegalvaniseerde strip moet dan zover in de opening komen dat de magneetjes er op kunnen "hechten". Bij mijn Smit Finland gaat dat niet omdat er aan het losse dekdeel een "rok" zit gelijmd om het in model te houden. Maar nu heb je ideeën zat om het verder zelf in te vullen. Gr. Klaas.


Bekijk bijlage 621341
dankjewel . Martin
 
Back
Top