4 takt boxer Vario build

Die boxer met met die stille uitlaten maakt een prachtig geluid en de heli vliegt zonder hulp systeem heerlijk relaxed. Een prachtig pareltje van Vario.
 
Ik zou hem ombouwen naar 3 punts aansturing op de swash.
Vario heeft/had daar mooie adapters voor waarmee de 2 rol servo's onder een hoek op het frame gemonteerd worden.
de 9252 zijn sterk genoeg en volgens mij ook al redelijk nauwkeurigheid
En juist in die nauwkeurigheid schuilt volgens mij een probleem.
Een vlak wordt met 4 punten overbepaald (een tafel met 4 poten staat eigenlijk altijd te wiebelen, met 3 poten staat hij altijd stabiel).
Ook al lukt het bijv. om het mechaniek (stuurstanglengtes en middenstanden servo's) perfect te krijgen dat ze niet wringen in de hover-stand, dan gaat het zeer vermoedelijk wel wringen als je wat pitch bijgeeft in combi met cyclische aansturing.
Vanwege de nauwkeurigheid van de servo's gaan deze dan tegen elkaar in staan te duwen en trekken.
Of dit bevorderlijk is voor de levensduur van de servo's durf ik te betwijfelen, ook zal de ontvanger-accu zwaarder belast worden.
 
meestal doe ik 1 servo kabel per sleeve.
ik ben altijd bang dat ze onderling gaan schuren als je er meer losse kabels bij stopt.
De bedoeling van opbinden is juist dat er niks meer beweegt... Ik heb er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad.
 
Ik zou hem ombouwen naar 3 punts aansturing op de swash.
Vario heeft/had daar mooie adapters voor waarmee de 2 rol servo's onder een hoek op het frame gemonteerd worden.
de 9252 zijn sterk genoeg en volgens mij ook al redelijk nauwkeurigheid
En juist in die nauwkeurigheid schuilt volgens mij een probleem.
Een vlak wordt met 4 punten overbepaald (een tafel met 4 poten staat eigenlijk altijd te wiebelen, met 3 poten staat hij altijd stabiel).
Ook al lukt het bijv. om het mechaniek (stuurstanglengtes en middenstanden servo's) perfect te krijgen dat ze niet wringen in de hover-stand, dan gaat het zeer vermoedelijk wel wringen als je wat pitch bijgeeft in combi met cyclische aansturing.
Vanwege de nauwkeurigheid van de servo's gaan deze dan tegen elkaar in staan te duwen en trekken.
Of dit bevorderlijk is voor de levensduur van de servo's durf ik te betwijfelen, ook zal de ontvanger-accu zwaarder belast worden.
Dat is precies de reden dat je voor vierpunts-aansturing nog steeds BETER analoge servo's gebruikt: bij digitale servo's gaat dat inderdaad als een achterlijke staan wringen bij hoge of lage pitch, want die dingen gaan bij de kleinste afwijking al met hun volle vermogen er tegenin.
Met Analoge servo's is het nog steeds aan te bevelen om niet de volle servoslag te gebruiken (minder afwijking van "lineairiteit") en dat te compenseren door krachtige servo's te gebruiken.
Ik heb minstens twee heli's zo staan die (hoewel tegenwoordig min of meer gepensioneerd) heel veel jaren en heel veel vluchten zo gedraaid hebben.
Maar in toestellen waar de redundancy van die 4e servo minder belangrijk is, kies ik ook voor 3-punts, om die reden.

In schaalmachines, die 99% van de tijd met de pitch "rond de hooverstand" vliegen en analoge servo's, is 4-punts aansturing overigens echt volledig probleemloos, want dan kun je de mechanische instelling zodanig doen dat rond die positie van de tuimelschijf de boel mechanisch spanningsvrij beweegt. In heli's waar ook rugvlucht etc mee gedaan gaat worden, zou ik het absoluut NIET doen, ook niet met analoge servo's, want he hebt dan de volle servo uitslag nodig (wat kortere servohevels en dus grotere non-lineariteit betekent) maar je heli vliegt ook CONSTANT met de tuimelschijf in posities waarbij de boel mechanisch niet spanningsvrij is.
 
Laatst bewerkt:
De bedoeling van opbinden is juist dat er niks meer beweegt... Ik heb er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad.

ooit van een ict'er geleerd
onder bureau's worden normaal kabels ook opgebonden voor de netheid.
als mensen de tywraps te hard aantrekken (en dat is niet een onbezonnen hard, maar net een tikkie..), kan zo'n kabel na een jaar of wat alsnog breken/draadbreuk krijgen

in een heli/vliegtuig is te strak niet handig ivm het getril en gerammel
door de isolatie heen slijten, beweging vanaf stationaire kabel naar vrij hangend,, dat zijn breek / kortsluitingspunten
te los houden is ook niet alles

Nu heb ik er zelf nog geen last van gehad
wel her en der schaafplekken gevonden bij onderhoudsbeurten bijvoorbeeld
ik zeg het vaak meer dat mensen weten dat het een optie is.. te strak vastzetten kan schade maken na veel tijd
maar als je het al niet verdenkt, kan dat een erg lange zoektocht zijn..
 
Dat lijkt me een beetje een broodje-aap verhaal... Je zou voor de aardigheid eens moeten kijken hoe bekabeling op schepen weggebonden wordt.

Ik heb in elk geval naar mijn beste herinnering in bijna 40 jaar helivliegen nog nooit last gehad van draadbreuken tengevolge van strak opbinden. Wel van doorschuren vanwege te los zitten, maar ook dát is relatief zeldzaam. En ik doe (zo zitten mijn hersens nu eenmaal inelkaar) tamelijk diepgaand sporenonderzoek bij een crash.
 
Ik zie het bij bedrading in landbouw materieel ook..
het gebeurt niet veel, maar we hebben er al een paar gehad waarbij de draadbreuk recht na zo'n ophangpunt zat
dan heb ik het over een 4 of 5 keer in 10 jaar..
nu rammelt dat spul wel weer anders dan een boot...

in mijn toestellen zie ik trouwens zelden iets
schuren, heel af en toe. inderdaad zeer zelden
breuken, wel gehad, niet perse door ophangen

Vbar sensor door de jaren heen de 3 snoertjes de sensor in, op de print gebroken, staken als een "sok" om de soldering heen, maakten sluiting met elkaar
maar ook dat is nogal verschrikkelijk zeldzaam..
 
Back
Top