Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Kleine update want inmiddels heb ik hiermee gevlogen:
88614783bf9f9ac13.jpg

88614783bfa04d9d1.jpg


Helaas, waarschijnlijk is Dirk zijn gedachte juist van de torsi want het sturen ging niet lekker. met moeite kreeg ik hem een bocht in en zeker niet altijd het zelfde. Het leek net of de roeren niet altijd even ver uitsloegen. Ik ga de constructie nu aanpassen naar de normale manier (als die er is) en ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas, waarschijnlijk is Dirk zijn gedachte juist van de torsi want het sturen ging niet lekker. met moeite kreeg ik hem een bocht in en zeker niet altijd het zelfde. Het leek net of de roeren niet altijd even ver uitsloegen. Ik ga de constructie nu aanpassen naar de normale manier (als die er is) en ben benieuwd.



Ik denk dat de "normale" manier betekend, dat je de servo's moet verplaaten naar je veugel, zodat de staafjes korter zijn...
 
Ik denk dat deze mannier beter bevalt in dit geval.

P1280009_%28Small%29.JPG


Ik heb dat zelf op mijn depron Zaunkonig ook gedaan maar dan met kleine messing plaatjes met gaatjes om de torsie as in de vleugel gelijmd vlak bij de staande hefbomen voor de servos.
Aan de ailleron onderzijde de staaldraad 45 graden om gebogen en vast gelijmd in de ailleron.
Torsie as dus zo kort mogelijk en zo dicht mogelijk bij het ailleron draaipunt.;)
Dit plaatje komt uit dit draadje.
bouwverslag-troglodytes-troglodytes-zaunkoenig
De servo stangetjes kunnen ook met krimpkous aan de verticale hefboompjes bevestigt worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's jammer Max, het zag er zo mooi en vernuftig uit.....

Ik herinner me ook nog een mooie constructie met één servo in de romp die via stangetjes en twee 90-graden heveltjes de roeren bediende. Ik dacht van XXL, zal nog 's zoeken.

Maar hij is nog wel heel begrijp ik? Heb trouwens vanmiddag na lange tijd ook weer eens gevlogen, maar er stond best wel een vlagerige wind, waardoor het soms heel lastig sturen was en het toestel soms slecht reageerde (bij wind schuin van achteren). Weet je zeker dat het bij jou ook niet (deels) aan de wind lag?

Dirk
 
Ja bij mij heeft het ook gedeeltelijk aan de wind gelegen maar ik heb ook met de bekende groene gevlogen en die had er veel minder last van. Ik ga de constructie aanpassen naar inderdaad de constuctie op de foto, dat ziet er goed uit.
 
Vandaag dan eindelijk de maiden van mijn Mothje.
Helaas maar twee keer een poging kunnen wagen.

De eerste was vrij snel klaar...
Ik had niet goed naar het richtings roer gekeken en die stond dus net verkeerd om.
Als ik naar rechts stuurde, ging mijn moth naar links :(
Beter opletten de volgende keer :n00b:

Ff de servo omdraaien in mijn zender, bovenvleugel bevestiging opnieuw lijmen en klaar voor de tweede poging :D

Nu ging het iets beter, hij ging de kant op die ik wilde...
Na een paar bochten ging het mis, de vleugels vouwde naar elkaar toe en mijn moth tuimelde naar beneden... :(
Ik was speciaal niet zo hoog aan het vliegen, dus de schade valt mee.

Met de zwarte depron heb ik deze problemen nog niet eerder gehad, ik denk dat de witte depron een stuk soepeler is dan de zwarte. :-?
Hoe voorkom ik nou dat de witte vleugels in een bocht dubbel vouwen? :confused:

Helaas was er niemand thuis die een filmpje kon maken.
Ik hoop dat bij de volgende vlucht wel iemand met een camera aanwezig kan zijn.
 
Hé Peter, da's balen :-?

Ik weet niet waar je die witte depron vandaan hebt, maar het lijkt niet het depron dat ik ken. Of heb je de 'nerf' niet in de lengterichting van de vleugel, maar dwars daarop? Ik heb het één keer gepresteerd de vleugeltjes te laten omklappen en dat was met een toestelletje met een heel zware motor die ik vanaf een verticale duikvlucht met volgas in één keer omhoog trok....

Maar wat zeker helpt zijn spandraden volgens het schema dat eerder in dit draadje stond. Ik heb dat zelf onlangs ook toegepast op mijn rode moth (die van dit draadje) omdat ik enige depron-moeheid bespeurde bij de aanhechting aan de romp (na 100+ vlieguren). En met die draden, hoewel ze helemaal niet zo strak hoeven te staan, maak je een heel starre constructie die geen krimp geeft bij bochten of loopings.

Als je wilt zal ik nog's wat fotootjes maken hoe ik het heb opgelost.

Maar het zou allemaal niet nodig hoeven te zijn bij normaal vliegen...

Suc6, Dirk
 
Hoi Dirk,

Volgens mij loopt de nerf in de juiste richting...
Maar het zou kunnen dat ik het niet goed gezien heb...
Het is de eerste keer dat ik witte depron gebruik.
Zou je die fofo's alsnog kunnen posten?
dan zal ik dat ook toepassen.
Ik vond de bovenvleugel toch ook al erg los staan....
Misschien wordt het allemaal wel een stuk steviger met die spandraden :)
 
Dat witte depron is eigenlijk geen depron maar Polypron, beetje het zelfde maar minder taai. Wat Dirk al zij, spandraden. Ik heb ze op beide zitten en dat geeft heel veel stevigheid, bovendien kun je de V-stelling er gelijk mee instellen. Ik gebruik ijzergaren uit de naaidoos van mijn vrouw en dat werkt perfect. Daar waar ik het vast knoop aan de sateprikkers leg ik op de knoop er een druppel secondelijm en dat komt niet meer los.
Met die groene TigerMoth maakte ik de eerste vlucht spontaan een looping en inmiddels gecontroleerd, geen enkel probleem en de vleugels geven geen krimp, er ligt een 72gram's lipo in.
 
Mijn witte depron is taaier dan mijn zwarte....
Heb ik vooral gemerkt met het bouwen van de nano-moth. (nog niet klaar.. Motor zit erop staartvleugel en ondervleugel ook foto's volgen deze week nog wel). Ik ben ook reuze benieuwd hoe die vliegt! Als die al vliegt....

Zaterdag lekker gevlogen met de 70 cm Moth (wit depron), schade vrij dit keer.
Ik heb geen spandraden en trek moeiteloos loopings zonder gevolgen.
(maar inmiddels de vleugels wel aan de basis verstevigd)

Groeten

Eefjan
 
Ik heb het zwarte depron nooit in mijn handen gehad maar toen ik wit depron kocht werd mij verteld door de verkoper dat ze alleen wit Polypron hadden en dat dat minder sterk zou zijn als zwart depron. Blijkbaar zit er nog verschil tussen wit en wit :-(
Ik zou maar gewoon spandraden er tussen zetten, al is het alleen voor het idee.
 
Hier het schema en een fotootje zoals ik het gedaan heb

Let op de tekst dat de bevestiging aan de ondervleugel bij de romp op ongeveer 1/3 vanaf de voorkant moet zitten (i.t.t. de tekening):


wingwires.jpg


Die bevestiging bij de romp heb ik gemaakt van een stukje credit-card met een gaatje erin geboord en door de vleugel geprikt en gelijmd tegen de rib die aan de onderkant zit.

Ik heb tie-wrapjes bij de struts bevestigd en gefixeerd met een drupje lijm en vervolgens vislijn van 0,4 mm er langs/omheen geregen, zodat het een ééndraads-systeem is waardoor de spanning zichzelf verdeelt. Bij de hengelwinkel hebben ze ook van die mooie buisjes waarmee je de uiteinden van de vislijntjes kan samenklemmen met een tangetje.

27647b0906fa7b9c.jpg




't is vast niet de simpelste manier, maar het werkt goed :mrgreen:



Dirk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen bedankt voor deze reacties :)

Ik weet wat mij te doen staat....
Spandraden tussen de vleugels ;)

@ Dirk
Bedankt (nogmaals) voor deze duidelijke uitleg.
Ik ga het zeker zo proberen :)
 
nano-moth

hier wat foto's van de stand van zaken van de nano-moth:


De volle cockpits. Blauw is de 2.5 grams servo, had er eigenlijk twee inzitten. Helaas had er een de bibbers en heb ik em moeten vervangen (wegsnijden) voor een 3.6 grams versie (paste net). Nog maar 1 vleugel erop.


Het 5 grams motortje (7 gram inclusief mount) met propsaver (was bijgeleverd). Vastgezet met 4 M2 boutjes/moertjes


Nano moth naast z'n grote broer (70 cm span), staart lijkt wat scheef, hopelijk geeft dat geen grote problemen. Je ziet net de kevlar versteviging van de neus van de 70 cm moth. Scheelt wat deuken met ietwat mislukte landingen.

Groeten,

Eefjan
 
Laatst bewerkt:
Zo, da's echt 'proppen' met apparatuur...

Het scheve staartstukje zal wel weg te trimmen zijn, maar kun je 'm niet lossnijden en opnieuw lijmen?

Dirk
 
Nog een versterking van de depron vloot (70cm)


254247b20ef468b7d.jpg



254247b20ef4a0dec.jpg



254247b20ef4d88b1.jpg


In plaats van draad heb ik dunne koolstof staafjes gebruikt.


254247b20f1fea899.jpg



254247b20f202f0d2.jpg



254247b20f2067ef8.jpg



koolstof door de balsa struds/ribben geprikt en verlijmd met epoxie
254247b20f4630e46.jpg



254247b20f4667d2c.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hé Maarten

Wat een mooi ding!!

Heeft ie al gevlogen?? Ik ben het ff kwijt, kan best zijn dat je het al eens gemeld had....:rolleyes:

Maar hij ziet er echt heel mooi uit, en die carbon staafjes zullen het ook wel lekker star maken en het staat ook nog eens heel leuk...

Dirk
 
Zo, da's echt 'proppen' met apparatuur...

Het scheve staartstukje zal wel weg te trimmen zijn, maar kun je 'm niet lossnijden en opnieuw lijmen?

Dirk

Denk het wel, maar omdat ik niet zoveel ruimte heb en dacht dat ik moeilijk bij m'n servo's kon (en dat is ook zo) als eenmaal de beide vleugels erop zaten heb ik nu al het staartstukje erop geplakt om zo het afstemmen wat makkelijker te maken. Wordt nog een heel gepriegel om de control horns erop te krijgen.
Mocht ik er erg last van hebben dan snij ik hem er wel weer af en plak em opnieuw.

@ Maarten,

Mooi ding!

Eefjan
 
Bedankt voor jullie complimenten. Het is ook zo goed gelukt door jullie ervaring natuurlijk!

Hij heeft nog niet gevlogen, nog sterker: ik heb nog nooit met een vliegtuig gevlogen wel met heli's maar dat vliegt anders lijkt mij. Ik ben wel aan het oefenen op de FMS (LiteMoth), als dat een beetje lukt ga ik het maar eens proberen.

Wat mij opvalt aan de FMS Litemoth is dat wanneer je een bocht hebt gedraaid en je laat je rudder stick los dat het simulatie model nog even doorgaat met de bocht. Met een ander simulatie model bv. "frog" is dat niet zo. Hoe reageert het "echte" moth model op zo'n situatie? En nog een vraagje: hoeveel maximaal roeruitslag heb je nodig?
 
Back
Top