Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Nou ik zit, nu ik naar buiten zit te kijken, te denken aan een TigerMoth van ongeveer 2meter span van triplex, het gewicht zal dan rond de 2,5 kilo komt, nog een motor erbij, 15cc en dan zit he moth op ruim 3 kilo. windkracht 7 is misschien wat overdreven maar een 5je moet wel kunnen dan. Nieuwe uitdaging...

Ik wacht op de foto's....:rolleyes:

Maarreh, ik heb wel een redelijk windbestendige depron moth, dat is eentje van 60 cm met een motor van 35 gram erin. En dan nog een flinke accu van 45 gram en het zwaartepunt lekker naar voren, dan kun je wel met windkracht 4 vliegen. Alleen heel kwetsbaar vanwege hoge snelheid en gewicht. Je moet met dat ding eigenlijk wel behoorlijk wat wind hebben, dan kan je de grondsnelheid bij het landen lekker laag houden.

Maar geef mij toch maar windstil weer met een vederlicht toestelletje.....

Eefjan, er zijn wel adaptertjes voor die servo's, bijv. http://www.advantagehobby.com/product.php?productid=72886&cat=958&page=1, maar je kunt er ook een ander stekkertje aan solderen...

M'n balsamoth is nu ongeveer in het AARF stadium

-80cm wingspan
-romp van 2mm balsa
-rompschotjes van 6mm depron, maar overal waar zichtbaar gelamineerd met balsa
-rest van 2,5 mm balsa

Gaat een tikkie zwaarder wegen vergeleken met een 6mm depron versie....

wordt vervolgd....

Dirk
Kijk dat noem ik goed bezig. Wou dit ik zoveel tijd had ;)
Ben benieuwd naar maiden vlucht. Ziet er toppie uit...

B

Ben benieuwd naar maiden vlucht. Ziet er toppie uit...

B

Bedankt Bram. Ben zelf ook benieuwd naar de maiden, m'n knieën beginnen nu al te trillen;) Maar het kan nog wel ff duren, ik ga nu, voor het lijmen, eerst alles vernissen met transparante spuitlak van de Action :cool: Heb ik wat mee zitten testen: drie laagjes nodig, maar gewichtstoename < 10%

Want iedereen zal zien dat 'ie van balsa is........

Grtz, Dirk

nog even en hij is helemaal van balsa!

heb pas nog een hele stapel rubber mod. tekeningen gevonden.. en die zijn allemaal balsa (eigenlijk, maar depron gaat ook ;) )

Hoi allen
Omdat het al 6 weken veel te hard waait voor mijn schuimpies heb ik van het weekeind ook maar een plaatje depron gehaald. de Moth is op de inbouw van 2 servo's na klaar. Ik heb er voorlopig een 180-borstel motor inzitten en een 2S lipo van 350mA. Het totale gewicht is ca 115 gram.
Ik heb nog een paar vragen:
heeft iemand ervaring met een 180-borstelmotor?
waar zit het zwaartepunt bij een tweedekker?

Ik hoor het wel

Laatst bewerkt:
@Vliegeniertje,

Nee hoor, Ik wilde hem ontwijken.....

Bedankt voor de tip Dirk, denk dat ik de boel even omsoldeer.

Eefjan

Nano-moth

Hallo,

Heb inmiddels de setup van m'n nanomothje binnen.

het wordt dit motortje:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : hexTronik 5gram Brushless Outrunner 2000kv $11.95
met deze ESC:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $13.53
en de 2.5 grams servo's van Blue Arrow:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $13.53
Also prop dacht ik aan een 4x4 oid (iemand een beter idee)
Heb wel wat moeite om een kleine lipo te vinden.
Uiteindelijk heb ik besloten om zelf een 2s1p 135 mAh lipo in elkaar te zetten van deze "single" cellen:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 135mAh 12-20C Single Cell $2.55
Is er ergens info te vinden hoe dit het beste te doen?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Eefjan

Hallo,

het wordt dit motortje:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : hexTronik 5gram Brushless Outrunner 2000kv $11.95
met deze ESC:
Uiteindelijk heb ik besloten om zelf een 2s1p 135 mAh lipo in elkaar te zetten van deze "single" cellen:

Eefjan

Hoe zit het eigenlijk met de verzendkosten van bovengenoemde naar Nederland?

Verzendkosten zijn zo tussen de 3-8 dollar afhankelijk van hoe je wilt dat ze verzenden.
(geregistreerd of niet) Mits je onder de 100 of 200 gram totaal blijft.
laatst voor een geregistreerde zending van 200 gram (doe ik altijd als het boven de 50$ komt) 7.80$ betaald op een totaal bedrag van net geen 70$.
Mogelijk is ook via koerier, maar dat kost ~25$ of meer

Eefjan

Hallo,

het wordt dit motortje:
met deze ESC:

Eefjan

Linkje naar de servo's was verkeerd, maar maakt niet uit...

Zo, da's nog eens licht 8-O

motor + prop: 6
2*servo: 5
regelaar:6
accu: 8
ontvanger: 5?

totaal setup: 30 gr!

Dan moet je voor een 35cm moth op 50-55 gram uit kunnen komen! Gebruik je 3 of 2mm depron? Vleugelbelasting ca 16 gr/dm2. Dat moet super vliegen....

Propje: In één van de reviews: 'Tested on 2 cells with a GWS 4x2.5 - 1.24 amps' Dus 4*4 lijkt wat aan de grote kant. 4*2,5 past ook wel bij een slowflyer.

Die lipootjes kunnen dus continu zo'n 1,6 A leveren. Moet mooi kunnen allemaal....

Lipootjes tegen elkaar aan tapen met misschien een klein sleufje ertussen voor betere koeling. + van de ene tegenover - van de andere en die (kort) doorsolderen. Aan de andere plus en min je accukabeltje solderen.

Ben benieuwd....

@Dirk,

Bedankt voor de tips!
Tja die link was een copy-paste foutje...
Ik zal ook een 4x2.5 propje proberen, ik meet wel even een paar setups door.
Heb gewoon 3 mm depron gebruikt. Verdere info volgt met de foto's later.
En die ontvanger wordt inderdaad iets van 5 gram...

@Peter,
Ik wilde gewoon een kleine moth proberen te bouwen, da's alles.

Eefjan

Oke...
Nou dan moet je echt wachten op wind stil weer...
Anders waait ie echt weg... :mrgreen:

Totale setup gewicht 30 gr :shock:

Veel succes...
Ik kijk uit naar de maiden :D

nano-moth

Tjonge wat een gepriegel zeg...
Heb wel erg weinig ruimte voor alles!
Gewicht tot nu toe (inclusief alles) 44 gram. komt wellicht nog wat lijm gewicht bij.

Hier alvast wat fotos van de nanomoth later volgt er meer.

nano1.JPG

Had gepland om de gehele moth van grijs depron te maken, maar dat buigt zeer slecht.
Het witte heeft duidelijk een "nerf" en is veel steviger. Wel was het nodig om de buitenkant tegen scheuren te beschermen met tape...

nano2.JPG

Ben inmiddels al wat verder. Na zeer veel prutsen met de ontvanger en de ruimte daarvoor, heb ik besloten om de servo's en regelaar er maar direct op te solderen. Scheel heel wat ruimte! Foto's volgen later

Eefjan

Laatst bewerkt:
om het buigen van zulke scherpe bochten te vermakkelijken gebruik ik een strijkijzer. Wel eerst testen op een oud stukje want de temperatuur moet laag zijn anders plakt het depron vast of verschrompeld het. Als je het depron over een rond buisje legt en vervolgens met het strijkijzer verwarmt kun je het super scherp buigen.

Back