Bouw RH150

Ga dan voor sikaflex of aanverwante kitten. Sileconen hebben de verveldende eingeschap om door je verflaag naar boven te komen. Dit noem je siliconen ogen en die zijn echt lelijk. Dus beter een andere kit te gebruiken. groet en succes met dit mooie project FKZ
 
Hoi allemaal,

De bouw vordert langzaam, maar met het mooie weer begint het wel te kriebelen om snel te gaan varen. Vorige week heb ik twee dagen kunnen bouwen en heb de volgende vorderingen gemaakt. Ik heb het kantelsysteem met kiel in het water getest op werking en waterdichtheid. Het systeem is waterdicht en werkt naar behoren. Verder heb ik de zeilwinch + loop waar de schoten over lopen geinstalleerd, het dek met de romp verlijmt. De bevesteging voor de stagen door het dekgemaakt en het kuipje verlijmd met de boot.

Ik heb in mijn boot twee rmg winches zitten die allebei een aparte batterij voeding hebben. Maar kan ik ze zo schakelen dat ik ze op 1 batterij kan aansluiten? Ik kan niet alle stroom via de ontvanger naar de winches laten gaan, dat trekt de ontvanger niet.

mvg Robert
 
Robert,

Dat is bij die RMG winches toch enorm simpel? Deze zijn toch reeds voorzien van een + en - aansluiting, zodat ze rechtstreeks op de batterij kunnen?

Je kan dus van beide winches de + en - samen nemen en op dezelfde batterij plaatsen.... beste is dan wel om bij 1 van de 2 winches het rode draadje in de ontvanger-stekker los te halen, zodat slechts 2 van de 2 winches stroom levert aan de ontvanger...
 
@Dazzler: oke, maar kan ik nu ook nog een kleine accu aan de ontvanger hangen voor de roerservo? mocht de andere batterij op zijn is de boot nog bestuurbaar.

Een andere optie is natuurlijk twee batterijen voor elke winch 1 maar dat is misschien teveel van het goede.

mvg Robert
 
Robert,

jou zou kunnen proberen zoals ik reeds gezegd heb, en dan nog een extra batterij gewoon op de ontvanger. Maar mijn ervaring is dat als de ontvanger van 2 verschillende bronnen tegelijk voeding krijgt, dit vreemde effecten geeft. Je kan het proberen, maar bij mij deden de servo's heel raar.

Ja kan natuurlijk de 2 RMG's op een grote accu hangen, en dan beide rode draden naar de ontvanger uit het stekkertje halen. Dan heb je natuurlijk enkel de kleine batterij voor de ontvanger + roerservo

Wat mss ook een kleine test waard is, om tussen de rode draad van alle winches en het extra accupack, een diode te plaatsen. Op die manier "zien" de batterijen elkaar niet, misschien dat het dan wel werkt...
 
... Ik heb het kantelsysteem met kiel in het water getest op werking en waterdichtheid. Het systeem is waterdicht en werkt naar behoren. Verder heb ik de zeilwinch + loop waar de schoten over lopen geinstalleerd, het dek met de romp verlijmt. De bevesteging voor de stagen door het dekgemaakt en het kuipje verlijmd met de boot...

Vraagje: Hoe zorg je ervoor dat daar waar de schoten door het dek lopen naar je servo's er zo min mogelijk water de boot in kan lopen, of iig hoe zorg je dat dit niet bij de apparatuur kan komen?

JD
 
Door gebruik te maken van een zo klein mogelijk buisje waar de schoten doorheen lopen.
Er komt altijd wat water in de boot daar het water aan de schoten blijft zitten en dit water zal altijd blijven "plakken" op dit buisje of op de trommel van de lier.
Dat wil zeggen: een paar druppels, niets ernstigs.

Er zijn ook speciale dekdoorvoeren te koop: SAILSetc

Pendelaar
 
schootdoorvoer

@Jean Deaux; Ik heb van die speciaale buisjes voor de dekdoorvoer van de schoten. Heb ze idd van sailsetc.

mvg Robert
 
proefvaart

Hallo allemaal,

Afgelopen maandag heb ik de eerste testvaart met mijn RH150 gemaakt. Voor mij een spannende aangelegendheid aangezien de vorige keer dat ik op deze plas zeilde het niet zo goed afliep.

Als het aan mij ligt was de testvaart een succes. De boot gaat lekker vooruit is wendbaar en ziet er goed uit als je het mij vraagt.

een paar puntjes die verbetert moeten worden: Dekafdichting bij het dekhuisje, grootzeil iets kleiner of meer kantelhoek of meer kielgewicht oid. De boot gaat nu vrij snel duiken voordewind, eens kijken hoe ik dat kan oplosssen.

hier volgen een paar plaatjes

HerschaaldekopievanDSCN1830.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1833.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1835.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1836.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1837.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1841.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1853.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1856.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1857.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1864.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1866.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1871.jpg


HerschaaldekopievanDSCN1874.jpg


mvg Robert
 
Aller eerst een erg mooie boot en dito plaatjes.
overhet duiken
Ik denk dat met een hogere neerhouder spanning het duiken moet verminderen. Op de foto's is duidelijk te zien dat het achterlijk voor de wind erg open is wat er voorzorgt dat je boot naar loef word gedrukt. Dit zorgt voor een grote druk op het roer en de kiel om de boot recht door te laten varen. Ook zorgt dit voor minder controle en voord e wind wat weer tot duiken lijd. Nogmaals complimenten. Wat extra tuning etc moet het wel goed komen.
 
Hoi Robert,

Allereerst gefeliciteerd met je super mooie boot ziet er echt top uit!!!! Lekker brutaal boegje ;-) ! Mooi dat ze ook aardig vaart. De fine tune komt altijd later he :-) Je kan misschien ook proberen om je mast wat meer achterover te zetten, zalingen iets meer omzetten of meer spanning op de zijstagen.

Ik moet nog even geduld hebben de heb mijn dekbeslag en doorvoortje nu besteld en hoop deze volgende week in huis te hebben, dan kan ze dicht en de kleur erop.

Veel vaar plezier :-)

gr Remco
 
Bedankt voor alle complimenten!

Ik heb op youtube een filmpje gezet, wat je hierop zit is dat het grootzeil aandewind vrijweinig nut heeft. Verder heb ik er soms last van dat als ik aandewind zeil de winch opeens viert en daarna weer aantrekt. Waar zou dat aan kunnen liggen?

oUvK9gt14IQ[/media] - Sailing RH150 canting keel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Robert,

Ziet er mooi uit.

Misschien kun je je grootzeil efficienter maken door het zeil helemaal door te latten naar het voorlijk. Als dat niet werkt kun je altijd nog een stuk van je zeil afknippen.
Wat mij ook opvalt is dat je je grootschoot erg los heb staan ten opzichte van je fok.
Hierdoor wordt de wind uit je fok in het grootzeil gestuwd inplaats van erg langs.

Wat ook nog zou kunnen helpen is je mast meer naar achter buigen, hierdoor wordt je grootzeil vlakker en zal minder klapperen.

succes er mee.
 
Dat moet op het galgenweel in Antwerpen geweest zijn ;)

Robert, hoe slaag je er toch in om je boot altijd zo snel klaar te hebben jongen....
 
Ik heb daar ook wel eens last van bij mijn servo!!!
Volgens mij is er iets dat stoort maar ben er nog steeds niet achter wat.

Echt een super mooie boot!!!!!!

(Ik denk dat 'ie bouwkunde studeert in Delft, op dit moment alle tijd van de wereld ;))

Maar nogmaals, echt een super schip!!!!!

Groeten
 
Dit is bij de VVW in Antwerpen, aan het Galgeweel. Een diepe, kleine put, waar het soms lastig zeilen is.

Mbt het grootzeil: Ik denk dat er teveel bolling in zit. Je zou kunnen proberen de mast wat buiging te geven, om die bolling weg te werken, of een nieuw (vlakker) zeil snijden. Die zeilen met grote uitbouwen hebben vaak een behoorlijke kromming in de mast, om de uitbouw te ondersteunen, en zijn erg vlak. En vaak geheel doorgelat. het doek zelf is denk ik wel stijf genoeg om genoeg ondersteuning te bieden.

Probeer ook de neerhaler flink door te zetten.

Over het winchprobleem: Ik heb het een paar keer zien gebeuren op het filmpje. Kan het zo zijn dat de maximale houdkracht wordt overschreden, en dat de boel danwel slipt, danwel automatisch lost, om de winch te beschermen?

Verder ziet het er goed uit, zit goed snelheid in, aan de wind.
 
Hoi Robert,

Leuk om het filmpje te zien!! Ze lijkt wel hard te gaan?? Zie je verschil tussen je oude boten en deze kwa snelheid. Opzich is het niet zo gek dat je grootzeil niet zoveel doet, je fok lijkt wel mooi druk te geven en zorgt dus voor veel terugslag in je grootzeil.

Van welk materiaal heb jij je zeiltjes gemaakt, ik vind het er mooi uit zien!!

Zou je nog een filmpje willen maken van voren als je boot op de kant staat en dat je je kiel om zet? Lijkt me interesant om te zien.

Groetjes Remco

ps: Succes met fine tunen ;-)
 
Back
Top