Graupner IFS/XPS systeem HOPT niet

Het vervelende van alle tendentieuze postings op diverse fora is, dat er op geen enkele objectieve manier nog is vast te stellen of het ene systeem betere prestaties levert dan het andere als je dat relateert aan het aantal onverklaarbare crashes.

Gibts auch Leute, die keine Probleme mit IFS haben? - Seite 2 - RC-Network

Dit stukje gaat over de problemen bij Futaba met uitval bij hoge temperaturen:
ich kenne dieses Problem ! Da ich aber weiß, wann das passiert und woran es liegt, kann ich mich darauf einstellen.

In meinen Heli´s wird es nicht so warm....und für den Fall das die Sonne es richtig gut meint,kann ich ein helles Tuch über das Modell legen bzw das Fliegen vermeiden....da ich ja weiß wann es gefährlich wird.

Beim IFS weiß aber eben keiner wann es ausfällt bzw aus welchen Grund. Wenn du auf Flugtagen mit vielen Zuschauern damit fliegen willst ,dann mach doch...ich persönlich finde es zu gefährlich.

Ja, er zijn ook problemen bij andere leveranciers. Echter, de oorzaak wordt achterhaald, en er wordt een oplossing geboden. IFS valt volgens de berichten veel uit, zonder dat hiervoor een oorzaak kan worden gevonden.

Op één of andere manier schijnt het echter wel heel erg interessant te zijn om eenzijdige negatieve informatie over iFS cq XPS te verstrekken. Hierbij is het vooral opvallend, dat mensen, die het systeem zelf niet gebruiken er zo veel negatiefs over weten te melden.
Gelukkig begint dit inmiddels bij velen op te vallen en ben ik allang niet meer de enige, die dit irriteert.

Ich war bei 5 ISF Abstürzen dabei (Pylon Wettbewerbe Senftenberg u. Leipzig) wo nichts mehr ging (auch kein Failsafe-- bei uns vorgeschrieben).
3 mal Modell unsteuerbar wegeflogen bis Einschlag. 2 mal im Pylonkurs nicht mehr steuerbar u. Einschlag
Bei Fasst ( 11 Anlagen) keine Probleme.
Also bei 2 Wettbewerben nur Anlagenausfall bei ISF und das mit über 300 Kmh schnellen Modellen , da hört der Spaß auf .

Jij noemt het eenzijdige negatieve informatie. Ik noem het onder de aandacht brengen van informatie met bronvermelding, zodat een ieder op de hoogte is van de potentiële risico's.

Het wordt toch eens tijd dat Graupner onder zijn steen vandaan kruipt. En dan bedoel ik niet het grondig "überarbeiten" van de tekst op de IFS site, na maanden kritiek op de misleidende marketingteksten...
 
Jij noemt het eenzijdige negatieve informatie. Ik noem het onder de aandacht brengen van informatie met bronvermelding, zodat een ieder op de hoogte is van de potentiële risico's.

Leg mij dan eens uit hoe het kan, dat er op dit forum een draadje van inmiddels 25 bladzijden is volgeschreven door niet-iFS gebruikers (!) met alle negatieve informatie, die men op andere fora heeft opgezocht, terwijl er van de negatieve berichten over andere systemen praktisch niets is terug te vinden. Die is er namelijk ook, al is de toonzetting als regel anders. Zoiets heet in mijn woordenboek echt eenzijdige negatieve informatieverstrekking. Daar kan ik niks aan doen. Zo ook de bovenstaande posting. Je had uit het desbetreffende draadje ook een positieve posting kunnen quoten. Het had dan geleken of alles prima in orde is. Er wordt nu van één waarnemer (!) een stukje van zijn posting ge-quote. Hij vertelt echter een wat genuanceerder verhaal en besluit zelf met:

Ich selber fliege auch Fasst FF7 mit 617 Empängern und bis jetzt ohne Probleme , was nicht heissen soll das sie nicht noch kommen können.

Overigens is het desbetreffende draadje ook al weer gesloten omdat men elkaar in de haren vloog. Blijkbaar is een normale discussie over deze materie niet mogelijk. Hier op het forum werd al verondersteld, dat het draadje werd gesloten omdat Graupner daar adverteert. In mijn woordenboek staat dan weer het woord tendentieus.


Het verrassende is ook, dat als iemand commentaar heeft op deze eenzijdige negatieve berichtgeving, dat-ie dan onmiddellijk wordt afgeserveerd met mededelingen als 'onzin' en 'bij andere fabrikanten worden wel oorzaken gevonden'. Ook de benaming 'fanboy' is op buitenlandse fora nogal populair. Bij iFS wordt altijd aangedragen, dat problemen veroorzaakt zouden worden door het vermeende niet-hoppen. Dit is een onjuiste conclusie. Bij volledige verzadiging van het kanaal hopt het systeem (nog) niet, maar dit zal in de praktijk zelden optreden en dus zelden een oorzaak zijn van crashes. Als er dus meer onverklaarbare crashes optreden dan bij andere systemen (wat naar mijn idee heel wel mogelijk is) zullen daarvoor andere oorzaken moeten zijn en is een waarschuwing meer dan op zijn plaats. Daarop is echter geen enkel zicht te krijgen omdat er zo eenzijdig over wordt bericht. Vertel me daarbij dan niet, dat bij andere systemen de oorzaken worden gevonden, want aan 'onverklaarbaar' is nu eenmaal inherent, dat er niet bekend is wat de oorzaak is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is gewoon dat JD/Graupner de kwestie totaal verkeerd opgepakt heeft. Dat geeft de ruimte voor dit soort discussies en bijna persoonlijke vendetta's tegen een product.

Dat de berichtgeving hier tendentieus is, kan denk ik niemand ontkennen.. willen de IFS bezitters hier die daadwerkelijk een crash gezien hebben welke aantoonbaar afkomstig was van een fout in het IFS systeem, hun hand opsteken? Wat zegt u ? Die zijn net het pand uit? He .. jammer :)
 
Misschien zijn modelvliegers die (veel te veel) tijd verknoeien op de diverse forums niet maatgevend voor de groep.
Er zijn nog aardig wat modelbouwers te vinden die nooit op forums komen en derhalve niet belast zijn met allerlei indianenverhalen, overhaast getrokken conclusies en "eigen" ervaringen die na wat doorvragen toch van de zwager van de overbuurman bleken te zijn.

In mijn omgeving vliegt men ook met IFS, gewoon probleemloos.
En heeft men met Fasst wel eens een storing gehad maar daardoor niet onmiddelijk het hele systeem in twijfel getrokken, ook al omdat deze -nooit fora bezoekende vliegers- niet bevooroordeeld zijn.
 
Er zijn nog aardig wat modelbouwers te vinden die nooit op forums komen en derhalve niet belast zijn met allerlei indianenverhalen, overhaast getrokken conclusies en "eigen" ervaringen die na wat doorvragen toch van de zwager van de overbuurman bleken te zijn.

Zijn dat diezelfde mensen die nog wijsheden uit de steentijden aanhouden, vinden dat je moet beginnen met een toestel zonder rolroeren, dat lipo's levensgevaarlijk zijn, enzovoort? ;)

In mijn omgeving vliegt men ook met IFS, gewoon probleemloos.

Dat is juist een voordeel van het internet. Mensen zijn snel geneigd om te zeggen 'in mijn omgeving'. Verder doe je nu precies hetzelfde wat je anderen verwijt, namelijk je koketeert met een ervaring van een derde. Kennelijk is daar internet niet voor nodig.

Het voordeel van internet is dat je je mening kunt baseren op niet 1 waarneming of ervaring, maar op een veel grotere groep. Dus in plaats van in je schuurtje in je eigen waarheden leven, kun je, dankzij de ervaring van velen, er achter komen hoe het nou echt zit ;)

Voor de rest ben ik het wel met jou en Jan eens.. men overreageert en kijkt maar al te graag naar negatieve ervaringen van anderen. Bedenk je wel dat de mensen die iets gebruiken zonder problemen, minder snel geneigd zijn deze goede ervaring te posten.
 
Zijn dat diezelfde mensen die nog wijsheden uit de steentijden aanhouden, vinden dat je moet beginnen met een toestel zonder rolroeren, dat lipo's levensgevaarlijk zijn, enzovoort? ;)

Die zitten er inderdaad ook tussen, net zoals hier op het forum.

Dat is juist een voordeel van het internet. Mensen zijn snel geneigd om te zeggen 'in mijn omgeving'. Verder doe je nu precies hetzelfde wat je anderen verwijt, namelijk je koketeert met een ervaring van een derde. Kennelijk is daar internet niet voor nodig.

Uiteraard zijn mensen snel geneigd te zeggen: "in mijn omgeving", daar doe je ervaringen uit de eerste hand op.
Ik zie met mijn eigen ogen wat er op het veld gebeurt, op een forum moet je afgaan op wat anderen jou vertellen.

Het voordeel van internet is dat je je mening kunt baseren op niet 1 waarneming of ervaring, maar op een veel grotere groep. Dus in plaats van in je schuurtje in je eigen waarheden leven, kun je, dankzij de ervaring van velen, er achter komen hoe het nou echt zit ;)

Het nadeel van internet is dat mensen elkaar napraten, doen alsof het eigen ervaringen zijn alleen om hun eigen denkbeelden bevestigd te zien.
In het "echte" leven speelt dit alles ook maar beinvloed je een veel kleinere groep.

Dat schuurtje is zo gek nog niet, denk ik soms. Iets meer bouwen en minder op forums rondhangen... ;)
 
De bottom line is dat er onder de schuurtjeszitters en de forummers ook idioten zitten, om het heel plat te stellen. Dat heeft verder met deze discussie weinig te maken. Ook schuurtjeszitters praten elkaar na, dat doen mensen nu eenmaal, is menselijk gedrag.

Ik bezit geen IFS nog ken ik mensen die het bezitten. Ik geloof niet zo dat het systeem inherent slecht is, dan zou een partij als Graupner het niet verkopen. Als we de stemmingmakerij en eenzijdige negatieve berichtgeving even laten voor wat het is, moet je toch nog steeds tot de conclusie komen dat er wel bewijs is dat het systeem neit doet wat het beloofd, en geen bewijs dat het systeem dit wel doet. Hoewel ik met een groot deel van de reacties van JD kan sympathyseren (modelbouwers zijn een stel eigenwijze eikels, ik ben er 1 van ;)) vind ik het ontbreken van een bewijs en de gang van zaken rond Graupner en IFS wel, op z'n zachts gezegd, verdacht.

De reacties van Corrien doen daar weinig aan af.. vooral het punt dat zaken niet voor service aangeboden worden, kan ik goed begrijpen. 2.4Ghz is een nieuwe techniek, men koopt het en als het dan niet werkt om welke reden dan ook, dan geeft men het op. Ik zou het zelf dan ook niet snel gaan opsturen, het vertrouwen is weg. Wie zegt dat het niet iets structureels is en dat het je niet nogmaals een kist gaat kosten, ondanks het feit dat het ding ok is bevonden door de service-afdeling?

Dat is niet uitsluitend voor 2.4Ghz overigens. Ik heb hier 2 35Mhz ontvangers liggen die ik nooit meer zal gebruiken en ook niet zal opsturen. Gewoon omdat ik ze niet meer vertrouw. Met alle respect voor jou Corrien, maar je weet zelf ook dat zich niet continu of plots voordoende storingen, gewoon heel lastig te diagnosticeren zijn. 1 van die twee ontvangers is al eens geweest voor reparatie en zou goed moeten zijn, maar blijft tikken op het hoogteroer geven, bijvoorbeeld. Daar kom je alleen vliegend achter en als je pech hebt, nadat je een bak schroot hebt kunnen afvoeren..

Stel IFS zou last hebben van een software-bug (waar het toch wel op lijkt) dan kan ook de service-afdeling daar niets aan veranderen en is het wachten tot je kist weer de grond ingaat.

Vanuit dat perspectief, kan ik mij goed voorstellen dat de servicedienst niet meekrijgt wat er exact aan de hand is..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn nog aardig wat modelbouwers te vinden die nooit op forums komen en derhalve niet belast zijn met allerlei indianenverhalen, overhaast getrokken conclusies en "eigen" ervaringen die na wat doorvragen toch van de zwager van de overbuurman bleken te zijn.

Ik denk dat je gelijk hebt, de 3 toestellen die ik zelf heb zien crashen met IFS en voorheen lange tijd probleemloos vlogen.....ah joh, zijn gewoon indianenverhalen, niks van aantrekken! Ik zit gewoon teveel op dit forum, dus dat kan gewoon niet waar zijn, met die gedachtegang komen we er wel jongens!;)

Grt.
 
Ik denk dat je gelijk hebt, de 3 toestellen die ik zelf heb zien crashen met IFS en voorheen lange tijd probleemloos vlogen.....ah joh, zijn gewoon indianenverhalen, niks van aantrekken! Ik zit gewoon teveel op dit forum, dus dat kan gewoon niet waar zijn, met die gedachtegang komen we er wel jongens!;)

Natuurlijk Alex, je gaat aan je verstandelijke vermogen twijfelen als je zelf ziet dat een 5 meter ASW22 na een aantal mooie vluchten van de Absrodaer Kuppe richting Poppenhausen vliegt om in het dorp tegen een lantaarnpaal, nabij de Wiesenstrasse (voor insiders), deze ongecontroleerde vlucht beeindigd. En natuurlijk is het vanzelfsprekend dat na uit en aanschakelen van Ifs alles weer gewoon "normaal" werkt. Niks aan het handje dus, gewoon een indianenverhaal.
:help: teveel forum, ik ga tussen de buien door vliegen.
 
Ik denk dat je gelijk hebt, de 3 toestellen die ik zelf heb zien crashen met IFS en voorheen lange tijd probleemloos vlogen.....ah joh, zijn gewoon indianenverhalen, niks van aantrekken! Ik zit gewoon teveel op dit forum, dus dat kan gewoon niet waar zijn, met die gedachtegang komen we er wel jongens!;)

Grt.

Van harte: jij bent 1 van de uitzonderingen.
(goed lezen: "nog aardig wat" betekend dus niet "alle")
 
Modelvliegers worden door het gebruiken van de 2,4 Ghz slordig. Diep in het achterhoofd denkt men: Op de 35 MHz ja daar kan storing optreden, maar op de 2,4 GHz niet. En bedoel ik met name storingen van de "eigen" apparatuur als motoren, snelheidsregelaars en servo's.
Zelf in het forum lees je dat storingen van een regelaar niet mogelijk zijn omdat 2,4 GHz apparatuur wordt gebruikt.

Maar vergis je niet. Ook 2,4 Ghz apparatuur kan last hebben van storingen. Dus, gebruik zo veel mogelijk een regelaar met een optocoupler en een ontvangeraccu (zeker bij hoge stromen-spanningen). Plaats de apparatuur en zeker de antenne(s) volgens de instructie van de fabrikant. Gebruik varkensneusjes (ferritkernen) of andere ontstoringsmiddelen bij lange servosnoeren. Let op de kwaliteit van solderingen en schakelaars. Allemaal zaken die tot "onverklaarbare" crashes kunnen leiden.

Voor een modelvlieger is het ook moeilijk om toe te geven dat hij een stuurfout heeft gemaakt. Vaak wordt dan de schuld aan de apparatuur gegeven, als de werkelijke oorzaak tussen de oren zit. Dit ondersteund de verklaring van de servicedienst die weinig of geen 2.4 MHz apparatuur ter reparatie aangeboden krijgt.

Natuurlijk blijven er onverklaarbare zaken over, waarvan de oorzaak bij de apparatuur gezocht moet worden. Het is uiterst vervelend als na een crash alles probleemloos lijkt te werken. Het vertrouwen in de gebruikte apparatuur is dan snel verdwenen.

Het is net als bij de waarnemingen van UFO's, de meeste waarnemingen zijn te verklaren, maar er blijven er altijd nog een paar overklaarbare over...
 
Laatst bewerkt:
Het verrassende is ook, dat als iemand commentaar heeft op deze eenzijdige negatieve berichtgeving, dat-ie dan onmiddellijk wordt afgeserveerd met mededelingen als 'onzin' en 'bij andere fabrikanten worden wel oorzaken gevonden'.

Het woord 'onzin' was mogelijk wat te sterk geladen, excuses daarvoor pietervisser. Ieder heeft vanzelfsprekend recht op zijn eigen zienswijze.

Maar feitelijk was mijn kwalificatie bedoeld om aan te geven dat het m.i. onzin is om te denken dat er een soort opzet in het spel is, dat er bewust eenzijdig tendentieus tégen IFS gepost wordt. IFS in een 'slachtofferrol' positioneren vind ik echt onzin.

Niemand in de wereldwijde RC community (afgezien van de concurrentie) heeft er belang bij om Graupner/IFS onterecht af te kraken. Integendeel we zouden denk ik allemaal het liefst zien dat het systeem boven alle twijfel verheven was en we met een gerust hart het kunnen aanschaffen en gebruiken.

Ik geloof dus ook niet dat dat systematisch en gericht afkraken gebeurt. Mijn opvatting is, waar rook is is vuur, en het feit dat er overwegend kritisch geschreven wordt over IFS zal dus zijn oorzaak hebben in een relatief groot aantal teleurgestelde gebruikers. Vervolgens gaat de geruchtenmachine aan de gang en als een leverancier dan niets doet om het vertrouwen in het produkt te versterken, tja... uiteindelijk haken de potentiële kopers dan af.

Ik moet steeds vaker denken aan Mercedes met de eland-proef affaire... Graupner zou hetzelfde moeten doen als Mercedes destijds:
- Om te beginnen de problemen erkennen.
- Vervolgens het produkt als de wiedeweerga aanpassen en verbeteren.
- Daar dan vervolgens flink wat positieve reclame over maken.
 
Ik denk dat je gelijk hebt, de 3 toestellen die ik zelf heb zien crashen met IFS en voorheen lange tijd probleemloos vlogen.....ah joh, zijn gewoon indianenverhalen, niks van aantrekken! Ik zit gewoon teveel op dit forum, dus dat kan gewoon niet waar zijn, met die gedachtegang komen we er wel jongens!;)

Grt.

Moet ik toch wel even vermelden dat dit alleen op Rozenburg voorkomt,
wat dan ook gelijk de reden was van mij om met iFS niet op Rozenbrug te vliegen,
daarbuiten heb ik een aardige tijd met iFS gevlogen, zowel voor de deur als in Barendrecht en nooit ook maar ene storing gehad.

Bij Rozenburg ligt het gewoon aan de scheepvaart die met 50 en 100 watt 2,4 GHz gewoon storing geven.
Twee weken terug nog een storing met een Spectrum zender 2,4 Ook op Rozenburg.
 
Moet ik toch wel even vermelden dat dit alleen op Rozenburg voorkomt,
wat dan ook gelijk de reden was van mij om met iFS niet op Rozenbrug te vliegen,

Met een rc-besturing moet je overal kunnen vliegen, ook op plaatsen waar scheepvaart in de buurt zit, Rozenburg is de enige niet:-? Met IFS kan dat kennelijk niet, en dus maakt het dat een onbetrouwbaar systeem.

Twee weken terug nog een storing met een Spectrum zender 2,4 Ook op Rozenburg.

Vreemd, er zijn een aantal jetvliegers die ook al geruime tijd met spektrum vliegen, die hebben nergens last van. Ook op de jetmeetings zijn er geen klachten geweest, en er zijn ook clubleden die sinds het prille begin van de 2.4g al met een dx-7 vliegen, die hebben ook nergens last van....

Grt.
 
Met een rc-besturing moet je overal kunnen vliegen, ook op plaatsen waar scheepvaart in de buurt zit, Rozenburg is de enige niet:-? Met IFS kan dat kennelijk niet, en dus maakt het dat een onbetrouwbaar systeem.

Op één of andere manier schijnt het echter wel heel erg interessant te zijn om eenzijdige negatieve informatie over iFS cq XPS te verstrekken. Hierbij is het vooral opvallend, dat mensen, die het systeem zelf niet gebruiken er zo veel negatiefs over weten te melden.

Vriendelijke groet
 
Was idd een beetje flauw, sorry!

Maar een serieus bedoelde vraag: Welk 2,4 Ghz systeem vlieg jij? En heb je daarmee wel eens op deze beruchte Rozenburg gevlogen?


Greetz.
 
Back
Top