Voorwoord
Nadat in 2003 de Neeltje UK-104 geheel klaar was, zijn we even rustig aan gaan doen.
Even een paar kleine bootjes gebouwd maar net niet dat.
De drang om iets nieuws te gaan bouwen begon steeds groter te worden.
De hele Nederlands kottervloot werd onder de loep genomen,
en al gauw bleek dat de meeste kotters al gebouwd zijn.
Het bouwen van een nieuwe Noordzeekotter was geen optie.
De huidige schepen gemaakt in Polen hebben geen lijn, en zijn meer een doos met een neus er op.
Nee, het moest iets vernieuwend / schokkends worden, wat nog niet in de Nederlandse kotter vloot aanwezig was.
Voorzichtig begonnen zich de plannen te ontwikkelen voor de bouw van een Multiknikspant Eurokotter.
Mijn plan bracht ik ook ter sprake met de schipper van de UK-104 Jan de Boer tijdens 1 van mijn vele bezoeken aan de UK-104 in de Eeemshaven.
Die zijn er niet zei Jan, maar het idee? Gewaagt.
Na enige maanden had ik het complete model in het koppie zitten, en zo begonnen we in maart 2009 met de gedachte op papier te zetten.
Maart 2009.
Het was eindelijk zover. De hobbykamer werd omgetoverd tot tekenkamer, en na 25 jaar namen we weer het potlood ter hand.
Nee niet met de computer, maar lekker ouderwets op het tekenschot. De kunst van computerteken zijn we niet machtig dus dan maar zo.

Uploaded with ImageShack.us
Al gauw had ik de eerste lijnen op papier staan.
Het moest een strak gelijnd schip worden, geheel in knikspant.
Na enkele avonden tekenen had ik het gehele schip van uit het koppie op papier staan. Een klus die niet veel inspanning koste , daar ik het schip al 10 keer in gedachte gebouwd had.
Na toch wat lijnen aangepast te hebben, had ik na een week de tekening klaar .Het resultaat? Ja dat moet het worden.

Uploaded with ImageShack.us
Na een week tekenen stond de nieuwe Knikspant Eurokotter op papier. Loa 144 cm Br 42 cm D 18 cm.
Het plan was om eerst een half schaal model te maken van ca 48 cm. Hier mee begonnen toch de twijfels te rijzen over de maat vastheid en de maat tolerantie.
Het plan ging van tafel af en besloten werd om direct een half model te maken van 144 cm.
De spanten werden op 6 mm mdf over gezet, en het geheel op een bouwplank geplaatst.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Alle hoekpunten werden doorgelijnd met draad en haarspelden.
Al gauw bleek dat er op diverse plaatsen een kleine correctie moest komen. Na wat schuiven werden alle draden gefixeerd, en werd de romp in zijn geheel opnieuw digitaal ingemeten.
Na alle correcties te hebben aangebracht werden alle spanten opnieuw over gezet op 6 mm mdf.
Om strak het lossen van de spanten te vergemakkelijken werden deze al gedeeltelijk in gezaagd.

Uploaded with ImageShack.us
Het uitzagen van de spanten was een kwestie van een paar uur op de lintzaag.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Eenmaal alle spanten te hebben uitgezaagd werden deze op de bouwplank geplaatst.
Duidelijk zichtbaar is dat in de boeg al veel materiaal is weg gehaald, om straks het verwijderen te vergemakkelijken.
Om constructief goed te kunnen bouwen moesten op alle knikpunten in de spanten latten worden geplaatst.
Ondanks dat er zeer zorgvuldig gemeten was, bleek dat er tijdens het aanbrengen van de kantlatten enige maat correcties moesten worden aangebracht.

Uploaded with ImageShack.us
Tot zover maar weer.
Paul UK-104
Nadat in 2003 de Neeltje UK-104 geheel klaar was, zijn we even rustig aan gaan doen.
Even een paar kleine bootjes gebouwd maar net niet dat.
De drang om iets nieuws te gaan bouwen begon steeds groter te worden.
De hele Nederlands kottervloot werd onder de loep genomen,
en al gauw bleek dat de meeste kotters al gebouwd zijn.
Het bouwen van een nieuwe Noordzeekotter was geen optie.
De huidige schepen gemaakt in Polen hebben geen lijn, en zijn meer een doos met een neus er op.
Nee, het moest iets vernieuwend / schokkends worden, wat nog niet in de Nederlandse kotter vloot aanwezig was.
Voorzichtig begonnen zich de plannen te ontwikkelen voor de bouw van een Multiknikspant Eurokotter.
Mijn plan bracht ik ook ter sprake met de schipper van de UK-104 Jan de Boer tijdens 1 van mijn vele bezoeken aan de UK-104 in de Eeemshaven.
Die zijn er niet zei Jan, maar het idee? Gewaagt.
Na enige maanden had ik het complete model in het koppie zitten, en zo begonnen we in maart 2009 met de gedachte op papier te zetten.
Maart 2009.
Het was eindelijk zover. De hobbykamer werd omgetoverd tot tekenkamer, en na 25 jaar namen we weer het potlood ter hand.
Nee niet met de computer, maar lekker ouderwets op het tekenschot. De kunst van computerteken zijn we niet machtig dus dan maar zo.

Uploaded with ImageShack.us
Al gauw had ik de eerste lijnen op papier staan.
Het moest een strak gelijnd schip worden, geheel in knikspant.
Na enkele avonden tekenen had ik het gehele schip van uit het koppie op papier staan. Een klus die niet veel inspanning koste , daar ik het schip al 10 keer in gedachte gebouwd had.
Na toch wat lijnen aangepast te hebben, had ik na een week de tekening klaar .Het resultaat? Ja dat moet het worden.

Uploaded with ImageShack.us
Na een week tekenen stond de nieuwe Knikspant Eurokotter op papier. Loa 144 cm Br 42 cm D 18 cm.
Het plan was om eerst een half schaal model te maken van ca 48 cm. Hier mee begonnen toch de twijfels te rijzen over de maat vastheid en de maat tolerantie.
Het plan ging van tafel af en besloten werd om direct een half model te maken van 144 cm.
De spanten werden op 6 mm mdf over gezet, en het geheel op een bouwplank geplaatst.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Alle hoekpunten werden doorgelijnd met draad en haarspelden.
Al gauw bleek dat er op diverse plaatsen een kleine correctie moest komen. Na wat schuiven werden alle draden gefixeerd, en werd de romp in zijn geheel opnieuw digitaal ingemeten.
Na alle correcties te hebben aangebracht werden alle spanten opnieuw over gezet op 6 mm mdf.
Om strak het lossen van de spanten te vergemakkelijken werden deze al gedeeltelijk in gezaagd.

Uploaded with ImageShack.us
Het uitzagen van de spanten was een kwestie van een paar uur op de lintzaag.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Eenmaal alle spanten te hebben uitgezaagd werden deze op de bouwplank geplaatst.
Duidelijk zichtbaar is dat in de boeg al veel materiaal is weg gehaald, om straks het verwijderen te vergemakkelijken.
Om constructief goed te kunnen bouwen moesten op alle knikpunten in de spanten latten worden geplaatst.
Ondanks dat er zeer zorgvuldig gemeten was, bleek dat er tijdens het aanbrengen van de kantlatten enige maat correcties moesten worden aangebracht.

Uploaded with ImageShack.us
Tot zover maar weer.
Paul UK-104