2 motorig vliegtuig vervangen brandstof motor voor electro

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Eitje, 23 jan 2012.

  1. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Die SK5055's komen waarschijnlijk ook niet meer terug in voorraad.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Ron,

    Dat klopt helemaal. Ik heb daarom gekozen voor een accu per motor die in de gondel zit (bij mijn nieuwe B-25 ligt hij om zwaartepuntredenen zelfs half op de motorsteun). De regelaar zit onder de motor binnen de motorkap. Zeer compact dus.
    "Eitje" kiest zo te zien ook voor een accu per motor want hij gaf de maten aan van de tankruimte(s).
     
  4. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
    Eitje mag ook Stefan zeggen hoor ;)

    Ik wil inderdaad voor 2 accus gaan.

    [​IMG]

    Kit is mij onbekend. Is model van mijn vader geweest.. 30 jaar terug.

    Hij weegt leeg zonder brandstof motoren ca 4 kilogram.
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Kijk effe bij mijn P38 in het schaal forum bij P38 double trouble fly's again.
    Daar zatten 2 4120 660KV op alleen heb ik de 2 4S lipo's vervangen voor 6S en ben toen naar 12x8 3 blad props gegaan.

    Groet Ger.
     
  6. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo Stefan,

    Leuk ding hoor. Ziet er nog goed uit gezien zijn leeftijd. Ik vermoed dat dit een Royal (later Marutaka) kit is. Gemeten aan het formaat terrastegel (40x60) schat ik in dat de spanwijdte ca 1,85 m. is en dat had de Marutaka kit ook. Ik heb lang geleden eens meegekeken bij een clubgenoot die er aan was begonnen. Een enorm karwei. Heb hem nooit afgemaakt gezien. Hij had er speciale tegenovergesteld draaiende Webra 40's voor.

    Ik neem aan dat jouw P38 retracts en kleppen heeft en dat de servo's erin zitten? Want anders lijkt 4 kilo leeggewicht wel wat veel. Wellicht is er nog wat gewicht te besparen door er moderne servo's in te zetten (is hoe dan ook aan te bevelen, gezien de ouderdom van het model).

    Als de spanwijdte inderdaad slechts 1,85 m. is, dan is de kist toch wel een heel stuk kleiner dan de P38 van Ger Kovacs (die is van VQ, een bekend merk voor warbirds, en weegt ook 6,5 kg). Zijn setup, die grote overeenkomst vertoont met mijn B-25 setup, zal te zwaar zijn. En je krijgt die akkupakketten ook niet in de gondels.

    Even filosoferen nu. Je schreef dat je ca 13 cm lengte voor de accu beschikbaar hebt. Dan zijn de pakketten vanaf 3000 mAh al te lang. Je zou kunnen overwegen om twee pakketten (per motor) parallel te zetten. Ik heb dat om ruimteredenen in een Beaver ook met twee 4s pakketten gedaan. Het beroerde is evenwel dat er bijna geen 5s pakketten in klein formaat bestaan. De kleinste die ik zo gauw kon vinden is de lipolice Blackline 2600 (met onnodig hoge C en daarmee onnodig zwaar) die 11,6 cm lang is en 332 gram weegt. Dat betekent dan 664 gram accu per gondel en met motor en regelaar wordt dat 1000 gram per gondel. Dat wordt wel wat veel. Even vergelijken met verbranding: een .40 2T zal inclusief uitlaat zo’n 375 gram wegen. Samen met 250cc brandstof en drosselservo is dat 650 gram. In de landing nog maar 450 gram!
    Lichter kan het met zelf confectioneren uit bijvoorbeeld 2100 2s en 3s 20C pakketten, maar dat wordt wel een beetje een rommeltje in die gondels (of veel soldeerwerk).

    Alles overziend, is het wellicht toch beter om voor 4s te gaan. Als voorbeeld dan de Lipolice Greenline 2100 met 195 gram (deze zijn erg licht; Turnigy 2200's wegen 50 gram meer). Dus 390 gram akku per gondel. Dan misschien toch terugvallen op iets lichtere motoren met een hoog kv (minstens 700, bijvoorbeeld de Roxxy 5055/06), en daarmee inclusief regelaar een gewicht van ca 700 gram per gondel bereiken. Dan zo "beproppen" dat je op 60A uitkomt waarmee je 200 watt per kg haalt. Als we een verbruikgemiddelde van 40A nemen in een vlucht, haal je een vliegtijd van een minuut of 6. Die 10 gevraagde minuten zitten er niet in.

    Ik zag dat Ger Kovacs net als ik de motoren tegengesteld laat draaien (alleen dan naar buiten, zoals bij de echte P38. Dit lijkt me voor jou ook zeer aan te bevelen om onaangenaam torsiegedrag in de start te voorkomen.
     
  7. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Mijn 1e P38 (uitvergrote 1,32 tekening van Whitehead naar 135%, naar 1,80cm span) was eerst uitgevoerd met 2x os.40 fp, daarna met 2x os .48 fs en daarna met 2x electro motoren graupner 390 180 grams buitenlopers die draaiden op 3S lipos en 2x 12x8 2 blads props, gewoon counterclockwise.
    Mijnsinziens gaat deze inderdaad Marutaka kist het heel goed doen met 2x chineesjes BM 3520 , je zit dan op ongeveer 5,8 tot +\- 6,1 kilo vlieg gewicht met 2x. 4S 3000 pakketten.
    Geloof me, dit vliegt zalig en absoluut niet kritisch en zeker niet met functionele flaps.
    M'n oude 1,80m P38 vloog het lekkerst met de 4 tactjes maar met de iets zwaardere electro setup ook nog steeds zeer overtuigend, ondanks dat ik toen op 5,8 kilo zat., en heeft zelfs nog gevlogen met NiMH pakketten, geloof me dat was zwaar maar toch te doen, op lipos ging het gewoon heel goed.
    Hopelijk heb je hier wat aan.

    Groet Ger.
     
  8. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
    Mannen bedankt voor jullie reacties :)

    De retracts werkten op lucht. Kleppen of flaps heeft deze uitvoering niet.
    Heb de retracts vervangen door electrische retracts van e-flight.

    Het model heeft gevlogen met 2 super tigres .40 size :

    Practical RPM Range: 3,000-17,000 rpm
    Output: 1.2 hp @ 15,500 rpm
    Weight w/o muffler: 13.1 oz (372 g)
    Weight with muffler: 19.1 oz (541 g)

    propjes 10x6

    Er is vroeger mee gevlogen dus er zit natuurlijk ook lood in de neus in verband met zwaartepunt. De oude servo's worden natuurlijk vervangen.


    Daarnaast geef ik aan 13 cm maar dit is de ruimte waar de tank zich in bevind. Door het schot vanaf de tank naar de motorruimte toe open te breken en eventueel uit te dremelen kan ik uiteraard een grotere accu kwijt. Afhankelijk van de motor. Tank is ong 5x5 cm

    Gewicht van originele motoren zijn dus al 541 gram met uitlaat... daarnaast nog 250 gram voor brandstof.
    [​IMG]

    Kortom er is ruimte om te breken in de gondels

    Hoor graag jullie advies. Misschien een 2x4s setup per gondel. Daarnaast vanwege het schaalbeeld zo graag een 12 inch 3 blads prop. Heb de rode spinners al binnen en varioprops zijn ook in links als rechtsdraaiend verkrijgbaar
     
  9. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.602
    Locatie:
    Groningen
    Dymond zijn ook chinese motoren, met iets betere na controle. Goede keus :)
     
  11. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Stefan,

    Het lijkt me niet eenvoudig worden om een lang lipo-pakket door de motorspant te steken. De motor zit bovenin de gondel, dus moet het pakket onderlangs, onder een hoek, worden ingeschoven. Ik blijf erbij dat 2 pakketten parallel de oplossing is en dan op 4s, zoals ook Ger Kovacs adviseert. Zoals gisteren al gemeld is de Lipolice Greenline 2100 zeer geschikt omdat hij zo licht is (195 gram). Je zou ook voor een Turnigy-pakket 1800 20C kunnen kiezen (is een stuk goedkoper en in Duitsland op voorraad); weegt 197 gram. Zippy 2200 20C kan ook maar is weer wat zwaarder (220 gram). Zippy's zijn overigens in het algemeen kleiner dan Turnigy's.

    De Dymond motor lijkt me een prima ding, maar vraagt om 5s. Met 4s moet er een kolossale prop op, zeker veel meer dan een 12 inch drieblad.
    De Robbe Roxxy die ik al noemde blijft nog steeds een goed alternatief op 4s, maar is moeilijk of niet te krijgen. Dualsky heeft een nieuwe reeks op de markt gebracht met daarin n.m.m. de ideale motor (250 gram; 790 kv):

    http://www.dualsky.com/pro_list_for.asp?sid=119&nid=128&id=511
    Lindinger heeft onlangs een reeks Dualsky motoren in haar programma opgenomen maar helaas net niet deze. De motor is evenwel in Europa te koop. Even nauwkeurig op de specificatie googelen.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dualsky Calc (zelfde core-software als Scorpion Calc, Dualsky Calc, Motrolfly Calc, MM-Calc, Himax Calc, AeroNuts Calc). De laatste versie staat steeds in het openingsbericht:
    Dualsky Calculator - RC Groups

    Louis Fourdan is gepensioneerd radar engineer, al lang bezig met zelfbouw borstelloze motoren, en zit in uni-team Parijs elektro-marathon-racer (regelaars). Bepaald geen onbeschreven blad :thumbsup:

    Twee tests door Louis
    Dualsky EA series - I RCG
    Dualsky EA series - II RCG
     
  13. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
  14. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Stefan,

    Je blijft maar steeds nieuwe motoren voorstellen. Als je in de specificaties kijkt, zie je dat je bij de 4260, om een redelijk amperage te halen, je een zeer grote prop moet monteren. Kan ook niet anders, want is een 600 kv motor. Dat wordt dus niks.
    De volgende, de 3548, is een 170 grams-motor met 900 kv, dat wordt dus ook niks.

    Ik zag dat je op twee andere subforums al eerder om advies vroeg. Je hebt nu van diverse kanten al zoveel informatie ontvangen dat ik denk dat het tijd wordt "om een ei te leggen". Beslissen dus.
     
  15. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
    Waarom doe ik het zo??

    1. ik heb er eerlijk gezegd niet heel veel verstand van
    2. de een zegt dit en de ander zegt dat
    3. ik plaats het op meerdere plekken zodat ik meer feedback kan krijgen
    4. ik voorkeur heb voor brandstof en dit onbetrouwbaar vind voor deze kist
    5. ik werk met drieblads varioprops dus ook rustig naar 12x12 kan gaan

    Ik snap dat het voor sommige mensen erg vervelend is maar ik ben op zoek naar goede setup. Wat mij vermogen kan geven maar vooral waarmee ik met genoeg vermogen prima en lang mee kan rond tuffen.

    De een heeft weer goede ervaring met hobbyking de ander weer daarmee. Omdat het voor mij allemaal niet zo makkelijk is vraag ik het netjes.

    Dus bij deze mijn heldere uitleg...
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor een meer-motorige kist vind ik elektro een veiliger keus dan brandstof. Of begrijp ik jouw punt 4 nu helemaal verkeerd?
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.602
    Locatie:
    Groningen
    Ik begrijp het als dat hij liever brandsof heeft (en daar meer ervaring / verstand van heeft) maar dit onbetrouwbaar vindt en daarom overal electro advies vraagt.
     
  18. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Stefan,

    Er zijn nu eenmaal meer wegen die naar Rome leiden. Je zult dus niet allemaal dezelfde adviezen krijgen. Maar ook is het zo dat het ons pas na het plaatsen van een foto duidelijk is geworden om wat voor een P38 het hier gaat. Niet om een versie van 2,15 m. of meer (zoals die van Ger Kovacs) doch om een kleiner exemplaar. Hadden we geweten dat het om de Marutaka P38 ging dan hadden we van begin af aan anders geadviseerd want alle adviezen met motoren van meer dan 300 gram en 5s of 6s 5000 pakketten zullen niet tot een optimaal resultaat leiden.

    Ik ben al ruim 20 jaar met electro bezig, tegenwoordig zelfs uitsluitend, en heb al een reeks modellen van verbranding naar electro geconverteerd, waaronder tweemotorige (ik heb naast de B25 ook nog een verbrandings Twin Hornet geelectrificeerd). Weet dus wel waarover ik praat. Ik zou blindelings mijn voorstel van gisteravond in jouw P38 durven installeren.

    Dan over Varioprop. Prachtig hoor, maar er hangt ook een prijskaartje aan. Je kunt daarvoor een heel assortiment drieblad props aanschaffen om mee te experimenteren tot het bereiken van het optimale resultaat. En jouw idee om een 12 inch Varioprop "op te voeren" tot 12x12 zou ik sowieso maar uit je hoofd zetten. 12 inch spoed zal slechts functioneren op grotere motoren en past alleen bij een specifiek soort modellen. 12x12 op jouw P38 gaat echt niet werken. Ik gaf je aan dat de voor dit soort modellen superfraaie Masters bij HK te koop zijn en ze kosten niet veel. Zoals je zag gebruikt Ger Kovacs ze ook.

    Dan over Hobby King. Niet altijd gaat dat bestellen naar wens. Terugsturen is er niet bij (kost vaak meer dan het object). Doch ik heb er al zo'n 120 bestellingen staan en heb een paar keer (met accu's) juist goede garantieervaringen (zonder terugsturen). En ook wordt het in Duitsland aangehouden assortiment steeds groter, vooral van accu's.
    En krijg je een keer iets dat niet geheel conform verwachting is, so what (want kost een krats). Met grote dure dingen moet je natuurlijk geen risico's nemen.
    Door het omvormen van HK's assortiment motoren zie ik op dit moment trouwens geen alternatief voor jouw P38.
    En als je niet bij Hobby King durft te bestellen en geen enkel risico wenst te nemen: wijk dan uit naar Europa's grootste en zeer betrouwbare leveranciers Lindinger of Schweighofer met hun enorme assortiment. Staufenbiel is ook OK. De geschikte accu's vind je daar. De geadviseerde motoren heb ik Italie aangeboden gezien maar zijn wellicht in Nederland bij een handelaar te bestellen.
     
  19. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Dan zou ik als ik jou was maar uitgaan van diegene die daadwerkelijk praktijk, lees vliegervaring met multi's hebben, en geen onnodige risico's nemen.
    Alles wat multi aangedreven is heeft in de praktijk minder vermogen nodig dan een single met dezelfde span, daarin ga ik helemaal mee met de stelling van Jan Hermkens, uiteraard ook door o.a. praktijk ervaring.

    Mijn 1e multi was de 1.80m P 38, mijn 2e een dehaviland mosquito van 1,80 met 2 OS fp.40 die 7 kilo woog, vloog gewoon goed, een britten norman islander met 2 GP .42 ers die een span had van 2.30 en 7.5 kilo woog, vloog met 1/3 gas nog makkelijk, een P38 van VQ models die nog het beste vloog met de gestelde setup.
    En nog een paar die ik even buiten beschouwing laat.

    Ben nu nog bezig aan een Ziroli P38 net als welke Ronald Kunenborg nu bouwt, deze krijgt 2 DLE 30 cctje's als aandrijving, dit gaat gewoon goed vliegen met een span van 118" oftewel 118 x 2.54 cm span en mag richting de 14 kilo gaan wegen, maar wordt hoogstwaarschijnlijk lichter dan 14 kilo.

    Die marutaka van jou gaat het goed doen met de bm 3520 op 4S met lipo' die je ook kort kunt houden door voor 1 motor 2 lipo's van b.v. 4S1800 parallel te gebruiken, dan kom je wat gunstiger uit met je zwaartepunt door 1 van de parallel pakketten direkt onder de motor te plaatsen, zo had ik dat ook in de VQ P38 gedaan.
    Die drie blad zou ik maar even niet gebruiken maar kijken hoe die vliegt met 2 x 2 blads 12 x8, daarna kun je nog altijd 2 masterairscrews 3 blads 12 x 8 aanpassen zodat de 3520 zo rond de 45 amps gaat trekken.

    Zoals al eerder gezegd.....just my two cents.

    Groet Ger.
     
  20. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Met die 3520's zal het zeker ook wel gaan. Wordt langzamerhand schaars want is er al heel lang. Ik heb er 1 al zeker een jaar of 6. Vreselijk gemolesteerd maar niet te verslijten.
    Wel even opletten: er bestaan meerdere versies van. In Nederland te koop bij RC Technics (met juiste kv). In China bij Hi-Model (hoogste kv versie).
     

Deel Deze Pagina