Waarom doe ik het zo??
1. ik heb er eerlijk gezegd niet heel veel verstand van
2. de een zegt dit en de ander zegt dat
3. ik plaats het op meerdere plekken zodat ik meer feedback kan krijgen
4. ik voorkeur heb voor brandstof en dit onbetrouwbaar vind voor deze kist
5. ik werk met drieblads varioprops dus ook rustig naar 12x12 kan gaan
Ik snap dat het voor sommige mensen erg vervelend is maar ik ben op zoek naar goede setup. Wat mij vermogen kan geven maar vooral waarmee ik met genoeg vermogen prima en lang mee kan rond tuffen.
De een heeft weer goede ervaring met hobbyking de ander weer daarmee. Omdat het voor mij allemaal niet zo makkelijk is vraag ik het netjes.
Dus bij deze mijn heldere uitleg...
Dan zou ik als ik jou was maar uitgaan van diegene die daadwerkelijk praktijk, lees vliegervaring met multi's hebben, en geen onnodige risico's nemen.
Alles wat multi aangedreven is heeft in de praktijk minder vermogen nodig dan een single met dezelfde span, daarin ga ik helemaal mee met de stelling van Jan Hermkens, uiteraard ook door o.a. praktijk ervaring.
Mijn 1e multi was de 1.80m P 38, mijn 2e een dehaviland mosquito van 1,80 met 2 OS fp.40 die 7 kilo woog, vloog gewoon goed, een britten norman islander met 2 GP .42 ers die een span had van 2.30 en 7.5 kilo woog, vloog met 1/3 gas nog makkelijk, een P38 van VQ models die nog het beste vloog met de gestelde setup.
En nog een paar die ik even buiten beschouwing laat.
Ben nu nog bezig aan een Ziroli P38 net als welke Ronald Kunenborg nu bouwt, deze krijgt 2 DLE 30 cctje's als aandrijving, dit gaat gewoon goed vliegen met een span van 118" oftewel 118 x 2.54 cm span en mag richting de 14 kilo gaan wegen, maar wordt hoogstwaarschijnlijk lichter dan 14 kilo.
Die marutaka van jou gaat het goed doen met de bm 3520 op 4S met lipo' die je ook kort kunt houden door voor 1 motor 2 lipo's van b.v. 4S1800 parallel te gebruiken, dan kom je wat gunstiger uit met je zwaartepunt door 1 van de parallel pakketten direkt onder de motor te plaatsen, zo had ik dat ook in de VQ P38 gedaan.
Die drie blad zou ik maar even niet gebruiken maar kijken hoe die vliegt met 2 x 2 blads 12 x8, daarna kun je nog altijd 2 masterairscrews 3 blads 12 x 8 aanpassen zodat de 3520 zo rond de 45 amps gaat trekken.
Zoals al eerder gezegd.....just my two cents.
Groet Ger.