vreemd gedrag lader, deze stopt voordat lipo vol is.

Ik bedoelde jou idd!
Maar vanwaar maar met 1,5A laden?

Heb zelf iig de ervaring dat sinds ik de accu's 80% ontlaad de packs naar mijn idee net wat langer de spanning hoog houden, dit merkte ik vooral bij mn Wiesel (speedbootje)!
Ik kan het echter iet bevestigen via berekeningen ofzo...

Groeten

Omdat ik 2 accu's mee naar het veld en geen lader.
Met 2 accu's kan ik zonder thermiek rond de 3 uur vliegen.
Ik laad ze dus thuis op, en leg ze ook altijd vol weg.
Ze zullen best minder piek hebben gekregen maar ik vraag niet zo veel van ze.
Het zijn overigens nog mijn eerste lipo's.
 
maar kortom wat gaat er nou fout bij ons?

Niets maar dat zei ik toch al.;)
Als advies zou ik wel mee willen geven dat als je nog een keer een andere regelaar koopt, je het voltage bij de afslag wat hoger in kan stellen.
3.3 volt vind ik persoonlijk beter.
Vooral omdat jij nog naar de kant vaart daar kan het dus wel fout gaan.
Ik met mijn zwever doe ik de motor dan niet meer aan.
 
Het zal allemaal best zo zijn en er kunnen vast wel wat verliezen optreden maar ik blijf het toch vreemd vinden dat bij een afslag bij 3.0V, dan is de accu dus voor ong. 80% leeggetrokken, men er toch meer dan 100% in krijgt :confused:
Dan praat je m.i. ook niet meer over enig verlies in rendement.

Let wel, ik zeg niet dat jullie poep praten o.i.d. maar zoals gezegd blijf ik het vreemd vinden?
Of geeft de fabrikant aan dat het 5000mAh is en zijn ze stiekem zwaarder?

Dus wie kan hier een wetenschappelijke draai aan geven met een feitelijke verklaring (ter lering)?
Ik wil best (leren) geloven dat dit voor komt maar dan wil ik voor mezelf ook wel graag weten hoe en waarom dit zo komt.

@ Markjuhh
Zoveel bijzonder spul heb ik ook niet.
Ik gebruik een enkele duurdere LiPo maar hoofdzakelijk wat Dymond LiPo's die ik redelijk mishandel (onder piekbelasting leegzuigen en met 5C volpersen).
Als laders heb ik een T2M Swallow (dus ook geen Rolls onder de laders) en daarnaast een Hyperion Eos.
Na het vliegen zit er meestal zo rond de 20-30% in de accu's en ik krijg er dan nooit meer in dan zo rond die 70-80%.

1 accu gebruik ik in een zwever met telemetrie e.d. en als ik in mijn oortje hoor dat ik 3000mAh heb verbruikt gebruik ik de motor niet meer en gaat er vervolgens zo'n beetje hetzelfde weer in.
 
Dat dit niet "kan" is duidelijk. De oorzaak is op afstand moeilijker aan te geven.

Zaken waar je aan kan denken zijn:

Capaciteit van de Li-Po is groter dan gespecificeerd. Dit is al genoemd, maar lijkt me onwaarschijnlijk.

Een andere mogelijkheid is een fout in de hardware van de lader of de software. De laastroom is in werkelijkheid lager dan de display aangeeft. Dit is naar mijn idee het meest waarschijnlijk.

Om de juiste reden te vinden moet er met goede meetaaparatuur metingen worden uitgevoerd. Bij voorbeeld een vergelijking van de werkelijke laadstroom met de aangegeven laadstroom.
 
Dat dit niet "kan" is duidelijk. De oorzaak is op afstand moeilijker aan te geven.

Zaken waar je aan kan denken zijn:

Capaciteit van de Li-Po is groter dan gespecificeerd. Dit is al genoemd, maar lijkt me onwaarschijnlijk.

Een andere mogelijkheid is een fout in de hardware van de lader of de software. De laastroom is in werkelijkheid lager dan de display aangeeft. Dit is naar mijn idee het meest waarschijnlijk.

Om de juiste reden te vinden moet er met goede meetaaparatuur metingen worden uitgevoerd. Bij voorbeeld een vergelijking van de werkelijke laadstroom met de aangegeven laadstroom.


hallo kun je dat doen met een multimeter?
want dan zou ik dat wel even kunnen doen.
zoja graag uitleg hoe ik dat het beste kan doen.
gr kats
 
Met de multimeter kan je de laadstroom meten. Als alles goed is, dan is de gemeten stroom (vrijwel) gelijk aan de in de display aangegeven stroom.
 
Heb hier geen goed gevoel bij...

Weet je hoe de de universeelmeter moet instellen en in het laadcircuit moet opnemen???

Als je dit verkeert doet, dan loop je het risico de Li-Po de universeelmeter en misschien de lader te vernielen.
 
weet je wat ik doe ik neem het morgen mee naar mn werk.
daar zitten een paar techneuten die de hele dag met meetwerk bezig zijn.
vraag ik die wel effe om dit goed te kunnen meten.
spelen we het op safe.
 
... daar zitten een paar techneuten die de hele dag met meetwerk bezig zijn. vraag ik die wel effe om dit goed te kunnen meten. ...
En laat je dan meteen goed het verschil tussen stroom(serie)- en spannings(parallel)-meting hands-on uitleggen. In de stroom-meet-stand is de meter een kortsluiting!!!
 
Vandaag hebben ze mijn lader getest of er ook een afwijking in zit.
Als mijn lader op 5 amp staat,laad hij 4,76-4.77. Er zit dus een kleine afwijking in.
Met wat hij aangeeft op de lader.heb verder niet met de mensen gesproken,was wat te laat op de zaak.
Gr kats
 
De laadstroom is ongeveer 5% lager dan het display aangeeft. De geladen capaciteit wordt dus ook verkeerd aangegeven. Maar een afwijking van 5% is te weing om het verschil in geladen capaciteit en Li-Po capaciteit te verklaren.

Is het mogelijk de Li-Po met een andere lader te laden en dan te onderzoeken of de geladen capaciteit ook zo hoog is.
 
Inderdaad kom ik ook niet verder dan dat het verschil maar zo'n 5% is en geen ong. 20%. :confused:
Dus ruwweg zo'n 200mAh zou hij dan extra aan 'mogen' geven.
 
Weet zo 123 niet iemand in de buurt met een lader,zal us even op zoek gaan naar iemand met zo'n lader. Dan horen jullie nog van me.
Gr kats
 
Het is inderdaad niet dat je echt in de buurt woont want anders had ik hem inderdaad graag even aan mijn lader + logger gehangen.

Kijk, niet dat het verder echt uit gaat maken want het schijnt allemaal gewoon te werken...........maar ergens ben ik toch nieuwsgierig naar een verklaring :D
 
Back
Top