Probleem met starten brushless motoren

Discussie in 'Model elektronica' gestart door lawrence, 29 dec 2012.

  1. lawrence

    lawrence

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    BE Diest
    Sorry mensen, ben er eventjes tussenuit geweest..

    Heb het probleem gevonden ja.
    Het bleek te maken hebben met de bedrading waar deze gesoldeerd is geweest.
    Net achter de plaats van het solderen onder de krimpkous was een deel van de bedrading geoxideerd en sommige draadjes waren zelfs gebroken..
    Dit is volgens mij gekomen door de combinatie van slecht/oud soldeer vet, de lange tijd dat mijn vliegtuigen op zolder hebben gelegen en ook mss wel dat het goedkope Hobbyking motoren waren.

    Hierdoor kon er niet genoeg stroom worden gegenereerd om het draaiveld op te wekken in een lage gas-positie.

    Dus heel kort samengevat: slechte verbindingen :D
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Maar hoe verklaar je dit dan.:confused:
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een volgende keer harskern soldeer gebruiken Lawrence. Slechte verbindingen of connectoren kunnen je een uitgefikte motor en/of regelaar kosten. Soldeertips en connectorsoldeervideo's in dit verzameldraadje:
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

    Let ook op wat daar geschreven is over de combinatie van loodhoudend en lood-vrij soldeer. Zie ook de RoHS richtlijn over het waarom van lood-vrij solderen.

    Het kan veel stroom kosten om de motor over de eerste magnetische hobbeltjes (cogging) te krijgen. Wanneer de eenmaal motor loopt, zorgt de vliegwielwerking van motor/prop ervoor dat die hogere stroom niet meer getrokken hoeft te worden.


    Cogging, de magnetische hobbeltjes die je voelt bij handmating draaien aan asje, of het ontbreken van cogging, zegt niets over motor-vermogen, -rendement, -koppel, Kv, Kt, stroom-verbruik, vermogen, kwaliteit etc. Te veel factoren beïnvloeden cogging: verhouding magneetpolen/statorpolen, (on)regelmatige plaatsing magneten, magneetsterkte, skewing, motor-geometrie, magnetische kwaliteit van gebruikte stator- en rotor-ijzer, ruimte tussen magneten, vorm en oppervlakte van de stator-'tanden', grootte van luchtspleet tussen stator en magneten enz.enz.
    Cogging is een magnetisch effect, geen elektrisch effect. Aantal wikkelingen cq. hoeveelheid koper heeft geen invloed.

    Een motor waarvan de draden zijn kortgesloten (kan regelaar ook doen om motor te remmen), zal zwaarder lopen doordat de motor dan werkt als een kortgesloten generator. Dit is een ander effect dan cogging. Probeer het maar eens door de motoraansluitingen tegen elkaar te houden.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2013
  4. lawrence

    lawrence

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    BE Diest
    Al het spul waar ik het overhad lag op dezelfde zolder en alle soldeer verbindingen vertoonden hetzelfde verschijnsel.
    De Rx kon worden uitgesloten omdat met de Rx van mijn maat net hetzelfde probleem optrad.
     
  5. lawrence

    lawrence

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    BE Diest
    Mooie uitleg Ron!
    Vanaf nu enkel geschikt soldeer tin/vet...
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    geen vet, met harskern ;-)

    Hangt in de gamma/praxis/noemereens1 gewoon in het rek
     

Deel Deze Pagina