Probleem met starten brushless motoren

Sorry mensen, ben er eventjes tussenuit geweest..

Heb het probleem gevonden ja.
Het bleek te maken hebben met de bedrading waar deze gesoldeerd is geweest.
Net achter de plaats van het solderen onder de krimpkous was een deel van de bedrading geoxideerd en sommige draadjes waren zelfs gebroken..
Dit is volgens mij gekomen door de combinatie van slecht/oud soldeer vet, de lange tijd dat mijn vliegtuigen op zolder hebben gelegen en ook mss wel dat het goedkope Hobbyking motoren waren.

Hierdoor kon er niet genoeg stroom worden gegenereerd om het draaiveld op te wekken in een lage gas-positie.

Dus heel kort samengevat: slechte verbindingen :D
 
... dit is volgens mij gekomen door de combinatie van slecht/oud soldeer vet ...
Een volgende keer harskern soldeer gebruiken Lawrence. Slechte verbindingen of connectoren kunnen je een uitgefikte motor en/of regelaar kosten. Soldeertips en connectorsoldeervideo's in dit verzameldraadje:
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Let ook op wat daar geschreven is over de combinatie van loodhoudend en lood-vrij soldeer. Zie ook de RoHS richtlijn over het waarom van lood-vrij solderen.

... Hierdoor kon er niet genoeg stroom worden gegenereerd om het draaiveld op te wekken in een lage gas-positie. ...
Het kan veel stroom kosten om de motor over de eerste magnetische hobbeltjes (cogging) te krijgen. Wanneer de eenmaal motor loopt, zorgt de vliegwielwerking van motor/prop ervoor dat die hogere stroom niet meer getrokken hoeft te worden.


Cogging, de magnetische hobbeltjes die je voelt bij handmating draaien aan asje, of het ontbreken van cogging, zegt niets over motor-vermogen, -rendement, -koppel, Kv, Kt, stroom-verbruik, vermogen, kwaliteit etc. Te veel factoren beïnvloeden cogging: verhouding magneetpolen/statorpolen, (on)regelmatige plaatsing magneten, magneetsterkte, skewing, motor-geometrie, magnetische kwaliteit van gebruikte stator- en rotor-ijzer, ruimte tussen magneten, vorm en oppervlakte van de stator-'tanden', grootte van luchtspleet tussen stator en magneten enz.enz.
Cogging is een magnetisch effect, geen elektrisch effect. Aantal wikkelingen cq. hoeveelheid koper heeft geen invloed.

Een motor waarvan de draden zijn kortgesloten (kan regelaar ook doen om motor te remmen), zal zwaarder lopen doordat de motor dan werkt als een kortgesloten generator. Dit is een ander effect dan cogging. Probeer het maar eens door de motoraansluitingen tegen elkaar te houden.
 
Laatst bewerkt:
Een volgende keer harskern soldeer gebruiken Lawrence. Slechte verbindingen of connectoren kunnen je een uitgefikte motor en/of regelaar kosten. Soldeertips en connectorsoldeervideo's in dit verzameldraadje:
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Let ook op wat daar geschreven is over de combinatie van loodhoudend en lood-vrij soldeer. Zie ook de RoHS richtlijn over het waarom van lood-vrij solderen.

Het kan veel stroom kosten om de motor over de eerste magnetische hobbeltjes (cogging) te krijgen. Wanneer de motor loopt, zorgt de vliegwielwerking van motor/prop ervoor dat die hogere stroom niet meer getrokken hoeft te worden.


Cogging, de magnetische hobbeltjes die je voelt bij handmating draaien aan asje, of het ontbreken van cogging, zegt niets over motor-vermogen, -rendement, -koppel, Kv, Kt, stroom-verbruik, vermogen, kwaliteit etc. Te veel factoren beïnvloeden cogging: verhouding magneetpolen/statorpolen, (on)regelmatige plaatsing magneten, magneetsterkte, skewing, motor-geometrie, magnetische kwaliteit van gebruikte stator- en rotor-ijzer, ruimte tussen magneten, vorm en oppervlakte van de stator-'tanden', grootte van luchtspleet tussen stator en magneten enz.enz.
Cogging is een magnetisch effect, geen elektrisch effect. Aantal wikkelingen cq. hoeveelheid koper heeft geen invloed.

Een motor waarvan de draden zijn kortgesloten (kan regelaar ook doen om motor te remmen), zal zwaarder lopen doordat de motor dan werkt als een kortgesloten generator. Dit is geen cogging. Probeer het maar eens door de motoraansluitingen tegen elkaar te houden.

Mooie uitleg Ron!
Vanaf nu enkel geschikt soldeer tin/vet...
 
geen vet, met harskern ;-)

Hangt in de gamma/praxis/noemereens1 gewoon in het rek
 
Back
Top