Vintage modelboten

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door BertusvB, 23 jun 2013.

  1. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    hallo Bertus,

    de "Weeme" is gebouwd van tekening; de patrol launch (blauwe boot) is oorspronkelijk een bouwpakket geweest maar wel met 1 op 1 tekeningen dus zo weer na te bouwen.
    De patrol launch was oorsponkelijk een vrijvarend model, wat of met een kleine dieselmotor of electromotor kon worden uitgerust. Deze had een electromotor en die is vervangen door een Maxxon versie. (zie ook een eerder verslag van deze boot); deze heb ik RC gemaakt.
    De Weeme was altijd al RC, maar wel met een zelfbouw 1 kanaals besturing op alleen het roer; en dan ook alleen maar via een opwindbaar "relais".
    Nu ben ik bezig met het weer op orde brengen/restaureren van de Weeme, hetgeen inhoud dat ook de Enya weer in werkende staat gebracht tracht te worden. Helaas ontbreekt het mij aan veel tijd dus het project gaat wat langer duren, maar varen gaat hij hopelijk weer met de Enya motorisering.
    Nu hoop ik dat ik de Weeme weer in varende staat kan krijgen aangezien ik met het noeste schuurwerk al een deel van de bodemplaten heb moeten verwijderen. Deze waren, ondanks vele oude verflagen, behoorlijk aangetast (lees: verweekt) door de verschillende soorten brandstof (origineel zat er een diesel motortje in, die het een kleine 20 jaar geleden begeven heeft op de testbank :sad:).
    Verdere vorderingen ga ik beter in mijn andere verslag bijhouden, anders lopen er twee verslagen door elkaar heen.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb je daar plaatjes van?
    Of was het een gewoon methanol (hoe heet die zooi, ook al weer) motortje met een voorgloeiplugje?
     
  3. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Hallo Baggeraar,

    Helaas de motor is al naar de motorenhemel, die heb ik na 20 jaar niet meer.
    Het was een motortje dat op een mengsel van petroleum, aceton (dacht ik) en nog iets liep. Moesten we zelf mengen. Geen voorgloei plug, maar wel een stelschroef bovenop om oa toerental te regelen, via de compressieverhoudingen.
    Waarschijnlijk zijn er oudere modelbouwers op het forum die mogelijk nog zo'n oudje hebben liggen of foto's hebben. Ik zal nog even googlen om te zien of ik nog wat kan vinden.

    Grt Tony
     
  4. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Lijkt een beetje hierop, alleen dan met waterkoeling.
    Plaatje kopieren lukt helaas niet, maar google op alan mercurymdel engine levert eea aan hits op.

    Grt Tony
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt: 28 jun 2013
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Petroleum, Ether en Ricinusolie, in verschillende verhoudingen naar ieders eigen smaak :D
    Zelf gebruikte ik (voor een vliegtuig motortje) de verhouding 1 Olie, 1 Ether, en 1.3 Petroleum, omdat ik niet beter wist, maar zoals gezegd, iedereen had, naar ik begreep, zo zijn eigen recept.
    Was altijd een baggervette bende, ook al omdat het ding a la Cox een rondom lopende uitlaat poort had en dus de boel gruwelijk onder spetterde....
    Heb het ding nog wel, maar heeft al zeker 25 jaar niet meer gelopen.

    Groet, Bert
     
  7. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Inderdaad, petroleum en ether; gebruikte zelf nog iets van wonderolie. Verhouding 1:1:1, maar meeste ervaring kwam van mijn vader....
    Zat wel een uitlaatring op met verlengingsbuizen naar beide zijden. Vettigheid zat dus ook op buitenzijde ipv binnenzijde boot, en het water.....
    Maar toch, eea heeft, samen met de latere gloeiplug brandstof de verflagen behoorlijk aangetast en verweekt met bijbehorend balsa dat eronder zit.
    Nu dus het herstel werk. Wat het nog lastiger maakt is dat de buitenzijde geplamuurd is met verbandgaas en spanlak/talkpoeder mengsel. En schuren binnenzijde is ook niet echt eenvoudig.

    Iemand ideeen om dit goed op te lossen?

    Grt Tony
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Buitekant met schuurblokje en aluminium-oxide schuurpapier, of waterproof nat schuren.
    Binnenzijde idem met zelfgemaakte schuurblokjes uit roerhoutjes voor de verf. (je kan er ook een schuurlatje van maken)
    Schuurpapier lijm je vast met bisonkit of spuitlijm. Handvatje er aan met CA 1,2,3 klaar en schuren maar...

    Je kan de zaak wel in verf-afbijt zetten,of in thinner of aceton dopen... maar dan is ook de lijm weg... ligt alles spagaat over de vloer...

    Knoeste handenarbeid... en/of nieuwbouw overwegen... Kan zomaar zijn dat het een ontwerpje van Vic Smeed was.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wonderolie=Ricinusolie=Castor oil

    Als de spanten nog goed zijn, is denk ik de beste oplossing, de huid te vervangen.

    Ik neem aan dat de spanten Triplex zijn? Als je die nog goed kunt ontvetten (zijn speciale ontvetters voor hout te krijgen, die in het hout dringen en het vet naar buiten duwen, waarna je het gewoon met water kunt afspoelen en laten drogen, ben alleen de naam van dat spul kwijt).

    Een nieuwe Balsa huid is er daarna vlot genoeg weer op gezet. Van binnen behandelen met een goede epoxy coating, van buiten met je afwerking naar persoonlijke keuze, en het gaat nooit weer kapot.

    Als de spanten aangetast zijn, valt er weinig meer te redden ben ik bang, hooguit tijdelijke oplossingen.

    Alternatief kun je (niet super milieuvriendelijke oplossing) een doos remmenreiniger kopen, de boot op de kop leggen en van binnenuit die hele doos remmenreiniger er door jagen (denk om ventilatie). Niet in één keer, maar in meerdere sessies, met niet teveel tijd er tussen, de boel moet niet opdrogen. Redelijk kans dat je daarna een paar lijmverbindingen weer overnieuw moet doen, maar wie weet krijg je de boel voldoende ontvet.
    Met een complete boot heb ik geen ervaring, maar een verweekte en losgelaten lijmverbinding heb ik op die manier wel eens acceptabel kunnen herstellen (met maar één bus RR).

    Wat je ook doet: zolang er vet in het hout zit, heeft schuren GEEN zin.... Daarmee verwijder je oude verf en het toplaagje hout, maar daar onder zit méér vettig hout....

    Groet, Bert
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Remmenreiniger is redelijk safe met verf en lijm (zo ik verwacht)...

    Zo ik ga proefrijden met de avatarmobiel.
     
  11. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Heren,

    Dank voor alle adviezen. Ik ga kijken of eea lukt. Gehele boot, incl alle spanten zijn van balsahout gemaakt. Hoop dat daar wat van overblijft met de remmenreiniger...

    Grt Tony
     
  12. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Hoi Tony,
    Welk verslag hou je waar bij?
    Groetjes,
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Feitelijk alleen maar gunstig als spanten ook van Balsa zijn:
    MOCHT de RR lijm aan tasten, bestaat er in elk geval géén gevaar dat er triplex gaat delamineren....

    Nogmaals, of het gaat werken durf ik je niet te garanderen, want je zult ieder hoekje en gaatje helemaal moeten doorweken met RR, liefst meerdere keren.

    Daarna alle lijmnaden liefst nalopen met Epoxy, dat hecht beter op vettig hout, zeker als je UHU plus en warmte gebruikt zodat het lekker in het hout trekt.

    Bij vliegtuigen waar in de buurt van de motor de zijkanten los begonnen te laten is het me een paar keer gelukt de boel op die manier te herstellen.
    Mocht het niet lukken, dan is het een schrale troost, dat Balsa lekker vlot bouwt, en een boot gebouwd naar vintage plannen en met vintage aandrijving, is nog steeds vintage naar mijn mening :D

    Groet, Bert
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De sleepboot jongens vonden het anders maar nep dat men een nagelnieuwe romp hadden gebouwd om een industrie (motor).
    Ik weet niet of dat het geaccepteerd is om de naam te dragen "varend erfgoed".

    voor de belangstellenden: ABELFORTE: Home
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is maar een mening..... ;)

    Bij mijn vorige werkgever hadden we (door het gedrag van bepaalde collega's die er toe behoorden) ook een, niet altijd even vriendelijke, mening over de "sleepboten-scene" in NL.... dat zijn toch wel aparte jongens. Maar ook dat, is maar een mening....

    Groet, Bert
     
  16. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    In de MbA een hartstikke leuk (vindt ik) artikel over het bouwen van een vintage RC F1-auto.
    Mij lijkt dat het fenomeen vintage aardig ingang heeft gevonden.
    Eigenlijk had ik meer leuke en voor anderen motiverende bijdrages verwacht.
    Discussies over definities nijgen vaak eindeloos door te zeuren.
    @Harm
    Het regent hier nog steeds, ik heb nu 5.7mm.
    Het wordt beter weer, dus allemaal gaan varen met je vintage modellen!
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak je geen zorgen Bertus: mijn oude Fuji knorrepotje heeft in de afgelopen twee weken al weer anderhalve liter brandstof weggeslikt, en dat is best veel voor een 50 jaar oud 2.5 cc-tje....
    Is absoluut geen raceboot, maar ik vind het uiterst aangenaam om te proberen met de huidige kennis (veel dank aan Hendrickx) toch te proberen er het beste van te maken....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2013
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe vintage dit is, geen flauw idee....
    De motor is het, maar van de romp is mij niets maar dan ook niets bekend. Niet hoe het ding heet, welke fabrikant, niets...
    Er hebben twee electromotoren in gezeten, en omdat ik toch niks met de oorspronkelijke achterspiegel kon (niet geschikt voor outboard) heb ik de romp ingekort ter hoogte van de as-gaten. Er zal zo'n 10 a 15 cm verdwenen zijn, en de boot is nu (zonder motor) precies 60 cm lang.

    Stuk dik multiplex er in, motor aanhangen, en gaan, zou je zeggen....

    Maar voor het zo ver is, is er nog wel wat werk aan de winkel.

    De boot dient voor niets anders dan die motor boven water houden, dus afgezien van waterdicht maken, ga ik daar niet heel veel aan doen.

    De motor is minstens 30 jaar oud, maar moet nog inlopen.... Gaat ook nog een heel spektakel worden denk ik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik denk hem rond de 1.5 kilo te kunnen houden, en dan ligt ie nét achter met de gehele bodem in het water.
    Als de motor wil, dan verwacht ik van dit bootje een redelijke snelheid.... (theoretische schroefsnelheid rond de 30 km/u).
    Heb dit keer, in tegenstelling tot die oude airboat-romp, wel gelet op een scherpe overgang tussen bodem en spiegel....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Geen enkele twijfel mogelijk: Dit is een 100% vintage model.
    Welke besturing?
    Gaaf hoor!
    Groetjes,
     
  20. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Is deze ook vintage? tekening stamt uit 1978 en het bouwpakket niet van veel later volgens mij. Ben er nu nog hard mee bezig om hem aan het varen te krijgen, want ik moet de kajuit nog helemaal opnieuw bouwen en dan nog motoren en een servo(die ik nog een keer moet gaan kopen ergens) plaatsen.
     

Deel Deze Pagina