Atlantis restauratie (met vragen )

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Helicor, 20 okt 2013.

  1. Imre68

    Imre68

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Vlaardingen
    Jammer dat je hoogglansvernis gebruikt, zie ik wel vaker, stel dat in het groot het dek van een zeiljacht ook in de hoogglans vernis werd gezet, bleef geen bemanningslid bij de eerste golfslag op het dek staan.
    Ik gebruik voor mijn dekken een matte vernis "Diaglas" mat van de firma FRENCKEN. Weet natuurlijk niet of je nu nog als je het dek zou afschuren je met boven genoemde vernis nog kan werken, maar zeker geen hoogglansvernis
    Gr en succes Imre
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.810
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, hoogglans: er lopen op mijn dek geen mensen, dus die kunnen er ook niet af spoelen.
    Maar dat ter zijde.
    Het lijkt me dat hoogglans beter het water, wat zeker over het dek gaat lopen, sneller en makkelijker kan afvoeren, en ook dat het makkelijker is schoon te houden.

    Die Frencken lak is dus een polyurethaan, dus op alkyd basis; de lak die ik gebruikt heb is ook op alkyd basis, dus dat zou daarmee over te lakken zijn, als ik het mat zou willen hebben.
    Ik heb nog niet kunnen achterhalen waar dit spul verkocht wordt; op de Frencken site is daarvoor geen werkende zoekfunctie.

    Mijn probleem is nu dus dat er miniscule klontjes in de lak zitten; hoe zijn die erin gekomen [in een eerder stadium te vroeg geroerd, zonder de bovenlaag te verwijderen?] en hoe krijg ik die eventueel weer uit de pot.
    Nog belangrijker: hoe voorkom ik dat, net als een vel op een halve pot verf.....

    @ wim bakker: ik houd het blikje ook op zijn kop, en vermoed, dat mijn probleem daardoor is veroorzaakt: er was geen vel te zien oid, en ben dus grondig aan het roeren gegaan; ik vermoed, dat ik daarmee een beginnende vel door de lak heb gejaagd 8-O

    Cor
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Lak door een nylon kous gieten, truc van de spuiter, doe dit ook altijd voor ik mijn spuitpistool vul ;)
     
  4. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    in een huis
    Jammer van zo`n mooi dekkie ,waarom hoogglans , en water loopt heus niet sneller van het dek af ,je krijgt hierdoor alleen maar vlekken , en dan ga je echt balen , zou het gewoon mat schuren ,met waterproof ,dan heb je je (putjes) Bulten ook een beetje weg , wat ook kan is dek schuren (complete)en de mahonie lijsten weer hoogglans zetten , dan trekt je aandacht meer daarop uit ,en scheeps gezien is dat mooier .

    gr rexonamen
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2014
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.810
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, ik dacht er goed aan gedaan te hebben om de lak vraag in algemene deel van het schepen forum te stellen, en dat had ik destijds dus ook gedaan, zie hier:
    afwerken-lakken-houten-dek
    Maar geen van de adviezen die ik nu krijg werden toen opgevoerd, zeker niet om matte lak te gebruiken.

    Goed, de opties zijn dus:
    = dezelfde lak, maar dan zonder klontjes [ze zijn in feite veel kleiner dan het op de foto's lijkt: de plankjes zijn 8mm breed, en op Uw scherm 20mm]
    = matte lak; dan zou dat die Frencken kunnen zijn, dat is ook op terpentine basis [alkyd/polyurethaan volgens de specificatie op de Frencken site]
    Maar ik weet nog niet waar ik dat vandaan moet halen; Frencken gebeld, maar die weten alleen wie hun groothandels zijn, en bevestigden, dat het niet in enige bouwmarkt te koop is.

    Ik wacht verdere info/aanbevelingen even af, want ik moet toch een dag op 4-5 wachten voordat het dek weer schuurbaar is; niet echt erg, want het wordt er alleen maar egaler van; had de laatste maal nat geschuurd met korrel 600, en dat was wel een mooie basis.
    Dus wat mij betreft: geen man over boord [hoe toepasselijk hier :cool: ] alleen een keertje extra lakken. {hoop ik :D }

    @ rexonamen:
    Het zijn dus geen putjes, maar bultjes die er nu op zitten, dus die worden volledig weg geschuurd.
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    in een huis
    Het zijn dus geen putjes, maar bultjes die er nu op zitten, dus die worden volledig weg geschuurd.

    Oh sorry zal het verbeteren :worship:
     
  7. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    Ik had het probleem van vuiltjes ook op mijn saudade. Opgelost door met korrel 600 en 1000 te schuren om vervolgens met commentdant, koperpoets en autowas de boel spiegelglad te polijsten. Het lelijke eendje wordt een prachtige zwaan cor, super
     
  8. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Zutphen gelderland

    Echt teakhout word niet gelakt, alleen geolied, dit omdat teak een zeer vettige houtsoort is waar haast geen lak op houd.
    enkel oliën helpt omdat dit impregneert.

    Bij echte (super)jachten worden de Teakdekken in de olie gezet ipv vernis.
    hierdoor word het dek niet glad,en houd het hout wel zn kleur en is uv beschermd.
    de meeste plezierjachten (voor jou en mij) hebben het teakdek meestal gewoon onbehandeld, en vergrijsd naarmate de tijd verstrijkt.
    Op mijn kotter was het dek gewoon vergrijsd teak, en als de alg erop kwam spekglad haha.

    Wat vaak wel gebeurt bij hechthouten schepen met een gelakt dek is dat ze glasbubbels door de (vaak 2 comp) lak doen. En die vervolgens weer terugschuren, waarna er een dun laagje lak op gezet word.


    @Helicor,

    Prachtig dek ligt er op dit scheepje, chapeau..!
    ik volg de rest op de voet..

    Groeten Dyon.
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.810
    Locatie:
    Drenthe
    Het dek is dus weer opnieuw geschuurd en gelakt en ziet er nu goed uit.
    Daarna begonnen met het boren van gaatjes voor de mast en het 'meubilair' daaromheen (heeft dat ook een naam?)
    Ook de verschansing verder in orde gemaakt, de sleuven had ik tussen al het lakwerk door al allemaal gefreesd.
    Ook een speciaal moertje gemaakt, dat ik in het vierkant profiel kan schuiven: de originele oogboutjes van Robbe vind ik lomp, en ga deze niet gebruiken, maar mijn alternatief heeft niet voldoende draadlengte om helemaal door het buisje te komen, dus moet het moertje in het buisje.

    [​IMG]

    Vervolgens de verschansing gemonteerd met [tijdelijk] zelftappertjes, en de onderzijde van de verschansing aan de buitenkant goed afgeplakt.
    Daarna de kier tussen de romp en de verschansing over de gehele lengte vol laten lopen met epoxy met behulp van een injectiespuit met naald.

    [​IMG]

    Cor
     
  10. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Ziet er goed uit Cor,

    Dat 'meubilair' naast de mast heet volmondig
    korvijnnagelbank.
    in de scheepvaart zeggen we nagelbank.
    daarin zitten zoals de naam al aangeeft de korvijnnagels om de vallen op te beleggen.
    alsmede de kraanlijnen (dirken)

    Groeten Dyon.
     
  11. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Hallo Cor,

    Vakwerk! Kan niet anders zeggen.

    Een vraag over je "speciale moertje". Ik kan er overheen gelezen hebben, maar ik begrijp de functie hiervan niet. Hoe zit dat precies?

    Groet,

    Jan-Willem
     
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.810
    Locatie:
    Drenthe
    @ Jan Willem: Ahh, dat moertje ;)
    Als je weet dat er onder het midden van het dek een vierkant verstevigings buisje zit, dan wordt het misschien al wat duidelijker; Robbe gebruikt op diverse plaatsen een grof oogboutje, met tamelijk veel schroefdraad, en daardoor kan dat ding dwars door die vierkante koker, met een moer er onder; de oogjes die ik gebruik, hebben niet voldoende schroefdraad, om dwars door dat buisje te gaan, dus moet de moer binnen in het buisje; die moer moet wèl op 11 cm van het uiteinde geplaatst worden, dus moet er een speciaal moertje voor komen, met een verlengstuk, om hem erin en op de juiste plek te kunnen schuiven.
    Hier nog een plaatje van dat vierkante buisje; waar de schroevendraaier in het dek stekt, moet het oogje komen.

    [​IMG]

    Goed, dat dicht laten vloeien van de naad tussen de verschansing en het dek is voorspoedig verlopen; alleen, ik had de onder naad aan de buitenzijde afgeplakt met crèpe tape; dat was dus niet slim, want die dunne epoxy kruipt werkelijk in elk naadje en kiertje. Dat is mooi, zolang het niet door de tape heen kruipt, en dat is op een paar plaatsen dus wel gebeurd.
    Het verwijderen van die lekkage gaf natuurlijk schade aan de verf, bij het verwijderen; gelukkig is het maar de grond laag, dus daar komen we ook wel overheen; dit was het resultaat:

    [​IMG]

    Zoals ik veel eerder in dit onderwerp al schreef, had ik de eerste laag mahonie op 5 mm afstand van de verschansing gelegd, met de bedoeling, om het laatste latje van 5 mm er in te lijmen, nadat het dek af was, en de verschansing geplaatst.
    Bij nader inzien, leek het me beter, om de hele kier op te vullen met epoxy, ingedikt, en gekleurd met glasbubbles.
    Om te voorkomen dat de epoxy door de spuigaten eruit zou lopen, heb ik die eerst allemaal dicht geplakt; deze keer met pvc tape ;) .

    [​IMG]

    Met een injectiespuit gevuld met verdikte epoxy, heb ik eerst een rupsje epoxy strak naast het mahonie dek gelegd, om het hout in elk geval goed af te dichten; daarna nog twee lagen om de naad geheel te vullen, en het net in de spuigaten te laten lopen. Het is niet erg goed te zien op de foto, maar de epoxy trekt mooi gelijk op tegen de wanden, en verdiept zich wat ter plekke van de gaten; geeft een mooi resultaat:

    [​IMG]

    Nog een plaatje, met daarin ook de boeg, die ik redelijk vol heb laten lopen, door de boot (in een aparte sessie) op zijn neus te zetten, zodat die epoxy zich mooi kom verspreiden in het kwetsbare deel van de boeg.
    Nadat de zaak iets was uitgehard, maar nog makkelijk bewerkbaar, heb ik de groene tape verwijderd, en de onderkanten van de sleuf gaten aan de buitenzijde netjes bijgesneden met een vlijmscherp hobby mesje.

    [​IMG]

    Inmiddels ben ik alweer bezig met de masten op te richten, maar dat komt een volgende keer aan bod.

    Cor
     
  13. shasa

    shasa

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Annerveenschekanaal Noord Drenthe
    Probeer eens in Roswinkel Kaats-Miniaturen-shop

    En anders zelf zagen van een plank of balk op de cirkelzaag, schaven en dan op maat zagen met een een proxon cirkelzaagje. Vele malen goedkoper dan die latjes bij de diverse modelbouwzaken. Kost wat tijd, maar dat kost het modelbouwen ook.
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.810
    Locatie:
    Drenthe
    Hele kleine (2mm) holnieten/nestelringen gezocht

    Bedankt voor Uw bijdrage!
    Maar zoals U hierboven heeft kunnen lezen ligt het houten dek al een paar maanden op het schip, dus op dit moment heb ik geen plankjes meer nodig.
    Ik zal dit in gedachten houden voor de toekomst.

    Waar ik nu nog wel naar op zoek ben, zijn kleine nestelringen voor m'n zeilen, die ik aan het maken ben uit spinaker doek.
    Daarover het ik een topic geopend in het algemene forumdeel, omdat het hier in de zeilershoek nog al erg stilletjes is, lijkt me.
    Het verhaaltje staat HIER .
    Groet,
    Cor
     
  15. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Cor
    kijk hier eens
    Sail Making Materials - Sails - Products by Category

    SailsEtc (Graham Bantock) is DE site voor radiozeil spullen.

    Hij verkocht ook een tool om de nieten om te zetten, die kan ik nu even niet zo snel vinden.
    Gebruik van de ringetjes die erbij passen (washers) is een goed idee. Die gebruikt hij ook bij de zeilen die hij maakt.

    Klik op de rode productnaam en er is meer info
    De kleine maat is 2mm buiten.

    Als je er geen 100 nodig hebt, stuur me even een PB en dan kan je een paar uit mijn voorraad krijgen, met ringetjes. Tool kan je als je wilt even lenen.
     
  16. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Ik denk dat je deze bedoelde Wim:

    "tool" om de nieten

    Staat onder het kopje "Tools".


    Jan-Willem
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.810
    Locatie:
    Drenthe
    @Wim
    Die site kende ik al, hoewel die recentelijk enorm is verbeterd; ik had hiervandaan 2 maanden geleden ook al de instructies gedownload en afgedrukt over het maken van de zeilen, en dat heb ik dus inmiddels zo gedaan: de naden zijn geplakt met tape, en moeten nu door de naaimachine
    Dan moeten de oogjes er in.

    Ik had al gezocht op die site naar "eyelets" en die hier gevonden
    Search results for: 'eyelets'
    maar die hebben maar 2 maten 1,5 mm en 3,2 mm ID, dus dan kan ik die van 3 mm ID ook in kleinere aantallen bestellen in NL, waarover ik gisteren al een tip kreeg.
    3 mm is dus ook hier te koop.

    Overigens, ik heb 4 zeilen en dus 3 oogjes per zeil; de originele zeilen hebben oogjes van 2 mm ID, met messing ringen aan beide kanten, om de druk over een groter oppervlakte te verspreiden.
    Door 2 oogjes komt een 1 mm koord en door de derde moet een 2 mm schroefje voor de spanner achterop de giek.

    @ Jan-Willem
    Tja, die 'punch' had ik er dus ook al bij gevonden, ze hebben er voor elke maat eentje
    Search results for: 'punch'
    maar die zou ik ook zelf kunnen draaien.

    Voorlopige conclusie: 2 mm is niet in de aanbieding kennelijk :D
    Bedankt voor de tips en het mee denken!
    Cor
     
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.810
    Locatie:
    Drenthe
    In post # 15, op de eerste pagina van dit onderwerp stelde ik de vraag hoe het zat met de plaatsing van de masten, omdat het duidelijk werd dat ooit, in het vorige leven van dit bootje, een bouwer de achter-mast 15 mm naar achteren had verplaatst; ik vroeg me af waarom dit gedaan was.
    De antwoorden waren geruststellend, en daarom heb ik de masten op de door Robbe aangegeven plaats gemonteerd.

    Nu de boot wat verder bij de voltooiing komt is het duidelijk waarom deze masten verder uit elkaar werden geplaatst, zie de onderstaande foto's:

    [​IMG][​IMG]

    Hier is te zien, dat de giek van het stagzeil bijna de 2e mast raakt, en dat is het geval zelfs nadat de messing boog al iets is aangepast, om het zeil/ giek wat meer naar voren te brengen.
    Hieronder dezelfde situatie, nu op 1 plaatje:

    [​IMG]

    en nogmaals, maar nu met het [enige originele] zeil [wat ik heb] gemonteerd.

    [​IMG]

    Dat ga ik dus veranderen, door een nieuwe beugel te maken, dit met het onderste draaipunt wat verder naar achteren gelegen; 2 mm tussen het eind van de giek en de mast er achter gaat natuurlijk niet goed.
    Ik heb heel veel foto's op het net opgezocht en bekeken, en komt tot de conclusie, dat er kennelijk een wijziging heeft plaats gevonden, want op alle foto's is er wèl voldoende ruimte maar... het zijn allemaal schepen met de zilver gekleurde masten en gieken, dat is de latere uitvoering. Mogelijk hebben die een iets kortere giek, en daarom ook een aangepast zeil??

    Inmiddels zijn de oogjes/nestelringen/holnieten aangekomen, hoewel deze 4mm diameter hebben; iets kleiners kon ik niet vinden op dat moment.
    Die wilde ik gebruiken om de einden van de staaldraden voor het want en de verstaging netjes af te werken, en de staaldraad niet een scherpe knik te laten maken in de snelkoppelingen uit de visserij-hobby-winkel; ook de stagspanners zijn gearriveerd, alsmede de verankering door het dek: kleine oogjes, die er heel wat beter uitzien (vind ik...) dan de bouwmarkt haken uit de Robbe kit; het samengestelde resultaat staat hieronder:

    [​IMG]

    Na montage van de krimpkous om het kabeleinde en het -hulsje, heb ik dit geheel nog even in de epoxy gedompeld, om de overblijvende scherpe kantjes van de oogjes weg te werken.
    Op de eerste foto is ook te zien, dat de afstand tussen de giek van de (voorste) fok en de mast ook erg klein is, dus die ga ik dan op dezelfde manier aanpakken als de andere giek.

    De maten van de zeilen had ik een paar maanden geleden al op mogen nemen bij een mede-forummer, en die heb ik nu van 70 grams spinakerdoek uit de vlieger-sport gemaakt. Oorspronkelijk is dit zeil van een zwaardere kwaliteit, maar als deze zeilen het niet houden, dan heb ik in elk geval ervaring opgedaan, hoe zeilen te maken: met een hete 100W soldeerbout, met een messcherpe punt er aan geslepen.
    In die zeilen wilde ik niet die 4 mm ooges hebben, omdat dit te grof zou worden naar mijn mening.
    Een oproep hierboven, en elders op het forum gaf me een aantal hints waar nestelringen met een gat van 2 of 3 mm te koop zouden zijn.

    Na 1 verkeerde levering/bestelling, heb ik dan toch de juiste ontvangen, met een doorlaat van 2,5 mm, en die zitten nu in de zeilen; foto's daarvan komen in een volgende aflevering ;).

    Bij de aankoop van mijn romp zat ook geen gaffel, dus die moest ook gemaakt worden; de maten heb ik gekregen van een andere mede Atlantis-eigenaar (nogmaals bedankt Geert!!) en de gaffel op een mal nagemaakt van 2x3 eiken latjes van 2 mm dik op elkaar gelijmd.

    [​IMG]

    Het eerste exemplaar ligt op de grond, het tweede in de mal.
    Het samenstel:

    [​IMG]

    En een detail:
    [​IMG]

    Dat was het tot zover, maar het vordert gestaag :cool:

    Cor
     
  19. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Ik kijk uit naar de volgende aflevering Cor. Mooi werk!

    Jan-Willem
     
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.810
    Locatie:
    Drenthe
    De voorste draaipunten van de fokken zijn aangepast met dunner RVS draad van 1,4 mm dik, en zijn iets naar achteren geplaatst, om de giek voldoende speling te geven ten opzichte van de masten.
    Ik heb de oude er even onder gelegd om het verschil te laten zien:

    [​IMG]

    Dat RVS draad had ik ook al eerder gebruikt om mooie gladde oogjes te maken, omdat die kleine oogboutjes door het dek toch wel erg scherp zijn, en het Dynema al snel slijtplekken begint te vertonen

    Die draad heb ik van hier, voor nog geen 2€ voor alles :D
    http://img.photobucket.com/albums/v631/vdl/Modelbouw/Atlantis/IMG_3847_zps72f00342.jpg

    De drie ontbrekende zeilen zijn ook klaar; hieronder staan een paar voorbeelden, het onderste zeil is een originele Robbe fok, dat daarop is mijn product:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij de gieken miste ik 1 zeil spanner, achter op de giek, dus die heb ik van een messing plaatje gemaakt van 3mm dik en afgefreesd en twee maal met M2 getapt

    [​IMG]

    Met de zeilen gehesen ziet het er dan inmiddels zo uit

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het vreemde is, dat op de foto's de fok witter lijkt, maar dat is niet het geval, die is geler en heeft vieze vlekken, dus daarvoor ga ik dus ook maar een nieuwe voor maken; ik denk dat de kleur vertekening komt doordat de nieuwe zeilen van een dunner doek zijn, en dus meer doorschijnen in de flits?

    Op een eerder tijdstip had ik deze foto gemaakt, waarop de messing patrijspoorten nog geen 'glas' hadden; dat is inmiddels opgelost door die allemaal te verwijderen en vol te gieten met epoxy: dat geeft mooie ruitjes, zoals op de foto's erboven te zien is. ( op de originelen dan tenminste; hier zijn de foto's gewoon te klein :-(

    [​IMG]

    Nu moet ik toch echt aan de gang met het spuiten van de romp, maar ben er zelf nog niet helemaal uit, hoe dat moet gaan worden, qua kleuren en strepen.
    Nòg een nachtje over slapen maar.:cool:

    Cor
     

Deel Deze Pagina