Macrabbit
Vriend van modelbouwforum.nl
Hallo allemaal,
Even de wzh voor mezelf in kaart gebracht die gedaan moeten worden voordat het achterdek definitief geplaatst kan worden. De Thrusters had ik natuurlijk in het begin al pas gemaakt. Maar achterin moeten ook nog wat verdere componenten geplaatst worden. Allereerst heb ik een tussen spant geplaatst. deze is tot de hoogte van de openingen waterdicht tov. de voorkant. Tevens aan beide zijkanten een kast gemaakt. Buiten dat deze de spanningsregelaars gaan dragen, zijn deze kasten volledig waterdicht, dus ook luchtdicht. Extra drijfkamers voor als er wat gebeurt. Of dit überhaupt nut heeft betwijfel ik eigenlijk
. Maar het kon, dus maar gedaan.
De ruimte tussen de kasten is dichtgelegd met een verwijderbare vloer. Onder deze vloer kan ik eventueel nog wat ballast kwijt mocht dit nodig zijn. Buiten dat het wel netjes staat is deze vloer mooi vlak en weer geschikt om andere componenten te dragen. Buiten de reeds genoemde vaartregelaars is ook een servo zichtbaar. Op de foto is voor de servo nog een constructie zichtbaar waar ik straks op terug zal komen. Bakboordthruster (tijdelijk) gemonteerd om de exacte plaats van de vaartregelaar te bepalen.
Hier zichtbaar de beweegbare pin op de achterzijde. Deze kan tijdens het slepen omhoog gezet worden zodat de sleepdraad hierdoor tegengehouden kan worden. Uiteraard aan beide zijden een dergelijke pin.
Aan de binnenkant is deels de constructie te zien waarmee de pins achterop bediend gaan worden. Dit gebeurd door zgn. bowden kabels. Een buiten kabel waar een binnenkabel in heen en weer schuift. Ook is hier nog een deel te zien van de constructie waar de Towingpins en Karmforks in komen.
En dit zal de laatste foto zijn van de onderkant van het dek. Hierop te zien hoe de Bowden kabels lopen en hoe het frame van de Towingpins en de Karmforks er uit ziet. Ook de kast waarin de ankerrol komt te zitten is goed te zien.
Foto helaas niet helemaal duidelijk, maar op deze manier worden de Bowdenkabels aan de Servo bevestigd.
Gelukkig nog eentje gevonden die wat duidelijker is. Hulpstukje gemaakt tussen de hevel van de servo en de Bowdenkabels. Indien niet geheel duidelijk is vragen om uitleg altijd mogelijk.
Lijkt zo simpel maar was voor mij toch een breinbrekertje. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik een soortgelijke constructie op foto aangereikt heb gekregen van mijn collega bouwer Jan. Bedankt hiervoor Jan. Bij mij was de situatie uiteraard weer even anders dan bij Jan dus moest de constructie ook aangepast worden. Bij moet namelijk de vloer waarop de Servo staat verwijderd kunnen worden. De Bowden kabels moesten dus losgekoppeld kunnen worden van de Servo en wel door de opening die in het bovendek zit. Uiteindelijk door de zichtbare bout op de foto en de schroef waarmee de hevel vast zit op de Servo kan ik dit realiseren. Ook is nog te zien dat de Servo verdiept wordt ingebouwd.
En zo ziet het er uit als de Servo gemonteerd is. De resterende ruimte gaat gebruikt worden voor een printplaatje met hierop 4 Ompoolmodules. Deze zijn nodig om te Towingpins en Karmforks aan te kunnen sturen. Deze print wordt ook door collega Jan gebouwd. ( waar zou ik blijven als ik Jan niet had?
) Tevens komt er nog een klein printje waar de Servo op aangesloten wordt. Dit printje, overigens ook door Jan gemaakt, gaat er voor zorgen dat de uitslag wordt beperkt en de snelheid aangepast zodat de Pins met schaalsnelheid omhoog en naar beneden gestuurd kunnen worden.
En als laatste dan nog een plaatje die laat zien hoe het uitneembare dek er uit gaat zien. Is al eerder voorbij gekomen maar al weer een paar aanpassingen gedaan.
De volgende stap zal zijn het dek definitief plaatsen. Voordat dit gebeurt zal ik nog wel een paar nachtjes slapen en veel kijken en denken of ik niks vergeten ben. Immers, eenmaal gemonteerd kom ik er niet meer bij.
Tot de volgende keer allemaal.
Even de wzh voor mezelf in kaart gebracht die gedaan moeten worden voordat het achterdek definitief geplaatst kan worden. De Thrusters had ik natuurlijk in het begin al pas gemaakt. Maar achterin moeten ook nog wat verdere componenten geplaatst worden. Allereerst heb ik een tussen spant geplaatst. deze is tot de hoogte van de openingen waterdicht tov. de voorkant. Tevens aan beide zijkanten een kast gemaakt. Buiten dat deze de spanningsregelaars gaan dragen, zijn deze kasten volledig waterdicht, dus ook luchtdicht. Extra drijfkamers voor als er wat gebeurt. Of dit überhaupt nut heeft betwijfel ik eigenlijk

De ruimte tussen de kasten is dichtgelegd met een verwijderbare vloer. Onder deze vloer kan ik eventueel nog wat ballast kwijt mocht dit nodig zijn. Buiten dat het wel netjes staat is deze vloer mooi vlak en weer geschikt om andere componenten te dragen. Buiten de reeds genoemde vaartregelaars is ook een servo zichtbaar. Op de foto is voor de servo nog een constructie zichtbaar waar ik straks op terug zal komen. Bakboordthruster (tijdelijk) gemonteerd om de exacte plaats van de vaartregelaar te bepalen.
Hier zichtbaar de beweegbare pin op de achterzijde. Deze kan tijdens het slepen omhoog gezet worden zodat de sleepdraad hierdoor tegengehouden kan worden. Uiteraard aan beide zijden een dergelijke pin.
Aan de binnenkant is deels de constructie te zien waarmee de pins achterop bediend gaan worden. Dit gebeurd door zgn. bowden kabels. Een buiten kabel waar een binnenkabel in heen en weer schuift. Ook is hier nog een deel te zien van de constructie waar de Towingpins en Karmforks in komen.
En dit zal de laatste foto zijn van de onderkant van het dek. Hierop te zien hoe de Bowden kabels lopen en hoe het frame van de Towingpins en de Karmforks er uit ziet. Ook de kast waarin de ankerrol komt te zitten is goed te zien.
Foto helaas niet helemaal duidelijk, maar op deze manier worden de Bowdenkabels aan de Servo bevestigd.

Gelukkig nog eentje gevonden die wat duidelijker is. Hulpstukje gemaakt tussen de hevel van de servo en de Bowdenkabels. Indien niet geheel duidelijk is vragen om uitleg altijd mogelijk.
Lijkt zo simpel maar was voor mij toch een breinbrekertje. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik een soortgelijke constructie op foto aangereikt heb gekregen van mijn collega bouwer Jan. Bedankt hiervoor Jan. Bij mij was de situatie uiteraard weer even anders dan bij Jan dus moest de constructie ook aangepast worden. Bij moet namelijk de vloer waarop de Servo staat verwijderd kunnen worden. De Bowden kabels moesten dus losgekoppeld kunnen worden van de Servo en wel door de opening die in het bovendek zit. Uiteindelijk door de zichtbare bout op de foto en de schroef waarmee de hevel vast zit op de Servo kan ik dit realiseren. Ook is nog te zien dat de Servo verdiept wordt ingebouwd.
En zo ziet het er uit als de Servo gemonteerd is. De resterende ruimte gaat gebruikt worden voor een printplaatje met hierop 4 Ompoolmodules. Deze zijn nodig om te Towingpins en Karmforks aan te kunnen sturen. Deze print wordt ook door collega Jan gebouwd. ( waar zou ik blijven als ik Jan niet had?

En als laatste dan nog een plaatje die laat zien hoe het uitneembare dek er uit gaat zien. Is al eerder voorbij gekomen maar al weer een paar aanpassingen gedaan.
De volgende stap zal zijn het dek definitief plaatsen. Voordat dit gebeurt zal ik nog wel een paar nachtjes slapen en veel kijken en denken of ik niks vergeten ben. Immers, eenmaal gemonteerd kom ik er niet meer bij.
Tot de volgende keer allemaal.