Macrabbit
Vriend van modelbouwforum.nl
Hallo allemaal,
Hier weer een verslagje van de voortgang. Wel, de drijftest is gedaan en dat is maar goed ook. Zonder wat er in, hing ze behoorlijk achterover wat niet vreemd is natuurlijk. Affijn niks aan de hand. Vaaraccu's er in, 2 x 12Volt-7,2 Amp, vaartregelaars en andere attributen. Tot mijn verbazing zag ik water in de romp wat ook nog eens snel steeg. Alles er weer uit ,water er uit , toen weer in bad en goed gekeken waar het weg kwam. Het achterdek was natuurlijk al verlijmd en als het daar onder zou lekken, zou ik een probleem hebben. Gelukkig bleek dat niet het geval. Het water kwam via de kimkiel, aan één kant, naar binnen. Eigen stommiteit, was 1 kant vergeten te lijmen. Zoals eerder gezegd moest dit in 4 sessies gedaan worden. Eentje vergeten dus. Boot droog gemaakt en de laatste lijmsessie aan de kimkiel gedaan. Volgende dag weer in bad en geen spatje meer binnen. Altijd spannend en stiekem best wel weer blij. Ik had de waterlijn al bepaald aan de hand van de tekening en dus de volgende dag de boot weer in bad en geladen met wat er zoal in moest. Nu kreeg ik toch een volgende verrassing. Wist natuurlijk wel wat ze uiteindelijk zou wegen maar met alles zover in de boot kon ik nog ruim 3,5 kilo aan ballast bijplaatsen. Was toch meer dan ik had verwacht. Kan dus nu met een gerust hart verder bouwen zonder me zorgen te maken over het gewicht. Alles wat er nu nog bijkomt, zoals lieren en de opbouw, zit daar waar ze het meeste drijfvermogen heeft. Al met al ziet dat er goed uit.
Daarna verder gegaan met het detailleren van het lierendek. Ik zal daar verder weinig over zeggen en de plaatjes het verhaal laten vertellen.
Het schip hangt helemaal vol met dit soort lampen. Heb ze zo goed als mogelijk na proberen te maken met gebruikmaking van kleine Leds die warm licht uitstralen. ( Ex kerstverlichting). Deze ledjes zijn kleiner dan 3 mm maar groter dan 2. Hele aparte maat.
Moeten nog wel sluitwielen op de deuren, zoals op de andere deuren geplaatst. Vergeten
Hier en daar nog een beetje plamuurwerk.
Zo meteen nog even kijken, deze naad staat wel erg ver open
Escape Hatch is nog dryfit en niet helemaal gereed. Ook moet er nog een reddingsboei op de kopse kant komen, net als aan BB zijde.
En nog 2 plaatjes van het geheel.
Volgende zal zijn het aanbrengen van de verschansing aan de voor en zijkanten op het Forecastledek. Dit dek moet ook eerst geheel gereed zijn en gemonteerd. Pas dan kan ik de romp gaan spuiten en eventueel gaan proefvaren. Maar voor dat het zover is zullen er nog wel een paar UpDates passeren.
Tot de volgende keer.
Hier weer een verslagje van de voortgang. Wel, de drijftest is gedaan en dat is maar goed ook. Zonder wat er in, hing ze behoorlijk achterover wat niet vreemd is natuurlijk. Affijn niks aan de hand. Vaaraccu's er in, 2 x 12Volt-7,2 Amp, vaartregelaars en andere attributen. Tot mijn verbazing zag ik water in de romp wat ook nog eens snel steeg. Alles er weer uit ,water er uit , toen weer in bad en goed gekeken waar het weg kwam. Het achterdek was natuurlijk al verlijmd en als het daar onder zou lekken, zou ik een probleem hebben. Gelukkig bleek dat niet het geval. Het water kwam via de kimkiel, aan één kant, naar binnen. Eigen stommiteit, was 1 kant vergeten te lijmen. Zoals eerder gezegd moest dit in 4 sessies gedaan worden. Eentje vergeten dus. Boot droog gemaakt en de laatste lijmsessie aan de kimkiel gedaan. Volgende dag weer in bad en geen spatje meer binnen. Altijd spannend en stiekem best wel weer blij. Ik had de waterlijn al bepaald aan de hand van de tekening en dus de volgende dag de boot weer in bad en geladen met wat er zoal in moest. Nu kreeg ik toch een volgende verrassing. Wist natuurlijk wel wat ze uiteindelijk zou wegen maar met alles zover in de boot kon ik nog ruim 3,5 kilo aan ballast bijplaatsen. Was toch meer dan ik had verwacht. Kan dus nu met een gerust hart verder bouwen zonder me zorgen te maken over het gewicht. Alles wat er nu nog bijkomt, zoals lieren en de opbouw, zit daar waar ze het meeste drijfvermogen heeft. Al met al ziet dat er goed uit.
Daarna verder gegaan met het detailleren van het lierendek. Ik zal daar verder weinig over zeggen en de plaatjes het verhaal laten vertellen.
Het schip hangt helemaal vol met dit soort lampen. Heb ze zo goed als mogelijk na proberen te maken met gebruikmaking van kleine Leds die warm licht uitstralen. ( Ex kerstverlichting). Deze ledjes zijn kleiner dan 3 mm maar groter dan 2. Hele aparte maat.
Moeten nog wel sluitwielen op de deuren, zoals op de andere deuren geplaatst. Vergeten

Hier en daar nog een beetje plamuurwerk.
Zo meteen nog even kijken, deze naad staat wel erg ver open

Escape Hatch is nog dryfit en niet helemaal gereed. Ook moet er nog een reddingsboei op de kopse kant komen, net als aan BB zijde.
En nog 2 plaatjes van het geheel.
Volgende zal zijn het aanbrengen van de verschansing aan de voor en zijkanten op het Forecastledek. Dit dek moet ook eerst geheel gereed zijn en gemonteerd. Pas dan kan ik de romp gaan spuiten en eventueel gaan proefvaren. Maar voor dat het zover is zullen er nog wel een paar UpDates passeren.
Tot de volgende keer.