Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Voor mij is messing ook het meest ideale materiaal.
Messing samen met zachtsolderen is heel vergeving gezind.
Al ontdek je maanden later een onvolkomenheid, lossolderen, geen hak- en breekwerk, herstellen en weer vastsolderen.
Je wilt niet weten, hoe vaak ik sommige delen van de Dockyard heb los gesoldeerd en hersteld.

Verder, mijn compliment over de verwerking van het messing en de wijze van aanleggen van de leidingen en railing.
Eveneens vond ik het leuk om te lezen over het gebruik van dubbelzijdig printplaat.

Stoompomp, bedankt voor je reactie. Heb gelijk nog even gekeken bij de Dockyard. Weet niet of ik ooit commentaar of een reactie heb gegeven maar dat ziet er ook geweldig uit. Je bent zelf een kei in het verwerken van messing. Grote klasse en een prachtig object. Blijf het volgen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,
Niet veel te melden deze keer maar was wel erg tijdrovend. Verschansing verder gemaakt en de trap van het voordek naar het achterdek. Deze is geheel van messing gemaakt en dat heeft me toch even meer moeite gekost dan verwacht. Wel wil ik even vermelden dat deze trap een hoek heeft van 45 graden. Dat heb ik nog niet eerder gezien bij mijn modellen. Tekeningen dubbel gecheckt maar ik kom niet tot een andere conclusie.

P1000392.JPG

Hier de trap weer even verwijderd. Deze blijft demontabel tot alles gespoten is. Daarna soldeer ik de trap vast. Zal dan wel het verfwerk wat moeten opknappen, dat neem ik maar voor lief. Trap monteren en daarna spuiten/schilderen is ook niet echt een optie.
Verder is te zien dat ik begonnen ben met het dekgedeelte waar de Mob boot is geplaatst. Erg leuk stukje werk waar nog wel enkele uurtjes in gaan zitten. Dit stukje dek zit wel al definitief geplaatst aan het voordek, maar ik kan het voordek nog wel verwijderen. Dit is noodzakelijk voor het nog aanbrengen van de TL verlichting onder dit dek, detaillering in de vorm van steunbalken en niet te vergeten het spuitwerk.
P1000393.JPG


Ik ga lekker door met het Mob boot dek. Als dit gereed is, dan de detaillering aan SB zijde. Tot de volgende keer.
 
wederom schitterend Sjoerd, maar bij die trap, hoe fixeer/positioneer je al die losse delen ? en doe je het solderen van bijv. de treden stuk voor stuk, of zet je alles in 1 keer in elkaar ?
 
wederom schitterend Sjoerd, maar bij die trap, hoe fixeer/positioneer je al die losse delen ? en doe je het solderen van bijv. de treden stuk voor stuk, of zet je alles in 1 keer in elkaar ?
HalloTinus,
Dank je wel. Ik gebruik geen mal, wel een aantal hulpstukken. Alles wordt deel voor deel gemonteerd/gesoldeerd. Beetje lastig uit te leggen, maar de volgende trap zal ik uitgebreider in het verslag zetten met foto's. Dat is even duidelijker denk ik.
 
Hallo allemaal,
Ditmaal eentje met wat minder foto's. Het afneembare achterdek had ik al gemaakt. Het materiaal waar ik dit van had gedaan was Styreen. Moest uiteraard nog wel beplakt worden met houten latjes. Ik werd attent gemaakt op het feit dat als een (vlak) Styreendek een uurtje in de zon ligt deze gaat vervormen. Op vaardagen gebeurt het natuurlijk regelmatig dat de zon schijnt en de temperatuur aardig op kan lopen. Dit zal gevolgen hebben voor mijn dek. Goede raad moet je gebruiken en heb daarom gekozen om het dek opnieuw te maken, nu echter van printplaat. Deze heeft aan de onderkant een dunne koperen laag en is verder gemaakt van Epoxy wat veel minder last heeft van kromtrekken bij hogere temperaturen. Is wel even werk geweest maar verwacht daarmee in de toekomst minder problemen te hebben.

Heb ik het vorige dek door middel van opgeplakte Styreen strippen gemaakt, nu op de fraisbank de verdunningen gefreesd.

P1000399.JPG


Dit is dus wat ik in gedachte had. Echter bij de laatste bewerking is de diepte van de frees per ongeluk veranderd en ging ik er dwars doorheen. Zie geheel rechtsboven het lipje. Ik had dit mogelijk nog wel kunnen repareren maar had daar niet zoveel vertrouwen in.
P1000400.JPG


Dus kliko open, plaatje erin gekieperd en weer opnieuw begonnen. Is dan wel een freesmachine maar je aandacht moet er wel bijblijven. Ook de snelheid ligt niet zo hoog. Zo een paar uur mee bezig. Het uiteindelijke resultaat op onderstaande foto's.

P1000401.JPG


P1000402.JPG


Had in een eerder stadium ook al eens de Fenders achterop gemaakt. Van Styreen. Ook hier werd ik gewezen op het feit dat dit eigenlijk rubber zou moeten zijn. Dit rubber moet echter wel in een "kamer" komen te zitten. Omdat de verschansing van messing is, heb ik een smalle rand fosforbrons op maat gemaakt en er tegen aan gesoldeerd. Het rubber wordt na het spuiten met siliconen kit tegen de romp gelijmd. Heb een proefje gedaan met meerdere lijmsoorten maar met de kit zit het stevig vast. Heeft iemand ervaring met een betere lijm of kit dan hoor ik dat graag. De bovenkant van de kamer voorzien van 0,5 mm gaatjes en hier staafjes messing van 0,5 mm ingestoken en vast gesoldeerd. Dit om de bevestigings bouten te immiteren. Is een ietwat onduidelijke en stoffige foto maar vóór het spuiten wordt het schoongemaakt. Aan de onderkant zit eigenlijk ook een dergelijke strip, echter deze laat ik weg.
P1000403.JPG


Tot zover deze update. Tot de volgende keer.
 
Denk ook eens aan Polymax Sjoerd. Is er in diverse kleuren incl. transparant.................echt super spul en overschilderbaar wat bij siliconen niet lukt.
 
Misschien heb ik het al eens geschreven Sjoerd, maar op mijn Smit Finland heb ik de fenders van 3 mm rubber plaat gemaakt. Op hoogte en breedte gesneden met een nat Stanleymes. Buitenkant van de blokjes aangeschuind met een scheermes (nat krabbertje) en vast geplakt met CA-lijm. Voorste en achterste blokken op de einden wat dunner gemaakt met een scalpel. Resultaat net echt. Rubber plaat gevonden langs de weg en eerst getest of het niet zwart af gaf. Wordt weer een beauty Sjoerd! Gr. Klaas.
 
Denk ook eens aan Polymax Sjoerd. Is er in diverse kleuren incl. transparant.................echt super spul en overschilderbaar wat bij siliconen niet lukt.
Dank je Dunsz. Polymax, wel eens van gehoord, heb het zelf niet in huis. Het rubber wat geplakt moet worden is gietrubber. Heb het geprobeerd met secondenlijm, epoxy, Bison super kontaktlijm, plasticlijm hard en zacht en siliconenkit. De laatste gaf het beste resultaat maar of het ook de beste is? De romp is overigens epoxy, daar moet het op gelijmd worden. Zie bij de product omschrijving van Polymax dat het geschikt is voor hout, beton, steen en PVC, niets over epoxy of gietrubber.
 
Misschien heb ik het al eens geschreven Sjoerd, maar op mijn Smit Finland heb ik de fenders van 3 mm rubber plaat gemaakt. Op hoogte en breedte gesneden met een nat Stanleymes. Buitenkant van de blokjes aangeschuind met een scheermes (nat krabbertje) en vast geplakt met CA-lijm. Voorste en achterste blokken op de einden wat dunner gemaakt met een scalpel. Resultaat net echt. Rubber plaat gevonden langs de weg en eerst getest of het niet zwart af gaf. Wordt weer een beauty Sjoerd! Gr. Klaas.

Dank je wel Klaas.
Het rubber heb ik al in huis. Is door een collega bouwer voor me gegoten. In post 172 staat een foto. Deze ga ik dus gebruiken. Jouw oplossing is natuurlijk weer geweldig gevonden. Blijf me verwonderen over jouw oplossingen voor bepaalde problemen. Echt een gave en het mooie is dat je niet schuwt om deze met iedereen te delen. Blijf hier vooral mee doorgaan:)
 
Ja Sjoerd, ben een echte "knopendoos" bouwer en mijn schuurtje ligt vol met "onbegrepen" stukken. Een paar weken geleden kwam een buurman van me aanzetten met een handvol tandwielen met een electromotortje. Rudimenten van een WC-verfrisser. Radaraandrijving Smit Finland dacht ik gelijk (nou ja, na een poosje dan). Even een week in de week, een greep in de onbegrepen stukken en voila (na een paar uurtjes werk, dat dan weer wel) een draaiende radar. Kijk maar eens bij Youtube, radaraandrijving Smit Finland. Let niet op de spaghetti onder de stuurhut. Nog een leuke winterklus om dat in goede banen te leiden en te documenteren. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Dank je Dunsz. Polymax, wel eens van gehoord, heb het zelf niet in huis. Het rubber wat geplakt moet worden is gietrubber. Heb het geprobeerd met secondenlijm, epoxy, Bison super kontaktlijm, plasticlijm hard en zacht en siliconenkit. De laatste gaf het beste resultaat maar of het ook de beste is? De romp is overigens epoxy, daar moet het op gelijmd worden. Zie bij de product omschrijving van Polymax dat het geschikt is voor hout, beton, steen en PVC, niets over epoxy of gietrubber.

Alle materialen en combinaties hiervan behalve teflon/siliconen en nog een paar van die "vettige" kunststoffen. Je hebt het over gietrubber............als daar maar iets van siliconen in zit om het soepel te houden zal siliconenkit idd beter zijn.
 
Ja Sjoerd, ben een echte "knopendoos" bouwer en mijn schuurtje ligt vol met "onbegrepen" stukken. Een paar weken geleden kwam een buurman van me aanzetten met een handvol tandwielen met een electromotortje. Rudimenten van een WC-verfrisser. Radaraandrijving Smit Finland dacht ik gelijk (nou ja, na een poosje dan). Even een week in de week, een greep in de onbegrepen stukken en voila (na een paar uurtjes werk, dat dan weer wel) een draaiende radar. Kijk maar eens bij Youtube, radaraandrijving Smit Finland. Let niet op de spaghetti onder de stuurhut. Nog een leuke winterklus om dat in goede banen te leiden en te documenteren. Gr. Klaas.
Goed gevonden Klaas.
 
Alle materialen en combinaties hiervan behalve teflon/siliconen en nog een paar van die "vettige" kunststoffen. Je hebt het over gietrubber............als daar maar iets van siliconen in zit om het soepel te houden zal siliconenkit idd beter zijn.
Dank je Dunsz, was er al bang voor. Heb op mijn proefplaatje diverse soorten lijm geprobeerd en de siliconenkit kwam inderdaad als beste door de test. Dit maar gebruiken dan.
 
Bedankt Sjoerd! In mijn Bugsier heb ik een oude servo van Simprop gebruikt en er een instelbaar spanningsregelaartje voor gezet. Voor de S-F moet ik nog iets zoeken om van 12 naar 1,2 Volt te gaan. Maar een spanningsdeler moet zelf ook wel te maken zijn. Gr. Klaas
 
over die siliconenkit: daar waar het hoort doet het z'n werk. Daar waar het niet hoort (vingers, naast het werkstuk) kun je het makkelijk weghalen met doekjes van de action. (spargo, vochtige glasdoekjes). Tip van de glaszetter ooit hier.
 
Sjoerd, Bedankt voor het meedenken. Als het met de beschikbare elektronica niet lukt koop ik zo'n "afstapje". Gr. Klaas.
 
over die siliconenkit: daar waar het hoort doet het z'n werk. Daar waar het niet hoort (vingers, naast het werkstuk) kun je het makkelijk weghalen met doekjes van de action. (spargo, vochtige glasdoekjes). Tip van de glaszetter ooit hier.
Bedankt voor de tip Frank. Die kon ik nog niet. De Action wel natuurlijk. Pracht van een hobbywinkel:)
 
Hallo allemaal,
Weer een paar dagen aan de Boxer gewerkt. Verder gegaan met de piping aan de Stuurboordzijde.
Stuurboordzijde duidelijk afwijkend van de Bakboordzijde.

P1000404.JPG


Stuurboordzijde minder werk aan dan aan de Bakboordzijde.
P1000405.JPG


Voor de gecombineerde Anker en Sleeplier de plaats bepaalt en de verhoogde plaat waar de lier op komt te staan op maat gemaakt en geplaatst. Niet te zien, geen foto van gemaakt ook, maar de doorvoerpijpen van de ankerketting van de Winch naar de ankerkluizen zitten er ook in.

P1000406.JPG


Tot zover maar weer. Tot de volgende keer.
 
Back
Top