Bouwverslag Brewster 339D Buffalo in schaal 1:5

Bedankt voor de enthousiaste reacties :) :).

@strutter , ik ben erg benieuwd naar de grote varioprop.

@Rutten , In het midden van de cowl is de diameter ongeveer 275mm

@Frits37 , van Helsdignen, een naam die je niet vaak hoort. Leuk dat je weer mee leest.

@Ramses , leuk dat je ook dit project weer volgt.

De ''internal layout'' tekening welke is voor het modelleren van de romp wil gebruiken is helaas niet bruikbaar. De vorm klopt van geen kanten. Inmiddels heb ik uit Finland mooi materiaal gekregen.
Met deze informatie en een set tekeningen van Paul R Matt moet het lukken een schaalgetrouw 3d model te maken.

Mvg,

Bart

a14000453-42-1.jpg


a14000455-93-2.jpg
 
een set tekeningen van Paul R Matt

Die heeft wel een naam hoog te houden!


Investeer vooral ook in een goede piloot (scale pilot figure).

Is geen haast bij, maar wordt nogal eens vergeten. :mad:

Maar dat heeft je aandacht al, zag ik.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ben ook erg benieuwd hoe het model gaat vliegen, ziet er een gedrongen toestel uit.
Wordt het eentje die rap op de neus gaat staan, wielen staan wel ver naar voren.
Tijd zal het leren.....

Mvg,

Pascal.
 
En toch...........die penta met een diam van 260mm gaat mooi passen Bart.
Alle gewicht voorin, gunstig met die korte neus.
Bouw zou niet aangepast hoeven worden, een radiaal is practisch trillings vrij.
Eigenlijk alleen maar voordelen, enne een zeldzame kist in het rc wereldje, toch.
 
Vandaag is de piloot van warbirdpilots.com binnen gekomen. Het is een erg mooie en lichte piloot pop.
Verder niet veel te melden voor wat betreft de vorderingen. Ik heb erg veel nieuwe referenties die ik aan het bestuderen ben.
Verder druk geweest met het ontwerp van een kleine delta als club project.
Verwacht dat ik snel weer een update kan plaatsen ;)

Bart

De piloot voor de Brewster:

a14031725-126-Warbird%20Pilot%20%281%29.jpg




Een kijkje in zijn toekomstig kantoor:

a14031727-12-Warbird%20Pilot%20%282%29.jpg




En vanaf nu worden de vorderingen met het ontwerp nauwlettend gevolgd.

a14031729-82-Warbird%20Pilot%20%283%29.jpg




De kleine delta ''Lightning one'' als EMCR clubproject 20/21

a14031747-116-20200907_155216.jpg
 
Voor een project al dit is het natuurlijk van belang dat je goede referenties hebt. Nu had ik best wel mooi materiaal verzameld maar goede foto's in hoge resolutie van bijvoorbeeld de bouw had ik nog niet.
Via Prudent Staal ben ik in contact gekomen met Gerard Casius. On ontzettend vriendelijk man en heeft mij prachtig materiaal in bruikleen gegeven.
Zo heb ik nu de beschikken over prachtige foto's en een kopie van de 'erection and maintenance instructions for Model 339C & 339D Ariplane'
Met deze voor mij nieuw informatie moet het lukken een schaal getrouw ontwerp te maken.

Hier enkele foto's van het nieuwe materiaal.

Mvg,

Bart

a14041437-13-Books%20%282%29.jpg


a14041435-243-Books%20%281%29.jpg


a14041439-232-Books%20%283%29.jpg


a14041447-134-Books%20%287%29.jpg


a14041449-191-Books%20%288%29.jpg


a14041451-176-Books%20%289%29.jpg


a14041441-56-Books%20%284%29.jpg


a14041443-18-Books%20%285%29.jpg
 
Bart, het is maar goed dat je een hoop ervaring met het ontwerp van het landingsgestel van de Goose hebt opgedaan, dat zal je hard nodig hebben bij het L/G van de Buffalo! Nou niet iets dat je met een standaard 90 graden retract gear kan verwezenlijken lijkt me.
 
Bart,

Ik kijk met bewondering naar je werk, maar durf zelf nog niet zoiets groots aan te pakken. Ooit....

Voor wat betreft dit project, heb je dit boek al ?

Schermafbeelding 2020-09-24 om 10.20.32.png
 
Bart,

Ik kijk met bewondering naar je werk, maar durf zelf nog niet zoiets groots aan te pakken. Ooit....

Voor wat betreft dit project, heb je dit boek al ?


Leuk dat je het project volgt. Laatste dagen erg druk met andere dingen dus helaas nog niet veel nieuws te melden.
Dat boek heb ik nog niet . . . .

Mvg,

Bart
 
Mooi filmpje, maar ik heb het wel een beetje gehad met dat type muziek, zeg!

Hoe hijgerig en opgefokt wil je het hebben?

Doe mij dan deze man maar, 'maxfliart'.



jan.
 
Laatst bewerkt:
Alweer meer dan een maand sinds de laatste update . . . .

Veel positieve ontwikkelingen in het leven waardoor ik even niet de inspiratie had om aan het ontwerp van de Buffalo te werken. Al lang hebben wij de droom om de randstad te verlaten. Nu krijg ik de gelegenheid om bij aan de andere kant van het land te gaan werken en wij pakken dit met beide handen aan.
Inmiddels is ons huis verkocht en hebben we een nieuw huis gekocht, in mei 2021 gaan we verhuizen . . .
Goed nieuws, bij het nieuwe huis heb ik de beschikking over een fantastische grote hobby ruimte :D

Inmiddels heb ik weer wat meer rust aan mijn hoofd en ben ik weer verder gegaan met het ontwerp.
De afgelopen tijd heb ik veel informatie, foto's en tekeningen over de Brewster verzameld.
Nu ik met het modeleren van de romp in rhino ben begonnen merk je goed dat veel tekeningen totaal niet kloppen. Ik probeer dus met wat ik beschikbaar heb een zo schaal getrouw mogelijk model te maken. Dus iets tekenen en vervolgens weer vergelijken met foto's met verschillende kijk hoeken.

Op een ander forum kwam ik een zéér interessant draadje tegen over het modeleren van een Douglas Dauntless. Deze kunstenaar heeft veel vaardigheden om vanaf foto's een accuraat model te modeleren.

Dautless draadje

Onderstaand wat screenshots van het werk tot nu toe. De overgang van cockpit naar ronding van de romp is erg lastig . . .

Mvg,

Bart






Begin van het werk in Rhino:

a14241201-194-CAD%20%2816%29.jpg


Deze profiel tekeningen bevatten waardevolle info over de vorm ondanks het natuurlijk ver van schaal is.

a14241203-188-CAD%20%2817%29.jpg


Romp lijnen naar mijn zin.

a14241205-22-CAD%20%2818%29.jpg


a14241207-235-CAD%20%2820%29.jpg


Deze tekening met maten is erg handig

a14241209-111-CAD%20%2821%29.jpg


a14241211-239-CAD%20%2822%29.jpg


Van 2d naar 3d

a14241213-249-CAD%20%2823%29.jpg


a14241215-67-CAD%20%2824%29.jpg


a14241217-77-CAD%20%2825%29.jpg


a14241219-151-CAD%20%2826%29.jpg


Constructie foto's zijn ook erg handig.

a14241221-47-CAD%20%2827%29.jpg


a14241223-41-CAD%20%2828%29.jpg


Uitdaging . . . .

a14241225-35-CAD%20%2829%29.jpg


Hier is dus wel wat werk te doen.

a14241227-114-CAD%20%2830%29.jpg


a14241229-234-CAD%20%2831%29.jpg


a14241231-220-CAD%20%2832%29.jpg


a14241235-144-CAD%20%2834%29.jpg


a14241237-74-CAD%20%2835%29.jpg


a14241239-68-CAD%20%2836%29.jpg


a14241241-20-CAD%20%2837%29.jpg


a14241243-46-CAD%20%2838%29.jpg


Zo lijkt het er wel aardig op . . .

a14241245-40-CAD%20%2839%29.jpg


a14241247-111-CAD%20%2840%29.jpg
 
Gefeliciteerd met je huis en spannende tijd die eraan komt.
Hangt me bij, dat jullie nog niet heel lang verhuist zijn naar je huidige woning.
Komt een mooie, maar drukke tijd aan. Geniet ervan met je familie.

Het tekening werk is heel mooi om te zien. Zeker de details zoals de cockpit.
Gewoon genieten.
 
.
Prachtig werk Bart, genieten dit :thumbsup:
Gefeliciteerd met je nieuwe woning!

Groeten, Ramses
.
 
@hoeby & @Ramses , bedankt! ik denk dat het daadwerkelijke bouwen pas gaat plaatsvinden na de verhuizing.

Ondertussen weer verder met het ontwerp. Even een afwisseling van de cockpit.
Een begin gemaakt de motorkap. Ook hier geld weer, iets modeleren en vergelijken met foto's en vervolgens weer aanpassen.

Mvg,

Bart

De motorkap heeft maar een kleine opening bij de achterste rand:

a14244131-208-CAD%20%2841%29.jpg




1e poging:

a14244133-26-CAD%20%2842%29.jpg




Zier er best redelijk uit maar nog niet helemaal in orde:

a14244135-228-CAD%20%2843%29.jpg


a14244137-238-CAD%20%2844%29.jpg


a14244147-190-CAD%20%2849%29.jpg




Weer wat aanpassingen maken :

a14244139-248-CAD%20%2845%29.jpg


a14244141-16-CAD%20%2846%29.jpg


a14244143-202-CAD%20%2847%29.jpg


a14244145-196-CAD%20%2848%29.jpg


En nu is het al meer naar mijn zijn:

a14244149-11-CAD%20%2850%29.jpg




Nu de motorkap zo ver naar mijn zin is ga ik weer verder met de cockpit, hier alvast een sneak preview :

a14244151-253-CAD%20%2851%29.jpg
 
Back
Top