Bouwverslag Brewster 339D Buffalo in schaal 1:5

Als ik de nieuwe neus bekijk, vind ik deze meer afwijken van het origineel, dan dat je vorige neus deed.
Staat er los van, dat het tekenwerk zeer mooi is.

Wat zie ik als verschil:
Je nieuwe neus heeft een plat vlak aan de voorzijde en best een scherpe radius bij de overgang, van het platte vlak naar de zijkant van de romp.

Als ik naar onderstaande afbeelding kijk. En dan als detail de schaduw op de romp neem, van het propblad die links boven staat.
De schaduw is nagenoeg volledig rond. Daarmee lijkt het alsof de radius in het echt groter is, dan dat je in je nieuwe motorkap hebt opgenomen.
a14038397-181-12%20B396%20bommen%20invliegen%20via%20G.Casius.jpg
 
Bedankt weer voor de leuke reacties :)

@strutter , deze prop is heb 'geleend' van een ander 3d model maar het staat niet verkeerd.

@hoeby , je hebt helemaal gelijk. Ik heb me te veel gefocust om de onderzijde van de cowl en hierdoor de radius niet goed bekeken, bedankt voor de feedback :yes:

Ik zal de motorkap nogmaals aanpassen.
Hier nog enkele plaatjes waar je de radius goed kunt zien. Ik moet het vlakke gedeelte kleiner maken, vooral aan zij zijkanten.

Mvg,

Bart

Hier het vlakke gedeelte:

a14390005-153-cowl%20front.jpg



Hier wat foto's waar je kunt zien het vlakke gedeelte een stuk kleiner is:

a14390007-120-cowl%20full%20scale.jpg


a14390009-183-cowl%20full%20scale2.jpg


a14390011-31-cowl%20full%20scale3.jpg
 
Mooi gemaakt Bart.

Heel lastig te zien op de foto's tot hoe ver het platte vlak loopt, rondom de motor opening. Maar het oogt heel goed vergeleken met de echte.

Als de eerste foto van 2 posts terug bekijk. Dan lijkt het vlakke deel iets eerder te stoppen en niet zo spits uit te lopen tot het midden van de kap. Maar dat kan ook door de foto komen (belichting/hoek/detail scherpte). Ik neem aan dat jij een hele reeks foto's hebt van de kap, om dat goed te beoordelen.

Edit:
Nog een foto gevonden, waar het lijkt dat platte vlakken boven en beneden zitten. Maar naar de zijkant vrij snel verdwijnen. Lastig te zien, maar zie de overgang linksonder waar het van het witte deel naar het donkere deel gaat, daar is het platte vlak niet meer echt aanwezig.
Maar zie niet hoe je dit in jouw motorkap kan aanpassen. Dat zou inhouden een grotere radius aan de buitenkant, maar dan klopt het verloop totaal niet meer. Lastig. Dan de huidige kap zo houden, want die ziet er heel goed uit.
a14244147-190-CAD %2849%29.jpg
 
Laatst bewerkt:
@hoeby , hier nog een screenshot waarop het vlakke deel te zien is,ik heb het aan de zijkanten zo klein mogelijk gehouden. Het lastige van de foto hierboven is dat de zijplaten van de kap zijn gedemonteerd.
De overgang van de onderste opening lijkt bij de echte nog wat spitser te zijn, wellicht later nog eens wat mee rommelen.

Mvg,

Bart

a14393967-249-CAD%20%28140%29.jpg


a14393991-141-CAD%20%28141%29.jpg
 
@Bart,

Als ik de foto van post #67 bekijk en spiegel met jouw kap.
Dan is de kleine binnen radius bij jouw rondom hetzelfde.
Op de foto van post #67 lijkt het alsof de binnenradius, welke aan de vlakke stukken grenst, kleiner is dan de radius aan de zijkant.
Als dit correct is, dan creëert die ook automatisch dat de vlakke plaat kleiner wordt aan de zijkanten van de kap, omdat de radius dan groter is.
Vele vraagtekens, opzoek naar de kleine details.

De onderzijde van de kap. Die lijkt spitser. Maar kom ook foto's tegen waar dit niet zo spits lijkt.
Zou dat nog verschil in Brewster uitvoering kunnen zijn?

Betreffende de kap, zou ik het op een blaadje schrijven en even wegleggen.
Het zijn de kleine details. Maar mogelijk is het te vroeg om al zover op detail niveau door te gaan.
Zeker omdat de motorkap een los onderdeel is en aanpassingen hieraan niet zo een grote impact op het design hebben, dan als een hoofdspant niet zou kloppen.
Dan kan je er rustig over nadenken. Misschien komt er dan ook nog wel de gouden foto voorbij, die alle vraagtekens wegneemt.
 
De kap zat me toch niet lekker en heb nogmaals wat aanpassingen gedaan.
Nu loslaten en verder met het landdingsgestel :)

Bart

a14400083-38-Buffalo%20%281%29.jpg




a14400085-89-Buffalo%20%2868%29.jpg




a14400087-111-Buffalo%20%2877%29.jpg




a14400091-130-CAD%20%28143%29.jpg




En de nieuwe aangepaste motorkap:

a14400089-241-CAD%20%28142%29.jpg


a14400093-27-CAD%20%28144%29.jpg




En nu het leukste gedeelte beginnen, het uitwerken van het landingsgestel :)

a14400097-183-CAD%20%28145%29.jpg
 
Fase één van het ontwerp voor het landingsgestel is gereed. De ''benen'' zijn gelukt. Het is een flinke puzzel geweest om dit voor elkaar dat alles mooi past zowel in in als uitgeklapte toestand. De ruimte voor in the vleugel is erg beperkt en de hoek en positie van het scharnierpunt moet perfect zijn anders komen de wielen in geklapte toestand niet goed inde romp. Ik had al aardig wat foto's van het landingsgestel verzameld maar via Jukka uit Finland heb ik nog veel meer zéér nuttige foto's mogen ontvangen. Het zijn er te veel om allemaal hier te plaatsen. Wil je de foto's toch graag zien kijk dan in mijn verslag op RcGroups middels het linkje hier onder:

linkje naar verslag op RcGroups

Hier enkele referentie foto's :


a14418257-219-2011-08-06_184710_angle.jpg


a14418211-222-jerry_0414.JPG


a14419705-130-brewster004F2-ABuffalo-assembly-Roose..jpg


a14419709-248-FIG27.jpg


a14419713-75-gear2.jpg


a14419715-149-gear3.jpg


a14419719-32-scan0015.jpg


a14419717-46-scan0014.jpg


En hier het resultaat tot nu toe in Rhino:

Het heeft heel wat uurtjes gekost om tot dit punt te komen:


a14429307-165-CAD%20%28147%29.jpg




Ik weet nog niet zeker hoe ik de benen ga maken. Het lijkt me wel wat dit uit carbon te doen maar dan moet ik deze technieken mijzelf eigen maken.

a14429309-255-CAD%20%28148%29.jpg




Let op de beperkte ruimte in de vleugel:

a14429311-100-CAD%20%28150%29.jpg




Ik hoop dat de uitsparing in de vleugel bij het model dadelijk net zo netjes wordt:

a14429313-110-CAD%20%28151%29.jpg




De uitsparingen in de romp gaan een uitdaging worden om te maken:

a14429319-203-CAD%20%28154%29.jpg




Landingsgestel ingetrokken:

a14429315-88-CAD%20%28152%29.jpg




Down . . . maar nog niet gelocked ;) dat komt met de volgende update:

a14429317-33-CAD%20%28153%29.jpg








Tot zo ver deze update, volgende keer weer verder met de knikarmen en het mechanisme.

Fijne feestdagen:)


a14422073-208-Buff%20Christmas.jpg
 
@skycat , bedankt!

Bezig geweest met het uitvogelen van de knik-arm. Omdat ik hier geen bal-links wil gebruiken is het noodzakelijk dat de geometrie precies klopt. Op het eerste gezicht lijkt deze erg complex maar na een tijdje rommelen viel het kwartje.
Als de het geheel vanaf de zijkant gezien 10 º kantelt is het best eenvoudig. Hier het resultaat van de knik-arm.
Volgende keer verder met de aandrijving.

Mvg,

Bart

a14439061-253-CAD%20%28155%29.jpg


a14439063-7-CAD%20%28156%29.jpg


a14439065-114-CAD%20%28157%29.jpg


a14439067-251-CAD%20%28158%29.jpg


a14439069-229-CAD%20%28159%29.jpg
 
Jeetje Bart, wat een puzzel! En fantastisch tekenwerk!

Maar wat ik mij afvraag: is er echt niet meer technische data beschikbaar, behalve dan een (voor ons onleesbare) technische tekening in post #71, over de werking van het landingsgestel?

Fijne Kerst en alvast een goed en gezond 2021!

Jurgen
 
Het ontwerp voor het landingsgestel is inmiddels ver gevorderd. Het uitwerken van de 'benen'' was betrekkelijk eenvoudig maar het uitwerken van de knik arm was een ander verhaal. Als je de tekeningen bekijkt is het lastig de geometrie te begrijpen. Een dag later met een frisse blik bedacht ik de complete constructie vanaf de zijkant gezien 10 graden te draaien en ineens bleek alles erg logisch.
De aandrijving wordt verzorgt door een kleine elektromotor. Het gedeelte waar de koppelstangen aan zijn bevestigd beweegt door het draaien van de spindel. Microswitches doen dienst als limiet schakelaar. Deze kunnen worden afgesteld door sleufgaten in de bevestigingsplaat.
Veel componenten heb ik gekocht op AliExpress. De spindel met moer, 12v motor met vertraging, afkoppeling, lager steunen en microschakelaars komen allemaal hier vandaan. De motorsteun, het verbindingsstuk, scharnieren en aansluitstukken worden 3d geprint.
Nadat het ontwerp gereed was heb ik dit naar Fusion360 geëxporteerd. In Fusion360 heb je de mogelijkheid het model te animeren en dit is natuurlijk erg leuk. Ik zal hier binnenkort een video van maken.

Voor nu alvast wat plaatjes, later zal ik een video maken en op mijn YouTube kanaal plaatsen.

Mvg,

Bart



Componenten van het aandrijfsysteem:

a14462761-178-CAD%20%28160%29.jpg




Het ontwerp van het aandrijfsysteem:

a14462763-204-CAD%20%28161%29.jpg


a14462765-103-CAD%20%28162%29.jpg




Complete systeem:

a14462767-0-CAD%20%28163%29.jpg


a14462769-218-CAD%20%28164%29.jpg


a14462771-171-CAD%20%28165%29.jpg


a14462773-133-CAD%20%28166%29.jpg


a14462775-223-CAD%20%28167%29.jpg



Het ontwerp in Fusion360 zodat het kan worden geanimeerd:

a14462777-121-CAD%20%28168%29.jpg
 
Back
Top