Ik lees al enige tijd mee op dit forum. Ik heb besloten me aan te melden en ook af en toe wat te posten. Ik zal me eerst even voor stellen. Ik ben Wijnand Zwart. Als scholier in de jaren '80 was ik bezig met RC scheepsmodelbouw. Het begon met een Robbe Dolly. Maar er volgde als snel scratch bouw van eigen ontwerp en ook een knikspantslepertje op basis van tekeningen van de NVM. Ik zat bij vaargroep Nienoord, toen nog onder leiding van Joop Mak.
Diezelfde vaargroep had ooit een evenement bedacht: met modelscheepjes het Leekstermeer oversteken. Mijn knikspantslepertje kwam een aardig eind, maar er lag op zeker moment toch te veel water in de romp. Dus toen heb ik de poging gestaakt. Dat gaf aanleiding tot de bouw van een model die de oversteek wel zou moeten kunnen. Een waddenvlet van de KNZHRM in schaal 1 op 10 (toen nog een actuele reddingsboot!). Ik bestelde bij de NVM de tekeningen van de Cornelia Clasina (ik heb uiteindelijk het zusterschip "Zeeleeuw" gebouwd). Nadat de ruwbouw af was en de eerste proefvaarten gemaakt waren kwam de klad erin. Studie, op kamers, verschuiving van de hobby richting gemotoriseerde twee-, drie- en vierwielers waren daar debet aan.
Afgelopen lente na meer dan 30 jaar heb ik de reddingsboot opgehaald en verder afgebouwd. De oude NiCD's in de Robbe Terratop deden het nog! De loodaccu's, de Decaperm en de zelfbouw vaartregelaar heb ik voor moderner spul vervangen.
View media item 263117De romp van dit model is voor een groot deel volgeschuimd. Als de opbouw is gemonteerd, dan sluit deze het scheepje waterdicht af. De zelfrichtendheid bij dit model is beperkt. Bij iets minder dan 90 graden slagzij houdt de zelfrichtendheid op. En dat geeft weer aanleiding tot een nieuw project waarbij de zelfrichtendheid beter moet worden: de KNRM Koningin Juliana.
Tot zover mijn voorstel-verhaaltje. In mijn volgende post zal ik de vorderingen van de bouw van mijn volgende project, de KNRM Koningin Juliana tonen.
Diezelfde vaargroep had ooit een evenement bedacht: met modelscheepjes het Leekstermeer oversteken. Mijn knikspantslepertje kwam een aardig eind, maar er lag op zeker moment toch te veel water in de romp. Dus toen heb ik de poging gestaakt. Dat gaf aanleiding tot de bouw van een model die de oversteek wel zou moeten kunnen. Een waddenvlet van de KNZHRM in schaal 1 op 10 (toen nog een actuele reddingsboot!). Ik bestelde bij de NVM de tekeningen van de Cornelia Clasina (ik heb uiteindelijk het zusterschip "Zeeleeuw" gebouwd). Nadat de ruwbouw af was en de eerste proefvaarten gemaakt waren kwam de klad erin. Studie, op kamers, verschuiving van de hobby richting gemotoriseerde twee-, drie- en vierwielers waren daar debet aan.
Afgelopen lente na meer dan 30 jaar heb ik de reddingsboot opgehaald en verder afgebouwd. De oude NiCD's in de Robbe Terratop deden het nog! De loodaccu's, de Decaperm en de zelfbouw vaartregelaar heb ik voor moderner spul vervangen.
View media item 263117De romp van dit model is voor een groot deel volgeschuimd. Als de opbouw is gemonteerd, dan sluit deze het scheepje waterdicht af. De zelfrichtendheid bij dit model is beperkt. Bij iets minder dan 90 graden slagzij houdt de zelfrichtendheid op. En dat geeft weer aanleiding tot een nieuw project waarbij de zelfrichtendheid beter moet worden: de KNRM Koningin Juliana.
Tot zover mijn voorstel-verhaaltje. In mijn volgende post zal ik de vorderingen van de bouw van mijn volgende project, de KNRM Koningin Juliana tonen.