Bouw verslag Smit Lloyd 109/110

Begonnen met de anker bakken.
upload_2023-4-11_14-26-28.jpeg

Deze tekening is 2x gemaakt.
Ops......dat klopt dus niet. Je moet er 1 spiegelen.
upload_2023-4-11_14-27-38.jpeg
upload_2023-4-11_14-28-1.jpeg


mv Ronald
 
Laatst bewerkt:
Dat is nou net het leuke van modelbouw! Je behelpen met dingen die "voorbij komen" en de knip sparen. Gr. Klaas.
 
Op zich is die regelaar inderdaad onnodig zwaar qua maximale stroom, maar zou m.i. wel probleemloos moeten kunnen functioneren met de boegschroef.
 
Misschien is de 15A wat zwaar, maar een lichtere wordt toch ook niet heel veel goedkoper....
En wie weet heb je de regelaar later ooit eens nodig voor een zwaardere motor.
Wat mij wel blijft verbazen is dat Raboesch deze boegschroeven levert met deze "achterlijke" bedrijfsspanning.
Wij schaalmodelbouwers hebben meestal 12V of 6V aan boord, en geen 7,2V
Dus je zit altijd of te hoog met je spanning of te laag, of je moet er alleen voor je boegschroef een cellenpakket in gooien.....
 
Adam, Als die 700 mA op de motor bij vollast is dan zou er toch ook een spanningsconverter tussen kunnen? Voor een paar Euro heb je er eentje die 3A. kan leveren. Niet continu, maar zo lang draait de boegschroef niet. En dan ben je samen met zo'n Chinees regelaartje nog geen tientje kwijt. Maar een 4 A. CTI regelaartje is ook goed genoeg. Wel iets duurder, maar hier in Nederland te koop en snel geleverd. Het is maar net waar je je zinnen op zet. Op de lier van mijn Smit Finland zat aanvankelijk een 6 Volt motortje. Van 12 Volt naar 6 Volt met een spanningsconverter, daaraan de regelaar die een tweede ontvanger in de opbouw voedde. De BEC van de regelaar gaf ook stroom aan de servo om de sleephaak te ontgrendelen en de multiswitch die de verlichting stuurde. Met deze opzet maar één 12 Volt stekker tussen romp en opbouw nodig. Gr. Klaas.
 
Creatief bedacht, die schroefasdoorvoer.
Dat soort kleine overwinninkjes zijn een boost voor je ego.
Maar (Daar komt de maar. Sorry), Die spuittuitjes zijn gemaakt van een kunststof waar (bijna) niets aan kleeft.
Heb je iets om dat ergens mee vast te zetten?
 
De belangrijkste vraag: welke spanning heb je aan boord?
Indien 6V accu, dan kun je de motor via een vaarregelaar, ESC Electronic Speed Control, direct op de accu aansluiten.
In dit geval een kleine regelaar tot 20A. 1Pc 20A Esc 30A Esc Motor Speed Rc Esc 2Khz Vooruit Achteruit Borstel Rem Rc 2S Voor controller Boot Auto Prototank Top Regulator| | - AliExpress
Het amperage lijkt veel, maar de motor neemt maximaal 0,7A op. Je moet de motor zien als een 6W lamp aangesloten op het lichtnet gezekerd met 16A.
Indien je een 12V accu hebt, dan moet je de spanning voor de motor verlagen naar maximaal 7,2V.
Hiervoor is een instelbare spanningsverlager ideaal.
Hiervoor stel ik voor : 300W 20A DC DC Buck Converter Step Down Module Constante Stroom Led Driver Power Step Down Voltage Module Elektrolytische Condensator|Voltage Regelaars/stabiliatoren| - AliExpress
Deze komt tussen de 12V accu en de aansluitdraden van de vaarregelaar.
De stekker met 3 pennen in het kanaal van de ontvanger.
Succes met je project.
 
Ik merk wel op dat je assen nog een heel eind doorlopen buiten de asbuis in de romp . Deze ga je moeten ondersteunen als de motoren achter de spant blijven liggen wil je geen slingeringen krijgen hierop.
Primer kan volgens mij perfect, moe je nog wel een laagje echte verf erover rollen of spuiten.
succes met het vervolg.
 
Back
Top