Belt of Gear drive, ofwel snaar of tandweil aangedreven?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Rene_Bak, 17 jul 2008.

  1. Rene_Bak

    Rene_Bak Guest

    Falcon 3D kost €155,-
    Typhoon kost €180,-

    Dat is dan al inclusief het verzenden vanuit HongKong.

    Ter vergelijking een T-Rex 450S GF (complete set) kost €355,-
    En een T-Rex 500 GF kit (dus kaal zonder zender, servo's, gyro en accu) kost 315,- (ook vanuit HongKong)

    Dus ik wil maar zeggen dat het toch wel een erg groot verschil is...
     
  2. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    oh ik was van mening dat je m hier in NL wou halen, daar is die set namelijk vrij prijzig, tja voor 155 zou ik er voor gaan toch...evt wat extra douane kosten wellicht...
     
  3. Rene_Bak

    Rene_Bak Guest

    Klopt. De Falcon 3D / Hurricane kost bij Quartel €265,-. Dat is dus €110,0 meer... En een T-Rex (als ze die verkopen) kost daar dan uiteraard ook veel meer neem ik aan.

    Maargoed Quartel vliegt hem dan wel voor je in (kortom stelt hem nog even goed af) bij aflevering als je dat wilt. Daarnaast heb je dan ook de garantie dicht bij huis.

    Nu zit ik niet direct aan een budget van €200,- vast maar dat zijn bedragen die te overzien zijn en je op deze manier denk ik een hoop plezier aan kan beleven. En ik sluit niet uit dat als het bevalt ik dan op redelijk korte termijn alsnog naar een beter model over stap.

    P.S. wie had het hier nu over slim inkopen :rolleyes:
     
  4. Rene_Bak

    Rene_Bak Guest

    Eh en dan de Falcon of de Typhoon (kortom tandwiel of snaar aangedreven). Zoals gezegd denk ik zelf dat de snaarangedreven Typhoon die bovendien een beter gyro heeft de €25,- verschil dan wel waard zijn.
     
  5. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    SLIM inkopen ja,... niet zon falcon dus...sorry hoor.
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dat is i.d.d. wel heel erg weinig geld zeg...
    Ik betaalde toen nog 250€ voor een RTF...Plus wat upgrades en lipotjes zat ik aan de 350€
    een goede gyro voor de T500 is duurder dan de hele helie trouwens ;)
    Maar als je het leuk vind komt die T500 of vergelijkbaar er ook :D, let maar op.. (ik ben verliefd op mijn Protos500)

    Eric
     
  7. 123mvd321

    123mvd321

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Almere
    als je goedkoop wilt vliegen en niet voor een naam wilt betalen (align)
    koop dan een copterX is echt exact hetzelfde als een align trex450.
    maar voor veel minder geld. alle parts zijn ook uitwisselbaar.

    maar een align blijft wel z'n waarde houden als je hem weer verkoopt
    een copterX niet.

    Als je zeker weet dat je hem nooit verkoopt zou ik voor de copterX gaan
    als je hem ooit weer wilt inruilen of verkopen... align
     
  8. Rene_Bak

    Rene_Bak Guest

    Wel slim inkopen maar niet jou smaak ;-) Wat zou jij voorstellen dan?
     
  9. luitjes,

    met zeer veel belangstelling deze discussie gevolgd, niet in de laatste plaats omdat ikzelf ook bezig ben mij te orienteren op een heli.
    Er zijn een paar dingen waar ik mij permiteer wat over te gaan roepen zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken en dat zijn:
    1. welke heli
    2 in relatie tot budget
    3 verkoopwaarde
    4 crashen

    1 welke heli?
    er is zo´n veelheid dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Heb gekeken naar arf, rtf, geen f etc. etc. Na veel lezen op het forum en aet een vraagje voor mijzelf (met eigenlijk allemaal goede antwoorden, w.o Brathjuuuh) de knoop doorgehakt en besloten voor een TRex 500 te gaan. Bushflieger levert een geheel complete voor 660 btw.

    Waarom? Is stabiele, omdat hij groter is, is - als beginner neem ik aan - derhalve (veel) meer handelbaar en er zijn diverse mensen op dit forum (bijv. Funky) die in een soortgelijke situatie alsdat ik mij bevind, er dingen over opgemerkt hebben.
    Dat zijn adviezen waar je wat aan hebt en mee kunt. Of je het doet, is een andere zaak.
    Daar komt bij, uit eigen ervaring weet ik dat ´goedkoop is duurkoop´. En dan zijn we eigenlijk op het punt vna het budget.
    Wanneer ´de heb´ erg brandt, is het lastig even door te sparen. Desondanks ben ik ervna overtuigd dat doorsparen voor een Rex500 zich op den duur loont (en dus terugbetaald).

    Wannneer het allemaal niet bevalt, is er dan de hogere verkoopwaarde. Dat is dan gelijk punt 3.

    Kom ik aan punt 4. Crashen.
    Waarom gaat men automatisch uit van crashen? Ik vlieg vliegtuigjes en ben diversekeren gecrashed. Maar dat komt eigenlijk omdat ik te overmoedig was met vliegen. Wanneer men de adviezen van Radd (ook een gouden tip van een forumlid) lees, en oefent EN ZICH ER AAN HOUDT dan ben ik ervna overtuigd dat een crash zich niet voordoet. Alle crashes die in tot nu toe zelf meegemaakt heb en gezien bij anderen zijn )op 2 na wegens storing in een powerpack) vliegersfouten. Terzijde, de storingen in de powerpacks waren te voorkomen geweest, men twijfelde aan de pack maar dacht dat het toch wel zou gaan. Nee dus.

    En wanneer je die veilgheidsmarge ook aanhoudt bij en tijdens helivliegen - wat ik van een heel veel grotere orde van (gevaarlijk) vliegen vind, in combi met gevaarzetting omdat het ding redelijk dichtbij blijft in eerste instantie - denk ik dat(de mate van) crashes meevallen. en dan betaald een veel betere kist zich dubbel en dwars terug. en zo is het cirkeltje rond.

    Daarom ga ik voor een Rex 500.

    Terzijde een JR Super Voyager E ilijkt mij ook echt geweldig, maar heel veel verder boven mijn capaciteiten.
     
  10. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    @peter, Dat men rekening houd met crashes heeft er mee te maken dat de veiligheids marge erg klein is. Als je Radd's rad opvolgt zal dat zeker het aantal crashes beperken. Maar als je bijvoorbeeld voor de veiligheid je heli (te) snel weer aan de grond zet (vooral in het begin) heb je maar zomaar een tail strike.
    Voorlopig ben ik erg blij dat de onderdelen van mijn Belt-CP zo lekker goedkoop zijn. Al is het natuurlijk ook wel zo dat ik om die reden meer makkelijker risico's neem;).

    Met betrekking tot de aanschafprijs wil ik eigenlijk alleen maar zeggen dat ik denk dat veel mensen die hier actief zijn op het forum nooit aan de hobby waren begonnen als ze gelijk meer dan €500,-- uit hadden moeten geven. Door te beginnen met een goedkope heli heeft men kennis gemaakt met een hobby waar men anders nooit aan begonnen zou zijn.
    Zeker als men wil beginnen zonder begeleider van een ervaren vlieger denk ik dat een goedkopere heli een betere keuze is. De kans op crashes is dan groter en dan telt de prijs van onderdelen zeker.

    Groeten, Wilbert.
     
  11. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    :eek:ntopic: En dan nu terugkomend op jouw vraag. Een belt lijkt mij het verstandigste. Ik denk dat op een goedkope helikopter een belt beter in het prijs/kwaliteit plaatje past. Welke heli je dan uiteindelijk kiest hangt af van je budget en voorkeur.;)

    Ik ben tevreden over mijn Esky Belt-CP maar ik was onder de indruk van de Gulag GL450C RTF van jspierings die ik afgelopen woensdag gezien heb. Die is wel echt een klasse beter...

    Succes met je keuze en.....Maak je eigen keuze!

    Groeten,

    Wilbert
     
  12. Rene_Bak

    Rene_Bak Guest

    Natuurlijk maak ik mijn eigen keuze maar ik ben niet vies van de mening van anderen ;-)

    De keuze voor een kleine en goedkopere heli (maar toch wel even een stuk beter dan een Walkera bijvoorbeeld) is dan ook bewust. Ik ben inderdaad van plan om na de simulator veelvuldig zelf te gaan oefenen. En natuurlijk ga ik daarbij de crashes proberen te voorkomen. Echter ik heb niet de illusie dat hij nooit neer zal gaan en dan is het toch interessant dat je voor reletief weinig geld weer snel verder kan.

    En natuurlijk maakt iedreen zo zijn eigen afwegingen. Een TRex 500 is natuurlijk een erg mooie heli en zal zeker makkelijker, beter en strakker vliegen. De vraag blijft echter is dat dan een heli van het type "goed" of "beter". Ik heb zelf het vermoeden dat de keuze die ik wil maken wel in het segment "goed" zit en de TRex 500 in het segment "beter". Echter met een verschil van €480 tussen een TRex 500 en een Typhoon weet ik niet of ik dat er nu al voor over heb. Er is immers altijd beter, mooier en duurder. Wat mij betreft volstaat "goed" voor nu denk ik. Tenzij de toestellen die ik genoemd heb echt in de categorie "slecht" zouden vallen maar dat hoor ik eigenlijk van niemand die er zelf ervaring mee heeft (niet degene die hem alleen maar gezien hebben en hun mening al klaar hebben) zeggen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2008
  13. DaveML

    DaveML Guest

    De typhoon is echt niet hetzelfde als een Falcon.. Hoe dan ook, ga voor de Typhoon. :)
     
  14. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    René, maak inderdaad je eigen keuze. Ikzelf wilde ook goedkoop beginnen...ben met een coaxiaal van Walkera begonnen, die ging al snel vervelen. Daarna met FP, dat was leuk, maar je kan er te weinig buiten mee vliegen, en binnen heb ik niet voldoende ruimte...

    Alle aankopen qua CP-heli's die ik gedaan heb, betreur ik, ondanks dat de eerste via advies van een ervaren vlieger gebeurde...

    Groot voordeel van de Align-heli's en hun klonen is dat je overal ter wereld hun onderdelen kan vinden, tegen voordelige prijzen. Ik heb en mooi voorraadje aangelegd de voorbije maanden, (al begonnen voordat ik m'n Rex had) en zal er we leven tegenaan kunnen.

    Ik heb momenteel 85 lipo's gevlogen met mijn 500, (duid elke cycle aan op de lipo's) en 2 crashes gehad. De stukken die ik gehad heb beperkten zich tot maximaal een 30 € voor de eerste crash, en een 15 € voor de 2de, waarschijnlijk nog minder. Enkel heb k telkens van de gelegenheid geprofiteerd om defecte stukken door alu te vervangen waardoor het wat duurder werd. Maar dat moet niet. En dan zijn er natuurlijk de blades...dat is de grootste kost, en die gaan er dus aan bij een crash in 9 van de 10 gevallen. Vandaar dat ik ook nog niet met mijn dure Align blades vlieg maar met goedkope CF en GF alternatieven die ik overal ter wereld koop.
     
  15. Rene_Bak

    Rene_Bak Guest

    Dave dat heb je mij ook niet horen zeggen. De Typhoon is namelijk het nieuwe model wat snaar aangedreven is en een betere headlock gyro heeft. Vandaar dat ik de voorkeur geef aan de Typhoon in plaats van de Falcon (of Hurricane want die schijnen wel hetzelfde te zijn)
     
  16. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Proberen "leeg" in te stappen moet je sowieso niet willen bij het heli vliegen. Dat wordt zeker een telleurstelling! Want het vliegen is ZEER moeilijk!!! (en denk niet dat jou dat wel lukt, want het lukt je niet als je nog nooit hebt gelest of gesimt)

    De beste investering die op dit moment kan doen als je goed wil beginnen is geen heli kopen maar een simulator! Koop Reflex, Realflight of Phoenix RC voor een beginner is Realflight de beste keus omdat je dan geen zender hoeft te hebben er zit namelijk een dummy zender bij.

    Als je dan na vele weken/maanden oefenen het nog steeds leuk vindt en gedurende 15 min. (ja je leest het goed 15 minuten!) op de sim boven exact hetzelfde punt kunt hangen, dan kan je hoveren en ben je klaar om een heli aan te schaffen.

    Nou omdat je zo lang geoefend hebt heb intussen ook verder kunnen sparen en zou ik kiezen voor de T-rex 500. Dat is een goed vliegende heli die je kan gebruiken tot aan volleerd 3D. De accu's zijn goed betaalbaar en worden ook niet extreem belast als je op
    6S vliegt (zoals dit wel het geval is bij de T-rex 600 op 6S)

    Als je dan slim bent neem je nog een of twee lessen nadat je op de sim kan hoveren (het criterium heb ik hierboven beschreven) en volg je een theorieles bij bijv. Flycam. Daarin leer je hoe je je heli moet afstellen en wordt er ook verteld hoe een heli vliegt en leer je bijv. waar die flybar nou eigenlijk voor is.

    Dit is de weg die ik zou bewandelen en grotendeels zelf bewandeld heb, alleen heb ik een volledig lesprogramma in de buitenlucht gevolgd icm simmen. Als je goed aan heli vliegen wil beginnen is dit in grote lijnen DE te bewandelen weg!

    Doe er mee wat je wil!

    Oh, belt of gear driven? eigenlijk maakt het niet, je moet namelijk maken dat je al kan vliegen voordat je het zelf gaat proberen! En dus ook nette landingen kunt maken, maar dat is mijn mening. In het algemeen is een belt wat robuuster bij een slechte landing.

    Tip: Zet je heli nooit neer als je nog achterwaartse snelheid hebt!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dat is dodelijk voor je staart. Ik kan het niet genoeg benadrukken maar je moet kunnen hoveren voordat je zelf gaat vliegen het voorkomt een hoop telleurstelling!

    Nou succes er mee en doe met mijn "wijze" raad wat je wil! ;-)

    Michiel.
     
  17. Rene_Bak

    Rene_Bak Guest

    Michiel,

    Bedankt voor je reactie. Ik ben ook absoluut van plan om de nodige oefening te gaan doen met de simulator. Zelf heb ik de Tru-Flite 3D simulator al een paar jaar in huis en recentelijk heb ik ook de mogelijkheid om gebruik te maken van Realflight. Met beide kan ik daarmee vliegen met mijn eigen zender een Futaba FC18.

    Overigens heeft het niet gelijk aan willen schaffen van een TRex niets te maken met de noodzaak om te moeten sparen maar gewoon omdat ik niet gelijk zoveel geld uit wil geven. Daarnaast heb ik het vermoeden dat met de door mij aangegeven heli's (of soortgelijke) prima te vliegen moet zijn als beginneling (natuurlijk na de vele uren training op de sim). Een ander voordeel is dat deze kleine hel's ook wat makkelijker mee te nemen zijn op vakantie bijvoorbeeld. Wat het evele oefenen uiteindelijk weer ten goede komt ;-)
     
  18. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Wel, moest ik nu vanaf 0 terug starten met CP, en er niet teveel aan willen uitgeven, dan denk ik dat het met een E-Sky heli zou zijn. Een King II of een Belt CP. De laatste is iets groter dacht ik.

    Dan zit je met een vrij lage kostprijs, massa's winkels die onderdelen en upgrades verkopen, en massa's hulp op dit forum en op andere. En dat zijn enkele zeer belangrijke factoren volgens mij ! Derde voordeel is de zeer lage kostprijs van de onderdelen...

    Ik ken de types die je voorstelt niet echt (ga er waarschijnlijk woensdag ééntje bekijken en helpen upgraden), maar volgens mij is een E-Sky interessanter omwille van voorgenoemde voordelen !
     
  19. Rene_Bak

    Rene_Bak Guest

    Onderdelen van de Art-Tech zijn ook goed te krijgen en ook erg goedkoop. Desnoods laat ik ze opsturen vanuit HongKong dat kost ook niet veel. Zelf zie ik daar dan ook niet zo direct de problemen. Daarnaast vond ik zelf de eSky wat minder dan de genoemde modellen van ArtTech. Daarbij moet ik dan wel eerlijk zeggen dat ik alleen de Hurricane (dus Falcon ;-)) gezien heb en niet de Typhoon.

    Ben uiteraard wel benieuwd naar jou bevindingen als je woensdag de Falcon (neem ik aan) gaat bekijken.
     
  20. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Da's een Robbe Spirit Pro, naar ik begrepen heb ook één van de copies. Zal iets laten weten.
     

Deel Deze Pagina