luitjes,
met zeer veel belangstelling deze discussie gevolgd, niet in de laatste plaats omdat ikzelf ook bezig ben mij te orienteren op een heli.
Er zijn een paar dingen waar ik mij permiteer wat over te gaan roepen zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken en dat zijn:
1. welke heli
2 in relatie tot budget
3 verkoopwaarde
4 crashen
1 welke heli?
er is zo´n veelheid dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Heb gekeken naar arf, rtf, geen f etc. etc. Na veel lezen op het forum en aet een vraagje voor mijzelf (met eigenlijk allemaal goede antwoorden, w.o Brathjuuuh) de knoop doorgehakt en besloten voor een TRex 500 te gaan. Bushflieger levert een geheel complete voor 660 btw.
Waarom? Is stabiele, omdat hij groter is, is - als beginner neem ik aan - derhalve (veel) meer handelbaar en er zijn diverse mensen op dit forum (bijv. Funky) die in een soortgelijke situatie alsdat ik mij bevind, er dingen over opgemerkt hebben.
Dat zijn adviezen waar je wat aan hebt en mee kunt. Of je het doet, is een andere zaak.
Daar komt bij, uit eigen ervaring weet ik dat ´goedkoop is duurkoop´. En dan zijn we eigenlijk op het punt vna het budget.
Wanneer ´de heb´ erg brandt, is het lastig even door te sparen. Desondanks ben ik ervna overtuigd dat doorsparen voor een Rex500 zich op den duur loont (en dus terugbetaald).
Wannneer het allemaal niet bevalt, is er dan de hogere verkoopwaarde. Dat is dan gelijk punt 3.
Kom ik aan punt 4. Crashen.
Waarom gaat men automatisch uit van crashen? Ik vlieg vliegtuigjes en ben diversekeren gecrashed. Maar dat komt eigenlijk omdat ik te overmoedig was met vliegen. Wanneer men de adviezen van Radd (ook een gouden tip van een forumlid) lees, en oefent EN ZICH ER AAN HOUDT dan ben ik ervna overtuigd dat een crash zich niet voordoet. Alle crashes die in tot nu toe zelf meegemaakt heb en gezien bij anderen zijn )op 2 na wegens storing in een powerpack) vliegersfouten. Terzijde, de storingen in de powerpacks waren te voorkomen geweest, men twijfelde aan de pack maar dacht dat het toch wel zou gaan. Nee dus.
En wanneer je die veilgheidsmarge ook aanhoudt bij en tijdens helivliegen - wat ik van een heel veel grotere orde van (gevaarlijk) vliegen vind, in combi met gevaarzetting omdat het ding redelijk dichtbij blijft in eerste instantie - denk ik dat(de mate van) crashes meevallen. en dan betaald een veel betere kist zich dubbel en dwars terug. en zo is het cirkeltje rond.
Daarom ga ik voor een Rex 500.
Terzijde een JR Super Voyager E ilijkt mij ook echt geweldig, maar heel veel verder boven mijn capaciteiten.